Har vi nått peak-MTB för den här gången?
Alltså, det är nog en av de roligaste (och sämsta) ramkonstruktionerna jag sett.
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Alltså, det är nog en av de roligaste (och sämsta) ramkonstruktionerna jag sett.
Svaret är nej. Peak MTB var för två år sen. Då var optimala geometrin redan hittat och fick vi perfekta gummiblandningen: Specialized T9. Sedan dess fick vi kabeldragning genom styrlagret och elektroniska växlar som växlar en växel i taget, så klart nedåt.
OT här, men peak lvg var väl för tio år sen. Efter det fick vi för många växlar, mindre drev och fick integrerad styr-stam kombo med intern dragning ett rejäl genomslag.
Peak var före spez
Ja, absolut. Jag har funderat på det en del. Min bästa grova tanke är att det skedde vid millennieskiftet. Typ….Jag tror vi nått och passerat peak mänskligheten. I alla fall för tillfället.
Själv undrar jag om det inte skedde vid förra sekelskiftet. Visst har det gått framåt sen dess, men i princip hade det inte gått utan "hjälp" från datorer. Innan dess tänkte och räknade man istället för att låta en apparat stå för tänkandet och räknandet. Och det verkar ha satt sina spår, tyvärr. Basala kunskaper behövs inte för att det är bara att googla. Eller slå upp i ett uppslagsverk, som innan internet.Ja, absolut. Jag har funderat på det en del. Min bästa grova tanke är att det skedde vid millennieskiftet. Typ….
Edit, med grovt så menar jag att det i ett historieskrivningsperspektiv troligen inte kommer pratas om tio år hit eller dit.
Själv undrar jag om det inte skedde vid förra sekelskiftet. Visst har det gått framåt sen dess, men i princip hade det inte gått utan "hjälp" från datorer. Innan dess tänkte och räknade man istället för att låta en apparat stå för tänkandet och räknandet. Och det verkar ha satt sina spår, tyvärr. Basala kunskaper behövs inte för att det är bara att googla. Eller slå upp i ett uppslagsverk, som innan internet.
håller med, tänker också att det är väldigt mycket mindre svält och liknande runt år 2000 än 1900.Nu är vi OT och kan det kanske klassificeras som politik, men vid förra sekelskiftet hade kvinnorna ingen rösträtt, inskränkt tillgång till utbildning, fanns det rätt till våldtäkt inom äktenskapet, institutionaliserad rasism, kolonier och ingen penicillin. Alla denna saker löstes utan datorer.
Håller dock med om det sista. I Nederländerna har (eller hade, jag hoppas) utbildningsministeriet som strategi att barn inte längre behöva lära sig saker, men bara att behöver lära sig googla saker (men nuförtiden är det ännu viktigare att lära sig saker, för att man kan hittat alla mögliga motstrida "fakta" på internet).
Ett hett tips.
-Växellådor ersätter bakväxel.
(och ett tips på landsvägssidan, cyklisten kommer sitta i en lägre och mer centrerad position)
Skratta nu, men om 5 år tar jag emot prisbucklan.
, Pinion, Revolute, Intradrive, Powershift, Effigear, Efneo, Valeo osv finns, men är ju relativt nisch.Går väl i linje med utvecklingen av elcyklar, sen kanske den teknologin med växellådor kommer till icke elcyklar. Pinion finns men det dröjer nog innan det är vardagsmat.
Jag har aldrig förstått varför el fick ett eget forum. Hade förstått lite mer om de som ogillar elmtb hade låtit bli att vara inne på el forumet. Men så verkar inte vara fallet. Otroligt larvigt tycker jag. Själv gillar jag inte landsvägscykling men upptäckte en ignorera funktion ?Nej, det finns ju ett helt eget exklusivt forum för det ?
Jag har aldrig förstått varför el fick ett eget forum. Hade förstått lite mer om de som ogillar elmtb hade låtit bli att vara inne på el forumet. Men så verkar inte vara fallet. Otroligt larvigt tycker jag. Själv gillar jag inte landsvägscykling men upptäckte en ignorera funktion ?
Japp. Har du missat den? ?Finns det ett ignorera funktion för landsvägscykling??
Japp. Har du missat den? ?
Skojade bara. Jag får ignorera varje tråd jag inte vill följa.Ja. Men då måste det finnas dolda kategorier!
(och ett tips på landsvägssidan, cyklisten kommer sitta i en lägre och mer centrerad position)
Precis som du sa så löstes ju allt det där utan datorer. Jag tycker det verkar som att folk blir mer korkade ju mer hjälpmedel det finns. Vilket kanske är helt naturligt. Den stora frågan är fortfarande varför så många vill göra så lite som möjligt.Nu är vi OT och kan det kanske klassificeras som politik, men vid förra sekelskiftet hade kvinnorna ingen rösträtt, inskränkt tillgång till utbildning, fanns det rätt till våldtäkt inom äktenskapet, institutionaliserad rasism, kolonier och ingen penicillin. Alla denna saker löstes utan datorer.
Håller dock med om det sista. I Nederländerna har (eller hade, jag hoppas) utbildningsministeriet som strategi att barn inte längre behöva lära sig saker, men bara att behöver lära sig googla saker (men nuförtiden är det ännu viktigare att lära sig saker, för att man kan hittat alla mögliga motstrida "fakta" på internet).
Människan är lat av naturenPrecis som du sa så löstes ju allt det där utan datorer. Jag tycker det verkar som att folk blir mer korkade ju mer hjälpmedel det finns. Vilket kanske är helt naturligt. Den stora frågan är fortfarande varför så många vill göra så lite som möjligt.
Människan är lat av naturen
Människan har också en synnerligen god förmåga att inte följa sin natur. Till exempel kan man som civiliserad människa låta bli att klubba ner meningsmotståndare även om det ibland känns som en bra lösning.Människan är lat av naturen
tack för inside information:)Ja
, Pinion, Revolute, Intradrive, Powershift, Effigear, Efneo, Valeo osv finns, men är ju relativt nisch.
Nu har ju både Bosch, Shimano och Sram patent på växellådor, både med och utan motor. Och de testas friskt, både på mtb och landsvägssidan.
Och ja, elcyklar är mest fokus, det man tjänar pengar i cykelindustrin och det som pushar utvecklingen framåt. Nu är ju elväxlar synkade med elmotorn hett som fasiken, nu ska ba ba bakväxeln flytta in där fram, och så har vi en helt inkapslad lösning, bra centrerad på cykeln.
Det var vänligtJag ska inte nämna e-ordet.
Lata människor är fredliga. Orkar inte slå ner folk.Människan har också en synnerligen god förmåga att inte följa sin natur. Till exempel kan man som civiliserad människa låta bli att klubba ner meningsmotståndare även om det ibland känns som en bra lösning.
En dryg månad efter att första användaren registrerades på forumet verkar det ha skett.Man ville väl inte göra om misstaget från när lvg släpptes in.
Därför man cyklar istället för att gå eller springa - har fått haveri någon gång och fått gå hem, jäklar vad jobbigt och sen vilket tid det tar, evigheter och då har det ändå bara varit en liten bit 3-4 mil eller så.
Själv undrar jag om det inte skedde vid förra sekelskiftet. Visst har det gått framåt sen dess, men i princip hade det inte gått utan "hjälp" från datorer. Innan dess tänkte och räknade man istället för att låta en apparat stå för tänkandet och räknandet. Och det verkar ha satt sina spår, tyvärr. Basala kunskaper behövs inte för att det är bara att googla. Eller slå upp i ett uppslagsverk, som innan internet.
Det gjorde jag dock inte. Konstaterade bara att jag tror det är den som gjort att peak mänskligheten är förbi.Att sitta på ett internetforum och klaga på datorutvecklingen känns lite distanslöst.
Ja, jag ser att jomper omedelbart började felsöka.En dryg månad efter att första användaren registrerades på forumet verkar det ha skett.
Verkar dock inte varit så framgångsrikt.Ja, jag ser att jomper omedelbart började felsöka.
Läge för tillväxthormoner?29" böjar bli ocyklingsbart.