Hard tail för 15000

spark930

Ny medlem
Hard tail för 15000
Kollar med expertisen direkt. En kollega tänkte börja cykla igen och har en budget på 15000kr. Vad ska han köpa?
Om det finns vettiga HT eller till och med FS till den pengen mottages tips gärna. Han kommer mest cykla Uppsala skogar.

Hard tail för 15000
Snackar vi nöjescykling på skogsstig (typ Upplandsleden i Lunsen) eller är det mer långloppsträning och grusväg?

Kan han tänka sig att shoppa på nätet utomlands eller vill han ha tryggheten med fysisk butik?

Kan han tänka sig begagnat?

För 15000 ska han hursomhelst kunna hitta en funkis hoj och standardsvaret är väl Canyon.

Jag, som bara tramscyklar skulle nog snegla på en lite avslappnad 27.5-plus hardtail typ denna http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPW27PS/on-one-parkwood-27-sram-gx1-mountain-bike (frågetecken för gaffeln dock).

/Johan

Hard tail för 15000
Vi snackar nöjescykling, typ lunsen mm. Begagnat är helt ok om det finns klart bättre cykel till priset. Shoppa på nätet går också bra.

Hard tail för 15000
Hard tail för 15000
Kikon sa:
För nöjescykling på stig menar du?

Jag menar en 29:a med tokstyv ram som är slack, lång, låg och har superkorta kedjestag. Det är inte direkt vanligt eller billigt:-)
Ja, det går att få mycket bättre komponenter på en XC-cykel, men det är något helt annat. Jättekul om man vill ha en sån. Rätt meningslöst att jämföra med annars.

Hard tail för 15000
JojjeM sa:
Snackar vi nöjescykling på skogsstig (typ Upplandsleden i Lunsen) eller är det mer långloppsträning och grusväg?

Kan han tänka sig att shoppa på nätet utomlands eller vill han ha tryggheten med fysisk butik?

För 15000 ska han hursomhelst kunna hitta en funkis hoj och standardsvaret är väl Canyon.

Jag, som bara tramscyklar skulle nog snegla på en lite avslappnad 27.5-plus hardtail typ denna http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPW27PS/on-one-parkwood-27-sram-gx1-mountain-bike (frågetecken för gaffeln dock).

/Johan

Den där ser riktigt fin ut! Och den skulle nog trivas grymt bra i Uppsala.

Hard tail för 15000
WSB sa:
JojjeM sa:

/Johan

Den där ser riktigt fin ut! Och den skulle nog trivas grymt bra i Uppsala.

Går att byta till Recon-gaffel utan extra kostnad också. Inte för att jag har nån aning om ifall den är bättre eller inte, men RockShox känns ju stabilt...

Hard tail för 15000
Jag har en Parkwood och gillar den mycket, hade tänkt att främst ha den till jobbet för att kunna köra en stigrunda på väg hem men nu kör jag på den även på helger i Hellas istället för FS.
Geometrin på On ones cyklar är annorlunda men den är väldigt långt från tråkiga XC-29or.

Den känns för mig som en BMXC då styrningen är snabb men fortfarnade monstruckbar och med låg stolpe är den trevlig för manuals och stigbus. Lite som en 4X hoj med 29 hjul.

Jag har kört utför i flottsbron med den, det går fint. Då menar jag att man kan ha kul och inte bara överleva.

Senast ändrad:
Hard tail för 15000
Kolla in bunnyhop.de en tysk sida köpt två Cannondale där riktigt bra priser. De hade ett antal carbon hardtails i din prisklass. Det var märken som Focus, GT, Bergamont och Ghost, om man gick upp två tusen fanns det ytterligare ett antal bla Cannondale. Lycka till med köpet.

Tillbaka
Topp