Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Max_Power sa:
Har varit på jakt efter en ny rolig hardtail och har slutligen fallit för Bird Zero, dock har jag ett svårt att bestämma för om jag ska ha en AM eller TR. Jag tycker att AM har något roligare geometri men jag känner att jag inte har ett behov av en 150 gaffel. Jag ligger dessutom mellan två storlekar och TR har ju längre ETT, så TR i storlek M kanske passar bäst till mig ändå. Nån som har några åsikter?

AM https://www.bird.bike/product/zero-am-slx11/#configuration
TR https://www.bird.bike/product/zero-tr-slx11/#configuration

Mm man hade ju velat ha en TR med AM geometrin :)

Efter ett långt uppehåll från mtb köpte jag mig en Bird Zero AM i höstas, å är grymt nöjd, känns som om den bara skriker av att få bli piskade utför. Jag är 189 lång med ca 89-90 i ben mått, och fick rekommendationen att köpa en i large, vilket jag gjorde. Funkar bra, en xl hade också funkat.

Bilagor

• DSC_1696.JPG
    DSC_1696.JPG
    529 KB · Besök: 149
På platten upplever jag inga problem, känns livlig å allert, vid riktigt tighta knixiga/knöliga partier uppför kan den upplevas lite bångstyrig, men det beror nog mer på bristande teknik från min sida...

Hoppsan jag hsr visst blivit med ram.
Kuriren plockade upp en ram i götet till mig. Får nog inte hem den förrän slutet av månaden men då har jag gått om tid att fundera kring gaffel samt serva klart hjulen.

IMG-20170603-WA0007.jpg

Slog precis till på en Bird Zero AM med den nya Piken! Ser sjukt mycket fram emot att köra runt på den i sommar, nu ska man bara stå ut med byggtid och leverans...hade nog inte hittat Bird utan den här tråden. Var först inne på en Honzo men blev osäker på ifall jag skulle köra en plus eller inte. Sen hittade jag Ragley och bestämde mig för att det skulle bli en Blue Pig men det fanns inte en enda i storlek XL att få tag i. Men nu har jag fått bygga Bird:en med precis det jag vill ha. Tack för inspirationen!

Grymt! Blir kul att läsa om vad du tycker om fågeln. Suktade efter en sån men ville testa plusgrejen. Man måste ju testa allt så att men sen kan hissa eller dissa på internet ;-)

glitch sa:
Grymt! Blir kul att läsa om vad du tycker om fågeln. Suktade efter en sån men ville testa plusgrejen. Man måste ju testa allt så att men sen kan hissa eller dissa på internet ;-)

Måste man testa för att hissa eller dissa? Räcker det inte att spekulera eller inbilla sig?

sobrius sa:
glitch sa:

Måste man testa för att hissa eller dissa? Räcker det inte att spekulera eller inbilla sig?

Jag gillar att vara vetenskaplig, så jag testar allt en gång sen kan jag dra resten över en kam så att säga hahaha...

glitch sa:
sobrius sa:
glitch sa:

Jag gillar att vara vetenskaplig, så jag testar allt en gång sen kan jag dra resten över en kam så att säga hahaha...

En gång i tiden hade jag inställningen att man inte säkert kan veta innan man prövat själv. Det slutade med en fundering vid frukostbordet om huruvida filmjölk var svart eller vitt från "insidan". Kan säga s mycket som att det svider som f-n att titta i filmjölk. :) (och det är svart såklart)

ceel sa:
glitch sa:
sobrius sa:
glitch sa:

En gång i tiden hade jag inställningen att man inte säkert kan veta innan man prövat själv. Det slutade med en fundering vid frukostbordet om huruvida filmjölk var svart eller vitt från "insidan". Kan säga s mycket som att det svider som f-n att titta i filmjölk. :) (och det är svart såklart)

Knäppis! :-)

Och jag kan bekräfta att mjukglass med alvedon i inte botar brainfreeze....

20170622_073029.jpg

Det går framåt! Största bekymret nu är att jag inte kan bestämma mig vilka däck :(

Nobby N gamla trailstar/pacestar - med eller utan apex?
Nobby N nya som ingen har än?
Ikon+rekon?

Jilster sa:
Maxxis DHF fram Maxxis Agressor bak ;-)

Plusdäck Jilster! Aggressor finns inte i plusutförande vad jag kan se och Minion DHF x2.8 ligger på 1050 g.
Att jämföra med 855 g Rekon+ 2.8 3C/SS/EXO/TR.

Utgående NN utan Apex ligger väl också runt 850g + 100g för Apex förstärkningen.
Icon 2.8 <800 g.

Måste tänka på vikten ;-)

Fick tummen ur igår, så nu är de sista bitarna beställda för att kunna plocka ihop en hel cykel.
Målbild - redo till semestern börjar om två veckor.

Jilster sa:
Spännande. Missa alla turer kring denna cykel så jag missa att det var + hoj du skulle bygga

Inte lätt att hålla på en velputtes alla vändningar :)

Bli kul att testa + grejen.
Blev ett par nobby nic trailstar/pacestar orkar inte vänta på att nya dyra apex gummit ska komma in där resten av prylarna beställses från.
Vart 2.8 som är mer typ 2.6 i verkligheten med baktanken att kunna testa dem på Santan också om andan faller på.

Ett annat wild card är gaffeln. Blev en 2017 Sektor som fått både solo air samt motion control dämpare så den bör prestera bra trots något högre vikten mot en ny Reba/Revelation.

Har ju fått väldigt bra omdömen så det lär funka.

Blev 170 slx boost vevar, klarar jag vettig kedjelinje och däck frigång blir det att de kanske åker över på Santan så åker Santans Race Face vevar över istället. Skulle vilja testa kortare vev då det är lite väl mycket pedal strike i Hellas med Santan.

Vad nu har alla slutat med hardtail?;-)
Dåligt tryck här.

Idag kom lite smått och gott.
Ska bli kul att testa Sektorn, solo air och moco bör ju vars funkis.

20170626_201937.jpg

Mmm min Ragley har ju slut på framgaffel?
Grymt sugen på att ut å hucka ht annars!

Har en sektor 140mm 27.5 med moco om någon behöver ;) . Min hoj är klar o får mest känna på skogsmil nu :)

Bilagor

• 20170626_181754.jpg
    20170626_181754.jpg
    521 KB · Besök: 133
glitch sa:
Dåligt tryck här.

Idag kom lite smått och gott.
Ska bli kul att testa Sektorn, solo air och moco bör ju vars funkis.

Klart vi inte har. Hardtail rules. Jag cyklar faktiskt uteslutande på min cotic just nu.

glitch sa:
Dåligt tryck här.

Sitter och väntar på min nya Bird, bromsarna jag beställde till fanns inte i lager och när de äntligen kom hade de glömt bromsskivorna... men den ska byggas ihop på torsdag sägs det. Så nästa vecka blir det hardtail. Bilder lovas

Väldigt lite bilder här nu. Denna har fått bekänna färg i Järvsö å på hemmaplan. Ska till Åre på bike week. Trevlig sommar!

IMG_7537.JPG

Bankler sa:
Nu är ju det här aningen sent verkar det som men NS Djambo? Har inte den kommit upp som förslag?
Den har ju sjyssta vinklar och mått och Boost bak, gängat i BB.

http://www.nsbikes.com/djambo-evo,121,pl.html

Jodå den har avhandlats. Var egentligen mitt första val men fick bra pris på Sondern och smidig affär så det vart en sån.
Tyvärr tycker alpkit att man ska behöva köpa axel, vajerfästen osv. Själv så lite trista extrakostnader.
Tror Djambon är kanon.

Hej alla. Efter ett idogt funderande mellan am fs/ht så vill jag nog ha en ht. Men jag tror jag cyklat vilse i internetcyklingen.. Har en budget på max 15K för tillfället och jag har fastnat för en Bird.. Men kanske ni andra erfarna har några bättre idéer? Stål eller alu? Önskvärt slag är 130-150. Gärna 27.5+. Bomba på med förslag! :)

Smygstartade lite igår kväll.

Två små irritationsmoment hittills:

Däckfrigången är så där på ena sidan där de liksom svetsat en utbuktning på kedjestagen - fåt skrap precis på ett ställe så hjulet måste riktas lite / dishas lite för att få mer clearance.

Den genomgående axeln går sjukt tight på ena sidan igenom navet?? Testat med axeln från min andra cykel också. Man måste typ ha nåt att knacka med för att trycka igenom den och det är bara på ena sidan motståndet sitter. Inga synliga deformeringar....blir kul om man ska lossa detta på stigen...då får man leta en sten :)

Bilagor

• 20170629_072712.jpg
    20170629_072712.jpg
    304 KB · Besök: 145
Att axeln går så trögt att man måste använda våld låter obra. Vad är det för nav?

Paco sa:
Att axeln går så trögt att man måste använda våld låter obra. Vad är det för nav?

Ja det är smått bisarrt...det är Roval hjul så DT nav. Det är precis på discsidan strax innanför end capen det blir tight. Så skjuter man in axeln från andra sidan gåt den lätt igenom tills den kommer dit sen får man knacka till för att få igenom den. Man behöver inte knacka hårt med ska man bara trycka med handkraft får man nog ha rejäla nypor.

Surt kanske att skicka tillbaka ramen med känns ju som det är den som inte håller måttet om dessutom måste discha hjulet för att få plats med däcket?

Jilster sa:
Surt kanske att skicka tillbaka ramen med känns ju som det är den som inte håller måttet om dessutom måste discha hjulet för att få plats med däcket?

Det är inte ramen - det är i navet den går trögt igenom på discsidan :)

Gällande hjulet så är det dels en liten skevhet som jag får rikta där den touchar nu men sen är frågan också hur centrerat det varit från början. Hjulen är ju inte nya.
Men disha nån mm mot skivsidan och rikta pytte så blir det där kanon.

Tillbaka
Topp