Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Paco sa:
Nice!

Se till att ha den färdig till helgen så tar vi en sväng från toppen på söndag;)
Haha fan, det blir nog svårt. Hope bromsarna, kassetten och det som fattas postades från UK idag..
Jag får fuska och cykla Starling istället ;)

Johan A sa:
Får ju ha sjukt långa tår om man ska få toe overlap på den där..
18.5" Long geon, det är Stanton/Moxie som många Marino's här på forat snor sin geo av ;)
Ja sen brantar dom till sadelröret lite extra måhända.

Himla smart grej det där att göra en "regular" och en "long" av samma storlekar för oss med positivt ap-index/brett vingspann.

225AC27F-F109-497C-8ED6-455B5619FE83.jpeg
Alltså jag kommer från landsvägssidan (kör Bianchi Intrepida Ultegra, bra kolfiber för tjugo lax), men börjar bli sugen på XC. Provade en Specialized Chisel som kändes ganska genuin för 15k, och idag testade jag en Trek X Caliber 8 som verkade lovande. Problemet var dock att jag tyckte den kändes lite ”enkel”, nästan lite billig. Som något man hade när man var liten. Jag vill ju flyga över stigarna och grusvägarna lika lätt som Bianchin tar mig över asfalten. Vad skall jag tänka på?

Kommande projekt...
Har varit grymt sugen på en HT för att komplettera min Focus Sam2.
Nu är det dax...

Bilagor

• 20180924_091156.jpg
    20180924_091156.jpg
    352 KB · Besök: 245
viggen sa:
Paco sa:
Nice!

Se till att ha den färdig till helgen så tar vi en sväng från toppen på söndag;)
Haha fan, det blir nog svårt. Hope bromsarna, kassetten och det som fattas postades från UK idag..
Jag får fuska och cykla Starling istället ;)

Johan A sa:
Får ju ha sjukt långa tår om man ska få toe overlap på den där..
18.5" Long geon, det är Stanton/Moxie som många Marino's här på forat snor sin geo av ;)
Ja sen brantar dom till sadelröret lite extra måhända.

Himla smart grej det där att göra en "regular" och en "long" av samma storlekar för oss med positivt ap-index/brett vingspann.

Vet inte om nån snott Stantons geo till sin Marino. Kort hjulbas, slack sadelvinkel, och rätt kort reach för att vara det största de har på 18" long. Långt ifrån "innegeo".
Men de är fina!

Alex Supertramp sa:
Alltså jag kommer från landsvägssidan (kör Bianchi Intrepida... ...jag tyckte den kändes lite ”enkel”, nästan lite billig. Som något man hade när man var liten. Jag vill ju flyga över stigarna och grusvägarna lika lätt som Bianchin tar mig över asfalten. Vad skall jag tänka på?

Elmotor.
Eller väldigt mycket pengar på lätta delar.
Nöjer du dig med grusväg föreslår jag en cx, de kan åtminstone vara nästan som en räjser.....
Annars får du finna dig i att en cykeltyp där 500gr betraktas som mycket lätta däck kommer kännas som att släpa traktorer kan jmf med en bra räser

Klar.
Blev en Dartmoor Primal 27.5, utrustad med lite nytt och lite prylar jag hade i garaget.

Bilagor

• 20180928_160931.jpg
    20180928_160931.jpg
    746.4 KB · Besök: 231
En av säsongens sista cykelturer! Om ett par veckor blir jag pappa igen så då kommer jag ha annat för mig :-)

Roligaste cykeln jag har eller har ägt!

F03324D1-0B9C-4B46-904C-BE2FBE0726C0.jpeg

Senast ändrad:
En till scout!
160gaffel råkade det bli på den här, funkar hur bra som helst! Grym ram!

Bilagor

• 20180923_141650.jpg
    20180923_141650.jpg
    571.3 KB · Besök: 246
Först ett tack till alla er som bjudit på 16 sidor inspiration... Jag har lurkat en hel del och landat på följande två sonder-alternativ:

Transmitter Carbon 27.5
Signal Ti 29

Hur kan jag tänka?

Bakgrunden är 20 år på hardtail 26 och sedan 1 säsong på dubbeldämpad 29. Min hemmaskog är Nackareservatet. Så nu blir det tillbaka till framtiden, eller som mitt favoritcitat från tråden lyder:
Bara en fråga, varför vill man ha en HT brötcykel istället för heldämpat?

För atr känna sig lite mer levande :D

Sambon behövde cykel. Köpte en med begränsad budget. Den var så kul att jag behöll den själv!! ( hon får givetvis låna ibland om hon är snäll!)

Bilagor

• 20181003_191350.jpg
    20181003_191350.jpg
    512.4 KB · Besök: 260
Larrylurch sa:
Först ett tack till alla er som bjudit på 16 sidor inspiration... Jag har lurkat en hel del och landat på följande två sonder-alternativ:

Transmitter Carbon 27.5
Signal Ti 29

Hur kan jag tänka?

Bakgrunden är 20 år på hardtail 26 och sedan 1 säsong på dubbeldämpad 29. Min hemmaskog är Nackareservatet. Så nu blir det tillbaka till framtiden, eller som mitt favoritcitat från tråden lyder:

Istället för?
Nu minns jag inte geon på till 29an, men om det är samma nav som på din fs har du dubbla anledningar att köpa den: synergi i däck och hjul.
Men transmittern är en sjujävla kompetent brötcykel.

Transmitter är en riktigt grym hoj, köp den och njut!

Fördelen med Transmitter är att den även funkar med icke-plus däck utan att få superlåg BB, kan vara bra utifall att man skulle ledsna på plus-konceptet.

Vettiga 29or gick dock inte in i min (aluminium v1), man får precis in ett par 29x2,2 men då är det ruskigt tight, kolfibervarianten kanske var generösare, kommer inte ihåg om någon här testade med 29or?

Der Kaiser sa:
Larrylurch sa:

Transmitter Carbon 27.5
Signal Ti 29

Hur kan jag tänka?

Istället för?
Nu minns jag inte geon på till 29an, men om det är samma nav som på din fs har du dubbla anledningar att köpa den: synergi i däck och hjul.

Det tråkiga i den här historien är att min jeffsy 29 försvann i helgen när vi bodde över på flottsbro camping. Supersurt, men tur att en sån här tråd finns för sorgebearbetning.

Så delvis är det i affekt jag gör detta men också en längtan tillbaka till att leva lite mer. Hade typ landat i en rapp och skoj transmitter när jag snubblade över min ungdomsdröm- Att ha en cykel i titan, som verkar? vara typ samma sak.

Larrylurch sa:
Der Kaiser sa:
Larrylurch sa:

Transmitter Carbon 27.5
Signal Ti 29

Hur kan jag tänka?

Istället för?

Det tråkiga i den här historien är att min jeffsy 29 försvann i helgen när vi bodde över på flottsbro camping. Supersurt, men tur att en sån här tråd finns för sorgebearbetning.

Så delvis är det i affekt jag gör detta men också en längtan tillbaka till att leva lite mer. Hade typ landat i en rapp och skoj transmitter när jag snubblade över min ungdomsdröm- Att ha en cykel i titan, som verkar? vara typ samma sak.

Kolla in Nordest Bardino också, kan vara nåt för dig
https://nordestcycles.com/en/product/bardino-ti-frame

Larrylurch sa:

Tack för den, men jag börjar inse att den där drömmen om titan, kanske får fortsätta vara en dröm.

MatteXC: hur går dina tankar kring plus eller inte plus? Vad styr ditt val av däck?

För egen del efter 1 års utvärdering hade jag nog inte gjort om "+-valet" utan hållt mig till "semi plus däck" samt satsat på 29:a.
Jag har haft en del problem med tåligheten på +-däcken (nobby nic) som får stickhål då de är så tunna som sen inte vätskan klarar av att täta och under den torrare delen av året när man får upp lite fart är det svårt att hitta ett däcktryck som inte är studsigt eller sladdrigt. Vintertid går det ju i mer mysfart och då är det inte lika problematiskt.

glitch sa:
Larrylurch sa:

Tack för den, men jag börjar inse att den där drömmen om titan, kanske får fortsätta vara en dröm.

MatteXC: hur går dina tankar kring plus eller inte plus? Vad styr ditt val av däck?

För egen del efter 1 års utvärdering hade jag nog inte gjort om "+-valet" utan hållt mig till "semi plus däck" samt satsat på 29:a.
Jag har haft en del problem med tåligheten på +-däcken (nobby nic) som får stickhål då de är så tunna som sen inte vätskan klarar av att täta och under den torrare delen av året när man får upp lite fart är det svårt att hitta ett däcktryck som inte är studsigt eller sladdrigt. Vintertid går det ju i mer mysfart och då är det inte lika problematiskt.

Nu cyklade jag förvisso inte så länge på plusdäck men jag var sisådär impad av 27.5+ på en HT. Jag gick ifrån 26" am/fr ht och upplevde förvisso att jag hade ett galet grepp och mer "float" men sen tyckte jag att det antingen var tungrullat eller studsigt (beroende på däcktryck). Jag vart även besviken över hur lite skillnad jag upplevde gentemot 26"-ht vad gäller dämpning från däcken och rull över stock och sten. Jag körde Nobby Nic 2.8or på 30mm-fälgar (kanske på gränsen till smala fälgar och det kan såklart ha påverkat känslan). På brorsans AM-hoj känns 27.5+ sjukt brutalt dock!

När jag sen bytte till 29a med 2.4or så var min första tanke "det var såhär jag trodde att plusdäck skulle vara". Härnäst blir att prova 2.5/2.6or på min 29a, jag tror att det kan vara gött! Men med detta sagt så funderar jag på att skaffa ett hjulset för 27.5+ till min 29a... :-)

Larrylurch sa:

Som några redan skrivit så är ju +däck en aquired taste.

Jag gillar inte schwalbe NN av precis samma anledning som andra skrivit, de blir för tunna och studsiga, även som 2,6or.
Är mkt nöjd med Michelin WildAM i 2,8 på 30mm fälg (funkar perfekt).

Om man inte märker skillnad mot en 26a HT så har man gjort något konstigt eller valt helt fel däck...

Jag kör på "vanliga" (2,35"-2,4") däck när det är lerigt och brötigt, är det torrt eller fuktigt och packat så kör jag med plusdäcken. En sak som jag uppskattar med plus-ramen är att det är så sjukt bra clearance för lera när man kör med vanliga däck.

Känslan med bra +däck o rätt lufttryck är rätt härlig, känns väl som att ha 50mm extra superplush dämpning och otroligt grepp. Rullar såklart sämre på asfalt men vem fan vill hålla på med sånt??

Senast ändrad:
MatteXC sa:
Om man inte märker skillnad mot en 26a HT så har man gjort något konstigt eller valt helt fel däck...

Jag brukar också avfärda andra människors upplevelser som tokerier när de inte passar in i min världsbild, det blir så mycket enklare att behålla mina vanföreställningar då.

Alltså det här med att välja ny cykel tar knäcken på mig... tack för alla härliga infallsvinklar på det hela. Inser att hjulen har sina sidor.

Just nu är jag tillbaka på Signal ti, tänker att den är mer lik mig, lite traktorkänsla i förhållande till den ärtiga och snärtiga kol-transmittern ... igårkväll var det såklart tvärt om...

DarthVidar sa:
MatteXC sa:

Jag brukar också avfärda andra människors upplevelser som tokerier när de inte passar in i min världsbild, det blir så mycket enklare att behålla mina vanföreställningar då.

Ber om ursäkt om jag på något sätt kränkt dig, men det är betydligt mer volym och däck i backen i med t.ex. 27,5x2,8 jämfört med t.ex. 26x2,4. Åsyftar främst att du måste fått tag på dåliga däck eller kört med väldigt högt däcktryck ("gjort något konstigt"). Det är klart du får ha rätt till din uppfattning, ber som sagt om ursäkt.

Senast ändrad:
MatteXC sa:
DarthVidar sa:
MatteXC sa:

Ber om ursäkt om jag på något sätt kränkt dig, men det är betydligt mer volym och däck i backen i med t.ex. 27,5x2,8 jämfört med t.ex. 26x2,4. Åsyftar främst att du måste fått tag på dåliga däck eller kört med väldigt högt däcktryck ("gjort något konstigt"). Det är klart du får ha rätt till din uppfattning, ber som sagt om ursäkt.

Som sagt, primärt bättre grepp och mer float/bärighet (det var grymt att ha en plus-cykel när jag vaknade upp till ett rejält lager nysnö och oplogade cykelbanor). Redan när plus-däcken lanserades var man väl på det klara med att det inte var så stora vinster i exempelvis dämpning. I och med att plusdäck generellt sett körs med hyfsat lågt tryck lär väl vinsterna i "roll over" vara mindre än vad däckets diamater kan får en att tro. Skillnaden mellan 26 och 27,5 är ju inte enorma på något sätt (det är väl de flesta på det klara med idag) så att 27,5+ skulle innebära några jättevinster på det området är väl tveksamt. Visst är det en viss skillnad men så stor är den inte vill jag bestämt påstå. Eftersom jag plöjde ned mer pengar än jag egentligen borde i att testa 27,5+ så ville jag såklart tro att skillnaden var större men efter att ha provat 29a insåg jag att skillnaden egentligen var rätt marginell.

Min personliga upplevelse är att en 29a inte bara är mer mångsidig utan, bortsett grepp och float (om det sen ökar framkomligheten är en annan sak), är överlägset 27,5+. Men gillar man sin 27,5+-hoj och föredrar det framför en 29a/26a eller ser det som ett bra komplement är väl det alla tiders.

Senast ändrad:
Fick inviga nya Switchback:en medelst lift ikväll, prick såhär kul ska en ha på en cykel!
Det enda som ska göras är att korta lite bromsvajrar, montera MRP RCC-instatsen och sen serva och höja gaffeln upp till 160mm igen.
IMG_8979.jpg

Senast ändrad:
Premiär åket i Bygdsiljum bike park avklarat. Grymt rolig i hoppbanan! Saknar inte fjädring fören man kommer till stenkistor och riktigt rotiga partier...

Bilagor

• IMG_20180930_145228_484.jpg
    IMG_20180930_145228_484.jpg
    528 KB · Besök: 239
Mumma något nytt till sentiern är på väg ?

Bilagor

• Marzocchi_Bomber_Z1_Grip_Sweep_T_Federgabel_27_5__180mm_15QRx110_Boost_44mm_blk (1).jpg
    Marzocchi_Bomber_Z1_Grip_Sweep_T_Federgabel_27_5__180mm_15QRx110_Boost_44mm_blk (1).jpg
    72.2 KB · Besök: 101
Go runda idag med 2 nya KOM på strava på våran lokala enduro slingor! Våga köra hardtail! ?

Bilagor

• 20181013_104519.jpg
    20181013_104519.jpg
    493.1 KB · Besök: 249
liveforthis sa:
Go runda idag med 2 nya KOM på strava på våran lokala enduro slingor! Våga köra hardtail! ?

Snyggt jobbat!
På många sträckor är man inte långsammare än med fs, samtidigt som det är lite "back to basic".
Kör e-bike och HT, galet roligt båda två på sitt sätt.

Setter sa:
liveforthis sa:

Snyggt jobbat!
På många sträckor är man inte långsammare än med fs, samtidigt som det är lite "back to basic".
Kör e-bike och HT, galet roligt båda två på sitt sätt.

Ja men visst är det så, kände när jag körde ht i åre för några år sen att du hade jag gärna tagit en fs. Men för 85% av cyklingen jag gör så räcker ht då kör jag med polare som kör fs. Kört vallåsen och sydsvenska dh cupen på ht med och va inte sist ? om än inte snabbast heller men skoj har man

Tillbaka
Topp