Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

20200416_200109.jpg

Är en sucker för skinnwall. Tycker det är tjusigt!

Jag är lite som Makten, hittar inte riktigt den geometrin jag tror mig vilja ha. Sen vill jag ha stål också, bara för att. Nu har jag snart övertalat mig själv att om jag beställer en ram från Marino så kommer den att vara spikrak och inte alls levereras till fel land/person, så då är det väl mest kvar att snickra ihop mått som går att cykla på.. och där behöver jag hjälp av the happy hive-mind. Har börjat leka med BikeCAD, men vågar nog inte lita på mig/det fullt ut..

Nåt sånt här tror jag mig vilja ha (är 190cm), säg gärna till om nåt är helt uppåt väggarna:

- 29"-hjul
- 130mm gaffel som default, tänkt testa 120-140(-150?) också.
- CS: justerbara dropouts, 420-43x mm.
- HTa: ~66°?
- STa: ~76°?
- Reach: ~500? (trivs med Ripmon, skulle kunnat vara lite längre då jag nu kör den med 50mm stam)
- BBdrop: ..? 50? Kommer köra med 175mm-vevar troligtvis..
- Övriga mått: Eh, vet ej. :-)

Här är en tabell med diverse jämförelser:
1587064846135.png

(Först beställde jag fö en Ragley Big Wig, men insåg att jag vill ha nåt som skiljer sig rejält från min FS (Ibis Ripmo), ffa ska den vara lätt att få upp på bakhjulet och sprätta runt. Westman skulle nog kalla det en bushoj. Kona Big Honzo ST ser generellt bra ut, men har lite väl brant gaffelvinkel och peruanskt stål lockar mer och mer.)

Bikeinsights.com kan ju vara användbar också fö. Dock "suspension sag unknown", vilket givetvis är en viktig faktor annars.
1587066051177.png

Senast ändrad:
Min Marino är väldigt lik den geon du söker och jag är 191 lång.

Min har:
130 gaffel
485 reach (blir närmare 500 med sag)
65 HA (brantare vid sag)
75 SA (brantare vid sag)
Men längre CS (440, tycker att det blir en bättre cykel med lite längre CS)

Funkar väldigt bra, så jag tror att du har en väldigt god idé om vad som kommer funka.

Låter vettigt korta stag är kul. Lite mycket bb dropp tycker jag sen skulle jag nog ha lite brantare sadelvinkel men allt det är smaksak. Så kör?

Zinkpasta, Nordest Bardino 2 har exakt allt du vill ha (och är dessutom snygg)!

Edit: missade krav på justerbara dropouts.

@aribr - Tack för feedback. Har du ork och lust får du gärna skicka (PM..) samtliga mått som krävs för att bygga din cykel hos Marino, så vet jag vad jag ska skicka in (efter ändringar då). Ang. CS så antar jag att du vill ha en stabilare cykel? Tänkte att justerbara kan vara trevligt just för att känna hur mycket det påverkar, även om justermånen väl inte är jättestor .. och man öppnar för lite extrastrul kanske?

@EST - ah, man kanske skulle branta sadelvinkeln nån grad till ja (ser att jag skrivit 77 i min tabell, men 76 i brödtexten). Ang BB-drop har jag dålig koll på hur det påverkar, har du (eller nån annan) förslag på hur det borde ändras om fokus är en rolig lekcykel snarare än fartstabil?

@Berk - Tack för förslagen. Justerbara dropouts är iofs inget helt avgörande iom att jag är ute efter korta, vilket Bardinon har. Dock verkar de rekommendera 140mm-gaffel som lägst, och jag vill ev testa med 120 vilket kanske blir väl knas. (Har iofs inte räknat på hur övriga mått skulle påverkar .. nån som kan rekommendera program för detta, är det BikeCAD som gäller? ..Eller skapa i Bikeinsight kanske går bra också iofs, har inte reggat mig än.
Honzo ST skulle också kunna vara nåt, har inte räknat på den heller än.. (dvs gaffla upp 10-20mm och sen ev. angleset). Men den är dessutom lite dyr (8500kr..), vilket är nån slags faktor ändå.

Senast ändrad:
Om man tänker att man vill ha en lite lekfullare hoj och är ~177-178 cm är det medium som gäller på blue pig/mmmbop? (det är väl i princip samma ram bara alu vs stål)

Jeffsyn (29") kör jag i Large och trivs på, skillnaden i Reach får mig och tveka lite. Båda Ragley hojarna kör ju 50mm stem med.

SPECS.png

Om man tänker att man vill ha en lite lekfullare hoj och är ~177-178 cm är det medium som gäller på blue pig/mmmbop? (det är väl i princip samma ram bara alu vs stål)

Jeffsyn (29") kör jag i Large och trivs på, skillnaden i Reach får mig och tveka lite. Båda Ragley hojarna kör ju 50mm stem med.

Med sag blir reach nästan 20 mm längre. Så large ha nästan samma geo som din Jeffsy, men kortare kedjestag.
Vet inte vad är bättre för dig. Jag är 179 cm med relativt lite längre overkropp och skull klart välja L med 50 mm stam till stigcykling. Men kanske är medium mer lekfull.

Med sag blir reach nästan 20 mm längre. Så large ha nästan samma geo som din Jeffsy, men kortare kedjestag.
Vet inte vad är bättre för dig. Jag är 179 cm med relativt lite längre overkropp och skull klart välja L med 50 mm stam till stigcykling. Men kanske är medium mer lekfull.

Sant, L kanske är vettigare och möjligen testa en kortare stam ifall man vill får den lite "rappare". Borde ju bli en del skillnad av att bara gå från 29 till 27,5 med tänker jag (?).

Beror på om du kör med 175 vevar men jag tycker att mer än 60 så slår man i på stigarna för mycket. Å lång å flack gör att det blir stadigt ändå. Då kan man ha lite högre å kortare bak. Men -60 är bra?

@Berk - Tack för förslagen. Justerbara dropouts är iofs inget helt avgörande iom att jag är ute efter korta, vilket Bardinon har. Dock verkar de rekommendera 140mm-gaffel som lägst, och jag vill ev testa med 120 vilket kanske blir väl knas. (Har iofs inte räknat på hur övriga mått skulle påverkar .. nån som kan rekommendera program för detta, är det BikeCAD som gäller? ..Eller skapa i Bikeinsight kanske går bra också iofs, har inte reggat mig än.
Honzo ST skulle också kunna vara nåt, har inte räknat på den heller än.. (dvs gaffla upp 10-20mm och sen ev. angleset). Men den är dessutom lite dyr (8500kr..), vilket är nån slags faktor ändå.

Var 10 mm minskning i slag eller 10 mm sag ger 0.5 grad brantare vinklar, 5 mm mer reach och 4 mm lägre BB.

Bardino har hög BB och flacka vinklar, så funkar fint med kortare gaffel. Geo tabel är för 160 mm gaffel med 20% sag, så 130 mm gaffel utan sag. Jag kör 130 mm gaffel, men 120 mm skulle också funka utan problem. EDIT: Med 29" hjul, med 27.5" och 120 mm blir BB lågt.

Min Honzo ST (som står nu på K&S) har jag gafflat upp med 10 mm till 130 mm.

Men förstår inte varför du vill köra Bardinon med 120 mm gaffel, men gaffla upp Honzon.

Senast ändrad:
Men förstår inte varför du vill köra Bardinon med 120 mm gaffel, men gaffla upp Honzon.

Nja, är nog mest en tanke att jag ev. vill testa att köra 120mm av ngn anledning, 130mm är väl det jag ser som "default" läge.

Tack för övrig info, blir ju mer och mer intressant med Bardino, så får läsa lite mer. Även om det fortfarande lutar åt Peru. :-) ..Justfan, kanske vill ss:a nån gång också, då är ju justerbara dropouts trevligt. Hmm.

Senast ändrad:

Visa bilaga 411187
Kommer du cykla fort i stök? Vad skulle du vilja ha lång reach till om du vill ha en lekfull hoj?
Om reach bli 20mm längre vid sag blit ju en small 440 o medium 460. Jag hade tagit medium, funkar med stel gaffel också.
Klart det går att bunnyhoppa o leka med stora cyklar men jag tycker iag att det märks direkt med mer reach. Om kedjestagen är korta som 425 är det ju klart lättare med lång reach dock men hade ändå valt medium.

Jag är lite som Makten, hittar inte riktigt den geometrin jag tror mig vilja ha. Sen vill jag ha stål också, bara för att. Nu har jag snart övertalat mig själv att om jag beställer en ram från Marino så kommer den att vara spikrak och inte alls levereras till fel land/person, så då är det väl mest kvar att snickra ihop mått som går att cykla på.. och där behöver jag hjälp av the happy hive-mind. Har börjat leka med BikeCAD, men vågar nog inte lita på mig/det fullt ut..

Nåt sånt här tror jag mig vilja ha (är 190cm), säg gärna till om nåt är helt uppåt väggarna:

- 29"-hjul
- 130mm gaffel som default, tänkt testa 120-140(-150?) också.
- CS: justerbara dropouts, 420-43x mm.
- HTa: ~66°?
- STa: ~76°?
- Reach: ~500? (trivs med Ripmon, skulle kunnat vara lite längre då jag nu kör den med 50mm stam)
- BBdrop: ..? 50? Kommer köra med 175mm-vevar troligtvis..
- Övriga mått: Eh, vet ej. :-)

Här är en tabell med diverse jämförelser:
Visa bilaga 411180

(Först beställde jag fö en Ragley Big Wig, men insåg att jag vill ha nåt som skiljer sig rejält från min FS (Ibis Ripmo), ffa ska den vara lätt att få upp på bakhjulet och sprätta runt. Westman skulle nog kalla det en bushoj. Kona Big Honzo ST ser generellt bra ut, men har lite väl brant gaffelvinkel och peruanskt stål lockar mer och mer.)

Bikeinsights.com kan ju vara användbar också fö. Dock "suspension sag unknown", vilket givetvis är en viktig faktor annars.
Visa bilaga 411183
Du får dubbelkolla de där A-C-måtten för de stämmer inte med angiven gaffelängd. Och det är där det är stora problem. Vissa anger geo med sag, andra utan. Helt omöjligt att veta om det inte står i klartext.
Jag skrev till Ragley på fejjan om att A-C inte stämde i deras tabell och de bekräftade att det var fel. Så man kan inte ens lita på siffrorna när de finns.

Fick tips igår om NS Eccentric som ser bra ut. Finns i stål och alu. Men jag hittar ingenstans där den går att köpa!

Jag fattar inte varför man vill ha hardtails som är typ identiska med endurohojar förutom bakdämpningen. Det gäller både slaglängd och geometri. Kanske om det är den enda cykeln man äger, men om man ser HTn som ett komplement är det väl trevligt med en annan karaktär som inbjuder till variation i cyklingen?
Ingen bakfjädring och inga växlar är rätt jäkla stor skillnad för min del. Men visst, lite kortare reach och hjulbas är vettigt att ha. Det är bland annat därför jag inte fattar varför det ska vara så lång slaglängd på gaffeln. Det kommer ju ändå inte gå att cykla jättefort i storstök om man inte är sjukt våghalsig och/eller duktig.
En sak jag skulle vilja ha som gör stor skillnad är korta kedjestag, men det verkar nästan samtliga ha gått ifrån. Förmodligen är det lättare att hitta om man väljer mindre hjul, vilket för tillfället dock inte är intressant.

Aldrig att jag skulle komma på tanken att försöka göra trialmanövrar upp på stenar, ta en lång grusvägsrunda eller dra barnens cykelvagn med min FS, men med HTn - absolut! Och i skogen är det en hslt annan karaktär på cyklingen. Finess och avkoppling, snarare än fart. Då är det bara positivt med en annan geometri.
Jag kommer använda HT:n till precis samma saker som FS:en. Eftersom det ändå inte går att ställa ifrån sig en cykel som är värd mer än ingenting så kommer den inte kunna användas till vardags, vilket är sjukt surt.

Skulle en dartmoor primal 29 kunna va något ? Jäkligt trevlig hoj iaf med 432mm kedjestag men övriga geo kanske inte stämmer in för (makten) ?. Jag är 188 och hade XL och den känns helt klart lång på något vis (kändes längre än min blue pig i XL.

Bilagor

• Screenshot_20200417-091153.png
    Screenshot_20200417-091153.png
    23.6 KB · Besök: 97
Både primal och eccentric finns på 26bikes tror jag.
Eccentric är väl den som brukar nämnas i samband m korta cs men tror inte den har så brant STA. Standard 74.

Jag såg att ragley fullständigt fuckat geo tabbellerna för vissa årsmodeller.

Skulle en dartmoor primal 29 kunna va något ? Jäkligt trevlig hoj iaf med 432mm kedjestag men övriga geo kanske inte stämmer in för (makten) ?. Jag är 188 och hade XL och den känns helt klart lång på något vis (kändes längre än min blue pig i XL.
Den ser rätt bra ut men har lite för brant gaffel och flackt sadelrör för att köra med kortare gaffel än specat.

NS Eccentric verkar fin, glömde den. Finns på Bike24. Men har den inte för lågt BB?
Jo, förmodligen. Dock är geon av allt att döma med 140-gaffel, så mindre skillnad mot 130 än många andra hojar.

Jag blir så frustrerad av bristen på information att jag är sugen på att ge upp. Det är helt vansinnigt att skriva ut massa siffror men inte nämna vid vilken gaffellängd de gäller. Hur kan man som någorlunda välrenommerad cykeltillverkare missa nåt så fundamentalt? Obegripligt.

Den ser rätt bra ut men har lite för brant gaffel och flackt sadelrör för att köra med kortare gaffel än specat.

Jo, förmodligen. Dock är geon av allt att döma med 140-gaffel, så mindre skillnad mot 130 än många andra hojar.

Jag blir så frustrerad av bristen på information att jag är sugen på att ge upp. Det är helt vansinnigt att skriva ut massa siffror men inte nämna vid vilken gaffellängd de gäller. Hur kan man som någorlunda välrenommerad cykeltillverkare missa nåt så fundamentalt? Obegripligt.
I bästa fall står AC och/eller det är den som kommer med hela cykeln. Det är oftast utan SAG. Problemet är väl mer att det ibland är helt fel siffror eller från helt fel cykel.

Ja jag körde den lite med 130 men det är rätt mycket BB drop så fick köra 165 vevar

Eccentric geo är med 140 gaffel.

Håller med. Värsta är att några tillverkare ger alla geo värden utan sag men gaffellängd med sag. Jag är van att läsa geo-tabeller och geometri, men det tåg mig flera dagar för att inser att Bardino geo var helt med 20% och inte bara gaffellängden. Då hade jag också mättat på bilderna.

Tror att bara Bardino 2 och Meta HT AM kommer nära din önskemal (och tycker både är snygga).

70 mm BB-dropp är extremt lågt. De anger i alla fall att det är med en 140 mm Pike med 25% sag.

Edit: Haken är väl att de flesta dylika cyklar är avsedda för brittiska omständgheter, vilket innebär grusväg upp och stig ner. Alltså så man inte direkt behöver trampa i stök, och då kan BB vara skitlågt. Funkar inte lika bra i Stockholmsskog tyvärr.

70 mm BB-dropp är extremt lågt. De anger i alla fall att det är med en 140 mm Pike med 25% sag.

Edit: Haken är väl att de flesta dylika cyklar är avsedda för brittiska omständgheter, vilket innebär grusväg upp och stig ner. Alltså så man inte direkt behöver trampa i stök, och då kan BB vara skitlågt. Funkar inte lika bra i Stockholmsskog tyvärr.
jag har kört en, polaren hade en innan och hade inga större problem med BB höjde.

Får kanske göra avsteg från eventuella budgetar och öl ett tag.

Äh va fan den fördta geobilden, var inte för rätt hoj jag såg. Så den var inte så kul.

jag har kört en, polaren hade en innan och hade inga större problem med BB höjde.
Hur lång gaffel hade han på den då? Sen kanske vi inte cyklar på samma sätt och samma underlag, så det behöver inte betyda så mycket.

Lustigt nog tycker jag att On-One Scandal verkar mest rätt hittills eftersom den är avsedd för 120-130 mm gaffel, men nu finns den inte i lager i XL längre. Och så är den fortfarande rätt jävla ful.

Hur lång gaffel hade han på den då? Sen kanske vi inte cyklar på samma sätt och samma underlag, så det behöver inte betyda så mycket.

Lustigt nog tycker jag att On-One Scandal verkar mest rätt hittills eftersom den är avsedd för 120-130 mm gaffel, men nu finns den inte i lager i XL längre. Och så är den fortfarande rätt jävla ful.
140mm gaffel iof . Och som du säger terräng m.m gör ju skillnad.

Men kan inte allebike mb31 va något om du ändå vill kör 130mm gaffel. Deras ram ligger på 4990kr . Finns i XL reach 490mm 66.5 ht och 76.2 ST med 120 gaffel men det hade ju inte gjort mö skillnad med 130

Kommer du cykla fort i stök? Vad skulle du vilja ha lång reach till om du vill ha en lekfull hoj?
Om reach bli 20mm längre vid sag blit ju en small 440 o medium 460. Jag hade tagit medium, funkar med stel gaffel också.
Klart det går att bunnyhoppa o leka med stora cyklar men jag tycker iag att det märks direkt med mer reach. Om kedjestagen är korta som 425 är det ju klart lättare med lång reach dock men hade ändå valt medium.

Du har förmodligen helt rätt, blir lite ängslig över siffrorna när man inte kan provsitta. Jag drar gärna en HT genom stöket men där är det ju FSen som gäller egentligen. Jag vill ju inte ha "samma" cykel som min FS fast i HT heller, det ska ju va nått smidigare att hiva runt som också är lite roligare på enklare stigar där trail/enduro FS är överkurs.

Köpte en Vitus Mythique som jag egentligen bara ville ha ramen från. Passade även på att köpa en Mmmbop ram och flyttade över allt från Vitusen. Förmodligen en rolig hoj men ska nog sälja den.....?Visa bilaga 411540Visa bilaga 411541Visa bilaga 411542
Vad har du för storlek på ramen? Jag är inne på att köpa en mmmbop ram. Jag vill prova en XL men är fundersam om även de större storlekarna har ett topprör som linjerar med sadelstagen. Jag vill ha en hoj som är designad så. (På många andra modeller är det bara de små ramarna som har den designen)

Vad har du för storlek på ramen? Jag är inne på att köpa en mmmbop ram. Jag vill prova en XL men är fundersam om även de större storlekarna har ett topprör som linjerar med sadelstagen. Jag vill ha en hoj som är designad så. (På många andra modeller är det bara de små ramarna som har den designen)
Här är en blue pig i XL. Mmmbop har samma geo. Och jämfört med en primal i XL
Screenshot_20200418-193106~2.png
Screenshot_20200418-193231.png

Det är tyvärr en M.

Tack! ?

Då är nog mmmbop utesluten. Det är just den raka linjen jag vill åt. (Och runt 64 hta och 480 i reach) Primalen skulle kunna funka.
Ja primal va jag nöjd med trevligt ram och har riktigt låg standover . Kul och se skillnaden på bilderna hur mö plats det är mellan vattenflaska och överrör på hojarna ?

Tillbaka
Topp