Hasplåt/ramskydd

Perra76

Medlem
Hasplåt/ramskydd
Vet inte vad man kallar det på cyklar;)
men ett skydd på ramen där den sticker ut framför vevpartiet.
köppt mig en fulldämpad mtb. Och skulle vilja skydda ramen mot skador när man kör över lite för höga stenar och stockar.
vad använder ni som varit med ett tag?

Hasplåt/ramskydd
Beror på syftet, skydda mot att ramen spricker är nog svårt, men många kör ju med ex däck eller lite flexibel plast runt ramen för att förhindra repor och onödigt slitage. En bashguard kan nog i vissa fall rädda en ram, även om syftet mer är att skydda vevparti och framklinga

Hasplåt/ramskydd
Jag såg nån som gjorde skydd av Kydex (plast som går att termo-forma) som såg rätt snyggt ut. Man får väl sätta fast det med dubbelhäftande tejp. Slår man i tillräckligt hårt spricker förstås ramen ändå, men det borde hjälpa att fördela krafterna.

Hasplåt/ramskydd
Jag såg nån som gjorde skydd av Kydex (plast som går att termo-forma) som såg rätt snyggt ut. Man får väl sätta fast det med dubbelhäftande tejp. Slår man i tillräckligt hårt spricker förstås ramen ändå, men det borde hjälpa att fördela krafterna.
Finns att köpa i olika tjocklek och olika stora ark. Apropå det måste jag nog köpa lite till hängbuken på min egen hoj faktiskt...

Hasplåt/ramskydd
Tips på ställe att handla från? Finns det som genomskinlig?
Aldrig beställt därifrån, förrän nu dvs. Lade precis beställning på ett svart ark kydex 2x300x600 mm.

Finns i lite olika färger/mönster som det verkar men transparent vet jag ej.

Hasplåt/ramskydd
Ramen är det väldigt svårt att slå i. Det skall till en mycket spetsig sten för att nå upp till ramen i det smala utrymmet mellan framdäck och vevparti. Typ ett smalt staket av granit. Det är istället drev, vevarmar eller pedaler som går åt. En bash eller taco är det du vill ha för att skydda drevet. Vilket som funkar bäst beror på hur din ram och vevparti är beskaffat. Tacon kräver särskilt fäste i ramen vilket inte alla cyklar har och moderna vevpartier är inte alltid kompatibla med bash så det kan vara knepigt i vissa konfigurationer att hitta något som fungerar
Bild-googla bashguard så hittar du lite inspiration.

Hasplåt/ramskydd
Ramen är det väldigt svårt att slå i. Det skall till en mycket spetsig sten för att nå upp till ramen i det smala utrymmet mellan framdäck och vevparti. Typ ett smalt staket av granit. Det är istället drev, vevarmar eller pedaler som går åt. En bash eller taco är det du vill ha för att skydda drevet. Vilket som funkar bäst beror på hur din ram och vevparti är beskaffat. Tacon kräver särskilt fäste i ramen vilket inte alla cyklar har och moderna vevpartier är inte alltid kompatibla med bash så det kan vara knepigt i vissa konfigurationer att hitta något som fungerar
Bild-googla bashguard så hittar du lite inspiration.
Va? Min ram är då inte alls svår stt slå i. Gör det jämt känns det som, eller nära på i alla fall. Har fått ett par repor på hängbuken redan. Gjorde nu en "hasplåt" i kydex, fäste den med dubbelhäftande. Detta gör nog susen...
IMG_20220818_154128.jpg

Hasplåt/ramskydd
Visst, cyklar man över stenmurar på ett hängbukssvin så kan allt hända. På mer klassisk geometri så kommer man med horisontella vevarmar att slå i pedaler och bash/taco.

Hasplåt/ramskydd
Ett sånt skydd som gärna ska gå upp en bra bit på underröret, gör ju oftast mer för att skydda från vassa stenar som flyger upp i synnerhet på kolfiberramar.

Hasplåt/ramskydd
För stenskott satte jag dit först ett lager biltemas skyddsfilm och sen en remsa mastic tejp på underröret. Det är lättare att få bort skyddsfilmen än mastic tejpen från ramen om den behöver bytas ut eller tas bort. Syften var oxå att göra cykeln tyst, annars var planen att använda kydex först.

Hasplåt/ramskydd
För stenskott satte jag dit först ett lager biltemas skyddsfilm och sen en remsa mastic tejp på underröret. Det är lättare att få bort skyddsfilmen än mastic tejpen från ramen om den behöver bytas ut eller tas bort. Syften var oxå att göra cykeln tyst, annars var planen att använda kydex först.
Japp det tror jag också är en hygglig och enkel lösning. Jag gjorde ett Kydexskydd på två hojar förut, monterat med 3m kardborretejp för att enkelt kunna ta bort det / passa in det bra. Funkade förvisso fint men det blir ju en liten glipa mellan ram och skyddet där kardborren ligger så det samlas lite smuts där i skarven över tid.
Skyddsfilm och mastic tror jag räcker långt.

Hasplåt/ramskydd
Visst, cyklar man över stenmurar på ett hängbukssvin så kan allt hända. På mer klassisk geometri så kommer man med horisontella vevarmar att slå i pedaler och bash/taco.
Cyklar man lite tech med en hängbukshoj så blir det ju så, inget konstigt. Behövs inga murar, det räcker med en skog ?

Nåja, jag tyckte det var bra i alla fall, skyddet sitter precis där det behövs för min cykling. Stenskott är inget större problem för mig och jag ville gärna ha den snygga loggan kvar ?

Tillbaka
Topp