Hastighet MTB vs Racer

micolsson

Ny medlem
Hastighet MTB vs Racer
Om jag håller 29,5Km/h i 6 mil landsväg med en heldämpad MTB med Conti explorer.
Hur mycket fortare går det med en racer? Jag har aldrig provat en riktig racer.
Ni som har både MTB och racer vad tror ni?

Hastighet MTB vs Racer
Jag tror att det går lika fort om du håller 29,5 km/h i 6 mil oavsett om du gör det på en MTB eller en racer :-)

Din fråga är konstigt ställd, du menar antagligen att du skall anstränga dig lika mycket på en racer och vill veta hur mycket fortare det går då.

Hastighet MTB vs Racer
I den hastigheten går ca 80% av din effekt åt att övervinna luftmotstånd,
(resten åt rullmotstånd och att röra runt kroppen dvs inre energiförluster).

Att öka från ca 30 till 35 km/h (17%) kräver en avsevärd effektökning,
kvadratiskt är det ju så det går åt 36% mer effekt. Den effekten hittar
man inte i det lägre rullmotståndet i däcken och lägre luftmotståndet
i sittpositionen som landsvägsracern har.

Tippar max 2-3 km/h mer på racern. Men det känns snabbare! :)

vänligen
/Bjarne

Hastighet MTB vs Racer
Man kan åka snabbare men det blir också jobbigare, kan nog hålla 3-5 km/h högre snitt på racern än med mtbn men då blir jag också 3-5 km/h tröttare också. Man kan ta ut sig mera på en racer, det är iaf så för mig. Ska du åka med samma ansträngning blir nog inte skillnaden i hastighet så jättestor.

Senast redigerad av en moderator:
Hastighet MTB vs Racer
Ma Vic. Ja jag menar om man anstränger sej lika mycket.
Det kanske blir en racer någon gång, men först skall jag prova med
slicks till min MTB.

Hastighet MTB vs Racer
Jag har testat slicks och Racing Ralph på asfalt med min MTB,
(4 bar) och det går undan i stort sett lika fort som racern
genom stan. Men ute på landsvägen är racern överlägsen.

Hastighet MTB vs Racer
Min erfarenhet är som bng skriver - medelhastigheten blir ca. 2-3 km/h högre i stadstrafik. Om du enbart nöter landsväg klarar du nog en par km/h ytterligare.

Hastighet MTB vs Racer
micolsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Ma Vic. Ja jag menar om man anstränger sej lika
> mycket.
> Det kanske blir en racer någon gång, men först
> skall jag prova med
> slicks till min MTB.

allt beror på vad målet är
-> att bli snabbare i stan = mtb, tack vare bättre översikt i trafiken och bättre bromsar
-> snabbaste möjliga på längre sträckor = racer

du märker inte hur du börjar anstränga dig mer på en lvg-orienterad hoj, sittställningen på racer gör att man gärna trampar lite hårdare

Senast redigerad av en moderator:
Hastighet MTB vs Racer
Min vanliga sträcka till jobbet på ca 8.5 km kör jag på i bästa fall på 15 min med racern och 1:45 min långsammare med MTBn. Snitthastigheten skiljer sig ca 3-4 km/h. Det känns som att man får slita mer mer MTBn. Den har ju fördelen i stan att man har bättre bromsar och man kan köra över trottoarkanter, svängar och gropar snabbare. På längre raksträckor ligger jag ca 5 km/h snabbare med racern. Maxfarten ligger på 60 km/h på racern och kanske 48 med MTBn (har dock inte testat fullt ut med clips).

Senast ändrad:
Hastighet MTB vs Racer
Gjorde ett semivetenskapligt test och tog MTB på min vanliga 31 km runda, lite knixigt med ett par start/stopp.

Brukar rulla runt den på 57 minuter på lvg-hojen...

Tog 64 minuter med MTB'n med i princip samma effektsiffror som vanligt. Hade kanske kunna pusha det lite genom att byta till snabbare däck, sitter RoRO/RaRA på MTB'n..

Hastighet MTB vs Racer
Jag har testat lite, men då har jag kört en hardtail med slicks och sänkt styre. Då skiljde det ca 1,5 km/h. Skulle gissa på runt 3 km/h med de förutsättningar TS anger.

Hastighet MTB vs Racer
Mest träningseffekt borde det väl bli av att cykla en omväg...
Så standardsvaret hedanefter på frågan om hoj för 15km enkel tur blir en för 30km enkel tur...

Hastighet MTB vs Racer
om utväxlingen och sittställningen är ok, och mtbn har lämpliga däck med lämpligt tryck är skillnaden mindre än folk tror, det kan röra sig om enstaka kmh i genomsnitt utifrån förutsättningarna ts anger.

räsern visar sin fördel först om man har förmåga till högre farter, när även små skillnader i luftmotstånd gör stor skillnad.

det kan förstås vara njutbarare på en räser så länge underlaget är slätt. för egen del tycker jag det är roligare att passera elcyklar och andra på en oväntad cykel, allra roligast är det på en tvåväxlad minicykel.

Hastighet MTB vs Racer
Jag håller med om 2-3km/h har en runda som jab brukar snitta 30-32 med racern o har kört samma runda i 29 på MTB. Väl uppe i fart är skillnaden mindre än man tror. Med MTB går det i stort sätt lika fort på skogsväg som på asfalt oxå :)

Hastighet MTB vs Racer
Ju fortare man kör på landsvägen desto större skillnaden. Runt 30 är det kanske inte så stor skillmad, men försök att ligga en längre stund kring 40 i snitt...

Hastighet MTB vs Racer
13 år senare, ÄNTLIGEN!

Nu väntar jag bara på att någon ska hitta den där tråden om herrn som var snabbare på CX än racer

Hastighet MTB vs Racer
Sixten Fors sa:
Räser är helt klart snabbare... när man internetcyklar på släta rullar i labmiljö.
Finns ju ganska mycket mellan släta rullar i labmiljö och en av de sämsta "beläggningarna" som något större landsvägslopp körs på. Sen är det ju upp till var och en och fundera kring vilket av dessa underlag som ligger närmast det man själv kör på.

Hastighet MTB vs Racer
Är nog olika, men med "sommardäck" på min cross (som används som vintercykel primärt) går det nog lätt 3-4 km/h långsammare för samma effekt jämfört med räsern. MTB borde dra ner det med 1-2 km/h ytterligare.

Hastighet MTB vs Racer
Sjuk skillnad i ansträngning iaf. Jag kan då inte I närheten av hålla samma snitt cyklarna emellan. Racing ralph på heldämpat med låst mot vanlig road bike.

Hastighet MTB vs Racer
Brukar skilja runt 4km/h enligt strava när man jämför sträckor på 29" mtb och LVG för mig.
Har speedking 2.2 så de är ganska omönstrade :)

2 likadana turer på samma bana bifogar jag, där ena är 29" mtb och den andra LVG (MTB cyklades en månad tidigare i kallare klimat..)

Bilagor

• Screenshot 2018-05-28 at 07.53.58.png
    Screenshot 2018-05-28 at 07.53.58.png
    7.3 KB · Besök: 146
  • Screenshot 2018-05-28 at 07.53.40.png
    Screenshot 2018-05-28 at 07.53.40.png
    8.8 KB · Besök: 165
Senast ändrad:
Hastighet MTB vs Racer
bng sa:
I den hastigheten går ca 80% av din effekt åt att övervinna luftmotstånd,
(resten åt rullmotstånd och att röra runt kroppen dvs inre energiförluster).

Att öka från ca 30 till 35 km/h (17%) kräver en avsevärd effektökning,
kvadratiskt är det ju så det går åt 36% mer effekt. Den effekten hittar
man inte i det lägre rullmotståndet i däcken och lägre luftmotståndet
i sittpositionen som landsvägsracern har.

Tippar max 2-3 km/h mer på racern. Men det känns snabbare! :)

vänligen
/Bjarne

Helt korrekt...luftmotståndet är största problemet när man är runt 30 och snurrar.

/J

Hastighet MTB vs Racer
jag cyklar vanligtvis på en hybridcykel med rakt styre och däcken är ganska lsäta men ganska breda, iaf bra mycket bredare än på en racer.
Snittar 34kmh på 3 mils sträcka.
Förra veckan blev den stulen och jag for och köpte en cykel på blocket.Något liknande jag hade innan men den hade grövre och bredare däck.

Satan i gatan säger jag vad tungt den går.
Det viner om däcken redan vid 25kmh så man kan tro det är en elcykel.
Tycker det är väldigt stor skillnad och kommer byta däck i dagarna för jag orkar fan inte med att det ska gå så tungt.
Att trampa 25kmh på en tungtrampad cykel och att hålla 40kmh på en racer är inte samma sak.
Krävs en helt annan styrka om man cyklar tungt.

En stor fördel med en racer är att man sitter så bra.
Man sitter som en jävla kråka om man ska va aerodynamisk på en MTB.

Tillbaka
Topp