Hayes 9 tutar när den e blöt?

Fässberg

Aktiv medlem
Som topicen lyder, så tutar min Hayes 9 bakbroms på min Coiler som satan när skivan e blöt... är detta pga att den inte är inkörd ännu eller vad kan tutandet bero på? ytterst störande...

Det är så skivbromsar låter oftast. En del är tystare än andra. Det kan nog variera lite med tiden också. I början var mina tvärt om mot dina, precis knäpptysta när det var blött, men nu låter de en hel del. Det försvinner dock efter en längre bromssträcka och skivan torkar.
Tyvärr får man oftast leva med det om man vill köra med skivor =(

Okaj, allt i sin ordning då... mest störande att man avslöjar för dom andra man åker med.. då kan man ju itne skryta när man stannar nedanför backen lixom ;)

Det kan bero på att bromsen inte är helt 100:a rättjusterad mot skivan. Kanske sitter den lite snett, om ram/gaffel inte är "fräst/slipad" vid bromsfästena, då hjälper inga shims eller justering.

Annars kan man prova justera först. På Shimano och Hayes postmount så är det lätt att justera bromsen rätt, bara att lossa på båda insexorna, dra i bromshandtaget och dra åt skruvarna.

Sen kan andra belägg hjälpa också. I värsta fall är det kombinationen ram/broms som inte riktigt matchar, en del cyklar verkar det vara omöjligt att få tyst på. :-) Isåfall är nog fräsning av bromsfästena det enda som skulle kunna hjälpa.

/Leo

ps. Mina nya Saintbromsar är faktiskt tysta i blött väder, liksom mina gamla Hope Mono M4, de skrek ingenting idag trots många lerbad och vattenhål. Däremot skrapar det lite när man precis passerat ett lerhål, men det försvinner rätt fort efter några bromsningar.

Jo misstänkte att de kunde bero på något sådant, har gjort den injusteringen du nämner leo, men utan någon större framgång då..

Hmm undra om mina fästen är frästa? tror inte de.

Okej men om det nu skulle vara så att ok och skiva sitter lite snett i förhållande till varandra, är det något man bör åtgärda eller är funktionen fortfarande fullgod men med lite mer oljud?

jag vill minnas att man smetar typ kopparpasta på undersidan av ena belägget för att få bort ljudet, men jag minns inte riktigt...i alla fall kan man göra det på motorcyklar. någon som har vägarna förbi dr spoke kanske kan fråga dem.

Hayes levereras med två olika sorters belägg. Dom med pizzaskivor för nerförsåkning har sintrade metallbelägg och dom för barnpizzor innan sova middag har någon variant av organiska. Dom sistnämnda skriker mest enligt min erfarenhet. Det framgår ju inte vilka fibraxbelägg Martin O stoppade dit men det kanske var ett par sintrade. EBC har en variant som heter gold som är grum och rekommenderas.

Jag har dragit mig länge för att uppgradera till skivbromsar just för allt pyssel med skrik, och slabbande med olja jag har känt mig rätt mätt på att renovera oken på bilar så det har varit en befrielse att slippa detta med cykeln...

MEN nu kanske det finns en rationell lösning på skrikandet i alla fall... Martin O upplys oss i mörkret vad för belägg och vart tjackar man dom??? Pretty plaese with sugar on top?

Tillbaka
Topp