hayes nine

emil e

Ny medlem
hayes nine
min bakbroms har slutat funka och jag tror att det har kommit nån slags olja på den så jag undrar om jag måste byta belägg eller lämna in den nånstans elller byta hela bromsen

hayes nine
Ta lös beläggen och prova att rengöra dom. Annars är dom inte så jätte dyra att köpa nya.
Finns några som tipps om att lägga beläggen i ugnen och "bränna" bort olja och skit från beläggen men jag har inte provat det själv.

Jag fick dom rena med Bräkleen som finns på clasohlson eller macken

hayes nine
För att ta loss beläggen: Lossa skruvarna som håller oket, ta bort oket och vänd på det så du ser ner i oket, nu ser du beläggen, ta fingrar eller en liten tång och ta tag i den lilla delen som sticker upp från belägget, dra snett inåt/uppåt så ska du se att belägget lossnar.

För att bränna/rengöra, kolla läsvärt eller använd sökfunktionen

Sedan sätter du enkelt tillbaks beläggen genom att trycka ner dom snett ner/ut i oket, oket sätter du fast genom att du sätter oket på plats, (1) sätter i skruvarna lite löst, trycker åt bromshandtaget så att oket centreras och sedan skruvar åt oket medan du håller bromshandtaget åtdraget. testa sedan så att hjulet rullar fritt utan att ta i beläggen, gör det inte det så upprepar du centrerings processen (från (1))
lycka till och återkom gärna med resultat

Tillbaka
Topp