[Hellas] Idoter på el-motocross

Snarare vill man väl kunna leva ett tryggt liv utan påtända idioter som kör i 200 blås på ens gata för att dom har råkat se alla fast and the furious. Det handlar inte om taxeringsvärde. Vissa växer upp, andra inte :)
Så det är därför inhägnade skjut- och motorbanor som funnits i decennier och drivs av seriösa klubbar, läggs ner eller får stora inskränkningar i verksamheten? Det beror inte på att folk klagar på att dom hör verksamheten?
En skytteklubb jag var med i, gick från att ha i princip oreglerade skjuttider till nedlagd bana på fem år. Lustigt nog så sammanföll det med ökad villabebyggelse...

Så det är därför inhägnade skjut- och motorbanor som funnits i decennier och drivs av seriösa klubbar, läggs ner eller får stora inskränkningar i verksamheten? Det beror inte på att folk klagar på att dom hör verksamheten?
En skytteklubb jag var med i, gick från att ha i princip oreglerade skjuttider till nedlagd bana på fem år. Lustigt nog så sammanföll det med ökad villabebyggelse...
Du är välkommen till Gbg. Här skjuts det mitt i sta'n varje dag, helt oreglerade skjuttider.

Det känns väl som att det finns värre problem i samhället än motorcyklar i krafledningsgator. Men håller med om att det är helt galet att bränna fram genom naturresarvat och trädplanteringar...

Orkar inte, jag utför debiterbar tid i en arbetsuppgift som direkt tillför samhällsnytta! (Varje timme extra sedan 17-tiden är närmare uppnådd kassa för ny landsvägscykel. Nytta med nöje!) ?
Min poäng är att den mesta "samhällsnyttiga" verksamheten ändå är helt onödig. Det finns ingen exakt gränsdragning mellan nytta och nöje idag, då vi lever i ett ganska stort överflöd.
Därför tycker jag också att det är märkligt att tillåta förstörelse om den "gör nytta" men inte om den "tillför nöje". Vem bestämmer vad som är vad?

Regler eller inte, det är faktum att enorma arealer av skog skövlas. På ställen där man undrar hur i helsike de fått tillstånd till det. Markberedning är ju dessutom raka motsatsen till återställning. Det går liksom inte att återställa.

Förstår inte varför man måste skilja på nytta och nöje heller. Det är inte direkt så att man kan dra slutsatsen att skogsägaren kommer använda pengarna vederbörande tjänar på skogen, till något "nyttigt". Det kan lika gärna gå till nöje. Och i så fall så skedde skogsbruket med nöje som mål. Varför då tillåta det när nöjesåkning inte är tillåtet? Det finns liksom ingen som helst logik i detta, så det är onödigt att försöka låtsas som att det är logiskt.

Nej, jag tycker inte att man ska få bränna runt med terrängfordon hur som helst, var som helst. Då hade jag inte startat den här tråden. Men om man gjorde det tillåtet på vissa ställen (fler än idag) så skulle man säkerligen slippa en hel del fulkörning. Och inte skulle det skada naturen nämnvärt heller. Kanske kunde man – som någon antydde – tjäna pengar på det istället för att skövla skogen?

I en stadsnära skog som Hellas blir det extra lurigt såklart, eftersom besökstrycket är enormt. På sätt och vis ÄR det ett naturreservat, i och med fideikommisset. Ägaren får inte sälja eller bygga hur som helst, men väl bruka skogen. Utan denna medeltida, helt idiotiska lag, hade skogen aldrig existerat. Den hade skövlats omedelbums och bostäder i tiotusental hade byggts.
Skönt att Makten är insatt i Skogsvårdslagen tur att du finns.

Min vän som är slöjdlärare muttrar ofta om skillnaden i årsringar mellan dagens trävaror och sånt man hittar i hundra år gamla hus. Enligt honom har det blivit betydligt glesare då trät odlas fram snabbare.
IMG_4460.jpeg

Min vän som är slöjdlärare muttrar ofta om skillnaden i årsringar mellan dagens trävaror och sånt man hittar i hundra år gamla hus. Enligt honom har det blivit betydligt glesare då trät odlas fram snabbare.
Det där måste ju va en myt man hör i varenda snickarprogram .?
Varför skulle träden växa fortare idag än för 100år sen ? Inte direkt så man jödslar eller vattnar sin skog .
Möljtvis genom klimatförändringarna men knappast så det märks på det viset. Lär ju platsen det växt på spela större roll .. Och platsen lär va samma nu 100år senare eftersom det som sågades ner då är dags att skörda igen:)
Sen att man var noggrannare att välja ut snickerivirke är en annan sak men varför skulle inte dagens slöjdlärare kunna det också .. jag tror mer att det är en prisfråga eller att efterfrågan hos sågverken på "finvirke" inte finns längre så det är värt att plocka ut för dom .

Senast ändrad:
Jaså . Finns det många olika arter av gran som växer i Sverige? Och många man sågade ner då lär väl hunnit fröså sig innan dom fälldes...
Mycket skog är planterad kan man anta. Då kan man ju plantera lite andra varianter. Vet inte hur mycket man förädlat skogsplantor, men med tanke på att man gjort det med allt annat som växer.

Jaså . Finns det många olika arter av gran som växer i Sverige? Och många man sågade ner då lär väl hunnit fröså sig innan dom fälldes...

Mycket OT nu. Men om allt blir styrd av vinst på relativt kort sikt blir det ofta monokultur. Från vad jag har läst vill man har en typ av träd och den som växer snabbast. Sen plogar man ofta om terrängen så det blir ännu mindre mångfald.

I Nederländerna har man kommit ännu närmare monokultur. Där består nästa alla betesfäld av engelsk rajgräs. Det tillåter inget annat. Så man ser bara gräs så långt man kan ser, inte en enda blomma! Enda fördelen av det över svensk produktionsskog är att kan ser andra saker, som bondgård, i distansen för att man kan titta över gräset.

Klart OT här dock, det finns ingen skogsavverkning i området tråden handlar om.

Mycket OT nu. Men om allt blir styrd av vinst på relativt kort sikt blir det ofta monokultur. Från vad jag har läst vill man har en typ av träd och den som växer snabbast. Sen plogar man ofta om terrängen så det blir ännu mindre mångfald.

I Nederländerna har man kommit ännu närmare monokultur. Där består nästa alla betesfäld av engelsk rajgräs. Det tillåter inget annat. Så man ser bara gräs så långt man kan ser, inte en enda blomma! Enda fördelen av det över svensk produktionsskog är att kan ser andra saker, som bondgård, i distansen för att man kan titta över gräset.

Klart OT här dock, det finns ingen skogsavverkning i området tråden handlar om.
Men man kan se många elcyklar. Så on topic

Okejdå ..
Försäljningssiffror..
I vilket fall som helst borde virket i huset slöjdläraren rivet i vuxit upp för typ 100år sen .. hur långt hade man kommit i plantuppdrivningen då.. Och fortfarande borde man såga ner tillräckligt med träd som inte är planterade . Bara jag som byggare har sågat ner 100tals träd på villatomter runt sthlm som inte varit planterade och även om man får ihop ett helt lassbilslass med furu och gran vill ingen ha det till annat än ved ..

Ja skogen växer generellt snabbare idag än "förr". Exempel på lättillgänglig källa

Sen skulle jag gissa att handeln med sågade trävaror gör att man idag får tag på brädor som inte växt "lokalt" på samma sätt från förr. Dvs man köper mer snabbväxande produkter. Men här gissar jag.

När det gäller modernt skogsbruk så kan en tanke vara att se på det som "jordbruk där man inte sår och skördar på årsbasis". Sen om det är något odelat positivt, odelat negativt eller en skala däremellan får andra bedöma utifrån vad man värderar. Produktivitet, orörd skog osv.

Ja skogen växer generellt snabbare idag än "förr". Exempel på lättillgänglig källa

Sen skulle jag gissa att handeln med sågade trävaror gör att man idag får tag på brädor som inte växt "lokalt" på samma sätt från förr. Dvs man köper mer snabbväxande produkter. Men här gissar jag.

När det gäller modernt skogsbruk så kan en tanke vara att se på det som "jordbruk där man inte sår och skördar på årsbasis". Sen om det är något odelat positivt, odelat negativt eller en skala däremellan får andra bedöma utifrån vad man värderar. Produktivitet, orörd skog osv.
Det finns ju tex kärnvirke och normalvirke från långsamvuxen fura att köpa, men man får betala för det. Och de flesta vill ju inte betala för något som håller över tid. Vi vill ju ha valfriheten att välja kvalitet, och sedan gnäller vi hur usel kvalitén är.

Blev ju ett kalhygge vid snöromsvägen för några år sedan. Hela grusplanen vid skjutbanan var ett stort upplag för timmer.

Nu du säger det är det klart att allt timmer där måste kommer från nånstans. Och ja, det finns ett kalhygge vid snörömavägen men jag hade helt glömt att det fanns träd där förut. Kanske bra för mångfalden. Jag har sett en trana där.

Inte riktigt hemmahörande kanske.

Men visst är att väll så att på tex ravlunda skjutfält växer en del blommor och andra växter som aldrig funnits där om det inte vore för att diverse tunga maskiner med larvband härjar runt där?

Rätt säker på att jag läst någon studie om det. Även varit på ett föredrag om det. Men det är ju minst 100år sen.
Det är flera militära övningsfält som ger upphov till biologisk mångfald tack vare dessa störningarna. Utan störning blir dom utkonkurerade av andra arter. Det är inte på något vis okänt och om det stämmer som ething nämner att miljö- och hälsa hävdar att forskningen inte stämmer beror det sannolikt på dumhet eller liknande. Finns många olika störda miljöer som ger livsrum till växter, insekter och djur som annars hade fått svårt att klara sig. Grustag, bangårdar, deponier, grustag osv. Men det måste givetvis finnas förutsättningar, i en tät granplantering till exempel hittar man nog inte dom förutsättningarna.
Här i kommunen finns en grusad parkeringsplats med vad jag vet enda kända lokalen i länet av någon ögontröst, kommer inte ihåg vilken sort, vilket är ett liknande exempel som det jomper nämnde. Men har man inte kunskaper om ekologi så kan det bli fel...

Intressant OT-ämne :-)

10 sidor och ingen som klagat på att rubriken är felstavad än?
10 år på happy och känner inte till korrekta happystavningar än?

Edit: la till en liten länk.

Senast ändrad:
Hellas och Erstavik är ett unikt område att försöka vårda och behålla tillgången till. Alla på hjul är ifrågasatta av någon. Vissa typer mer än andra men alla på något sätt. Det värsta är om vi buntas ihop. Det har bara cyklisterna att förlora på.

Det är flera militära övningsfält som ger upphov till biologisk mångfald tack vare dessa störningarna. Utan störning blir dom utkonkurerade av andra arter. Det är inte på något vis okänt och om det stämmer som ething nämner att miljö- och hälsa hävdar att forskningen inte stämmer beror det sannolikt på dumhet eller liknande. Finns många olika störda miljöer som ger livsrum till växter, insekter och djur som annars hade fått svårt att klara sig. Grustag, bangårdar, deponier, grustag osv. Men det måste givetvis finnas förutsättningar, i en tät granplantering till exempel hittar man nog inte dom förutsättningarna.
Här i kommunen finns en grusad parkeringsplats med vad jag vet enda kända lokalen i länet av någon ögontröst, kommer inte ihåg vilken sort, vilket är ett liknande exempel som det jomper nämnde. Men har man inte kunskaper om ekologi så kan det bli fel...

Intressant OT-ämne :-)

Mycket intressant och någonting jag har turen att jobba med! Crossbanor är ett annat exempel på torr, solig mark som med regelbunden och lagom mycket störning skapar förusättningar för många sällsynta arter. Det kanske redan har tagits upp med tanke på ämnet i tråden. Älskar när nytta förenas med nöje.

Slåtterängen är en annan klassiker.

Mycket intressant och någonting jag har turen att jobba med! Crossbanor är ett annat exempel på torr, solig mark som med regelbunden och lagom mycket störning skapar förusättningar för många sällsynta arter. Det kanske redan har tagits upp med tanke på ämnet i tråden. Älskar när nytta förenas med nöje.

Slåtterängen är en annan klassiker.
Strandfotboll för nån insekts skull minns jag från min tid i Fältbiologerna. Har för mig att det är samma anledning till att man gärna har bete ner till stranden på strandängar.
Vad jobbar du med?

Tror båda sakerna bidrar till att det är svårare att få tag i bra virke. Skogsgödsling, gallring och avverkning för största möjliga volym framför kvalitet och att det skulle kosta för mycket att sortera vid avverkningen och sågningen i förhållande till det ekonomiska mervärdet.

Det brukar sägas att det skall vara norrlandsfur och att det som kommer söderifrån är skräp. Det ligger lite i det men kraftigt överdrivet, det är inte så svårt att få tag i fur från Skåne med årsringar på väl under 2 mm i bredd och i stort sett rent kärnvirke. Enklast att få tag i bra virke är att köpa av någon liten sågägare så att man kan välja ut den kvalitet man önskar, köpte in ganska mycket fint virke för någon vinter sedan för att göra portar och dörrar av och det är faktiskt t.o.m. lite bättre än virket i de dörrar jag byter ut och som suttit i två hundra år.

Edit. Man har även planterat skog på ganska mycket mark som tidigare var för "bra", ängs- och hagmarker och även åkrar och då snabbväxande gran och det ger inget bra virke för snickeri. I de södra delarna av landet bidrar det nog också till att kvaliteten i genomsnitt har försämrats.

Edit 2. Känns som jag behöver ge ett bildbevis :) ... och jag råkade ha en bit på skrivbordet. Ytterbräda så årsringarna blir bredare mot kanterna pga geometrin men det är fint virke med 1 mm mellan årsringarna, liten mängd kvist och i princip enbart kärna.
53218700117_6668796aa9_o_d.jpg

Senast ändrad:
Strandfotboll för nån insekts skull minns jag från min tid i Fältbiologerna. Har för mig att det är samma anledning till att man gärna har bete ner till stranden på strandängar.
Vad jobbar du med?

Mina föräldrar är f.d fältbiologer. Fältbiologerna verkar ha varit en fantastisk organisation som har gött fina egenskaper och värderingar. Det gör de antagligen fortfarande men i betydligt mindre skala.

Jag veteraniserar träd, slåttrar, friställer ekar, ringbarkar aspar, beskär fruktträd. Jag är som en trädgårdsmästare men i naturens tjänst istället för människans. Ett finkänsligt hantverk som är exremt kul :)

Ser man på! Dom får man ta ett snack med ifall man stöter på dom. Har åxå sett spåren och undrat.

Ändå fashinerande att bara för att det inte är en förbränningsmotor på fordonet så tycker vissa att allt är ok. Elmotorcyklar i skogen, elmoppar på cykelbanor med mera. Märkligt.

Stalle
Men herregud. Har ni inget bättre för er? Låt dom köra. Om dom kör försiktigt förbi och inte skräpar ner, dom låter inget, läcker inte ut någon olja/bensin om dom välter. Sura 50 åringar som inte har något annat för sig i livet än att klaga på på ett par grabbar som e ute o kör.

Men herregud. Har ni inget bättre för er? Låt dom köra. Om dom kör försiktigt förbi och inte skräpar ner, dom låter inget, läcker inte ut någon olja/bensin om dom välter. Sura 50 åringar som inte har något annat för sig i livet än att klaga på på ett par grabbar som e ute o kör.
Ny-reggat konto, anonym, spikrakt sikte på denna diskussion. Vilken slump! :giggle:
Är det inte bättre och roligare om du hakar på andra med samma intresse och kör på en riktig bana istället med din cross?

Du har koll på Terrängkörningslagen får man väl anta?

Även vi under 40 tycker att du är en tönt om du tycker att diverse lagbrott är helt ok. Sök dig till riktiga banor tack..

En ganska viktig detalj är att de cykelstigar som etableras minskar konflikterna och slitaget, då man sprider ut sig. Att köra motorcykel på stigar där andra vistas är raka motsatsen, oavsett om man tycker att slitaget är ett problem eller inte.

Så ja, det är klart att man bör vara pragmatisk och det är klart att även cyklister gör saker man inte borde. Det är omöjligt att dra en exakt gräns, för ska man bara följa lagen så kan man cykla som en komplett idiot och ändå vara laglig.
Det gäller att hitta en balans där man stör så lite som möjligt utan att göra alltför stort avkall på friluftsliv. Personligen ser jag inte riktigt hur motorsport passar in i den bilden annat än på avskilda platser.

Edit: Faktum är att jag nog inte brytt mig om herrarna som tråden handlar om hade gjort egna stigar. Markägaren däremot hade kanske inte varit lika glad.
Då håller vi oss till markägarna och utesluter egna åsikter. Låter fint!?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp