Hjälmlagen! SOM HAR SPÅRAT UR...........................

Ja, hjälm är ett måste när man cyklar mtb. Däremot när jag cruisar till skolan så använder jag inte hjälm. Dels därför jag tycker det e lite overkill med hjälm till skolan, framför-allt när jag bara har cykelväg. Som sagt: alla har ansvar för sitt egna liv.

Bianchi Oskar: Att köpa hjälm bara för att du måste ha någonstanns att sätta kameran är väl inte spec klyftigt? Det blir jobbit att spela in filmen från sjukhuset, för du måste väl träna på några trix innan du spelar in dom? Ta en titt på "street-profsen" i alla deverse cykelfilmer. Du är långt lika säker som dom, och dom har alla hjälm.
Kan hålla med om att det inte är nödvändigt med hjälm när man glider till skolan, men när man cyklar MTB på allvar så är det lika självklart som cykeln.
En kruka på Stadium för 100kr är en billig försäkring.

Angående hjälmtvång för 15:åringa (- Bianchi Oskar då =P) så tycker jag inte det är någon vidare alls.
Tror det kommer innebära att kidzen längtar efter att bli 15 så att de kan ta av sig hjälmen och köra utan, precis som dom "vuxna" gör. Tror bara det kommer få motsatt effekt.

Jodå,då får dina föräldrar böter istället.
Fast den chansen är ju extremt liten.

/M

Senast redigerad av en moderator:
Jag skall göra barn hela livet - men inte skaffa! ;)
..eller tror ni man kan ge bort dem när de fyller 13 år ?

Hjälm är bra! både när han cyklar och skidar.
kan tacka min skidhjälm för jäääävligt mycket, tack vare den så kan jag skriva här idag, ramlande på en sten, min kolfiberhjälm gick nästan i 2 delar, det resulterade i 1 natt på sjukhus och en grym hjänskakning + en trasig hjälm.

Bianchi oskar Skrev:
-------------------------------------------------------
> jag riktigt längtar till polisen tar mig :D dom
> kan ju endå ente göra något!

Annat än att kontakta din föräldrar, som straffar dig genom att låsa fast din cykel i en månad eller två t.ex.

Muerto Skrev:
> Bianchi oskar Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag kommer iaf inte följa den!!! hur fan kan
> dom
> > tro att en fjortis ska ha en kruka på
> skallen?
> > haha

> Viva la Darwinism!

LOL ;-)

Ok, men den här då:

Bianchi oskar skrev: "exakt, för man bara cyklar därifån helt lungt :P" och kör ner framhjulet i ett potthål när du vänder dig om för att vinka åt de dumma poliserna, dyker över styret och landar på huvudet! Tack vare att polisen var nära och kör dig till sjukhuset snabbt så överlever du men är lam i halva kroppen. Det första du tänker när du förstår vad som hänt är:
-Oppps, de hade visst rätt när de sa att det var bra med hjälm.

Senast redigerad av en moderator:
Bianchi oskar:
Du blir inte en tuff cyklist förren du har hjälm...
Titta på alla tuffa cykelfilmer: ALLA HAR HJÄLM!
Tuffare människor än så finns det inte.

Skaffa dig en snygg street-hjälm av inline/skate-modell så ser du xtra tuff ut.
Sedan kan du fästa både kamera och några tuffa klistermärken på den tuffa hjälmen.
Det finns skittuffa klistermärken att hitta!

Så fort en riktig tuff cyklist ser en cyklist utan hjälm tänker han: Vilken NÖRD!

Jag hoppas att Bianchi oskar växer upp innan han krossar skallen...

Sen är väl barn i större behov av hjälm. Deras huvud är större i förhållande till deras kroppar jämfört med vuxna samt att halsmusklerna inte fullt utvecklade, vilket gör att deras huvuden utsätts för mer våld i en eventuell olycka (inte oskars då, för hans huvud verkar oroväckande lätt). De kan inte bromsa huvudet lika bra som en vuxen. Därav deras större behov av hjälm.

Om man dyker rakt på skallen (risken är stor vid en eventuell potthålsolycka) spelar nog inte musklerna så stor roll, det går nog ganska illa ändå!

Som jag skrev tidigare har jag gjort en tvättsvamp av en hjälm genom en olycklig krash men även nackmusklerna gick åt helvete, fick en muskelbristning där någonstans... Gjorde ont längre än jag hade men av hjärnskakningen. Men så hade jag ju hjälm!

Exakt, men det går sämre för barn vid till exempel ett fall i sidled. Och vuxna BORDE ju ha vett att ha hjälm...För bevisligen så hjälper de ju.

mytomspunnen Skrev:
> Bianchi oskar:
> Du blir inte en tuff cyklist förren du har
> hjälm...
> Titta på alla tuffa cykelfilmer: ALLA HAR HJÄLM!
> Tuffare människor än så finns det inte.
>
> Skaffa dig en snygg street-hjälm av
> inline/skate-modell så ser du xtra tuff ut.
> Sedan kan du fästa både kamera och några tuffa
> klistermärken på den tuffa hjälmen.
> Det finns skittuffa klistermärken att hitta!
>
> Så fort en riktig tuff cyklist ser en cyklist utan
> hjälm tänker han: Vilken NÖRD!
>
> ------------------------------------
> Annars är det bra eller??
> Proud sponsor of Jomper 2005
> ------------------------------------

jag vet att alla har pottor på skallen i filmerna... skit "tuffa" (fina) klistermärken har jag,
men innan jag knäckte ramen körde jag iaf med en DC mössa, den tål mer än en hjälm ;P

kan inte klistermärken förstöra en del hjälmar? Har hört att det kan luckra upp plasthöljet så det är därför "alla med spons" har lackade hjälmar... eller hur det nu var.

Muerto Skrev:
> Ja för inte kan väl klibborna sitta bra på en
> mössa? ;)
>
> /Mr. Åttiotal
> 71.4% Happyit!

vad har in fått klibbor på en mössa ifrån?!

E-beth Skrev:
> kan inte klistermärken förstöra en del hjälmar?
> Har hört att det kan luckra upp plasthöljet så det
> är därför "alla med spons" har lackade hjälmar...
> eller hur det nu var.

jo det stämmer =) det är ofta så på moppehjälmar att man inte får fästa klibbor på dem eftersom limmet kan göra skada

Men ja oskar du har ju pajjat allt, klarar alla trick å du hojjar på den värsta hojjen...
Va sägs om att du kanske kollar in http://www.swebikers.se/forum/

Dom kanske passar din typ av cykling bättre med tanke på att du hojjar street med en xc hoj som du inte vill cykla med i skogen för att "den kan bli repig då". Den är ju skapad för att vara i skogen, den vill bo där, inte i betongen. Förstår du va jag menar?

Så ta en titt, där kan du skryta med alla dina trick å delar, och du får säkert en massa råd om nya tricks å feta hojjar och även träffa på likasinnade (om dom nu finns).

sen tror jag personligen att din stil passar bättre i det forumet. Inte för att vara elak, men du kanske får ut mer av din cykling då=)

lycka till

MvH

Marcus

ehhh???? vaför störde du dig på det jag skrev? jag sa bara att "då har jag pajat många hjälmar" lite ironiskt.... för när jag va mindre så va jag klistermärks nörd.....

Du skryter ju med allt du gör oskar. Med det är ingen fara blev inte arg eller så =) Det är säkert bara din ålder som gör det. Du kommer förstå en dag oskar.

Men ta en titt på swebikers du kommer få ut mycket av den sidan =)

vad skröt jag nu om? fan vad du har börjat hoppa på mig!

"Men ja oskar du har ju pajjat allt, klarar alla trick å du hojjar på den värsta hojjen... "

du frågade ju ffs vilka trick jag satte om jag ente minns fel... skryter man då om man säger vad man kan?
ente så jävla kul att bara läsa dåliga komentarer om en hela jävla tiden....

Bianchi oskar Skrev:
> vad skröt jag nu om? fan vad du har börjat hoppa
> på mig!
>
> "Men ja oskar du har ju pajjat allt, klarar alla
> trick å du hojjar på den värsta hojjen... "
>
> du frågade ju ffs vilka trick jag satte om jag
> ente minns fel... skryter man då om man säger vad
> man kan?
> ente så jävla kul att bara läsa dåliga komentarer
> om en hela jävla tiden....
>
jo men oskar ditt tjat på msn om alla dina fina dela å din hoj som är så mkt bättre än alla andras. jag säger bara det... ut i skogen med din älsklig å ge den lite lort. lovar att den inte kommer att gå sänder av det. du kommer älska det oskar

ja d e klart att han är det. du ska bara veta alla trick han kan. men jag kan inte förstå varför han gör det med en renodlad xc-hoj å inte med en street. å sen när jag beskriver mitt sätt att hojja (xc) så säger han att han är *avig på mej. å då förklara jag bara för honom att det bara är å dra ut i skogen å köra xc.

*Avig är ett ord ur oskars ordföråd som liknar ordet "avis" som brukas av ungdommar

Daddy Mac Skrev:
> Bianchi oskar Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vad skröt jag nu om? fan vad du har börjat
> hoppa
> > på mig!
> >
> > "Men ja oskar du har ju pajjat allt, klarar
> alla
> > trick å du hojjar på den värsta hojjen... "
> >
> > du frågade ju ffs vilka trick jag satte om
> jag
> > ente minns fel... skryter man då om man säger
> vad
> > man kan?
> > ente så jävla kul att bara läsa dåliga
> komentarer
> > om en hela jävla tiden....
> >
> jo men oskar ditt tjat på msn om alla dina fina
> dela å din hoj som är så mkt bättre än alla
> andras. jag säger bara det... ut i skogen med din
> älsklig å ge den lite lort. lovar att den inte
> kommer att gå sänder av det. du kommer älska det
> oskar
>

när har jag tjatat? när jag hade hittat vad ett XTR vevparti kostade? jag va lixom lite överraskad över det? eller när jag på skämt sa att jag ägde dig och min cykel ägde din? kanu inte ta ett skämt?!

lool säger jag bara......

oskar det handlar inte bara om det. det handlar om att du inte kan förstå vad jag menar när vi pratar på msn. visst så förstår jag inte så mkt av det du skriver eftersom din text är ganska svårläst, men det är inget fel med det. det är bara det att jag vill att du ska förstå nån gång att det nite handlar om att vara bäst å sätta dom fetaste tricken

Oskar alla jag har hört yttra sin verision säger ju att du skryter mycket, kan du då inte ta det och försöka motverka det ist för att bara säga emot och göra saken värre hela tiden?

Många här försöker faktiskt bara hjälpa dig! (jag vet att jag kanske inte gör det, behövs inte påpekas)

men jag fattar inte vaför dom får för sig att jag skryter? :( jag vill ente skryta, jag hatar sånt..... jag tror mest att det är missförstånd, men det är vad jag tror....

missförstånd? därför du hette "oskar, bäst i hela asarum på cykel, seriöst!!!" på msn?
du kanske tror att skryta är då man säger att man klarar av saker som man inte kan klara av?

då förstår jag varför du tror att du inte skryter.

Satsa på att ändra attityd en aning, tänk på att det inte ska lyta skrytigt osv. Vi missuppfattar dig kanske i onödan? www.swebikers.se

jag har ju aldrig fått den äran att växla ord med dej irl. men vad gäller text så verkar det som om du gillar uppmärksamhet å det lättaste sättet du verkar få det på är genom att skryta (över msn)

men du e ju inte korkad eller nå sånt om du tror det... vi alla kan ju som sagt tänka fel ibland. det händer oss alla.

P.S oskar snälla ta en titt på swebikers... e man freerider så får man ut mkt av den sidan

Alla uttrycker sig olika. Nu när vi vet hur bianchi oskar uttrycker sig kanske vi kan lämna diskussionen om stavning och uttryck och koncentrera oss på innehållet? Jag och många med mig skriver lika skrytigt som bianchi oskar, bara lite mer subtilt.

B-Oskar :) Jag tror dig. Men tänk såhär: "om folk tror att jag är på ett visst sätt pga att jag uttrycker mig som jag gör - och detta inte stämmer, då kan det vara värt att försöka skriva så att man minskar missförstånden". Det tjänar du också på!
Sedan tvivlar jag inte en sekund på att du nog är rätt duktig på cykel trots allt...

angående "skryt" etc. Det finns inget häftigare än när den "blyga och tysta" killen/tjejen som står lite i skymundan och inte är med i "snacket" hoppar upp på sin cykel (alt. åker iväg på sina skidor/inlines/bmx) och sätter det FETASTE tricket av alla. Den personen får MIN RESPEKT.

Snacka kan alla, att verkligen åka kan få!

tack så mkt för att du väger upp den kvinnliga sidan i detta forum =)

du ser oskar prata inte så mkt om dina tricks å sånt... var lite mer "mystisk" sånt gör flickorna intresserad å nyfikna, dom vill veta mer. å då kan du ju dra igån lite måttligt av ditt snack om tricks =)

Om Oskar åtminstonde försökte förbättra sig så skulle jag inte ha några problem, men när han liksom bara fortsätter och tar inte åt sig det minsta av all konstruktiv kretik som han får så ofta av så många så blir jag aningen störd på det, bara vad jag tycker.

Tillbaka
Topp