Hjälp! Hittar inte någon tabell för lufttrycksinställning till Fox Nude

high rollin

Aktiv medlem
Har köpt en Scott RC Team och ska ställa in bakdämparen, Fox Nude, men finner inte någon tabell med lufttryck att utgå ifrån. Nån som kan tipsa om var jag kan finna en sån?

Tanken är väl att man ska utgå från sag istället för ett förbestämt tryck. Fick du inte med en sån där grön sag-mätare? Tar bara några minuter, så har du nåt bra att utgå från sen.

Hemma hade ju hoppats att det funnits en tabell att utgå ifrån som till framgafflarna som man sluppit freebase'a

Står en text i länken också.
Bl.a. att man ska utgå från att ställa psi motsvarande sin kroppsvikt i pounds.

Står lite mer också om att pumpen ska sitta kvar och dämparen komprimeras lätt typ 10ggr.

Något åt det hållet.. men bättre att kolla länken.

J-CO, du har rätt. I början finns det en instruktion för att sätta lufttrycket. Ska prova detta. Dock en fundering, Scott har ju ett eget innanmäte i dämparen då e har sin twinlock, är luftkamrarna av en annan storlek tro? Framgaffeln t.ex. har tillägget EVOL som står för extra volym.

Stämmer! Tabell är vad jag ville ha, men om Fox anser att man ska ta sin vikt i pounds och omvandla det till psi så är det ju gott nog att utgå ifrån. Jag läste instruktionen lite för fort helt enkelt och missade den informationen. ?

high rollin: Har lite samma fundering.
Har kört Fox Float Factory i ett par år nu och när jag fick hem cykeln så satte jag i samma tryck i gaffel och dämpare som jag har haft på min tidigare hoj.
Gaffeln är spot on på hur jag vill ha den men dämparen är stenhård jämfört mot min andra dämpare.

Är det sån skillnad på Nude och Float Factory verkligen?

JockeS: vad jag har förstått så är Nude varianten en dämpare med Scott specifikt innanmäte. Det är för att den ska funka med scotts twin lock funktion. Bl.a. gör det att man stänger 30% av luftkammaren i första steget på locken. Vad det innebär i skillnad mot en flott vet jag ej. Nån kanske kan svara på det?

Tillbaka
Topp