Hjälp mig välja en vettig fulldämpad E-MTB för max 60.000:-

Årsmodell 2023 är slut i S3 och 2025 kostar nästan lika mycket som att köpa en Comp Carbon i Sverige.
Dessutom behöver jag finansiera en del av köpet när vi talar om dom här summorna. 😕
Den informationen får inte jag fram på IBK's hemsida.

1000024284.jpg

Kolfiberns låga vikt spelar ingen roll i en emtb men den kostar fortfarande mer än alu.
Det skiljer bara 6.900:- mellan att beställa en Alloy från utlandet och att köpa en Carbon i Sverige.
Jag tänker att den mellanskillnaden tjänar jag igen i andrahandsvärde, + att jag kan finansiera dom sista tusenlapparna om jag köper i Sverige.

Ursäkta mig. Det var 2024 som var slut.
Men det skiljer ändå bara 6.900:- mot en svensksåld Carbon, som jag kan finansiera.
Hade jag haft pengarna hade jag beställt 2023:an häromdagen, då dom dessutom hade en rabattkod på 500 euro som är borta nu. 😢

Edit: Fan, jag måste lära mig läsa… Det finns visst 2024 kvar.
Edit igen: Jag måste verkligen lära mig läsa. 2024 är slut, jag höll på att göra samma miss igen. Det var den vanliga Levo Alloy, inte Comp som finns.

Senast ändrad:
Det skiljer bara 6.900:- mellan att beställa en Alloy från utlandet och att köpa en Carbon i Sverige.
Jag tänker att den mellanskillnaden tjänar jag igen i andrahandsvärde, + att jag kan finansiera dom sista tusenlapparna om jag köper i Sverige.
Jag skulle inte betala en krona extra för att det är kolfiber när det gäller emtb, snarare tvärtom skulle jag kunna säga. Kolfiber gör att det det är enklare och billigare att göra ramarna lättare och pga. lätta vikte kan man ta mer betalt. Både kolfiber och aluminium kan lagas men kräver rätt handpåläggning och alla kan inte det. När man jagar gram på akustiska hojar så är det kolfiber som gäller för att det enklare att hitta olika hojar I den viktklasser man vill ha. De är dyrare för folk är villiga å betala mer för kolfiber, därför man utvecklar inte aluminium, stål eller titan i större skalor längre. Samma gäller flygplan, högpresterande bilar osv.

Vikten du spar mot en metallram spelar ju ingen roll.
Och kolfiber är skört, speciellt på en tung cykel
Aha … har du berättat detta för Cannondale, Trek, Specialized, Scott, Canyon, Radon, Focus, Amiflow och alla andra som producerar premiumcyklar? Det borde du göra, för de har uppenbart inte förstått. Och faktiskt inte jag heller … 😉🕺🏻😎

/MM

Aha … har du berättat detta för Cannondale, Trek, Specialized, Scott, Canyon, Radon, Focus, Amiflow och alla andra som producerar premiumcyklar? Det borde du göra, för de har uppenbart inte förstått. Och faktiskt inte jag heller … 😉🕺🏻😎

/MM
Bara se på alla som kör sönder sina hojar, sett otaliga skador på kolfiberhojar. Och ha det på en elhoj är ju bara dumt

/MM
Det handlar om försäljningssiffror mer än praktik för dessa märken. De finns många småverkstäder som bygger finare och bättre hojar som bara en handfull av cyklister har förmånen att cykla med. Har Arla den bästa mjölkproducenten pga. de är den största?

Det här med kolfiber verkar vara invecklat.
I vissa filmer och tester på youtube säger dom att kolfiber gör så att man känner mer vibrationer i händerna på stötigt underlag, och i andra säger dom att man känner mindre…
Helt klart verkar det som att kolfiber ändå är ömtåligare än aluminium, och att det är svårare att upptäcka skador?

Det här med kolfiber verkar vara invecklat.
I vissa filmer och tester på youtube säger dom att kolfiber gör så att man känner mer vibrationer i händerna på stötigt underlag, och i andra säger dom att man känner mindre…
Helt klart verkar det som att kolfiber ändå är ömtåligare än aluminium, och att det är svårare att upptäcka skador?
Blir stummare med kolfiber

Det handlar om försäljningssiffror mer än praktik för dessa märken. De finns många småverkstäder som bygger finare och bättre hojar som bara en handfull av cyklister har förmånen att cykla med. Har Arla den bästa mjölkproducenten pga. de är den största?
Du vet alltså inte att man blir 3-5 % snabbare på en kolfiberram jämfört med en aluminiumram. Men allra störst skillnad gör Titan, jag hade en hardtail i Titan som var snabbare än allt annat jag gränslat. Men det är mycket möjligt att en hantverksbyggd ram i en liten källarverkstad är ännu snabbare. Man ska inte underskatta placeboeffekten … 👌👍🙏

/MM

Du vet alltså inte att man blir 3-5 % snabbare på en kolfiberram jämfört med en aluminiumram. Men allra störst skillnad gör Titan, jag hade en hardtail i Titan som var snabbare än allt annat jag gränslat. Men det är mycket möjligt att en hantverksbyggd ram i en liten källarverkstad är ännu snabbare. Man ska inte underskatta placeboeffekten … 👌👍🙏

/MM
På en fulldämpad emtb tror jag inte att du blir 3-5% snabbare, varken uppåt eller nedåt.

Mer stötigt i händerna, alltså?
Det beror nog mer på vilken fjädring och hur den är inställd. På min analoga stigsmiskare i kolfiber så märker jag rätt stor skillnad när jag skiftar mellan Kolfiberhjulen och aluhjulen, det blir mjukare gång med alu men jag brukar ändra nått klick på öhlindämparna så blir det mera lika med kolhjulen (med samma däck)

På en fulldämpad emtb tror jag inte att du blir 3-5% snabbare, varken uppåt eller nedåt.
Du är uppenbart inte troende ... på kolfiberns magiska egenskaper? Man ska inte underskatta tankens kraft, med rätt inställning kan man påverka sin prestation markant, en kolfiberram kan mycket väl vara vad som behövs. Men kör du själv aluminium, stål eller titan tänker du helt rätt!

Men, seriöst, som jag uppfattar det (med viss reservation på att jag definitivt inte har full koll på detta) så är möjligheten att bygga riktigt lätta och styva ramar större med kolfiber än med stål och aluminium, Men det som är ännu viktigare är möjligheten att bygga en ram som till varje enskild del är i optimerad i sin styvhet, tyngd och styrka i förhållande till vad som är bäst för cykelns specifika användningsområde. Och ja, det finns dåligt byggda och konstruerade kolfiberramar med det finns också välbyggda med "magiska" egenskaper. Precis som det finns i stål och alu.

Men, en sak som faktiskt talar för carbonram (alltså kolfiber på svenska) på en eMTB är att många ramar är rejät stora ... och då borde det gå att "spara" ytterligare några gram i vikt jämfört med en anorektisk analog ram.

Men, men, men, jag tror egentligen inte att de flesta av oss känner någon avgörande skillnad mellan en välbyggd aluram och en carbon dito, det finns många andra komponenter på en cykel som har mycket större betydelse.

/MM

Du är uppenbart inte troende ... på kolfiberns magiska egenskaper? Man ska inte underskatta tankens kraft, med rätt inställning kan man påverka sin prestation markant, en kolfiberram kan mycket väl vara vad som behövs. Men kör du själv aluminium, stål eller titan tänker du helt rätt!

Men, seriöst, som jag uppfattar det (med viss reservation på att jag definitivt inte har full koll på detta) så är möjligheten att bygga riktigt lätta och styva ramar större med kolfiber än med stål och aluminium, Men det som är ännu viktigare är möjligheten att bygga en ram som till varje enskild del är i optimerad i sin styvhet, tyngd och styrka i förhållande till vad som är bäst för cykelns specifika användningsområde. Och ja, det finns dåligt byggda och konstruerade kolfiberramar med det finns också välbyggda med "magiska" egenskaper. Precis som det finns i stål och alu.

Men, en sak som faktiskt talar för carbonram (alltså kolfiber på svenska) på en eMTB är att många ramar är rejät stora ... och då borde det gå att "spara" ytterligare några gram i vikt jämfört med en anorektisk analog ram.

Men, men, men, jag tror egentligen inte att de flesta av oss känner någon avgörande skillnad mellan en välbyggd aluram och en carbon dito, det finns många andra komponenter på en cykel som har mycket större betydelse.

/MM
Jag dömer inte bort kolfiber i alla sammanhang, men just i dessa fullsize emtb gör jag det. I en SL emtb spelar den viktigare roll samt allt som är akustiskt i cykelväg, så där tycker att det är ok med KF för där blir just titan- och superlätta alukontruktioner dyra och svåra å hitta.

Nu har jag bestämt mig. Igen. 🤣
Samma firma som sålde den demokörda Turbo Levo Comp Carbon som jag (nästan) köpte säljer en fabriksny dito för 74.995:-, i S3. 😉

Jag har redan betalat 55.000:- för demon, så jag frågade snällt om dom kunde släppa sin nya för samma pris som Åre säljer sin för. (69.990:-).
Om dom går med på det så för jag över resterande pengar i veckan…
-Håll tummarna nu. 👍👍

Jag dömer inte bort kolfiber i alla sammanhang, men just i dessa fullsize emtb gör jag det. I en SL emtb spelar den viktigare roll samt allt som är akustiskt i cykelväg, så där tycker att det är ok med KF för där blir just titan- och superlätta alukontruktioner dyra och svåra å hitta.
Yepp, det ligger något i vad du skriver :giggle: ... men det här ett ämne som tål att utvecklas. Idag är jag seriös, åtminstone på förmiddagen.

Jag köpte min första heldämpade MTB i mitten av 90-talet, en Specialized Stumpjumper FSR med Horst Link. Specialized låg i absolut framkant avseende heldämpade cyklar och när jag körde Finnmarksturen 1997 var jag en av ytterst få som körde heldämpat. Och vad har det med saken att göra? Jo, som jag ser det har Specialized alltid varit ett företag som legat i framkant av utvecklingen och bygger cyklar för cyklister samt prioriterar köregenskaperna framför "bells & whistles". Och jag vill gärna tro att det fortfarande är så.

Precis som alla de andra stora "premiummärkena" inom MTB ser vi uteslutande carbonramar på de mest exklusiva modellerna. Det skulle kunna bero på att man får ner vikten med 0,5 kg eller mer och att marknaden helt enkelt inte skulle acceptera en cykel för 169 000 kr med aluminiumram. Och, det är säkert så, men också mycket mer ...

Så jag "googlade" och hittade mängder med videor, diskussioner och artiklar i ämnet (finns säkert en hel del även här på Happy). Gear Lab skriver så här i en artikel från 2022.

"It's not just a matter of being lighter, it's a matter of stronger and better ride characteristics, and we think if you have the means to afford a carbon bike, do it."

Men det är också uppenbart att alla de positiva egenskaper en välkonstruerad carbonram har som vikt, dämpning, styvhet, hållbarhet och livslängd gör störst skillnad på en odämpad analog cykel. Men en carbonram ger betydande fördelar även på en 25 kgs heldämpad eMTB, till och med så stora att man skulle kunna argumentera för att det är direkt olämpligt att bygga fulleffekts eMTB för trail/enduro i aluminium. :cool:

Ta del av artikeln och bilda dig en egen uppfattning, och nu vänder jag mig inte enbart till @TopiN

/MM

Senast ändrad:
Fick svar från säljaren nu.
Dom kan inte skicka med dom delar som är slitna på den Comp Carbon jag köpte, och dom kan inte prismatcha Åres pris eftersom dom inte har cykel i lager, vilket jag till 100% förstår och accepterat.
Dom trodde däremot att dom kunde ge mig riktigt bra priser på utrustning och tillbehör, så hoppet lever vidare. 😊

Dom kan inte skicka med dom delar som är slitna på den Comp Carbon jag köpte, och dom kan inte prismatcha Åres pris eftersom dom inte har cykel i lager, vilket jag till 100% förstår och accepterat.
Dom trodde däremot att dom kunde ge mig riktigt bra priser på utrustning och tillbehör, så hoppet lever vidare. 😊

Ge dig inte, butiken har sålt en cykel till dig som inte var i det skick dom sa alltså demo körd. Dom borde byta ut delarna kostnadsfritt annars hade jag lämnat tillbaka cykeln .

Bråkar dom för mycket så gör en ARN anmälan

Ge dig inte, butiken har sålt en cykel till dig som inte var i det skick dom sa alltså demo körd. Dom borde byta ut delarna kostnadsfritt annars hade jag lämnat tillbaka cykeln .

Bråkar dom för mycket så gör en ARN anmälan
Njääe… Det har dom faktiskt inte.
Dom var väldigt tydliga med den detaljen, och bilderna jag postat kommer från butiken själva.
Cykeln står fortfarande kvar hos dom i väntan på mitt definitiva godkännande.
Dom har varit föredömliga i ärlighet och service gentemot mig. 😊
Jag kan med mycket gott samvete rekommendera den butiken!

Jaha … och hur tänker du nu?

/MM

Jaha … och hur tänker du nu?

/MM
Jag hoppar demohojen…
Jag avvaktar tisdagen då dom skulle återkomma med en offert på grejorna jag vill köpa utöver cykeln.
-Och, ja… Det är pakethållare, skärmar och lysen! 😁

När jag var ung jobbade jag som mc-mekaniker på en Yamahaverkstad i Stockholm.
Då var jag 16 år, och tog ut en flång ny YZ 125 -89.
För dom som inte vet vad det är så var det Yamahas tvåtakts-cross, en ren tävlingsmaskin.
Jag köpte grejor till yamahas off-road 125:a, DT 125´s, framlyse, baklyse, blinkers och skärmar och tillhörande plastkåpor och handtag med tillhörande backspeglar och kopplade ihop allting med ett 140w SEM-elsystem som var ”the shit” på den tiden.
Det blev en kul sleeper som var jäkligt kapabel både på crossbana och i endurospåret.

-Jag är inte som andra… 🤣

Jo, en sak till.
Med tanke på den service och det trevliga bemötande jag fått av Elcykelkompaniet så känner jag att det kan få kosta någon eller ett par små slantar extra. ❤️

Senast ändrad:
Jag tycker inte du ska köpa en turbo levo. Framförallt eftersom att det är helt vansinne att köpa en cykel för över 60k när man tänkt sig att cykla grusvägar. De cyklar du nämnde från början (Tero X, Mondraker) är mer än tillräckligt bra för dina behov och mycket, mycket billigare.

Men den andra anledningen är att cykeln inte är gjord för din vikt. Specialized turbo levo har en maxvikt på 131 kg för hela ekipaget (Cykel, last och cyklist). Det ger en maxvikt på cyklist+utrustning på 109kg. Lägg sedan till lysen och pakethållare som du vill ha så blir det också några kilo till.
Cyklar man försiktigt kan det säkert gå ändå men garanti vid ramsprickor kommer inte gälla om det visar sig att man överlastat cykeln.

Kanske du och din partner kan dela på en cykel för stunden och fokusera på att cykla på slätare vägar där dämpning inte behövs tills några kilon försvunnit?
Vill inte vara taskig men det är bra att veta att cyklar har en maxvikt och det kan påverka garantin.

Jag tycker inte du ska köpa en turbo levo. Framförallt eftersom att det är helt vansinne att köpa en cykel för över 60k när man tänkt sig att cykla grusvägar. De cyklar du nämnde från början (Tero X, Mondraker) är mer än tillräckligt bra för dina behov och mycket, mycket billigare.

Men den andra anledningen är att cykeln inte är gjord för din vikt. Specialized turbo levo har en maxvikt på 131 kg för hela ekipaget (Cykel, last och cyklist). Det ger en maxvikt på cyklist+utrustning på 109kg. Lägg sedan till lysen och pakethållare som du vill ha så blir det också några kilo till.
Cyklar man försiktigt kan det säkert gå ändå men garanti vid ramsprickor kommer inte gälla om det visar sig att man överlastat cykeln.

Kanske du och din partner kan dela på en cykel för stunden och fokusera på att cykla på slätare vägar där dämpning inte behövs tills några kilon försvunnit?
Vill inte vara taskig men det är bra att veta att cyklar har en maxvikt och det kan påverka garantin.
Hmm… Fan…
Då får jag återgå till att läsa specar igen.
Tillbaka på ruta ett. 😕

Vad jag kan få ut av det har diagrammet så får cyklist, last och utrustning väga 125kg? 🤔
Jag väger ca 115 kg idag.
På måndag åker jag till Österåsens Hälsohem i Sollefteå för att kickstarta nya kostvanor och få hjälp att hitta en träningsform som jag med min trasiga kropp klarar av.
Jag står dessutom i kö för en gastric bypass.
Målet är att komma ner under 100kg väldigt fort.
Cykeln kan vara en bra morot för det. 😊

Bilagor

• IMG_0176.jpeg
    IMG_0176.jpeg
    88.8 KB · Besök: 62
Ska väl mkt till innan man kör sönder en Levo oavsett vad man väger.

Med det sagt så är Levon mer av ett maffigt sportredskap och en Tero X kanske är mer ändamålsenlig och typ halva priset.

Vad jag kan få ut av det har diagrammet så får cyklist, last och utrustning väga 125kg? 🤔
Jag väger ca 115 kg idag.
På måndag åker jag till Österåsens Hälsohem i Sollefteå för att kickstarta nya kostvanor och få hjälp att hitta en träningsform som jag med min trasiga kropp klarar av.
Jag står dessutom i kö för en gastric bypass.
Målet är att komma ner under 100kg väldigt fort.
Cykeln kan vara en bra morot för det. 😊
Ja om Specialized säger det så ska det ju vara rätt. Verkar vara lite olika mellan tillverkare vad dom inkluderar i totalvikten.

Ska väl mkt till innan man kör sönder en Levo oavsett vad man väger.

Med det sagt så är Levon mer av ett maffigt sportredskap och en Tero X kanske är mer ändamålsenlig och typ halva priset.
Måste man alltid vara så förnuftig då? 😁
Förhoppningsvis blir det här den sista cykeln jag köper på väääldigt länge.
Då vill jag köpa något maffigt! -Med hjärtat, och inte med hjärnan. 🥰
Men, det är ju fortfarande viktigt att det blir rätt.

Jodå, visst ska man få köpa med hjärtat, Men jag har nog aldrig sett en Levo med pakethållare samt kaffetermos i en sidoväska. 😉 Ngn ska väl vara först!

Jag skulle inte vara orolig för att cykeln inte klara din vikt. Det här är en cykel som är byggd för höga hastigheter, och mindre hopp och dropp. Så länge du inte kraschar i hög hastighet eller börjar köra ”north shore” banor eller hoppa i bikeparken, bör du vara trygg. Och den användning du beskriver är långlångtlångt ifrån detta.

Men en sak, det kan vara klokt att kontrollera att bakdämparen är konstruread för klara din vikt. Trist om du skulle vara tvungen att byta till något kraftigare direkt.

EDIT: Vad jag i första hand tänker på är att maximalt lufttryck inte räcker för ett lämpligt ”zag” och att dämparen slår i botten allt för lätt. Finns det möjlighet att komplettera med token/volume spacer för att göra dämparen mer progressiv? Någon som har koll?

Och att den här cykeln är kraftfullt överkvalificerad för din användning (åtminstone just nu) har vi ju tedan konstaterat.

/MM

Senast ändrad:
Dom håller för att hoppa i bikeparken, det är det enda jag använder min till😝 iåförsej så väger jag runt 85kg så vet ju inte om dom pallar en rejäl fellandning med 115kg fullvuxen man på Min kropp är nog ömtåligare än

Dom håller för att hoppa i bikeparken, det är det enda jag använder min till😝 iåförsej så väger jag runt 85kg så vet ju inte om dom pallar en rejäl fellandning med 115kg fullvuxen man på 🙂
Jag tror att min kropp är ömtåligare än cykeln, så några sådana stolleprov tänker jag inte utsätta varken mig själv eller cykeln för. 🤣

Tillbaka
Topp