Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
lundatok sa:
Jag råkade köpa ett 28h DT 240s SP framnav på K&S så det blir 28h, DT Rev fram och DT Rev/DT Comp bak. Nu ska jag bara välja fälgar...

Superstar components hade ganska fin rea på lösa dtnav typ i förrgår. Kanske kan vara värt att kolla om du letar tex baknav.

Hjulbyggartråden
lundatok sa:
Jag råkade köpa ett 28h DT 240s SP framnav på K&S så det blir 28h, DT Rev fram och DT Rev/DT Comp bak. Nu ska jag bara välja fälgar...
Snyggt. Kanske DT XR361 med 3 mm offset så blir navet lite mindre ocentrerat, vettigt om du kör Rev på båda sidorna fram. Brickor och nipplar ingår med fälgen. Eller Crest Mk3 som du var inne på. Misstänker att DT blir starkare, 1200 mot 930 N max ekerspänning, och tyngre såklart.

Hjulbyggartråden
Idag kom fälgarna från kina, skickades den 30/12 så snabbt gick det , ERD 551, inte 531 som säljaren sa, nu är ekrar beställda iaf

kolfiberflg.jpg

Hjulbyggartråden
Följer sheldons browns instruktioner men halvvägs in i bygget av bakhjulet så jämförde jag med mina befintliga hjul och då ser jag att det ser inte likadant ut med ekringen, ser bakvänt ut på nya hjulet, borde jag börja om och göra som mina befintliga hjul istället?

Hjulbyggartråden
Bra där! Och du ser navloggan genom ventilhålet? Annars är det bara att börja om från början ;-)

Edit: Det ser inte rätt ut på skivsidan. Alla utsides ekrar utom drivsidan bak skall peka framåt. Din skivsida pekar bakåt, precis som på drivsidan. Vet inte om det är skitviktigt, men i alla fall.

Bilagor

• 20170113_200206.jpg
    20170113_200206.jpg
    59.5 KB · Besök: 50
Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Följde den här youtube videon

Gör hellre om så de blir rätt

Edit: Såg att de va jag som nog va lite för snabb och gjort fel, blir till o göra om o göra rätt :)

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Har för mig jag sett den videon tidigare, tyckte han var en klåpare, noll koll på loggan på rätt ställe etc. Men vad vet jag, allt funkar säkert, känner inte till teorin om varför det skall vara på ena eller andra sättet. Mitt sätt är rekommenderat av Shimano för hjul med disc. För hjul med fälgbroms är det ett annat mönster, enligt Shimano.

Har för mig att som du nu byggt bak är för bakhjul med fälgbroms.

Tanken är väl att utsides ekrar som har aningen högre spänning än insides skall ta upp lasten i dragande riktning.

Därför blir det olika om broms via disc eller fälg.

Hittar ingen manual för fälgbromshjul i all hast.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jämför jag med mina hjul från superstar components så har jag gjort fel, men jämför jag med hjulen som sitter på andra mtb så har jag gjort rätt, suck, blir väl till o börja om från början snart

Hjulbyggartråden
Fram: Båda utsides pekar framåt.

Bak: Skivsidan utsides pekar framåt. Drivsidan utsides pekar bakåt.

Kolla skissen noga och notera pilen för rotationsrikrning.

Hjulbyggartråden
Hjulen byggda! Mycket nöjd med resultatet. Bästa hjulparet hittills :-)

Receptet är som följer:
Fälgar: Acebike.de modellen heter "Offset-930S-XC" Asymmetriska 3 mm offset, UD kolfiber, hookless, 28 hål, 29/24 mm ytter/innerbredd, 385 gram per fälg, TL ready http://www.acebike.de/carbon-rims/o...set-mtb-carbon-light-bicycle-rims-asd-930s-xc
Nav: DT Swiss 350 centerlock med 48 POE uppgradering (original 18 POE) samt RWS stålsnabbkopplingar http://www.bikestacja.pl/en/rear-hub-dt-swiss-350-road-centerlock-142mm-12mm-28h-33862.html och http://www.bikestacja.pl/en/front-hub-dt-swiss-350-center-lock-100mm-5mm-7715.html
Ekrar: DT Swiss AeroComp och DT Swiss Aerolite (på "branta" resp "flacka" sidan) 2-kors + DT Swiss mässingsbricka mellan navfläns och ekerhuvud https://www.bike24.com/1.php?conten...backlink=108||240,245|6835||120::0:428||||2|| och https://www.bike24.com/1.php?conten...backlink=108||240,245|6835||120::0:428||||2||
Nipplar: Sapim Polyax 12 mm mässing + Sapim nippelbricka mellan nippelhuvud och fälg https://r2-bike.com/SAPIM-Spoke-Nipple-Polyax-Brass-2-mm-12-mm-black och https://r2-bike.com/SAPIM-Nipple-Washer-HM-conical-Polyax-Stainless-Steel
Fälgband: 1 varv med TESA4289, 25 mm tejp och 1 varv med TESA4289, 19 mm tejp https://r2-bike.com/TESA-Rim-Tappe-Strapping-Tape-Yellow-Tape-Tubeless-19-mm-x-66-m
Ventiler: Tune 44 mm aluminium tubeless https://r2-bike.com/TUNE-Valve-44-mm-Tubeless-Use-for-several-Rims-4g
Däck: Schwalbe S-One 30-622 TL easy, ~330 gram http://www.wiggle.co.uk/schwalbe-s-one-evo-microskin-tl-easy-folding-road-tyre/
Tätningsvätska: Effetto Mariposa Caffe Latex http://www.wiggle.se/effetto-mariposa-caffelatex-dacktatning-250-ml/

Ekergängorna doppades i kokt linolja några dagar innan bygget för att ge lagom med smörjning under dragning och när oljan sedan härdar lagom med gänglåsning.

Acebikefälgarna var väldigt smidiga att bygga på. Välgjorda, bra finish och snygga med en skaplig U-form om än något låga (21 mm).
Carbon-Rim-Technology_04.jpg

Acebikes ERD stämmer bra med verkligheten så beräkningsresultatet från ekerkalkylatorn blev korrekt. Jag avrundade uppåt till närmaste jämna heltal vilket i detta fall gav 286 mm på samtliga ekrar. Nippelbrickorna adderar ca 2x0,3 mm till ERD i teorin, men eftersom jag avrundat uppåt så gick det utmärkt ändå. Kanske var brickorna lite onödiga, men det känns ju kul att testa nya komponenter också. Max rekommenderad ekerkraft för fälgen är 130 kgf enligt acebike. Jag tog sikte på det och reducerade de flacka sidorna till 80% och 74% av 130 kgf för fram resp bak i enlighet med freespokeräknaren. Med ParkTools BSH-4 var det en barnlek att dra ekrarna utan att de vred sig. Behovet av ekermassage minskar också med detta verktyg har jag märkt. För mig är det kanske det starkaste argumentet till att använda platta ekrar - hjulbygget går mycket smidigare och snabbare.

Schwalbedäcken var tajta att få på fälgen men med lite tips från GCN
så gick det galant. Däcken poppade mycket enkelt på plats med lite såpavatten och en kompressor. Hookless känns mycket stabilt med denna kombo i a f.

Sunkiga mobilbilder
2017-01-3017.35.42.jpg

2017-01-3017.36.00.jpg

2017-01-3017.38.07.jpg

2017-01-3017.37.14.jpg

/K

gandhi sa:
Dags att brygga ett par nya hjul till sambons nya Specialized Ruby Elite Disc.
Originalhjulen Axis 2.0 SCS är inte så kul (smala, tunga, döda, felekrade, SCS, ja ni förstår..., duger till trainern)
Nytt växelöra (non-SCS) finns.
Snabbkopplingar är det som gäller. Ramen är 2016 och där är det qr.

Jag tänker mig en "dekokt" på mina egna finhjul (NOX A36D, DT350, DT AeroComp och Aerolite) tubeless.
Det blir inga NOX-fälgar. Trumpeffekten +ANNAT gör dollarn extra dyr nu. Däremot är Yuanen billig så jag tänkte mig ett par asymmetriska TL-ready XC-fälgar i kolfiber från acebike Offset-930S-XC http://www.acebike.com/29er-offset-...-bicycle-rim-for-cross-country-offset-930s-xc
Fälgprofilen ser intressant ut: (alltså den längst till vänster)

Hon är lätt och kommer att understiga maxtrycket på fälgarna (4,5 bar) med marginal med 28-32 mm däck. (Frank Berto rekommenderar 2,2 - 2,8 bar fram och 2,8 - 3,6 bar bak beroende på däcksbredd.) Och ja, det finns gott om plats för breda däck på ram och gaffel.

Nav blir DT350, ekrar DT AeroComp och Aerolite, nipplar i mässing, 28 ekrar i 2-kors. Förmodligen en uppdatering till 48 POE.

Har jag glömt något? Tycker att acebikefälgarna ser helt ok ut

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Måste man ha en ekertensiometer eller överlever man utan?

Ska bygga 2 st. Hjul på DT350 nav med Easton ARC40. Vilka ekrar rekommenderas för en ryttare på 75kg ridklädd längs med stigar och traktorvägar?

Jag har redan köpt fälgar och mer eller mindre bestämt mig för näven från DT.

Edit:
Det blir ett 350 boost bak, 32 hål och 100*15 genomgående Axel fram. Om det nu har betydelse.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Nä, man måste inte ha en tensiometer, men det underlättar oerhört om man vill säkerställa en jämn ekerspänning på alla ekrarna.
Bara för att hjulet är rakt betyder det inte automagiskt att ekerspänningen är jämnt fördelad. Det är ju skapligt fina komonenter du ämnar bygga med och då blir ett verktyg för 600-700 kr kanske överkomligt? Jag har bryggt en hel hög med hjul så min TM-1 har "betalat sig".

En del kommer hyggligt långt med "spela- harpametoden", men jag har svårt för den trots att jag har ett hyggligt gehör och musiköra som gammal trumpetare :-)

Ekeralternativ: Jag är numera löjligt förtjust i platta ekrar av den enkla anledningen att de är så tacksamma att bygga med. Lätt att hålla emot när man drar upp spänningen. Dyrare än runda dock.

/K

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag råkade visst köpa par fälgar med hål för interna nipplar. Någon som kan tipsa om hur man räknar ut ekerlängden för sådana? Och vilken längd ska man ha på nipplarna?

Edit: Någon som kan rekommendera ett par lätta och fina nav för 20/24 hål och fälgbroms. Jag har läst på så mycket att jag blivit rådvill.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Bump
Också intresserad .
Är inne på att bygga snikenve ses 3.4 med dt 240 disc , cx-ray och light-bicycles 35 + 45 mm fälgar .
Skillnaden blir främst bakhjulsprofilen
Och främst 7500 isf 30000

M

Hjulbyggartråden
Jag har på skoj efter att som vanligt byggt hjul enligt "spelaharpametoden" tagit hjulen till en lbs för att kontrollmäta ekerspänningen. Minns inte detaljerna, men det var så gott som perfekt och behövde inte justeras. Har också roat mig med att spela harpa på nya fabriksbyggda hjul och de har inte sällan varit betydligt sämre stämda. Ekerspänningsmätare är jättebra men ingen absolut nödvändighet om man har lite koll + musiköra.

Ang ekrar så köper jag de som är billigast men bra. Blir då oftast runda och blanka DT Revolution 2/1.5 och DT Competition 2/1.8 från Rosebikes.se som just nu verkar prisledande. Koster 5,51 resp 3,95 kr/st, eller 5,15 resp 3,54 kr/st om man köper 20-pack.

Hjulbyggartråden
En rimlig poäng, det blir nog inte det sista hembrygda hjulparet. Har fått blodad tand innan jag ens kommit igång haha!

Har platta ekrar någon annan fördel? Jag kommer nog aldrig cykla så snabbt på denna cykel att jag kommer behöva aero :)

Hjulbyggartråden
evirob sa:
En rimlig poäng, det blir nog inte det sista hembrygda hjulparet. Har fått blodad tand innan jag ens kommit igång haha!

Har platta ekrar någon annan fördel? Jag kommer nog aldrig cykla så snabbt på denna cykel att jag kommer behöva aero :)

Grymt snygga!

Hade kört CX-ray på alla hjul om det inte vore så att ekrarna var snordyra.

Likställer pussel med hjulbygge. Man sitter där och fixar med en valfri dryck framför tvn eller datorn. Väldigt rogivande må jag säga.

Hjulbyggartråden
evirob sa:
Tänk på att översidan hjulet går dubbelt så fort som du cyklar.
Blir det för dyrt kan man spara in på ekrarna på undersidan för dom står stilla.

Hjulbyggartråden
emmer sa:
evirob sa:
Tänk på att översidan hjulet går dubbelt så fort som du cyklar.
Blir det för dyrt kan man spara in på ekrarna på undersidan för dom står stilla.

Så länge man är snabbare på att skruva än man cyklar så funkar det såklart.

Hjulbyggartråden
BjornR sa:
evirob sa:

Grymt snygga!

Hade kört CX-ray på alla hjul om det inte vore så att ekrarna var snordyra.

Likställer pussel med hjulbygge. Man sitter där och fixar med en valfri dryck framför tvn eller datorn. Väldigt rogivande må jag säga.
Jag kikade nu, det blir ju en tusenlapp extra bara för platta ekrar?!?!

Då har jag förlorat pengarna jag sparade in på fälgarna jag hittade för halva priset.... Nä, det får bli budgetekrar!

Duger DT Swiss Comp (heter de väl?), blir storlek 2.0 - 1.5/6 för klent om jag vill lasta tält och grejer?

En annan grej, DT Swiss egna kalkylator rundar ju av ekerlängden. Kan jag utan problem köra på den längden de rekommenderar?

Hjulbyggartråden
evirob sa:
En annan grej, DT Swiss egna kalkylator rundar ju av ekerlängden. Kan jag utan problem köra på den längden de rekommenderar?

Ja och nej.

Med DT Swiss-fälgar så blir det bra, annars är det ett lotteri. Svårt att veta om företag mäter "äkta" ERD eller ERD+4mm eller om ERD ens stämmer.

Hjulbyggartråden
evirob sa:
Nä, det får bli budgetekrar!

Duger DT Swiss Comp (heter de väl?), blir storlek 2.0 - 1.5/6 för klent om jag vill lasta tält och grejer?

Budgetekrar blir bra, de har funkat i decennier :-)

Eftersom fälgen inte är centrerad över den delen av navet som ekrarna fäster i kan man med fördel använda tunnare/lättare ekrar höger fram och vänster bak, för att kompensera för olika dragkrafter.

Förslagsvis 16+16 st DT Revolution 2/1.5 höger fram och vänster bak samt 16+16 st DT Competition 2/1.8 vänster fram och höger bak. Billigt från Rosebikes.

32 st Revolution väger 150 gram och 32 st Competition väger 208 gram. Summa 358 gram för alla ekrar.

Har du fälgarna hemma kan du kontrollmäta ERD själv. Easton borde ha koll och ange korrekt ERD på sina fälgar. Med rätt ERD och navdata in i DT Spoke Calc kan du rimligen lita på att ekerlängerna stämmer. Ekrar säljs oftast i jämna 2 mm längder, du kanske får hjälpa DT på traven att avrunda till något som finns att köpa.

Hjulbyggartråden
Fast nu är ju inte tunnare ekrar så mycket billigare än aero-ekrar eftersom det är i stort sett samma tillverkingsmoment att göra dom tunna och att göra bom platta.

Hjulbyggartråden
Ekerpriser är en djungel, jag har trots brunt bälte i googlande inte lyckats hitta DT Aerolite, Sapim CX-Ray, CN Aero424 till priser under typ 10 kr/st. Har du tips på någon som säljer till bra pris?

Hjulbyggartråden
emmer sa:
Fast nu är ju inte tunnare ekrar så mycket billigare än aero-ekrar eftersom det är i stort sett samma tillverkingsmoment att göra dom tunna och att göra bom platta.
Cx Ray kostar typ 2.5€ jämfört med 0.5€ för DT Comp och 0.8€ för super comp.

Men det kanske finns fler än cx Ray, jag håller mig gärna runt 10kr/eker.

Hjulbyggartråden
evirob sa:
emmer sa:

OBS! Jag skulle inte fundera på DT Super Comp som inte är 2 mm i båda ändar, den är bara 1,8 mm i gängan. Andra kanske tänker annorlunda, men jag vill ha 2 mm gänga.

Jag tjatar vidare:
DT Competition 2/1.8 kostar 3,95 eller 3,54 kr/st från Rose.
DT Revolution 2/1.5 kostar 5,51 eller 5,15 kr/st från Rose.
Har inte hittat DT Comp Race 2/1.6 till vettiga priser, däremot hittat Sapim D-Light 2/1.65 till ganska bra priser.

Ej heller hittat riktigt bra pris på några platta ekrar från vare sig DT, Sapim eller CN Spokes.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
evirob sa:
emmer sa:

OBS! Jag skulle inte fundera på DT Super Comp som inte är 2 mm i båda ändar, den är bara 1,8 mm i gängan. Andra kanske tänker annorlunda, men jag vill ha 2 mm gänga.

Jag tjatar vidare:
Har inte hittat DT Comp Race 2/1.6 till vettiga priser, däremot hittat Sapim D-Light 2/1.65 till ganska bra priser.

Ej heller hittat riktigt bra pris på några platta ekrar från vare sig DT, Sapim eller CN Spokes.
Samma här, hittar bäst priser på de "vanliga".

Är jag dum som kör på DT Revolution 2.0/1.5 till 29" hjul som kommer användas för XC och lättare bikepacking?

Hjulbyggartråden
evirob sa:
Sixten Fors sa:
evirob sa:
emmer sa:

Jag tjatar vidare:

Samma här, hittar bäst priser på de "vanliga".

Är jag dum som kör på DT Revolution 2.0/1.5 till 29" hjul som kommer användas för XC och lättare bikepacking?
En fördel med vanliga ekrar är att de går att hitta hos i princip valfri lbs, när som helst, om du av någon anledning skulle behöva byta en eker. Försök hitta t.ex. en CN Spokes Aero424 White 294 mm på lager, eller ens beställningbar, från någon svensk lbs. Inte lika enkelt.

Jag väger 80 kg och kör XC/Trail med Revolution 2/1,5 höger fram/vänster bak och Competition 2/1,8 vänster fram/höger bak. Min fru som väger 65 kg kör Revolution 2/1,5 runt om. För oss funkar det utmärkt, starka och lätta hjul utan problem.

Det är dock lite stökigare att bygga med Revolution då den tunnare ekern lättare vrider sig när man skruvar, men eftersom man måste ha koll på vad man gör oavsett ekertyp ser jag det i princip som ett ickeproblem. Håller i ekern när jag spänner åt, vrider t.ex. 1/2 varv + 1/8 varv extra och som jag sedan omedelbart vrider 1/8 varv tillbaka. Resultatet blir 1/2 varv utan vridspänning i ekern, tycker att man känner det rätt bra i ekernyckeln och med fingrarna som håller i ekern.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
evirob sa:
Kör man med styvare/tjockate ekrar på skivsidan fram och och drivsida bak alltså? Där det blir mest kraft kan jag dra som slutsats.
Korrekt. De ekrarna som har brantare vinkel mot navflänsen har högre ekerspänning, de andra har typiskt 60-70% av denna spänning. Tvärsnittsarean av en 1,8 mm rund eker är ca 2,5 mm², tvärsnittsarean av en 1,5 mm rund eker är ca 1,8 mm², vilket är ca 25% mindre. Se bild som exempel.

Bilagor

• spoke_t.png
    spoke_t.png
    58.9 KB · Besök: 51
Tillbaka
Topp