evirob sa:
Sixten Fors sa:
evirob sa:
emmer sa:
Fast nu är ju inte tunnare ekrar så mycket billigare än aero-ekrar eftersom det är i stort sett samma tillverkingsmoment att göra dom tunna och att göra bom platta.
Cx Ray kostar typ 2.5€ jämfört med 0.5€ för DT Comp och 0.8€ för super comp.
Men det kanske finns fler än cx Ray, jag håller mig gärna runt 10kr/eker.
OBS! Jag skulle inte fundera på DT Super Comp som inte är 2 mm i båda ändar, den är bara 1,8 mm i gängan. Andra kanske tänker annorlunda, men jag vill ha 2 mm gänga.
Jag tjatar vidare:
DT Competition 2/1.8 kostar 3,95 eller 3,54 kr/st från Rose.
DT Revolution 2/1.5 kostar 5,51 eller 5,15 kr/st från Rose.
Har inte hittat DT Comp Race 2/1.6 till vettiga priser, däremot hittat Sapim D-Light 2/1.65 till ganska bra priser.
Ej heller hittat riktigt bra pris på några platta ekrar från vare sig DT, Sapim eller CN Spokes.
Samma här, hittar bäst priser på de "vanliga".
Är jag dum som kör på DT Revolution 2.0/1.5 till 29" hjul som kommer användas för XC och lättare bikepacking?
En fördel med vanliga ekrar är att de går att hitta hos i princip valfri lbs, när som helst, om du av någon anledning skulle behöva byta en eker. Försök hitta t.ex. en CN Spokes Aero424 White 294 mm på lager, eller ens beställningbar, från någon svensk lbs. Inte lika enkelt.
Jag väger 80 kg och kör XC/Trail med Revolution 2/1,5 höger fram/vänster bak och Competition 2/1,8 vänster fram/höger bak. Min fru som väger 65 kg kör Revolution 2/1,5 runt om. För oss funkar det utmärkt, starka och lätta hjul utan problem.
Det är dock lite stökigare att bygga med Revolution då den tunnare ekern lättare vrider sig när man skruvar, men eftersom man måste ha koll på vad man gör oavsett ekertyp ser jag det i princip som ett ickeproblem. Håller i ekern när jag spänner åt, vrider t.ex. 1/2 varv + 1/8 varv extra och som jag sedan omedelbart vrider 1/8 varv tillbaka. Resultatet blir 1/2 varv utan vridspänning i ekern, tycker att man känner det rätt bra i ekernyckeln och med fingrarna som håller i ekern.