Hjulbyggartråden

Sixten Fors

Ny medlem
konken sa:
En fråga, varför kör man så ofta med samma fälg både fram och bak? Borde man inte komma undan med betydligt vekare framfälg?
Visst skulle man kunna göra det, t.ex. XR391 fram + XM421 bak eller XM481 fram + EX511 bak.

Som svar på frågan varför kan en förklaring vara att de flesta faktiskt väljer den lättaste möjliga fälgen (vid aktuella dimension) även bak. Alltså XR391 och XM481. Medan de som vill ha kraftig utförsfälg bak ofta är mindre viktkänsliga och väljer kraftigt även fram.
 

konken

Ny medlem
Ok! Men jag vill ju optimera :)
xm424 är ju typ 100 gram lättare än i25. Jag har bara skrotat fälgar bak, jag har nog knappt sett ett skrotat framhjul faktiskt.
 

etnica

Medlem
etnica sa:
landen sa:
Doctor C sa:
Sixten Fors sa:
etnica sa:
Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
Jag har aldrig dragit sönder gängan i någon nippel någonsin. När du säger 2-3 mm kvar. Kvar av vad och var? Ser inte bilden framför mig. Är ekern 2-3 mm ner i nippeln räknat från mejselspårets botten eller topp? 2-3 mm gänga kvar på ekern för att ekern sticker upp 5-6 mm ovanför nippelns huvud?
Han kanske har fått fel ekrar? 1.8/1.5 istället för 2.0/1.5? :)
Lätt hänt, jag blandade ihop två åsar med nipplar, går att spänna upp förvånansvärt hårt innan det släpper.
Skall plocka fram skjutmåttet ikväll.. :)
Visst fasen var det så Wiggle har skickat 1.8/1.5 ekrar. Suck! Blir att kontrollmäta allt alltid framöver.
Skall bli intressant att se hur de hanterar detta, alla 72 ekrar är ju "använda" nu..
 

emmer

Ny medlem
happymtb.fr sa:
Finns det ett sätt att mäta erd-mått på ett komplett hjul?
Är det inte hypernoga (vilket det näppeligen är) så mät från fälgkant till fälghant och dra från två gånger djupet från fälgkant till botten invändigt (mät vid ventilhål exv), och kompensera för öljetter om det är det.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
XR391 (25 mm, 440 g) är klenare än XM421 (25 mm, 465 g) som väger 60 gram mindre än XM481 (30 mm, 525 g).
EX511 (30 mm, 570 gram) är starkare än XM481.
Newmen 25 mm på 400 gram är ännu klenare än XR391, så det är liksom att jämföra äpplen och päron om man jämför med XM481.
Jag hittade detta idag
20181023_103850.jpg

Newmen SL XA (25mm à 400g) är alltså kategori 5!
DT XR 391 (25mm à 440g) är kategori 2
DT XM 481 (30mm à 525g) är kategori 3
 

konken

Ny medlem
Newmen SL XA 25 hjulset var ju riktigt lätta, lite synd att det är 28 hål dock, men borde funka för framhjul.

Hittade lite gammal info på mavics hemsida som var lite intressant ändå, maxtryck vs fälgbredd,
maxpressure.png

http://engineerstalk.mavic.com/en/the-right-tyre-width-on-the-right-rim-width/

Det är rätt "låga" tryck ändå, framförallt om man ser till vad man trycker i för att det ska poppa ibland... Med slang så kan man lägga till 15% i tryck. Så för 35 mm inner är det max typ 2 bar! (frågan är lite vad det är för nominellt däck dom använt sig av)
 

Sixten Fors

Ny medlem
happymtb.fr sa:
Sixten Fors sa:
XR391 (25 mm, 440 g) är klenare än XM421 (25 mm, 465 g) som väger 60 gram mindre än XM481 (30 mm, 525 g).
EX511 (30 mm, 570 gram) är starkare än XM481.
Newmen 25 mm på 400 gram är ännu klenare än XR391, så det är liksom att jämföra äpplen och päron om man jämför med XM481.
Jag hittade detta idag
Newmen SL XA (25mm à 400g) är alltså kategori 5!
DT XR 391 (25mm à 440g) är kategori 2
DT XM 481 (30mm à 525g) är kategori 3
Ja vad säger man? Har aldrig byggt med eller cyklat på SL X.A.25 men jag är grymt skeptiskt till att Newmen kan trolla med knäna. Jag skulle gissa att DT och Newmen klassar samma sak lite olika.
DT EX471 Klass 4 enduro-fälg 622x25 mm väger 530 gram https://www.dtswiss.com/en/products/rims/mtb/enduro/ex-471/
DT FR630 Klass 5 DH-fälg 622x30 mm väger 635 gram https://www.dtswiss.com/en/products/rims/mtb/freeride/fr-560/
Hur kan en 398 grams fälg från Newmen vara lika tålig som FR630?
 

konken

Ny medlem
Tyskar är smartare än schweizare, dom har liksom inte lika mycket marginaler att jobba med ;)
Men dom kanske har testat skiten ur sig med avseende på deformation, kör dom material som klarar högre stress så blir det ju lättare också.
 

Sixten Fors

Ny medlem
Fälgen är lövtunn, kräver brickor, och har låga och "vassa" kanter som lutar utåt. Jag skulle då inte använda X.A.25 till annat än vad XR391 används till. En utmärkt XC-fälg och måttlig stigåka för lättare cyklister, men högst olämpligt val för enduro eller värre. Skulle jag tro.
 

Bilagor

emmer

Ny medlem
Kan ju vara att det material man använder är på rätt ställe och det som är på fel ställe är minimerat.
(Fast det är ju inte Newmen ensamma om att säga...)
 

Sixten Fors

Ny medlem
Som sagt, väldigt "kreativ" klassning, eller typo i tabellen. Tre olika Newmen-fälgar nedan.
new.png


Att jämföra med DT Swiss XR391 (25mm/440g), XM481 (30mm/525g), EX511 (30mm/570g) och FR630 (30mm/635g)
 

Sixten Fors

Ny medlem
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Bryt nu inte ihop för att inte DT Swiss alltid är bästas...
Inte alls, Newmen gör riktigt fina fälgar. Lite lägre kanter än DT vilket spar lite vikt. Dyrare att bygga med pga. högre pris och att vare sig nipplar eller de obligatoriska brickorna inte ingår. Under 2018 har de ofta varit slutsålda och svåra att få tag på. De har även lanserat en fin 622x35 mm 543 g fälg som är jätteintressant för 29x2,6" däck som börjar bli poppis, där DT har inte något motsvarande att erbjuda ännu. https://r2-bike.com/NEWMEN-Rim-29-Evolution-SL-A35-Aluminum-28-Holes

DT Swiss är däremot alltid bättre än Ful-krum och Crampa. Vilket iofs. är så enkelt att det känns elakt att ens jämföra.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Indelning mellan olika kategorier är baserad på en ASTM standard: ASTM F2043-13 alltså äntligen en riktig standard inom cykelvärlden! ;-) den förklaras ganska bra här https://alutech-cycles.com/Classification-for-Bicycle-Usage
Vill du köpa standarden: https://www.astm.org/Standards/F2043.htm

Standarden ovan bara beskriver olika kategorier. I andra branscher man brukar ha andra standarder som säger vilka nivå som ska uppfyllas på ett flertal specifika tester för att kunna tillhöra en viss kategori. Efter en snabb googling det verkar inte som cykelindustrin har gott så långt än...
 

emmer

Ny medlem
Då finns det ju mer kött i ISO 4210-7:2014.
Dock alltjämt statiska tester; och inte lika snajsiga symboler :)
[Enda dynamiska test jag känner till är CR 1.3.018 och den rör ju väg- och crosshojar, och enbart framhjul :) ]
 

cykloton

Medlem
Tjena, jag har märkt att mina hjul på cykeln är väldigt slappa/sladdriga. Ekrarna känns väldigt löst spända plus att jag behöver rikta hjulet, jag har ingen tidigare erfarenhet av detta ämne, har en ekernyckel men inget riktställ. Eftersom jag mest haft problem med min LBS gör jag hellre arbetet själv. Några tips på videor som förklarar bra hur man riktar hjulet och spänner ekrarna, utan riktställ. Vill få hjulen så raka och styva som möjligt. Tack!
 

emmer

Ny medlem
Plocka av däcket, sätt hjulet i ramen, spänn ekrarna till jämn ”pling” samtidigt som du mäter mot gaffel/sadelstag så att den är i mitten (mot sadelstolpe) och inte kastar nämnvärt i höjd och sida.
 

cykloton

Medlem
emmer sa:
Plocka av däcket, sätt hjulet i ramen, spänn ekrarna till jämn ”pling” samtidigt som du mäter mot gaffel/sadelstag så att den är i mitten (mot sadelstolpe) och inte kastar nämnvärt i höjd och sida.
Blir det inte så då om man spånner det först att det sedam blir slappt när man riktar det, rädd för o göra fel.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
cykloton sa:
emmer sa:
Plocka av däcket, sätt hjulet i ramen, spänn ekrarna till jämn ”pling” samtidigt som du mäter mot gaffel/sadelstag så att den är i mitten (mot sadelstolpe) och inte kastar nämnvärt i höjd och sida.
Blir det inte så då om man spånner det först att det sedam blir slappt när man riktar det, rädd för o göra fel.
Ibland, med en skev och bucklig fälg t ex, får man välja mellan rakt och jämn ekerspänning. Med nya prylar brukar det vara rätt lugnt.
 

cykloton

Medlem
Rattnalle sa:
cykloton sa:
emmer sa:
Plocka av däcket, sätt hjulet i ramen, spänn ekrarna till jämn ”pling” samtidigt som du mäter mot gaffel/sadelstag så att den är i mitten (mot sadelstolpe) och inte kastar nämnvärt i höjd och sida.
Blir det inte så då om man spånner det först att det sedam blir slappt när man riktar det, rädd för o göra fel.
Ibland, med en skev och bucklig fälg t ex, får man välja mellan rakt och jämn ekerspänning. Med nya prylar brukar det vara rätt lugnt.
Den är bara lite skev min, så kanske kan få den både rak och någolunda spänd.
 

etnica

Medlem
Håller på och bygger ett framhjul med centerlock. På centerlock sidan blir det högre ekerspänning. Vill minnas att när jag byggde för IS så blev det ganska jämn spänning på båda. Men kanske blir så med CL då flange avstånd blir mindre med CL?
 

nadderf

Medlem
Planerar inköp till första hjulbygget, har ett par frågor ang ekrar.

DT competition 1.8, kan dom funka på en hardtail till tjej på ca 65-70kg? Eller bör man ta 2.0? Ska mest gå på grusvägar.

Är det noga på milimeter eller kan man köpa samma längder? Enligt DTs kalkylator ska detta passa. Vilken längd på nippel rekommenderas? Vissa butiker har bara heltal 286 288 230 osv.

Fram
Vänster 289
Höger 290

Bak
Vänster 289
Höger 288
 
Dt comp håller fint och används till dh hjul också, ett bra val av eker.

Hur man avrundar ekerlängd är lite tycke och smak men 1 mm spelar inte så stor roll. Köp hälften 290 och hälften 288.
 

nadderf

Medlem
feeblesmith sa:
Dt comp håller fint och används till dh hjul också, ett bra val av eker.

Hur man avrundar ekerlängd är lite tycke och smak men 1 mm spelar inte så stor roll. Köp hälften 290 och hälften 288.
Tack! Och det är ingen risk att köra på den smalare? Försvann ju rätt mycke vikt om det inte behövs
 

Sixten Fors

Ny medlem
nadderf sa:
Planerar inköp till första hjulbygget, har ett par frågor ang ekrar.
Vilken fälg? Är det en DT XR/XM fälg följer det med DT Squorx alu nipplar som är lika långa som DT Standard 12 mm nipplar. Om du måste köpa nipplar separat, välj DT Std alu 12 mm eller Sapim Polyax alu 14 mm. Längre nipplar än 14 mm är sämre och kräver 1 mm kortare ekrar.

Ekrar, välj rekommenderad längd eller kortare, alltså 288-290-288-288 mm.

Kör DT Comp eller Sapim Race 2,0/1,8 mm höger bak och vänster fram, som väger ca 6,4 g/st i aktuell längd.

Kör tunnare ekrar vänster bak och höger fram, antingen:
Sapim D-Light 2,0/1,65 mm (ca 5,4 g/st).
DT Comp Race 2,0/1,6 mm (ca 5,3 g/st).
Sapim Laser 2,0/1,5 mm (ca 4,7 g/st).
DT Revolution 2,0/1,5 mm (ca 4,6 g/st).
Om 32 ekrar per hjul skulle jag absolut välja 2,0/1,5 mm vänster bak och höger fram, om 28 ekrar per hjul kan man välja de grövre utan att straffas för mycket i vikt.
 

nadderf

Medlem
Sixten Fors sa:
nadderf sa:
Planerar inköp till första hjulbygget, har ett par frågor ang ekrar.
Vilken fälg? Är det en DT XR/XM fälg följer det med DT Squorx alu nipplar som är lika långa som DT Standard 12 mm nipplar. Om du måste köpa nipplar separat, välj DT Std alu 12 mm eller Sapim Polyax alu 14 mm. Längre nipplar än 14 mm är sämre och kräver 1 mm kortare ekrar.

Ekrar, välj rekommenderad längd eller kortare, alltså 288-290-288-288 mm.

Kör DT Comp eller Sapim Race 2,0/1,8 mm höger bak och vänster fram, som väger ca 6,4 g/st i aktuell längd.

Kör tunnare ekrar vänster bak och höger fram, antingen:
Sapim D-Light 2,0/1,65 mm (ca 5,4 g/st).
DT Comp Race 2,0/1,6 mm (ca 5,3 g/st).
Sapim Laser 2,0/1,5 mm (ca 4,7 g/st).
DT Revolution 2,0/1,5 mm (ca 4,6 g/st).
Om 32 ekrar per hjul skulle jag absolut välja 2,0/1,5 mm vänster bak och höger fram, om 28 ekrar per hjul kan man välja de grövre utan att straffas för mycket i vikt.
Tack! Ingen DT fälg, ett par syncros xr25 som fått donera fälgar med AC nav. Få bli DT Comp 2.0/1.8 runt om med 12mm dt std nipplar.

Blev 290/291 och 289/288 när jag valde 2.0/1.8 ekrar. Så blir 290 fram och 288 bak och för enkelhetens skull nu första bygget så blir det samma ekrar på hela hjulet.
 

desmo

Aktiv medlem
Är det lättare eller svårare att bygga ett hjulpar till en fatbike?

Någon som sitter inne på ett bra recept?
135/170 breda nav. För 4-4,4" däck.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag har byggt +hjul till min fatbike med DT big ride nav och spank oozy fälgar. Det som stör mig lite med dessa hjul är att nipplarna kan inte vrida sig tillräckligt i fälgen för att ekrarna ska blir raka. Ekrarna är alltså bågformade vilket borde kanske leda till onödigt mycket spänning vid nipplarna och/eller hålen i fälgen.
Så här ser det ut:
Screenshot_20181108-200324_Gallery.jpg

Screenshot_20181108-192547_Gallery.jpg


Nån som har vart i en liknande situation? Blir det ett problem?
Jag har inte kört så mycket på dessa hjul än.
 

nadderf

Medlem
Så precis byggt mitt första hjul och det ska småjusteras men en fråga gällande riktställ.

Köpte ett begagnat rose utan bruksanvising, funderar på hur man ska centrera armarna så dom hamnar mitt i ”ramen”.

Kan man mäta eller tänker ja bara galet?

Ska tilläggas att jag byggt en liten egen DYI version av thruaxel kompabilitet. Men det bygger lika åt vardera håll.

BDAB2634-A65F-4C02-A8FF-840CFB416599.jpeg


654D6E85-07DB-4126-83FB-011FC882A2B9.jpeg
 

Crocko

Aktiv medlem
Någon som byggt på någon trevligt kolfiber fälg nyligen?

Är på jakt efter en lätt lågprofil fälg, behöver inte vara djupare än 30mm minst 17mm invändigt och clincher, gärna runt 400gr och fälgbromsat. Skall inte bli ett träningshjul utan ett riktigt lätt men vill helst slippa tub om det går utan att behöva gå att för mycket i vikt.
 

nadderf

Medlem
Rea på Lightbiycle och hade tänkt beställa fälgar. Men hur breda ”ska” man köpa för AM och XC åkande?

Skulle du välja 33 eller 28mm innerbredd? Antingen AM933 eller AM928, skiljer endast 30g i vikt.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer