Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Visst skulle man kunna göra det, t.ex. XR391 fram + XM421 bak eller XM481 fram + EX511 bak.konken sa:En fråga, varför kör man så ofta med samma fälg både fram och bak? Borde man inte komma undan med betydligt vekare framfälg?
etnica sa:landen sa:Doctor C sa:Han kanske har fått fel ekrar? 1.8/1.5 istället för 2.0/1.5? :)Sixten Fors sa:Jag har aldrig dragit sönder gängan i någon nippel någonsin. När du säger 2-3 mm kvar. Kvar av vad och var? Ser inte bilden framför mig. Är ekern 2-3 mm ner i nippeln räknat från mejselspårets botten eller topp? 2-3 mm gänga kvar på ekern för att ekern sticker upp 5-6 mm ovanför nippelns huvud?etnica sa:Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
Lätt hänt, jag blandade ihop två åsar med nipplar, går att spänna upp förvånansvärt hårt innan det släpper.
Skall plocka fram skjutmåttet ikväll.. :)
Är det inte hypernoga (vilket det näppeligen är) så mät från fälgkant till fälghant och dra från två gånger djupet från fälgkant till botten invändigt (mät vid ventilhål exv), och kompensera för öljetter om det är det.happymtb.fr sa:Finns det ett sätt att mäta erd-mått på ett komplett hjul?
Bra tips, tack! ?emmer sa:Är det inte hypernoga (vilket det näppeligen är) så mät från fälgkant till fälghant och dra från två gånger djupet från fälgkant till botten invändigt (mät vid ventilhål exv), och kompensera för öljetter om det är det.happymtb.fr sa:Finns det ett sätt att mäta erd-mått på ett komplett hjul?
Jag hittade detta idagSixten Fors sa:XR391 (25 mm, 440 g) är klenare än XM421 (25 mm, 465 g) som väger 60 gram mindre än XM481 (30 mm, 525 g).
EX511 (30 mm, 570 gram) är starkare än XM481.
Newmen 25 mm på 400 gram är ännu klenare än XR391, så det är liksom att jämföra äpplen och päron om man jämför med XM481.
Ja vad säger man? Har aldrig byggt med eller cyklat på SL X.A.25 men jag är grymt skeptiskt till att Newmen kan trolla med knäna. Jag skulle gissa att DT och Newmen klassar samma sak lite olika.happymtb.fr sa:Jag hittade detta idagSixten Fors sa:XR391 (25 mm, 440 g) är klenare än XM421 (25 mm, 465 g) som väger 60 gram mindre än XM481 (30 mm, 525 g).
EX511 (30 mm, 570 gram) är starkare än XM481.
Newmen 25 mm på 400 gram är ännu klenare än XR391, så det är liksom att jämföra äpplen och päron om man jämför med XM481.
Newmen SL XA (25mm à 400g) är alltså kategori 5!
DT XR 391 (25mm à 440g) är kategori 2
DT XM 481 (30mm à 525g) är kategori 3
Bryt nu inte ihop för att inte DT Swiss alltid är bästas...Sixten Fors sa:Skulle jag tro.
Inte alls, Newmen gör riktigt fina fälgar. Lite lägre kanter än DT vilket spar lite vikt. Dyrare att bygga med pga. högre pris och att vare sig nipplar eller de obligatoriska brickorna inte ingår. Under 2018 har de ofta varit slutsålda och svåra att få tag på. De har även lanserat en fin 622x35 mm 543 g fälg som är jätteintressant för 29x2,6" däck som börjar bli poppis, där DT har inte något motsvarande att erbjuda ännu. https://r2-bike.com/NEWMEN-Rim-29-Evolution-SL-A35-Aluminum-28-Holesemmer sa:Bryt nu inte ihop för att inte DT Swiss alltid är bästas...Sixten Fors sa:Skulle jag tro.
Blir det inte så då om man spånner det först att det sedam blir slappt när man riktar det, rädd för o göra fel.emmer sa:Plocka av däcket, sätt hjulet i ramen, spänn ekrarna till jämn ”pling” samtidigt som du mäter mot gaffel/sadelstag så att den är i mitten (mot sadelstolpe) och inte kastar nämnvärt i höjd och sida.
Ibland, med en skev och bucklig fälg t ex, får man välja mellan rakt och jämn ekerspänning. Med nya prylar brukar det vara rätt lugnt.cykloton sa:Blir det inte så då om man spånner det först att det sedam blir slappt när man riktar det, rädd för o göra fel.emmer sa:Plocka av däcket, sätt hjulet i ramen, spänn ekrarna till jämn ”pling” samtidigt som du mäter mot gaffel/sadelstag så att den är i mitten (mot sadelstolpe) och inte kastar nämnvärt i höjd och sida.
Rattnalle sa:Ibland, med en skev och bucklig fälg t ex, får man välja mellan rakt och jämn ekerspänning. Med nya prylar brukar det vara rätt lugnt.cykloton sa:Blir det inte så då om man spånner det först att det sedam blir slappt när man riktar det, rädd för o göra fel.emmer sa:Plocka av däcket, sätt hjulet i ramen, spänn ekrarna till jämn ”pling” samtidigt som du mäter mot gaffel/sadelstag så att den är i mitten (mot sadelstolpe) och inte kastar nämnvärt i höjd och sida.
Om det verkligen behöver skilja i flänsavstånd mellan IS och CL vet jag inte men det är i vart fall säkerligen det som spelar in...etnica sa:Men kanske blir så med CL då flange avstånd blir mindre med CL?
feeblesmith sa:Dt comp håller fint och används till dh hjul också, ett bra val av eker.
Hur man avrundar ekerlängd är lite tycke och smak men 1 mm spelar inte så stor roll. Köp hälften 290 och hälften 288.
Vilken fälg? Är det en DT XR/XM fälg följer det med DT Squorx alu nipplar som är lika långa som DT Standard 12 mm nipplar. Om du måste köpa nipplar separat, välj DT Std alu 12 mm eller Sapim Polyax alu 14 mm. Längre nipplar än 14 mm är sämre och kräver 1 mm kortare ekrar.nadderf sa:Planerar inköp till första hjulbygget, har ett par frågor ang ekrar.
Sixten Fors sa:Vilken fälg? Är det en DT XR/XM fälg följer det med DT Squorx alu nipplar som är lika långa som DT Standard 12 mm nipplar. Om du måste köpa nipplar separat, välj DT Std alu 12 mm eller Sapim Polyax alu 14 mm. Längre nipplar än 14 mm är sämre och kräver 1 mm kortare ekrar.nadderf sa:Planerar inköp till första hjulbygget, har ett par frågor ang ekrar.
Ekrar, välj rekommenderad längd eller kortare, alltså 288-290-288-288 mm.
Kör DT Comp eller Sapim Race 2,0/1,8 mm höger bak och vänster fram, som väger ca 6,4 g/st i aktuell längd.
Kör tunnare ekrar vänster bak och höger fram, antingen:
Sapim D-Light 2,0/1,65 mm (ca 5,4 g/st).
DT Comp Race 2,0/1,6 mm (ca 5,3 g/st).
Sapim Laser 2,0/1,5 mm (ca 4,7 g/st).
DT Revolution 2,0/1,5 mm (ca 4,6 g/st).
Om 32 ekrar per hjul skulle jag absolut välja 2,0/1,5 mm vänster bak och höger fram, om 28 ekrar per hjul kan man välja de grövre utan att straffas för mycket i vikt.
Stumpy sa:Verkar stämma rätt bra på din spec.
https://www.lightbicycle.com/Carbon...s-compatible-with-basalt-braking-surface.html
Har dock ingen erfarenhet, men LB brukar vara populära.