Hjulbyggartråden

happymtb.fr

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Helt rätt! Jag hade för mig att den kalkylatorn klagade när det var nåt tokigt...

Den projekt blir för dyrt, framhjulet med lampa skulle kosta lika mycket som halva cykeln... Det lutar åt en dynamo mot hjulet istället.
 

bearthefear

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Bygga hjul ja... Tänkte försöka ge mig på att bygga mitt första hjulpar över julledigheten. Det är min pendlar-cross som ska föräras med nya hjul. Jag är således ute efter främst hållbarhet, men utan att det blir bojsänken. Cykeln går mestadels knögglig stockholmsasfalt, men det händer att jag tar lite omvägar på grusvägar, men inget stök och bök.

Så förutsättningarna:
- Hållbara
- Hyfsat lätta
- Ska klara mina 92 kg på hyfsat jämnt underlag
- Används med 32 till 42 mm däck
- 12x100 mm fram och 12x142 mm bak

Jag tänkte göra det lätt för mig och köra rakt av på DT Swiss-grejer, mest för att få hjälp av deras kalkylator.

Planen är 350 Road-nav (classic, inte straight pull), DT Comp-ekrar, XR 331 (mtb-fälg, 20 mm inner) och de DT-nipplar som följer med fälgen. 28 ekrar fram och 32 bak, 3 kors fram och bak.

Vikten skulle då landa på strax under 1600 gram.

ekrar.PNG


Så, till mina funderingar:

Kalkylatorn ger 4 olika ekerlängder, men vad jag förstår är det OK att avrunda någon mm upp och ner, skulle jag klara mig på 295 mm bak och 300 fram på samtliga ekrar?

Det jag anser mig behöva är Mussons bok om hjulbyggande, ett enkelt hemmabyggt riktställ (mest för att slippa hålla till i garaget tillsammans med cykeln, så att det är lätt att ta fram och plocka undan bygget när tid finns), schysst ekernyckel (spokey), ekertensiometer (Park Tool TM-1?), tålamod och tid. Är det något jag missar?

Några övriga kommentarer på bygget? Eftersom det är första hjulparet så tar jag gärna del av alla ideer och tankar.
 

MartinC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
bearthefear sa:
Bygga hjul ja... Tänkte försöka ge mig på att bygga mitt första hjulpar över julledigheten. Det är min pendlar-cross som ska föräras med nya hjul. Jag är således ute efter främst hållbarhet, men utan att det blir bojsänken. Cykeln går mestadels knögglig stockholmsasfalt, men det händer att jag tar lite omvägar på grusvägar, men inget stök och bök.

Så förutsättningarna:
- Hållbara
- Hyfsat lätta
- Ska klara mina 92 kg på hyfsat jämnt underlag
- Används med 32 till 42 mm däck
- 12x100 mm fram och 12x142 mm bak

Jag tänkte göra det lätt för mig och köra rakt av på DT Swiss-grejer, mest för att få hjälp av deras kalkylator.

Planen är 350 Road-nav (classic, inte straight pull), DT Comp-ekrar, XR 331 (mtb-fälg, 20 mm inner) och de DT-nipplar som följer med fälgen. 28 ekrar fram och 32 bak, 3 kors fram och bak.

Vikten skulle då landa på strax under 1600 gram.



Så, till mina funderingar:

Kalkylatorn ger 4 olika ekerlängder, men vad jag förstår är det OK att avrunda någon mm upp och ner, skulle jag klara mig på 295 mm bak och 300 fram på samtliga ekrar?

Det jag anser mig behöva är Mussons bok om hjulbyggande, ett enkelt hemmabyggt riktställ (mest för att slippa hålla till i garaget tillsammans med cykeln, så att det är lätt att ta fram och plocka undan bygget när tid finns), schysst ekernyckel (spokey), ekertensiometer (Park Tool TM-1?), tålamod och tid. Är det något jag missar?

Några övriga kommentarer på bygget? Eftersom det är första hjulparet så tar jag gärna del av alla ideer och tankar.
Har byggt 4 par hjul med hjälp av Mussons bok. Det har gått bara bra.

Ta det lugnt och följ instruktionerna i detalj. ?
 

marr

Moderator
Forumvärd
Hjulbyggartråden
En liten varning för xr361 fälgen.

Hålen är något offset och kan ha vassa kanter när de ligger precis i utkanen av fälgens försänkning. Har på båda två fått punktering på e13 fälgtejpen.
Nu har jag lagt ett par varv eltejp under först.
 

bearthefear

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
bearthefear sa:
Det jag anser mig behöva är Mussons bok om hjulbyggande,
...
Är det något jag missar?
Jag har iofs aldrig läst Mussons bok, men den här hjulbyggarinstruktionen tycker jag funkar bra
https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html


/Håkan
MartinC sa:
Har byggt 4 par hjul med hjälp av Mussons bok. Det har gått bara bra.

Ta det lugnt och följ instruktionerna i detalj. ?
Tack för svar! Hur är det med ekerlängderna då? Hur noga är det utifrån de uträknade måtten i mitt inlägg ovan?
 

Classe75

Medlem
Hjulbyggartråden
Har ett bakhjul, Bontrager, med 2mm 296 mm ekrar. Har nu fått ersätta fyra ekrar, en efter en, efter att de gått av i nippeln. Vad göra?
- Byta alla ekrar mot annan bättre kvalité? Vilka i så fall?
- Leva med det och byta efter hand?
- Köpa nytt hjul? Halvkass motionärsstandard.
- Bygga nytt hjul?
Måste kunna motivera eventuella investeringar för mig själv. En ekertensiometer vore kanske bra, men är det värt 1000 kr?
 

Classe75

Medlem
Hjulbyggartråden
emmer sa:
Spänna upp alla ekrar.
Nu är ekertensiometer på väg. Har nu insett att detta behövs. Vill INTE hålla på och killgissa. Sedan kan man kanske hjälpa någon mer i bekantskapskretsen med trilskande hjul. (Måste motivera inköpen för mig själv)
Edit: var hittar jag nu en tabell över vilken ekerspänning det ska vara? Eller är det som allt annat med cyklar, varje tillverkare hittar på något eget?
 
Senast ändrad:

Magnus K

Medlem
Hjulbyggartråden
Val o kval...

Är en tung (100 pannor) cyklist på strax över nybörjarnivå som funderar på att byta fälgar på xc-hardtailen. Nuvarande hjul är med DT x470-fälg (18mm innerbredd) och DT 350-nav. Med NobbyNic 2.25 på känns det som att däcket viker sig i tvära svängar.

Är DT EX471 + DT Competition-ekrar ett vettigt val som ersättare? Känns lite tungt men DTs XC och AM-fälgar verkar vara byggda för systemvikt < 120 pannor?

Befintlig fälg tänkte jag bygga trainerhjul av. =)

Mvh
Magnus
 

konscious

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
konscious sa:
Crocko sa:
konscious sa:
Crocko sa:
konscious sa:
Tada... https://www.lightbicycle.com/product-compare/Rim-strength-comparison-on-29ER.html#chartComparison
Minst 25mm inner.
Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.
Självklart kommer en handlare lägga på en marginal, men den premien känns OK om det innebär att kan själv slipper välja bland 1000-tals annonser som ser likadana ut och är omöjliga att särskilja. Dessutom inbillar jag mig att om man har någon form av långvarig verksamhet borde man skita i att sälja det sämsta skitet för att slippa reklamationer och badwill, men det kanske bara är ett önsketänkande.

Men om du har ett tips på en bra kinesfälg så tar jag gärna emot det.
Det enda tipset jag har är att köpa från en top-rated seller.
Skaffade mina förra 32H assym kolfälgar 27mm inner 390g från hulkbike som höll ihop bra men det borde vart antifriktionsbrickor mot sapimnipplarna då de stod lite snett men ekrarna höll spänningen riktigt bra och hjulet slog max 1,5mm efter en säsong i LLC=gubbcykling.
Men sen kom marknaden på att man skulle ha boost också...

Så jag har beställt därifrån igen https://www.ebay.com/itm/super-ligh...120160?hash=item1c82988de0:g:pGoAAOSwvg9XdPO8 kolfälgar 27mm inner på 355g som ska ekras upp med 64 st CX ray ekrar på ett par boost 240s nav, hoppas och tror på att jag hamnar <1450g.
Jag tar risken att våga vägra mcfk nästan så jag var på väg att beställa Novatec så hade jag fått rekordpris men...
Det verkar få bli någon slags gyllene medelväg, problemet med försäljarna av kina karbon både på eBay och Ali är att det är bristfällig info eller att fälgar helst säljs parvis och den setup jag tänkt mig är med olika dimensioner fram och bak.

https://www.ebay.com/usr/offthefrontracingsystems

Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo. Så nu skall jag bara kalkylera ekrar och beställa lämpliga nav.
Det moderna är väl högprofil 28H och 2 kors strax över 600g paret .

En bild säger inget mer än ett porträtt men..

Svindyr 28H tyskfälg 365g


Billig 32H kinesfälg 355g +/-15g


Cykeldelar eller som det heter essentiella cykeldelar har befrielse från antidumpningstullar som nu ligger på 70% för cyklar.
Varukoden 8714 99 50 10
Tog ca 2 veckor innan jag fick hem dom och 3.894,47kr+175kr fattigare

Hjulparet kommer hamna på 1416g

Skrmavbild2018-12-11kl.17.32.48.png
 

smelk

Medlem
Hjulbyggartråden
Hej.
Är sugen på att bygga ett bomb-proof bakhjul till min enduro hardtail där jag kör med rekon+ 2,8”. Vikt mm spelar mindre roll, vill bara att skiten ska hålla så bra som möjligt men även va prisvärt.
Har bra erfarenhet av kolfiber då jag kört en säsong på e13 trsr fälgar på fullsyssen. Smällt några ekrar men har bara varit o sätta i en ny o spänna upp så har det blivit spikrakt igen. Naven höll dessvärre inte lika bra och segt även med lifetime warranty när man ska vänta på posten.
Har fastnat lite för denna fälg med Dh case då det verkar va prisvärt: http://fanvelo.com/45mm-wide-650b-r...es-tubeless-ready-rims-am-490-15g-dh-550-15g/

Så vad säger experterna, Bra fälg som grund?, någon som kör denna? Vilket nav (Shimano hub,12x148 boost ) är mest hållbart och vart köper man det? Är öppen för förslag på annan fälg också.. Tack!:)
 

smelk

Medlem
Hjulbyggartråden
32vs36 ekrat? för och nackdelar? eller spelar det ingen roll? tänker fler ekrar desto hållbarare men kanske finns något magic number?
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
konscious sa:
konscious sa:
Crocko sa:
konscious sa:
Crocko sa:
konscious sa:
Tada... https://www.lightbicycle.com/product-compare/Rim-strength-comparison-on-29ER.html#chartComparison
Minst 25mm inner.
Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.
Självklart kommer en handlare lägga på en marginal, men den premien känns OK om det innebär att kan själv slipper välja bland 1000-tals annonser som ser likadana ut och är omöjliga att särskilja. Dessutom inbillar jag mig att om man har någon form av långvarig verksamhet borde man skita i att sälja det sämsta skitet för att slippa reklamationer och badwill, men det kanske bara är ett önsketänkande.

Men om du har ett tips på en bra kinesfälg så tar jag gärna emot det.
Det enda tipset jag har är att köpa från en top-rated seller.
Skaffade mina förra 32H assym kolfälgar 27mm inner 390g från hulkbike som höll ihop bra men det borde vart antifriktionsbrickor mot sapimnipplarna då de stod lite snett men ekrarna höll spänningen riktigt bra och hjulet slog max 1,5mm efter en säsong i LLC=gubbcykling.
Men sen kom marknaden på att man skulle ha boost också...

Så jag har beställt därifrån igen https://www.ebay.com/itm/super-ligh...120160?hash=item1c82988de0:g:pGoAAOSwvg9XdPO8 kolfälgar 27mm inner på 355g som ska ekras upp med 64 st CX ray ekrar på ett par boost 240s nav, hoppas och tror på att jag hamnar <1450g.
Jag tar risken att våga vägra mcfk nästan så jag var på väg att beställa Novatec så hade jag fått rekordpris men...
Det verkar få bli någon slags gyllene medelväg, problemet med försäljarna av kina karbon både på eBay och Ali är att det är bristfällig info eller att fälgar helst säljs parvis och den setup jag tänkt mig är med olika dimensioner fram och bak.

https://www.ebay.com/usr/offthefrontracingsystems

Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo. Så nu skall jag bara kalkylera ekrar och beställa lämpliga nav.
Det moderna är väl högprofil 28H och 2 kors strax över 600g paret .

En bild säger inget mer än ett porträtt men..

Svindyr 28H tyskfälg 365g


Billig 32H kinesfälg 355g +/-15g


Cykeldelar eller som det heter essentiella cykeldelar har befrielse från antidumpningstullar som nu ligger på 70% för cyklar.
Varukoden 8714 99 50 10
Tog ca 2 veckor innan jag fick hem dom och 3.894,47kr+175kr fattigare

Hjulparet kommer hamna på 1416g
Kom du hem tullfritt eller löste du den transaktionen på något annat vis? lade en beställning på dvs smådelar från kina skulle ju vara skönt att slippa tulla in varje paket.
 

aki

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
happymtb.fr sa:
Jag kollade för att bygga ett framhjul med navdynamo till grabben. Kom fram till att jag behöver 231mm långa ekrar för en 24" fälg.
Var kan jag hitta såna? Dom vanliga verkar börja runt 250mm...
Jag köpte nyligen korta ekrar från Tyskland på ebay. Radsport-erdmann hette firman.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
aki sa:
happymtb.fr sa:
Jag kollade för att bygga ett framhjul med navdynamo till grabben. Kom fram till att jag behöver 231mm långa ekrar för en 24" fälg.
Var kan jag hitta såna? Dom vanliga verkar börja runt 250mm...
Jag köpte nyligen korta ekrar från Tyskland på ebay. Radsport-erdmann hette firman.
Tackar!
Jag beställde en dynamo som roterar mot däcket samt fram o bak-lyse med kondensatorer i så att dom inte slocknar direkt när man stannar. Det blev billigare än ett nytt framhjul och kommer kunna flyttas över till nästa cykel när grabben blir äldre.
 

konscious

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Crocko sa:
konscious sa:
konscious sa:
Crocko sa:
konscious sa:
Crocko sa:
konscious sa:
Tada... https://www.lightbicycle.com/product-compare/Rim-strength-comparison-on-29ER.html#chartComparison
Minst 25mm inner.
Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.
Självklart kommer en handlare lägga på en marginal, men den premien känns OK om det innebär att kan själv slipper välja bland 1000-tals annonser som ser likadana ut och är omöjliga att särskilja. Dessutom inbillar jag mig att om man har någon form av långvarig verksamhet borde man skita i att sälja det sämsta skitet för att slippa reklamationer och badwill, men det kanske bara är ett önsketänkande.

Men om du har ett tips på en bra kinesfälg så tar jag gärna emot det.
Det enda tipset jag har är att köpa från en top-rated seller.
Skaffade mina förra 32H assym kolfälgar 27mm inner 390g från hulkbike som höll ihop bra men det borde vart antifriktionsbrickor mot sapimnipplarna då de stod lite snett men ekrarna höll spänningen riktigt bra och hjulet slog max 1,5mm efter en säsong i LLC=gubbcykling.
Men sen kom marknaden på att man skulle ha boost också...

Så jag har beställt därifrån igen https://www.ebay.com/itm/super-ligh...120160?hash=item1c82988de0:g:pGoAAOSwvg9XdPO8 kolfälgar 27mm inner på 355g som ska ekras upp med 64 st CX ray ekrar på ett par boost 240s nav, hoppas och tror på att jag hamnar <1450g.
Jag tar risken att våga vägra mcfk nästan så jag var på väg att beställa Novatec så hade jag fått rekordpris men...
Det verkar få bli någon slags gyllene medelväg, problemet med försäljarna av kina karbon både på eBay och Ali är att det är bristfällig info eller att fälgar helst säljs parvis och den setup jag tänkt mig är med olika dimensioner fram och bak.

https://www.ebay.com/usr/offthefrontracingsystems

Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo. Så nu skall jag bara kalkylera ekrar och beställa lämpliga nav.
Det moderna är väl högprofil 28H och 2 kors strax över 600g paret .

En bild säger inget mer än ett porträtt men..

Svindyr 28H tyskfälg 365g


Billig 32H kinesfälg 355g +/-15g


Cykeldelar eller som det heter essentiella cykeldelar har befrielse från antidumpningstullar som nu ligger på 70% för cyklar.
Varukoden 8714 99 50 10
Tog ca 2 veckor innan jag fick hem dom och 3.894,47kr+175kr fattigare

Hjulparet kommer hamna på 1416g
Kom du hem tullfritt eller löste du den transaktionen på något annat vis? lade en beställning på dvs smådelar från kina skulle ju vara skönt att slippa tulla in varje paket.
Tull 4%
<1500 kr =tullfritt
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
30 % julrea på utvalda hjul/fälgar hos Light Bicycles , blir såhär med dt240 .
Flywheight 280g:fälgar och navpar uppvägt till 300g
Screenshot_20181214-214557_Chrome.jpg
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
happymtb.fr sa:
Leffe sa:
Nån som bytt lager i baknavet på ett par DT spline 1900?
Jag har bytt på en DT240 nav vilket borde vara rätt lik.
Du behöver ett speciellt verktyg för att få loss ring-muttern för att komma åt lagret på drivsidan. Kostar runt en 5 hundring t.ex. här https://www.bike-discount.de/en/buy...MI2YLg-fGj3wIVlpQYCh3mXQHeEAQYAiABEgKFgfD_BwE
Vet att de ändrat den osedvanligt korkade konstruktionen på "pawl-naven" - det var ju några tiondelar som fick det att bli så omständligt - för några år sedan; det är inte lika samma på "ratchet-naven"?
 

konscious

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hur hård ska man dra CX-ray ekern 2,0x0,9mm på en kolfälg? enligt mcfk ska man sikta på en medelspänning på 900N och inte mer än 1000N på den hårdare sidan.

Skrmavbild2018-12-17kl.20.09.29.png
 

Leffe

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
emmer sa:
happymtb.fr sa:
Leffe sa:
Nån som bytt lager i baknavet på ett par DT spline 1900?
Jag har bytt på en DT240 nav vilket borde vara rätt lik.
Du behöver ett speciellt verktyg för att få loss ring-muttern för att komma åt lagret på drivsidan. Kostar runt en 5 hundring t.ex. här https://www.bike-discount.de/en/buy...MI2YLg-fGj3wIVlpQYCh3mXQHeEAQYAiABEgKFgfD_BwE
Vet att de ändrat den osedvanligt korkade konstruktionen på "pawl-naven" - det var ju några tiondelar som fick det att bli så omständligt - för några år sedan; det är inte lika samma på "ratchet-naven"?
Det här navet har inte star ratchet eller vad det kallas utan vanliga tänder och klackar som sagt. Men den ringen ska skruvas ur också då?
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
konscious sa:
Hur hård ska man dra CX-ray ekern 2,0x0,9mm på en kolfälg? enligt mcfk ska man sikta på en medelspänning på 900N och inte mer än 1000N på den hårdare sidan.
I normala fall brukar fälgtillverkaren upplysa om lämplig ekerspänning, men mellan 900-1200 max är inom de vanliga ramarna sen beror det kanske på om du använder brickor runt nipplarna eller hur fälgen är konstruerad runt ekerhålen.
 

mfo

Medlem
Hjulbyggartråden
Leffe sa:
emmer sa:
happymtb.fr sa:
Leffe sa:
Nån som bytt lager i baknavet på ett par DT spline 1900?
Jag har bytt på en DT240 nav vilket borde vara rätt lik.
Du behöver ett speciellt verktyg för att få loss ring-muttern för att komma åt lagret på drivsidan. Kostar runt en 5 hundring t.ex. här https://www.bike-discount.de/en/buy...MI2YLg-fGj3wIVlpQYCh3mXQHeEAQYAiABEgKFgfD_BwE
Vet att de ändrat den osedvanligt korkade konstruktionen på "pawl-naven" - det var ju några tiondelar som fick det att bli så omständligt - för några år sedan; det är inte lika samma på "ratchet-naven"?
Det här navet har inte star ratchet eller vad det kallas utan vanliga tänder och klackar som sagt. Men den ringen ska skruvas ur också då?
Man behöver inte lossa den tandade ringen, utan kan driva ut lagret på drivsidan genom den.
 

Leffe

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
mfo sa:
Leffe sa:
emmer sa:
happymtb.fr sa:
Leffe sa:
Nån som bytt lager i baknavet på ett par DT spline 1900?
Jag har bytt på en DT240 nav vilket borde vara rätt lik.
Du behöver ett speciellt verktyg för att få loss ring-muttern för att komma åt lagret på drivsidan. Kostar runt en 5 hundring t.ex. här https://www.bike-discount.de/en/buy...MI2YLg-fGj3wIVlpQYCh3mXQHeEAQYAiABEgKFgfD_BwE
Vet att de ändrat den osedvanligt korkade konstruktionen på "pawl-naven" - det var ju några tiondelar som fick det att bli så omständligt - för några år sedan; det är inte lika samma på "ratchet-naven"?
Det här navet har inte star ratchet eller vad det kallas utan vanliga tänder och klackar som sagt. Men den ringen ska skruvas ur också då?
Man behöver inte lossa den tandade ringen, utan kan driva ut lagret på drivsidan genom den.
Jo jag gjorde så men tänkte att det är lättare att sätta dit de nya utan att ha tänderna i vägen.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
För den som vill veta vad det kostar redan vid beställningen erbjuder Lightbicycle

"You will not have to pay the customs tax or VAT cost. "
https://www.lightbicycle.com/express-delivery
Manurhin2 sa:
Enligt forummedlem funkar inte prepaid utan man kan åka på tull/moms en ggn till .

Skriver lb ex värde 150$ så får man lösa ut paketet för 4-500 :-
Det funkade åtminstone för mig, jag har precis hämtat ut mina hjul, utan xtra kostnader


/Håkan
 

konscious

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Crocko sa:
konscious sa:
Hur hård ska man dra CX-ray ekern 2,0x0,9mm på en kolfälg? enligt mcfk ska man sikta på en medelspänning på 900N och inte mer än 1000N på den hårdare sidan.
I normala fall brukar fälgtillverkaren upplysa om lämplig ekerspänning, men mellan 900-1200 max är inom de vanliga ramarna sen beror det kanske på om du använder brickor runt nipplarna eller hur fälgen är konstruerad runt ekerhålen.
DT Swiss anger inga värden utan refererar till sina unika tensiometerverktyg.
B.O.R anger max 1000-1150N och mcfk som sagt 1000N.

Märkbart med Boost hur jämnare man kan skapa ekertension på båda sidorna och det är ganska lätt att bygga hjul faktiskt..
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
konscious sa:
Crocko sa:
konscious sa:
Hur hård ska man dra CX-ray ekern 2,0x0,9mm på en kolfälg? enligt mcfk ska man sikta på en medelspänning på 900N och inte mer än 1000N på den hårdare sidan.
I normala fall brukar fälgtillverkaren upplysa om lämplig ekerspänning, men mellan 900-1200 max är inom de vanliga ramarna sen beror det kanske på om du använder brickor runt nipplarna eller hur fälgen är konstruerad runt ekerhålen.
DT Swiss anger inga värden utan refererar till sina unika tensiometerverktyg.
B.O.R anger max 1000-1150N och mcfk som sagt 1000N.

Märkbart med Boost hur jämnare man kan skapa ekertension på båda sidorna och det är ganska lätt att bygga hjul faktiskt..
Jag vill minnas att jag fick tydliga riktlinjer vilken ekerspänning som gällde för det DT fälgar som jag byggde på senast, vilken fälg använder du dig av? Tensiometer är ju en förutsättning för att verkligen veta vilken spänning man har, sen kan man ju bygga på känsla och gehör men man vet ju bara att det verkar bra och är rakt om man inte mäter.

Med DT verktyget följer ju en tabell med för att beräkna vilket hjälper.
Jag byggde på asym fälgar och då blir det ju också ganska jämn spänning.
 

konscious

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Crocko sa:
konscious sa:
Crocko sa:
konscious sa:
Hur hård ska man dra CX-ray ekern 2,0x0,9mm på en kolfälg? enligt mcfk ska man sikta på en medelspänning på 900N och inte mer än 1000N på den hårdare sidan.
I normala fall brukar fälgtillverkaren upplysa om lämplig ekerspänning, men mellan 900-1200 max är inom de vanliga ramarna sen beror det kanske på om du använder brickor runt nipplarna eller hur fälgen är konstruerad runt ekerhålen.
DT Swiss anger inga värden utan refererar till sina unika tensiometerverktyg.
B.O.R anger max 1000-1150N och mcfk som sagt 1000N.

Märkbart med Boost hur jämnare man kan skapa ekertension på båda sidorna och det är ganska lätt att bygga hjul faktiskt..
Jag vill minnas att jag fick tydliga riktlinjer vilken ekerspänning som gällde för det DT fälgar som jag byggde på senast, vilken fälg använder du dig av? Tensiometer är ju en förutsättning för att verkligen veta vilken spänning man har, sen kan man ju bygga på känsla och gehör men man vet ju bara att det verkar bra och är rakt om man inte mäter.

Med DT verktyget följer ju en tabell med för att beräkna vilket hjälper.
Jag byggde på asym fälgar och då blir det ju också ganska jämn spänning.
Läst på någon blog att repr från Swiss rek samma maxvärden runt 1000N

Problemet med verktyget att det kostar 5ggr mer än TM-1 som jag har nu.

Fälgen är en 3,2mm offsetfälg från fjärranöstern på 350g.
ERD stämde på pricken och ingen laminering och hjulet slår <1mm med jämnt spända ekrar 32H 3kors (max 1000N) så det känns bra.
Hade väl kunnat sikta på 2kors men ...
 

nadderf

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Äntligen har ett par AM928 fälgar landat från Lightbicycle. Dags att bestämma sig för nav.

Vad har ni för spännande tips? Velar mellan Tune och Carbon Ti. Andra märken?

28h jbend
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
HåkanC sa:
För den som vill veta vad det kostar redan vid beställningen erbjuder Lightbicycle

"You will not have to pay the customs tax or VAT cost. "
https://www.lightbicycle.com/express-delivery
Manurhin2 sa:
Enligt forummedlem funkar inte prepaid utan man kan åka på tull/moms en ggn till .

Skriver lb ex värde 150$ så får man lösa ut paketet för 4-500 :-
Det funkade åtminstone för mig, jag har precis hämtat ut mina hjul, utan xtra kostnader


/Håkan
Gött
 

konscious

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Mycket nöjd med Hulkbikefälgarna (Assym Kol 27mm inner) än så länge, slår med jämt spända ekrar (900N i snitt) runt 0,3mm max (Lateralt och Radiellt)

Eftersom jag har använt brickor för att få bättre alignment och minska friktion på nipplarna/ekrarna. Tror även på bättre tätning.
Notera dock att Newman brickorna(konkava bilateralt) passar klart sämre än Sapim egna HM bricka (konisk unilateralt) på Sapim 14 mm ALU nipplar.

Skrmavbild2018-12-23kl.14.47.57.png


Skrmavbild2018-12-23kl.14.47.47.png


Brickan på plats med bra ekerlängd där DT Spoke calc stämde väldigt bra, la till 1mm för Sapim brickan och justerade 1mm för offsetfälgen (3mm)

Skrmavbild2018-12-23kl.14.47.30.png
 
Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
nadderf sa:
Äntligen har ett par AM928 fälgar landat från Lightbicycle. Dags att bestämma sig för nav.

Vad har ni för spännande tips? Velar mellan Tune och Carbon Ti. Andra märken?

28h jbend
Av de två skulle jag välja carbon-ti. Verkar lättare att ha o göra med om man får problem.
 

skier

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
konscious sa:
Mycket nöjd med Hulkbikefälgarna (Assym Kol 27mm inner) än så länge, slår med jämt spända ekrar (900N i snitt) runt 0,3mm max (Lateralt och Radiellt)

Eftersom jag har använt brickor för att få bättre alignment och minska friktion på nipplarna/ekrarna. Tror även på bättre tätning.
Notera dock att Newman brickorna(konkava bilateralt) passar klart sämre än Sapim egna HM bricka (konisk unilateralt) på Sapim 14 mm ALU nipplar.





Brickan på plats med bra ekerlängd där DT Spoke calc stämde väldigt bra, la till 1mm för Sapim brickan och justerade 1mm för offsetfälgen (3mm)
Jag har kört 2 säsonger på mina hulkbike-fälgar (27/33mm), mkt nöjd! Newmen-brickan ser nästan ut att vara uppochner? Eller är de fasade från bägge sidor?

Jag byggde mina med sapim nipplar och brickor, funkar bra men lite pilligt att bygga med.
 

konscious

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
skier sa:
konscious sa:
Mycket nöjd med Hulkbikefälgarna (Assym Kol 27mm inner) än så länge, slår med jämt spända ekrar (900N i snitt) runt 0,3mm max (Lateralt och Radiellt)

Eftersom jag har använt brickor för att få bättre alignment och minska friktion på nipplarna/ekrarna. Tror även på bättre tätning.
Notera dock att Newman brickorna(konkava bilateralt) passar klart sämre än Sapim egna HM bricka (konisk unilateralt) på Sapim 14 mm ALU nipplar.





Brickan på plats med bra ekerlängd där DT Spoke calc stämde väldigt bra, la till 1mm för Sapim brickan och justerade 1mm för offsetfälgen (3mm)
Jag har kört 2 säsonger på mina hulkbike-fälgar (27/33mm), mkt nöjd! Newmen-brickan ser nästan ut att vara uppochner? Eller är de fasade från bägge sidor?

Jag byggde mina med sapim nipplar och brickor, funkar bra men lite pilligt att bygga med.
Som sagt Newman MG brickan är konkava symmetriskt på bägge sidorna så man kan trä in nippeln från bägge hållen.
Konstaterade att Sapim HM brickan passade klart bättre.
 

xyklisten

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jensen sa:
nadderf sa:
Äntligen har ett par AM928 fälgar landat från Lightbicycle. Dags att bestämma sig för nav.

Vad har ni för spännande tips? Velar mellan Tune och Carbon Ti. Andra märken?

28h jbend
Av de två skulle jag välja carbon-ti. Verkar lättare att ha o göra med om man får problem.
Mycket nöjd med Carbon-Ti. Mina har gått närmare 1000 mil med bara lite nytt fett ett par gånger. Men dom ska få nya lager i vinter, främst lagren i bodyn som är lite trötta.
 

nadderf

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
xyklisten sa:
Jensen sa:
nadderf sa:
Äntligen har ett par AM928 fälgar landat från Lightbicycle. Dags att bestämma sig för nav.

Vad har ni för spännande tips? Velar mellan Tune och Carbon Ti. Andra märken?

28h jbend
Av de två skulle jag välja carbon-ti. Verkar lättare att ha o göra med om man får problem.
Mycket nöjd med Carbon-Ti. Mina har gått närmare 1000 mil med bara lite nytt fett ett par gånger. Men dom ska få nya lager i vinter, främst lagren i bodyn som är lite trötta.
Låter bra! Då blir det såna :) dom är ju även lättast bara plus då!
 

Jensen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
xyklisten sa:
Jensen sa:
nadderf sa:
Äntligen har ett par AM928 fälgar landat från Lightbicycle. Dags att bestämma sig för nav.

Vad har ni för spännande tips? Velar mellan Tune och Carbon Ti. Andra märken?

28h jbend
Av de två skulle jag välja carbon-ti. Verkar lättare att ha o göra med om man får problem.
Mycket nöjd med Carbon-Ti. Mina har gått närmare 1000 mil med bara lite nytt fett ett par gånger. Men dom ska få nya lager i vinter, främst lagren i bodyn som är lite trötta.
Ja det känns som lätta men som ändå tåls att användas mycket.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
HåkanC sa:
För den som vill veta vad det kostar redan vid beställningen erbjuder Lightbicycle

"You will not have to pay the customs tax or VAT cost. "
https://www.lightbicycle.com/express-delivery
Manurhin2 sa:
Enligt forummedlem funkar inte prepaid utan man kan åka på tull/moms en ggn till .

Skriver lb ex värde 150$ så får man lösa ut paketet för 4-500 :-
Det funkade åtminstone för mig, jag har precis hämtat ut mina hjul, utan xtra kostnader


/Håkan
Hämtade ut mina fälgar nyss med deklarerat värde 150$
Kostade 508 +75

M
 

Jensen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
HåkanC sa:
Manurhin2 sa:
Hämtade ut mina fälgar nyss med deklarerat värde 150$
Kostade 508 +75
Trist


/Håkan
Är ju så det är ...
150$ + 50- ish i frakt x 0,25 ( + 75 i hantering )

Tröstar mig med att dom kommer bli skitsnabba ?
men hade du förbetalt tull till dem? och fick ändå tulla? i så fall är det ju läge att gå till dem och klaga på dubbel betalning. lovar de att det är förbetalt så ska det ju hållas
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jensen sa:
Manurhin2 sa:
HåkanC sa:
Manurhin2 sa:
Hämtade ut mina fälgar nyss med deklarerat värde 150$
Kostade 508 +75
Trist


/Håkan
Är ju så det är ...
150$ + 50- ish i frakt x 0,25 ( + 75 i hantering )

Tröstar mig med att dom kommer bli skitsnabba ?
men hade du förbetalt tull till dem? och fick ändå tulla? i så fall är det ju läge att gå till dem och klaga på dubbel betalning. lovar de att det är förbetalt så ska det ju hållas
Inget förbetalt
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer