Bygga hjul ja... Tänkte försöka ge mig på att bygga mitt första hjulpar över julledigheten. Det är min pendlar-cross som ska föräras med nya hjul. Jag är således ute efter främst hållbarhet, men utan att det blir bojsänken. Cykeln går mestadels knögglig stockholmsasfalt, men det händer att jag tar lite omvägar på grusvägar, men inget stök och bök.
Så förutsättningarna:
- Hållbara
- Hyfsat lätta
- Ska klara mina 92 kg på hyfsat jämnt underlag
- Används med 32 till 42 mm däck
- 12x100 mm fram och 12x142 mm bak
Jag tänkte göra det lätt för mig och köra rakt av på DT Swiss-grejer, mest för att få hjälp av deras kalkylator.
Planen är 350 Road-nav (classic, inte straight pull), DT Comp-ekrar, XR 331 (mtb-fälg, 20 mm inner) och de DT-nipplar som följer med fälgen. 28 ekrar fram och 32 bak, 3 kors fram och bak.
Vikten skulle då landa på strax under 1600 gram.
Så, till mina funderingar:
Kalkylatorn ger 4 olika ekerlängder, men vad jag förstår är det OK att avrunda någon mm upp och ner, skulle jag klara mig på 295 mm bak och 300 fram på samtliga ekrar?
Det jag anser mig behöva är Mussons bok om hjulbyggande, ett enkelt hemmabyggt riktställ (mest för att slippa hålla till i garaget tillsammans med cykeln, så att det är lätt att ta fram och plocka undan bygget när tid finns), schysst ekernyckel (spokey), ekertensiometer (Park Tool TM-1?), tålamod och tid. Är det något jag missar?
Några övriga kommentarer på bygget? Eftersom det är första hjulparet så tar jag gärna del av alla ideer och tankar.