Hjulbyggartråden

Jensen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
Jensen sa:
Manurhin2 sa:
HåkanC sa:
Manurhin2 sa:
Hämtade ut mina fälgar nyss med deklarerat värde 150$
Kostade 508 +75
Trist


/Håkan
Är ju så det är ...
150$ + 50- ish i frakt x 0,25 ( + 75 i hantering )

Tröstar mig med att dom kommer bli skitsnabba ?
men hade du förbetalt tull till dem? och fick ändå tulla? i så fall är det ju läge att gå till dem och klaga på dubbel betalning. lovar de att det är förbetalt så ska det ju hållas
Inget förbetalt
Ja då är det ju bara att svälja det ?
 

marr

Moderator
Forumvärd
Hjulbyggartråden
Funderar på okynnebygga ett par lite lättare hjul. Kör xm481 och kolfälgar annars.
Vore fint med något för hemmacykling med lättare däck än dhf/dhr typ.

Naven är huggna i sten. Har bara sådana och tänker fortsätta med det.
Ekrar är jag inte helt säker på. Aldrig byggt med sapim, är det motsvarande comp/rev?

Något annat.förslag på fälg? Runt 25mm id. Inte smalare. Föredrar dt där man får med squorx. (inte aktuellt att bygga med annat än squorx)

Screenshot_20181229-091055_Chrome.jpg


Screenshot_20181229-091048_Chrome.jpg


Screenshot_20181229-091034_Chrome.jpg
 

skier

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag har byggt med sapim d-light istf laser/dt rev senaste byggena, lite tjockare så de inte tvinnar sig så lätt.

Sen hade jag valt 32h om du inte är en riktig lättviktare, inte speciellt lätta hjul ändå och skönt att kunna cykla vidare om en eker går av.
 

marr

Moderator
Forumvärd
Hjulbyggartråden
En annan fråga. Har ett par m502 fälgar påväg som ska byggas upp på ett par gamla nav.

De har eyelets, bara att köra squorxnipplar utan bricka då?
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
marr sa:
emmer sa:
marr sa:
De har eyelets, bara att köra squorxnipplar utan bricka då?
Jag är inte överlycklig över eyelets och aluminiumnipplar, men är de mässing så visst.
Just ja, tänkte inte så långt. Bara att jag hade 100nipplar hemma i alu :P
Beställer mässingsnipplar.
Bara för jag inte är lycklig över kombon så säger det ju inte att inte dina eyelets är så fint nitade att de inte sabbar nipplarna.
Och har du hundra så har du ju ersättningsnipplar de närmsta åren ändå :-)
(Även om det inte är så kul att cykla hem på ett hjul som kastar)
 

marr

Moderator
Forumvärd
Hjulbyggartråden
emmer sa:
marr sa:
emmer sa:
marr sa:
De har eyelets, bara att köra squorxnipplar utan bricka då?
Jag är inte överlycklig över eyelets och aluminiumnipplar, men är de mässing så visst.
Just ja, tänkte inte så långt. Bara att jag hade 100nipplar hemma i alu :P
Beställer mässingsnipplar.
Bara för jag inte är lycklig över kombon så säger det ju inte att inte dina eyelets är så fint nitade att de inte sabbar nipplarna.
Och har du hundra så har du ju ersättningsnipplar de närmsta åren ändå :-)
(Även om det inte är så kul att cykla hem på ett hjul som kastar)
Kan va bra att ha ett par påsar mässing hemma med :p
 

Magnus K

Medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
marr sa:
Kan va bra att ha ett par påsar mässing hemma med :p
Du bör även välja varianten utan Pro Lock,
läs jofahjälms förklaring till varför tidigare i tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3080701#msg-3080701


/Håkan
Nu är jag nybörjare så ha lite tålamod med min fråga, snälla.

Jofahjälm menar att nipplarna ska sitta stilla av friktionen mot fälg eller ekerns gängor och därför bör nipplar monteras torra?

Jag läste häromdagen på https://www.wheelfanatyk.com/blog/wheel-building-tip-no-2-lubricating-nipples/ en argumentation varför man bör ha lite smörja på ytan mellan eker och fälg.

Två råd i helt olika riktning, hur ska nybörjaren välja? De hjul jag byggt hittills har jag byggt torra m mässingsnipplar men tycker att jag inte fått upp ekerspänningen tillräckligt?

Mvh
Magnus
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Givetvis ska man smörja.
Minskar friktionsförlusten mellan nippelskalle och i gängan och lejonparten moment blir det man vill ha - förbränning av ekern.
Det enda som händer med tiden (förutom att ekrar och nipplar sätter sig i nav och fälg) är att friktionen mellan skalle och i gänga ökar när smörjan försvinner och man har inte förlorat något.
 

Magnus K

Medlem
Hjulbyggartråden
Olja mellan nippel och fälg är alltså bra?

Hmm, är det så att jofahjälm menar att man ska bygga utan olja på gängorna? Eller är det locktite på gängorna som ska undvikas?

Mvh
Magnus
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Magnus K sa:
är det så att jofahjälm menar att man ska bygga utan olja på gängorna?
Nej
Alla, eller åtminstone alla kunniga hjulbyggare, använder olja (eller likn smörja) på både ekergängor och mellan nippel o fälg.

Som Emmer skriver ovan behövs det för att få tillräcklig ekerspänning, och smörjningen minskar då även (den oönskade) vridningen av ekern.

Magnus K sa:
Eller är det locktite på gängorna som ska undvikas?
Ja
Vare sig Loctite, linolja eller annat liknande "lim" bör användas


/Håkan
 

N_sandstrom

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag funderar på att hoppa på 29"-tåget med min nästa cykel, och kikar på vilka möjligheter till billiga och inte för tunga hjul det finns.
Tänk trail/lättare endurohoj.

Kommer man under 1900 g med DT 350's för säg 4-5000?

XM481 känns som nåt slags standardval, men man kanske kan hitta roligare?

Och hur lätta ekrar vågar man gå på?
 

Magnus K

Medlem
Hjulbyggartråden
N_sandstrom sa:
Jag funderar på att hoppa på 29"-tåget med min nästa cykel, och kikar på vilka möjligheter till billiga och inte för tunga hjul det finns.
Tänk trail/lättare endurohoj.

Kommer man under 1900 g med DT 350's för säg 4-5000?

XM481 känns som nåt slags standardval, men man kanske kan hitta roligare?

Och hur lätta ekrar vågar man gå på?
Det ser så ut, till och med med de tyngre men smala enduro-fälgarna som jag skissar på. Mässingsnipplar Squorx i exempelbilden. Men vad räknar du in på de grammen?

Mvh
Magnus
 

Bilagor

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
marr sa:
Är det rimligt att bygga med sapim d-light på hårda sidan och laser på andra sidan, xc/stighjul.
Det beror på (bra svar, eller hur?)!
Hur många ekrar?
Var sitter navflänsarna (i förhållande till navcentrum)?
Vad är det för typ av fälg, symmetrisk eller asymmetrisk?
Hur hög ekerspänning tål fälgen/kommer du att bygga med?
Vad ska det vara för typ av hjul? Dvs är det viktigt att "spara" 15-25g på bekostnad av andra faktorer (typ styvhet och livslängd)?
Eller är styvheten det viktigaste?
Eller livslängden?
Eller …..?

Du kan själv kontroller ekerspänningsskillnaden mellan sidorna mha https://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm
eller onlineversionen: http://kstoerz.com/freespoke
Här finns en ekerkraftkalkylator: http://dl.dropbox.com/u/11302414/Ekerdata.xls


/Håkan
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Magnus K sa:
Nä, min nyfikenhet är för stark och jag hittar bara en anledning att undvika loctite:
Att det blir svår att rikta hjulet senare? Mvh
Magnus
Du märker inte när du tappar ekerspänningen(*) och får svårt att göra något åt den innan ekrarna börjar gå av...

(*) En mutter (nippel) med för dålig förbränning är inte självhämmande och gängar loss, vilket gör att dåligt spända ekrar avslöjar sig rätt omgående i hjulkast (alt. låter "pläck" istället för "pliong"). En mutter (nippel) som är limmad på skruven (ekern) sitter fast och släpper inte utan skruven (ekern) har bara för kass förspänning och ekern kommer gå av av utmattning.
 

borano20

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hej.. Jävlar!! Loctite är senapsgas nu!! Jag som byggde mina audaxhjul 1999, Comp fram å Comp + Champion bak, å loctitade, mitt orpon!! Bytte A217 till A719 för fyra år sen då bakfälgens sidvägg gav sig, sönderbromsad. De har också använts för touring med upp till 20+ kilos packning. Första ekern som gav sig, en Comp, gav sig för 3 månader sen. Mina första crosspar byggde jag samma år, på det par som jag använt mest har jag "masserat" fälgarna, Campagnolo Seoul 88, till slamsor. Men ekrarna har hållit.. Jaha, i min enkla värld så stämmer inte verkligheten med teorierna.. Vad göra?? NÅN som känner igen sig?? Snälla?? mvh borano20
 

nadderf

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Söker lite synpunkter inför kommande bygge.

Räkna ut ekerlängd för osymetriska fälgar, vilken kalkylator är att lita på?

Hittade wheelspro men där står inte vilka nipplar dom räknat på. Tänkte använda squorx nipplar. Frågan på nipplar kommer väl avgöra hur man ska avrunda kalkylen.

Light Bicycle AM928, 583 erd och 2.6mm offset
Industry Nine Classic boost nav

Tänkte köra DT super comp, eller kan man gå hela vägen till Revolution? Åkare på 75-80kg, typ hellascykling.

8AB5D191-5B49-45B8-B9E1-092B1E0952E4.jpeg


C06E98B7-F732-4BFB-A365-6A1EA9AFF1A1.jpeg
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Magnus K sa:
HåkanC sa:
Magnus K sa:
Eller är det locktite på gängorna som ska undvikas?
Ja
Vare sig Loctite, linolja eller annat liknande "lim" bör användas
Nä, min nyfikenhet är för stark och jag hittar bara en anledning att undvika loctite:
Att det blir svår att rikta hjulet senare?

Finns det fler?

Mvh
Magnus
Det är inte svårt att rikta hjulet senare med loctite .

Att man måste bygga utan loctite fast med olja är lika gay som att man måste se loggan genom ventilhålet .

Det är 2019 nu , finns mängder med bra montageklet som låser lagom och är fullt justerbar efteråt .

M
 

71

Medlem
Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
Magnus K sa:
HåkanC sa:
Magnus K sa:
Eller är det locktite på gängorna som ska undvikas?
Ja
Vare sig Loctite, linolja eller annat liknande "lim" bör användas
Nä, min nyfikenhet är för stark och jag hittar bara en anledning att undvika loctite:
Att det blir svår att rikta hjulet senare?

Finns det fler?

Mvh
Magnus
Det är inte svårt att rikta hjulet senare med loctite .

Att man måste bygga utan loctite fast med olja är lika gay som att man måste se loggan genom ventilhålet .

Det är 2019 nu , finns mängder med bra montageklet som låser lagom och är fullt justerbar efteråt .

M
1+
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
nadderf sa:
Söker lite synpunkter inför kommande bygge.

Räkna ut ekerlängd för osymetriska fälgar, vilken kalkylator är att lita på?
Jag har byggt flera hjul med asymmetriska fälgar och då använt Spocalc https://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm
eller onlineversionen: http://kstoerz.com/freespoke


Manurhin2 sa:
Att man måste bygga utan loctite fast med olja är lika gay som att man måste se loggan genom ventilhålet .

Det är 2019 nu , finns mängder med bra montageklet som låser lagom och är fullt justerbar efteråt .
Men om hjulen är korrekt byggda (dvs ekrarna tillräckligt hårt, och jämnt, spända) vad skulle då vinsten med "lagom låsning" vara?


/Håkan
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
Manurhin2 sa:
Att man måste bygga utan loctite fast med olja är lika gay som att man måste se loggan genom ventilhålet .
Det är 2019 nu , finns mängder med bra montageklet som låser lagom och är fullt justerbar efteråt .
Men om hjulen är korrekt byggda (dvs ekrarna tillräckligt hårt, och jämnt, spända) vad skulle då vinsten med "lagom låsning" vara?
/Håkan
Det är ju 2019 ju. Modent å'så ju.
Sen kan man ju använda loctite om man vill - men riktigt byggt så gör det ingenting bättre utan gör det något öht så är det i så fall sämre.
 

Kneecap

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tjena!

Har aldrig och kommer aldrig att bygga att hjul med någon form av låsklet. Har aldrig haft problem med mina egna hjul och har aldrig fått klagomål eller reklamationer på hjul jag byggt åt andra.
Kan någon ge en bra anledning varför man ska göra det? Om en nippel lossar av sig själv så är det något annat som är fel, för en rätt spänd eker har såpass högt kraft mig nippel att den omöjligt kan börja vibrera loss.
 

nadderf

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
nadderf sa:
Söker lite synpunkter inför kommande bygge.

Räkna ut ekerlängd för osymetriska fälgar, vilken kalkylator är att lita på?
Jag har byggt flera hjul med asymmetriska fälgar och då använt Spocalc https://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm
eller onlineversionen: http://kstoerz.com/freespoke
Tack det blev typ samma mått men står inte heller vilken nipplar dom räknar på, gissar 12mm? Så om man kör squorx som är 15, ska man då bara helt enkelt dra av 2mm typ
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
nadderf sa:
Söker lite synpunkter inför kommande bygge.

Räkna ut ekerlängd för osymetriska fälgar, vilken kalkylator är att lita på?
Jag har byggt flera hjul med asymmetriska fälgar och då använt Spocalc https://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm
eller onlineversionen: http://kstoerz.com/freespoke


Manurhin2 sa:
Att man måste bygga utan loctite fast med olja är lika gay som att man måste se loggan genom ventilhålet .

Det är 2019 nu , finns mängder med bra montageklet som låser lagom och är fullt justerbar efteråt .
Men om hjulen är korrekt byggda (dvs ekrarna tillräckligt hårt, och jämnt, spända) vad skulle då vinsten med "lagom låsning" vara?


/Håkan
Vad är vinsten utan ?
I ena meningen nämns att det blir bäst med bara olja .
I nästa att man märker lätt när det lossnar .....

Jag anser att ex prolock är minst lika bra , byggér man hjulet rätt är bägge "rock solid "
Det jag vänder mig mot är att man " måste " använda olja .
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
I ena meningen nämns att det blir bäst med bara olja .
I nästa att man märker lätt när det lossnar .....
Och vad menar du att nackdelen med det skulle vara?

Manurhin2 sa:
Jag anser att ex prolock är minst lika bra , byggér man hjulet rätt är bägge "rock solid "
Det jag vänder mig mot är att man " måste " använda olja .
Men vad skulle då enligt dig Pro Lock (eller Loctite, linolja eller annat liknande "lim") tillföra utöver det olja gör?
Förutom då de välkända nackdelar som redan har nämnts flera ggr i tråden, tex här av jofahjälm för över två sedan
https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3080701#msg-3080701


/Håkan
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
Manurhin2 sa:
I ena meningen nämns att det blir bäst med bara olja .
I nästa att man märker lätt när det lossnar .....
Och vad menar du att nackdelen med det skulle vara?

Manurhin2 sa:
Jag anser att ex prolock är minst lika bra , byggér man hjulet rätt är bägge "rock solid "
Det jag vänder mig mot är att man " måste " använda olja .
Men vad skulle då enligt dig Pro Lock (eller Loctite, linolja eller annat liknande "lim") tillföra utöver det olja gör?
Förutom då de välkända nackdelar som redan har nämnts flera ggr i tråden, tex här av jofahjälm för över två sedan
https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3080701#msg-3080701


/Håkan
Om det blir något fel på hjulet som att man kört i en sten eller trottoarkant eller whatever så märker man det ändå .
Varför är det bättre med en nippel i fälgen , ser verkligen inget problem .
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
Om det blir något fel på hjulet som att man kört i en sten eller trottoarkant eller whatever så märker man det ändå .
Varför är det bättre med en nippel i fälgen , ser verkligen inget problem .
Fu har inte möjlighet att komma med ett svar som säger något?
Men visst funkar loctite bra som smörjning innan det härdar. Och smörjning är ju som sagt bra. Men förstår inte vitsen med loctite mellan nippel och fälg. För där behöver man ju smörja.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
emmer sa:
Manurhin2 sa:
Om det blir något fel på hjulet som att man kört i en sten eller trottoarkant eller whatever så märker man det ändå .
Varför är det bättre med en nippel i fälgen , ser verkligen inget problem .
Fu har inte möjlighet att komma med ett svar som säger något?
Men visst funkar loctite bra som smörjning innan det härdar. Och smörjning är ju som sagt bra. Men förstår inte vitsen med loctite mellan nippel och fälg. För där behöver man ju smörja.
Då är vi helt överens
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
emmer sa:
Manurhin2 sa:
Om det blir något fel på hjulet som att man kört i en sten eller trottoarkant eller whatever så märker man det ändå .
Varför är det bättre med en nippel i fälgen , ser verkligen inget problem .
Fu har inte möjlighet att komma med ett svar som säger något?
Men visst funkar loctite bra som smörjning innan det härdar. Och smörjning är ju som sagt bra. Men förstår inte vitsen med loctite mellan nippel och fälg. För där behöver man ju smörja.
Då är vi helt överens
Aha. Du kör med hightech olja som heter loctite och tycker oxå olja är nödvändigt fast du inte tycker om att man tycker att olja är nödvändigt. Smart...
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
Jag använder alltid olja mellan nippel och bricka .
Jag har aldrig påstått något annat .
"Det jag vänder mig mot är att man " måste " använda olja"
Och tolkar du "måste" som i att man måste skita istället för måste gå på fest så kanske du kan ha en liten poäng.
Men att blanda olja och loctite så nära vartannat är ju inte så smart om man får tro henkel...
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
emmer sa:
Manurhin2 sa:
Jag använder alltid olja mellan nippel och bricka .
Jag har aldrig påstått något annat .
"Det jag vänder mig mot är att man " måste " använda olja"
Och tolkar du "måste" som i att man måste skita istället för måste gå på fest så kanske du kan ha en liten poäng.
Men att blanda olja och loctite så nära vartannat är ju inte så smart om man får tro henkel...
Olja vs loctite har alltid handlat om gängorna i min värld . Hur svårt kan det va
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
Jag anser att ex prolock är minst lika bra
Förutom påståenden som det ovan har du ännu inte kommit med någon motivering till varför man skulle välja Pro Lock (el likn)
Vi kan hålla oss till funktionsmässiga/tekniska motiveringar, att det kan finnas ekonomiska motiveringar för företag och vissa hemmahjulbyggare är självklart.
Nackdelarna med att använda Pro Lock (el likn) har postats här flera ggr tidigare, därför upprepar jag dem inte.


/Håkan
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer