konken sa:
Är det bara att klippa loss fälgen för tjyven? Har du tvärsnitt på ekern? Mycket av skadorna på hjul tycker jag uppkommer eller accelereras av olika former av direkta ekerskador, typ grenar osv.
Har inget tvärsnitt eller info om hur bra de står emot direktkontakt med eventuella grenar eller annat. Berd kanske har info på sin hemsida.
Kan tänka mig att det går att klippa, men krävs nog ungefär samma slags verktyg som för att klippa en vanlig eker.
skier sa:
coolt! Återkom gärna med åkintryck hur de känns att köra på, om de flexar mer eller mindre än ett vanligt hjul. Vad siktar du på för slutvikt på paret?
Kanske skulle nämnt det i första inlägget... hjulen är inte till mig, utan till en kund eftersom det är ett jobb-bygge. Vilket tyvärr betyder att jag inte kommer få provköra själv. Se bifogad bild för slutvikt. :)
Jimel sa:
Coolt, aldrig sett förut, är det "bara" tråd eller är det något innanför?
HåkanC sa:
Hur gör man för att klara av att spänna dem >1kN? Finns det ngn form av mothåll i nippeländen?
Bara tråd, men med en kort bit "eker" längst ut så att man kan gänga på nippeln. Ekerstumpen har dessutom en platt sektion så man kan hålla emot med ett specialverktyg som ingår i bygg-kitet (syns i första bilden. En vit rektangulär grej som ser ut som en USB-sticka).
===============
Intryck från bygget nu när de är klara:
En komplett eker består av "tråden", en kort stav (av samma material som ekern) en nippel (såklart) samt en hylsa som bara används om man bygger med straight pull-nav.
Utöver ekrarna så fick man köpa ett "Berd Builder's Kit" som innehåller de verktyg man behöver för att bygga upp hjulen. Allt syns i första bilden i inlägget ovan. Kitet innehåller en syl, ett par slip- och poleringsstift (Dremel), ståltrådsöglor, ett 3D-printat handtag med krok, ett 3D-printat mothåll samt en liten ekernyckel.
Med slipstiften så måste man slipa och polera ekerhålen i navet så att de inte har några skarpa kanter. Sen använder man ståltrådsöglan, handtaget med krok för att dra eker-öglan genom ekerhålet. Krävdes lite muskelkraft för att få ekern genom hålet. Efter det så öppnar man upp öglan med sylen och sticker in den lilla staven och drar tillbaks ekern genom hålet så att staven kläms fast. Staven fungerar alltså som ekerhuvud så att säga.
När man väl monterat ekrarna i navet, viket tog sin lilla tid, så är det bara att fläta in navet i fälgen. Eftersom ekrarna kommer sträckas mycket så är de ganska korta till att börja med, så man gängar bara på nippeln ett par varv till att börja med - annars får man inte ekrarna att räcka fram till nipplarna hela vägen runt hjulet.
Med hjulet ekrat är det dags att börja spänna. 3 varv på alla ekrar gör att det börjar kännas lite styvare och hjulet börjar få rätt "form". Vid det här laget är en del av ekrarna väldigt lösa och andra mer spända och enligt instruktionen så ska man helt enkelt bara spänna upp dom som är extra lösa och sen gör man en snabb-rikting radiellt och i sidled.
Sen blir det spännande (bokstavligt talat).
8-10 varv på varje nippel --> mät och jämna ut ekerspänningen --> rikta upp radiellt och i sidled --> centrera fälgen --> spänn upp till 1000Nm
Vänta 24 timmar
Rikta radiellt och i sidled --> centrera fälgen --> spänn upp till 1000Nm igen
Vänta 24 timmar
Rikta radiellt och i sidled --> centrera fälgen --> Nu ska ekerspänningen ligga på ca. 80kg
Enligt Berd så sträcker ekrarna på sig upp till 7mm, därav allt spännande och efterspännande. Tyckte det lät galet mycket då jag först läste igenom proceduren, men det verkar stämma och slutresultatet är helt klart lyckat.
Vågen visar 1110g för paret vilket är lägre än vi räknat med.
Kontrollvägning av ekrarna, jämfört med Sapim CXray av samma längd, gav ganska exakt halva vikten. Vilket stämmer bra med Berd's angivna vikt.
Skulle inte vilja bygga hjul på det här sättet varje dag, men kan helt klart tänka mig att göra fler såna här byggen lite då och då. Det var kul att testa något nytt och det var trots alla extra steg och specialverktyg, en inte helt oangenäm procedur.