Hjulbyggartråden

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
konscious sa:
Tada... https://www.lightbicycle.com/product-compare/Rim-strength-comparison-on-29ER.html#chartComparison
Minst 25mm inner.
Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.
Självklart kommer en handlare lägga på en marginal, men den premien känns OK om det innebär att kan själv slipper välja bland 1000-tals annonser som ser likadana ut och är omöjliga att särskilja. Dessutom inbillar jag mig att om man har någon form av långvarig verksamhet borde man skita i att sälja det sämsta skitet för att slippa reklamationer och badwill, men det kanske bara är ett önsketänkande.

Men om du har ett tips på en bra kinesfälg så tar jag gärna emot det.
 

konscious

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Crocko sa:
konscious sa:
Tada... https://www.lightbicycle.com/product-compare/Rim-strength-comparison-on-29ER.html#chartComparison
Minst 25mm inner.
Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.
Självklart kommer en handlare lägga på en marginal, men den premien känns OK om det innebär att kan själv slipper välja bland 1000-tals annonser som ser likadana ut och är omöjliga att särskilja. Dessutom inbillar jag mig att om man har någon form av långvarig verksamhet borde man skita i att sälja det sämsta skitet för att slippa reklamationer och badwill, men det kanske bara är ett önsketänkande.

Men om du har ett tips på en bra kinesfälg så tar jag gärna emot det.
Det enda tipset jag har är att köpa från en top-rated seller.
Skaffade mina förra 32H assym kolfälgar 27mm inner 390g från hulkbike som höll ihop bra men det borde vart antifriktionsbrickor mot sapimnipplarna då de stod lite snett men ekrarna höll spänningen riktigt bra och hjulet slog max 1,5mm efter en säsong i LLC=gubbcykling.
Men sen kom marknaden på att man skulle ha boost också...

Så jag har beställt därifrån igen https://www.ebay.com/itm/super-ligh...120160?hash=item1c82988de0:g:pGoAAOSwvg9XdPO8 kolfälgar 27mm inner på 355g som ska ekras upp med 64 st CX ray ekrar på ett par boost 240s nav, hoppas och tror på att jag hamnar <1450g.
Jag tar risken att våga vägra mcfk nästan så jag var på väg att beställa Novatec så hade jag fått rekordpris men...
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
konscious sa:
Crocko sa:
konscious sa:
Tada... https://www.lightbicycle.com/product-compare/Rim-strength-comparison-on-29ER.html#chartComparison
Minst 25mm inner.
Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.
Självklart kommer en handlare lägga på en marginal, men den premien känns OK om det innebär att kan själv slipper välja bland 1000-tals annonser som ser likadana ut och är omöjliga att särskilja. Dessutom inbillar jag mig att om man har någon form av långvarig verksamhet borde man skita i att sälja det sämsta skitet för att slippa reklamationer och badwill, men det kanske bara är ett önsketänkande.

Men om du har ett tips på en bra kinesfälg så tar jag gärna emot det.
Det enda tipset jag har är att köpa från en top-rated seller.
Skaffade mina förra 32H assym kolfälgar 27mm inner 390g från hulkbike som höll ihop bra men det borde vart antifriktionsbrickor mot sapimnipplarna då de stod lite snett men ekrarna höll spänningen riktigt bra och hjulet slog max 1,5mm efter en säsong i LLC=gubbcykling.
Men sen kom marknaden på att man skulle ha boost också...

Så jag har beställt därifrån igen https://www.ebay.com/itm/super-ligh...120160?hash=item1c82988de0:g:pGoAAOSwvg9XdPO8 kolfälgar 27mm inner på 355g som ska ekras upp med 64 st CX ray ekrar på ett par boost 240s nav, hoppas och tror på att jag hamnar <1450g.
Jag tar risken att våga vägra mcfk nästan så jag var på väg att beställa Novatec så hade jag fått rekordpris men...
Det verkar få bli någon slags gyllene medelväg, problemet med försäljarna av kina karbon både på eBay och Ali är att det är bristfällig info eller att fälgar helst säljs parvis och den setup jag tänkt mig är med olika dimensioner fram och bak.

https://www.ebay.com/usr/offthefrontracingsystems

Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo. Så nu skall jag bara kalkylera ekrar och beställa lämpliga nav.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Crocko sa:
Jo jag har kikat på dem, helt ok prismässigt beroende på vad tullen gör med paketet.
För den som vill veta vad det kostar redan vid beställningen erbjuder Lightbicycle


"You will not have to pay the customs tax or VAT cost. "
https://www.lightbicycle.com/express-delivery

Crocko sa:
Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo.
Då kanske TPD från Lightbicycle inte längre är aktuellt, eller 365g fälgarna från http://fanvelo.com/asymmetric-road-...idth-25mm-depth-700c-clincher-tubeless-ready/
Men 640g för två fälgar verkar intressant, återkom gärna med mer info
och kanske även en länk?


/Håkan
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
Crocko sa:
Jo jag har kikat på dem, helt ok prismässigt beroende på vad tullen gör med paketet.
För den som vill veta vad det kostar redan vid beställningen erbjuder Lightbicycle


"You will not have to pay the customs tax or VAT cost. "
https://www.lightbicycle.com/express-delivery

Crocko sa:
Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo.
Då kanske TPD från Lightbicycle inte längre är aktuellt, eller 365g fälgarna från http://fanvelo.com/asymmetric-road-...idth-25mm-depth-700c-clincher-tubeless-ready/
Men 640g för två fälgar verkar intressant, återkom gärna med mer info
och kanske även en länk?


/Håkan
Enligt forummedlem funkar inte prepaid utan man kan åka på tull/moms en ggn till .

Skriver lb ex värde 150$ så får man lösa ut paketet för 4-500 :-
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
Crocko sa:
Jo jag har kikat på dem, helt ok prismässigt beroende på vad tullen gör med paketet.
För den som vill veta vad det kostar redan vid beställningen erbjuder Lightbicycle


"You will not have to pay the customs tax or VAT cost. "
https://www.lightbicycle.com/express-delivery

Crocko sa:
Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo.
Då kanske TPD från Lightbicycle inte längre är aktuellt, eller 365g fälgarna från http://fanvelo.com/asymmetric-road-...idth-25mm-depth-700c-clincher-tubeless-ready/
Men 640g för två fälgar verkar intressant, återkom gärna med mer info
och kanske även en länk?


/Håkan
Jagar ju lite vikt för det höga nöjets skulle så jag tänkte mixa med 35*25mm bak 340-360gr och sen 24*23mm fram 270-290gr fram.

https://www.ebay.com/sch/offthefrontracingsystems/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from=

Tull och moms är ju alltid ett lotteri, men om man räknar in det i kalkylen så får man ta det som bonus när det glider igenom.

Chris
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
Enligt forummedlem funkar inte prepaid utan man kan åka på tull/moms en ggn till .
Ajdå, då är det väl meningslöst att betala xtra för TPD

Crocko sa:
Tull och moms är ju alltid ett lotteri, men om man räknar in det i kalkylen så får man ta det som bonus när det glider igenom.
+1

Redigerat
Crocko sa:
Jagar ju lite vikt för det höga nöjets skulle så jag tänkte mixa med 35*25mm bak 340-360gr och sen 24*23mm fram 270-290gr fram.
OK, tack för länken
Men då blir det väl tubfälgar?


/Håkan
 
Senast ändrad:

konscious

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Crocko sa:
konscious sa:
Crocko sa:
konscious sa:
Tada... https://www.lightbicycle.com/product-compare/Rim-strength-comparison-on-29ER.html#chartComparison
Minst 25mm inner.
Kinesfälgar som säljes på LB ca 70% dyrare än på eBukt , 27mm 32H 400g skulle jag sikta på om du väljer från dom så kommer hjulsetet precis under 1500g med lättviktsnav och ekrar.
Självklart kommer en handlare lägga på en marginal, men den premien känns OK om det innebär att kan själv slipper välja bland 1000-tals annonser som ser likadana ut och är omöjliga att särskilja. Dessutom inbillar jag mig att om man har någon form av långvarig verksamhet borde man skita i att sälja det sämsta skitet för att slippa reklamationer och badwill, men det kanske bara är ett önsketänkande.

Men om du har ett tips på en bra kinesfälg så tar jag gärna emot det.
Det enda tipset jag har är att köpa från en top-rated seller.
Skaffade mina förra 32H assym kolfälgar 27mm inner 390g från hulkbike som höll ihop bra men det borde vart antifriktionsbrickor mot sapimnipplarna då de stod lite snett men ekrarna höll spänningen riktigt bra och hjulet slog max 1,5mm efter en säsong i LLC=gubbcykling.
Men sen kom marknaden på att man skulle ha boost också...

Så jag har beställt därifrån igen https://www.ebay.com/itm/super-ligh...120160?hash=item1c82988de0:g:pGoAAOSwvg9XdPO8 kolfälgar 27mm inner på 355g som ska ekras upp med 64 st CX ray ekrar på ett par boost 240s nav, hoppas och tror på att jag hamnar <1450g.
Jag tar risken att våga vägra mcfk nästan så jag var på väg att beställa Novatec så hade jag fått rekordpris men...
Det verkar få bli någon slags gyllene medelväg, problemet med försäljarna av kina karbon både på eBay och Ali är att det är bristfällig info eller att fälgar helst säljs parvis och den setup jag tänkt mig är med olika dimensioner fram och bak.

https://www.ebay.com/usr/offthefrontracingsystems

Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo. Så nu skall jag bara kalkylera ekrar och beställa lämpliga nav.
Det moderna är väl högprofil 28H och 2 kors strax över 600g paret .

En bild säger inget mer än ett porträtt men..

Svindyr 28H tyskfälg 365g
Skrmavbild2018-11-24kl.14.49.56.png


Billig 32H kinesfälg 355g +/-15g
Skrmavbild2018-11-24kl.16.33.12.png


Cykeldelar eller som det heter essentiella cykeldelar har befrielse från antidumpningstullar som nu ligger på 70% för cyklar.
Varukoden 8714 99 50 10
 
Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
HåkanC sa:
Crocko sa:
Jo jag har kikat på dem, helt ok prismässigt beroende på vad tullen gör med paketet.
För den som vill veta vad det kostar redan vid beställningen erbjuder Lightbicycle


"You will not have to pay the customs tax or VAT cost. "
https://www.lightbicycle.com/express-delivery

Crocko sa:
Men nu hittade jag en säljare som hade goda omdömen och där andra byggare delat med sig av tidigare bra erfarenheter, men inte minst så kunde man mixa ihop olika fälgar till mina önskemål, landar mellan 610-640gr för min fälgkombo.
Då kanske TPD från Lightbicycle inte längre är aktuellt, eller 365g fälgarna från http://fanvelo.com/asymmetric-road-...idth-25mm-depth-700c-clincher-tubeless-ready/
Men 640g för två fälgar verkar intressant, återkom gärna med mer info
och kanske även en länk?


/Håkan
Enligt forummedlem funkar inte prepaid utan man kan åka på tull/moms en ggn till .

Skriver lb ex värde 150$ så får man lösa ut paketet för 4-500 :-
Hm. Varför betala extra för isåfall? Grejen är väl att dom mellanlandar i EU därför slipper man tull osv...?
 

Egress

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Påbörjade detta bygge idag.
Nav från Tune
Ekrar från Berd
Fälgar från Mcfk

Ekrarna är sjukt annorlunda och kräver en del tålamod. Första gången jag testar dom och det tog sin tid innan jag jobbade in en bra rutin, trots utförlig manual från Berd.

Återkommer med slutresultatet när det är klart.

12EFCC22-82A8-48EA-AE4C-F24C82AA0013.jpeg

BA93A9DA-A44C-4135-989B-B24352BB425E.jpeg

9B8ADAD7-857B-4409-9B77-3C3195AAA539.jpeg
 

konken

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Är det bara att klippa loss fälgen för tjyven? Har du tvärsnitt på ekern? Mycket av skadorna på hjul tycker jag uppkommer eller accelereras av olika former av direkta ekerskador, typ grenar osv.
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Skriv gärna om kommande erfarenhet av dyneema -repen som eker...
Kanske läge att raida närmsta riggverkstad inför nästa hjulbygge :-)
 

skier

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
coolt! Återkom gärna med åkintryck hur de känns att köra på, om de flexar mer eller mindre än ett vanligt hjul. Vad siktar du på för slutvikt på paret?
 

Sixten Fors

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Ø2,5 mm flätad Dyneema har väl en brottstyrka på ca 6500 N. En 2,5 mm Dyneemaeker borde väga 1,5 gram, jämfört med 5-7 gram för en eker i stål.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Egress sa:
Ekrar från Berd
…..
Ekrarna är sjukt annorlunda och kräver en del tålamod. Första gången jag testar dom och det tog sin tid innan jag jobbade in en bra rutin, trots utförlig manual från Berd.
Klart intressanta ekrar, de ser ut som moderna varianter av Spinergy Spox-ekrarna,
men då har jag vare sig byggt med, eller ens sett, ngn av dem i verkligheten.

Däremot blir jag lite tveksam till deras egna reklamtexter, eftersom de endast tar upp brottstyrkan.
Inte ens 1,5mm eker, tex Sapim Laser eller DT Revolution, som har en sträckgräns <2kN är ju för svaga för vanliga hjul.

Hur de klarar yttre "skav" tex en kedja i ekrarna vore intressantare att veta.
Liksom utmattning, men den kanske snarare begränsas av infästningarna i ändarna?

Egress sa:
Återkommer med slutresultatet när det är klart.
Gör gärna det.
Hur gör man för att klara av att spänna dem >1kN? Finns det ngn form av mothåll i nippeländen?


/Håkan
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Och akta hjulen för värme - om du hänger bak på bilen och har avgasrör i närheten.
Det är ju flätad polyeten ("plastpåse" om än 'lite' mer långmolekylär) och även om det är slitstark, kemikalietåligt, starkt och lätt så tål det ju inte värme... (runt 60-75 grader för högt lastad UHMWPE).

Känns som om Tioga Tension Disc Drive borde få en renässans :-)
 

Sixten Fors

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Nu finns det iofs snören som är starkare än och tål högre värme än en ica-kasse, men jag har ingen koll på vad det är för snören som Berd använder ovan.
Snore1.png

snore2.png
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Nu finns det iofs snören som är starkare än och tål högre värme än en ica-kasse, men jag har ingen koll på vad det är för snören som Berd använder ovan.
Dyneema (UHMW-PE) utan extra överdrag av annat material.
Man tycker ju att det borde ha varit lättare att surfa in på berdspokes.com än att leta fram and tobak i liroskatalogen. Men det är klart: Det handlade väl inte så mycket om att ta reda på något som att posta någon bild/tabell som inte har med saken att göra...
 

Sixten Fors

Ny medlem
Hjulbyggartråden
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Nu finns det iofs snören som är starkare än och tål högre värme än en ica-kasse, men jag har ingen koll på vad det är för snören som Berd använder ovan.
Dyneema (UHMW-PE) utan extra överdrag av annat material.
Man tycker ju att det borde ha varit lättare att surfa in på berdspokes.com än att leta fram and tobak i liroskatalogen. Men det är klart: Det handlade väl inte så mycket om att ta reda på något som att posta någon bild/tabell som inte har med saken att göra...
Du pratade väl också om att raida närmsta riggverkstad?
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Nu finns det iofs snören som är starkare än och tål högre värme än en ica-kasse, men jag har ingen koll på vad det är för snören som Berd använder ovan.
Dyneema (UHMW-PE) utan extra överdrag av annat material.
Man tycker ju att det borde ha varit lättare att surfa in på berdspokes.com än att leta fram and tobak i liroskatalogen. Men det är klart: Det handlade väl inte så mycket om att ta reda på något som att posta någon bild/tabell som inte har med saken att göra...
Du pratade väl också om att raida närmsta riggverkstad?
Jupp. På rent dyneema utan massa kläx på utsidan som inte tillför något som eker (om man inte ska cykla på glödande kol).
 

Jensen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Rope har ju något liknande, men i sammarbete med newmen. De har ju dock en skalle på sina. Som nämnts borde de ju uppföra sig som spox ekrar.
 

Egress

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
konken sa:
Är det bara att klippa loss fälgen för tjyven? Har du tvärsnitt på ekern? Mycket av skadorna på hjul tycker jag uppkommer eller accelereras av olika former av direkta ekerskador, typ grenar osv.
Har inget tvärsnitt eller info om hur bra de står emot direktkontakt med eventuella grenar eller annat. Berd kanske har info på sin hemsida.
Kan tänka mig att det går att klippa, men krävs nog ungefär samma slags verktyg som för att klippa en vanlig eker.

skier sa:
coolt! Återkom gärna med åkintryck hur de känns att köra på, om de flexar mer eller mindre än ett vanligt hjul. Vad siktar du på för slutvikt på paret?
Kanske skulle nämnt det i första inlägget... hjulen är inte till mig, utan till en kund eftersom det är ett jobb-bygge. Vilket tyvärr betyder att jag inte kommer få provköra själv. Se bifogad bild för slutvikt. :)

Jimel sa:
Coolt, aldrig sett förut, är det "bara" tråd eller är det något innanför?
HåkanC sa:
Hur gör man för att klara av att spänna dem >1kN? Finns det ngn form av mothåll i nippeländen?
Bara tråd, men med en kort bit "eker" längst ut så att man kan gänga på nippeln. Ekerstumpen har dessutom en platt sektion så man kan hålla emot med ett specialverktyg som ingår i bygg-kitet (syns i första bilden. En vit rektangulär grej som ser ut som en USB-sticka).

===============

Intryck från bygget nu när de är klara:

En komplett eker består av "tråden", en kort stav (av samma material som ekern) en nippel (såklart) samt en hylsa som bara används om man bygger med straight pull-nav.

Utöver ekrarna så fick man köpa ett "Berd Builder's Kit" som innehåller de verktyg man behöver för att bygga upp hjulen. Allt syns i första bilden i inlägget ovan. Kitet innehåller en syl, ett par slip- och poleringsstift (Dremel), ståltrådsöglor, ett 3D-printat handtag med krok, ett 3D-printat mothåll samt en liten ekernyckel.

Med slipstiften så måste man slipa och polera ekerhålen i navet så att de inte har några skarpa kanter. Sen använder man ståltrådsöglan, handtaget med krok för att dra eker-öglan genom ekerhålet. Krävdes lite muskelkraft för att få ekern genom hålet. Efter det så öppnar man upp öglan med sylen och sticker in den lilla staven och drar tillbaks ekern genom hålet så att staven kläms fast. Staven fungerar alltså som ekerhuvud så att säga.

När man väl monterat ekrarna i navet, viket tog sin lilla tid, så är det bara att fläta in navet i fälgen. Eftersom ekrarna kommer sträckas mycket så är de ganska korta till att börja med, så man gängar bara på nippeln ett par varv till att börja med - annars får man inte ekrarna att räcka fram till nipplarna hela vägen runt hjulet.

Med hjulet ekrat är det dags att börja spänna. 3 varv på alla ekrar gör att det börjar kännas lite styvare och hjulet börjar få rätt "form". Vid det här laget är en del av ekrarna väldigt lösa och andra mer spända och enligt instruktionen så ska man helt enkelt bara spänna upp dom som är extra lösa och sen gör man en snabb-rikting radiellt och i sidled.
Sen blir det spännande (bokstavligt talat).

8-10 varv på varje nippel --> mät och jämna ut ekerspänningen --> rikta upp radiellt och i sidled --> centrera fälgen --> spänn upp till 1000Nm

Vänta 24 timmar

Rikta radiellt och i sidled --> centrera fälgen --> spänn upp till 1000Nm igen

Vänta 24 timmar

Rikta radiellt och i sidled --> centrera fälgen --> Nu ska ekerspänningen ligga på ca. 80kg

Enligt Berd så sträcker ekrarna på sig upp till 7mm, därav allt spännande och efterspännande. Tyckte det lät galet mycket då jag först läste igenom proceduren, men det verkar stämma och slutresultatet är helt klart lyckat.
Vågen visar 1110g för paret vilket är lägre än vi räknat med.

Kontrollvägning av ekrarna, jämfört med Sapim CXray av samma längd, gav ganska exakt halva vikten. Vilket stämmer bra med Berd's angivna vikt.

Skulle inte vilja bygga hjul på det här sättet varje dag, men kan helt klart tänka mig att göra fler såna här byggen lite då och då. Det var kul att testa något nytt och det var trots alla extra steg och specialverktyg, en inte helt oangenäm procedur.

IMG_0212.jpg
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tack för att du delar med dig, spännande med nya prylar
Egress sa:
Rikta radiellt och i sidled --> centrera fälgen --> Nu ska ekerspänningen ligga på ca. 80kg
Är det den högsta ekerspänningen när hjulet är färdigbyggt?
Om det är så blir ju hjulet inte särskilt starkt, tyvärr.

Egress sa:
Enligt Berd så sträcker ekrarna på sig upp till 7mm, därav allt spännande och efterspännande. Tyckte det lät galet mycket då jag först läste igenom proceduren, men det verkar stämma och slutresultatet är helt klart lyckat.
Hur ofta måste man efterspänna? Eller håller de sig på 80kg stadigt, när bygget är klart?

Lätta är de ju, men de verkar inte vara bästa valet för 20/24-ekrade hjul. För jämförbar styrka borde 28-32 vara min (om 80kg är max ekerspänning)


/Håkan
 

Egress

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
Tack för att du delar med dig, spännande med nya prylar
Egress sa:
Rikta radiellt och i sidled --> centrera fälgen --> Nu ska ekerspänningen ligga på ca. 80kg
Är det den högsta ekerspänningen när hjulet är färdigbyggt?
Om det är så blir ju hjulet inte särskilt starkt, tyvärr.
I sista steget i Berd's manual så står det inget om dra upp till 100kg igen. Kan ju hända att de utelämnat den biten av misstag. Ska kontakta dom och kolla.

HåkanC sa:
Egress sa:
Enligt Berd så sträcker ekrarna på sig upp till 7mm, därav allt spännande och efterspännande. Tyckte det lät galet mycket då jag först läste igenom proceduren, men det verkar stämma och slutresultatet är helt klart lyckat.
Hur ofta måste man efterspänna? Eller håller de sig på 80kg stadigt, när bygget är klart?

Lätta är de ju, men de verkar inte vara bästa valet för 20/24-ekrade hjul. För jämförbar styrka borde 28-32 vara min (om 80kg är max ekerspänning)

/Håkan
Vad jag förstår så ska de hålla sig där och enbart kräva samma slags underhåll som vanliga hjul.


Stumpy sa:
Finvädershjul, eller går det att tvätta snörena när man varit ute i leran?
Säkert bara finvädershjul. Men de har nån slags vax-aktig beläggning, så förhoppningsvis blir de inte skitiga alltför snabbt.
 

konscious

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Spännande och galet låg vikt! men det känns inte stabilt att man måste spänna om dom så pass.

Annars tror jag på Synchroshjulen på 1250g. Men priset...

Skrmavbild2018-11-29kl.21.40.27.png
 

desmo

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hej.

Jag har gjort något fel när jag skulle byta nav på mitt fatbikebakhjul. Men jag förstår inte vad. Hjälp mig att förstå!

Bakhjulet jag började med var ett Fatboy SL 26" med 190mm nav och 32h (i två rader).
Bilderna visar hjulet innan jag rev det.

IMG_5834.JPG


IMG_5835.JPG


Navet jag ville ha istället är ett Novatec med 170mm nav (och då 32h).
Flänsdiametern är samma på båda nav. Men flänsarna sitter tätare på det smalare navet. Totalt ca 2 cm tätare, 1 cm/sida alltså.

Jag har hållit ordnning på ekrarna, vilka som hör till drivsida och icke drivsida.
Jag har tagit hjälp av denna mannen på youtube:
Det var tre-kors tidigare, och jag har ekrat trekors nu. Ekern med "elbow in" går under-under-över.

Det underliga nu är att hälften av ekrarna är för långa. Hälften på drivsidan, och hälften på icke drivsida. Och det är de ekrarna som är "tryck"-ekrar på båda sidorna. Så felet är "symmetriskt".

I bilden har jag försökt markera felet. Röd för långa, grön ok .
IMG_5851_mod.jpg


Bild på mitt bakhjulet så som jag ekrat upp det nu.
IMG_5852.JPG


Jag har ju chansat och återanvänt ekrarna. Men jag tänker att alla borde vara fel då, inte bara hälften och dessutom systematiskt fel.

Någon som ser något tokigt? Någon ide vad jag ska göra?
 

BjornR

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Flytta dom som är "för långa" ett helt steg till nästa nippelhål. Extremt svårt att se på bilden vad som är fel då du ekrat båda sidorna. Svårt att följa var ekrarna börjar och slutar.

edit: Dom som är för korta verkar sitta i fel hål. Allt ska flyttas ett steg.
 
Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
BjornR sa:
Flytta dom som är "för långa" ett helt steg till nästa nippelhål. Extremt svårt att se på bilden vad som är fel då du ekrat båda sidorna. Svårt att följa var ekrarna börjar och slutar.

edit: Dom som är för korta verkar sitta i fel hål. Allt ska flyttas ett steg.
Dom som du tycker är korta är de som jag tycker känns rätt. Och börjar jag flytta på dem så blir det ju inte tre-kors längre?
Ska jag ekra av icke drivsida och ta ett nytt kort?
 

BjornR

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tror helt enkelt att du ekrat ena sidan med fel hål. När du flyttar alla ekrar på ena sidan till rätt hål så kommer det se bra ut.

Ekra av NDS och den sista ekern du tar loss, den flyttar du ett hål åt det håll som den bör vara; För lång så ska du flytta den vidare till nästa hål så att den blir "kortare" och om den är för kort så ska du flytta den så att den blir "längre". tillägg: Kan t.o.m vara så att du måste vrida ekern 180grader, dvs hålet på motsatt sida.

Hoppas det är tolkningsbart.
 
Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
BjornR sa:
Tror helt enkelt att du ekrat ena sidan med fel hål. När du flyttar alla ekrar på ena sidan till rätt hål så kommer det se bra ut.

Ekra av NDS och den sista ekern du tar loss, den flyttar du ett hål åt det håll som den bör vara; För lång så ska du flytta den vidare till nästa hål så att den blir "kortare" och om den är för kort så ska du flytta den så att den blir "längre".

Hoppas det är tolkningsbart.
Jag tror jag förstår. Att jag "vridit" navet för mkt/för lite när jag började ekra NDS?
 

BjornR

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Länge sedan jag ekrade J-bend men nu tror jag helt att du satt ekern på NDS så att den drar fälgen åt ett hål. Titta bara på den inkonsekventa vinkeln ekrarna har från navet.
 
Senast ändrad:

happymtb.fr

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag kollade för att bygga ett framhjul med navdynamo till grabben. Kom fram till att jag behöver 231mm långa ekrar för en 24" fälg.
Var kan jag hitta såna? Dom vanliga verkar börja runt 250mm...
 

Sixten Fors

Ny medlem
Hjulbyggartråden
happymtb.fr sa:
Jag kollade för att bygga ett framhjul med navdynamo till grabben. Kom fram till att jag behöver 231mm långa ekrar för en 24" fälg.
Var kan jag hitta såna? Dom vanliga verkar börja runt 250mm...
Hur många ekrar och kors? Så att du inte får konstig vinkel med stora navflänsar och små fälgar. Färre kors ger mindre vinkel.

Beställ i valfri längd https://whizz-wheels.de/shop/spokes...t-competition-2-0/1-8mm-custom-silver?c=11374 resp https://whizz-wheels.de/shop/spokes/custom-made-spokes/
Standardlängd från 238 mm https://whizz-wheels.de/shop/spokes/comp-silver/33842/comp-silver?c=11374
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
happymtb.fr sa:
Jag kollade för att bygga ett framhjul med navdynamo till grabben. Kom fram till att jag behöver 231mm långa ekrar för en 24" fälg.
Var kan jag hitta såna? Dom vanliga verkar börja runt 250mm...
Hur många ekrar och kors? Så att du inte får konstig vinkel med stora navflänsar och små fälgar. Färre kors ger mindre vinkel.

Beställ i valfri längd https://whizz-wheels.de/shop/spokes...t-competition-2-0/1-8mm-custom-silver?c=11374 resp https://whizz-wheels.de/shop/spokes/custom-made-spokes/
Standardlängd från 238 mm https://whizz-wheels.de/shop/spokes/comp-silver/33842/comp-silver?c=11374
Det ser ok ut enligt detta https://kstoerz.com/freespoke/?link=1&e=482&wL=30&wR=30&dL=74&dR=74&s=2.6&n=32&xL=3&xR=3

Tack för länken !
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer