etnica sa:
Tänkte bygga nytt bakhjul till min 5010...
1. Båda är väl ok, men Jag gillar DT bättre och hade valt därefter, de håller högre kvalitet och är dessutom billigare, speciellt som nipplar/brickor ingår. Stan's har lägre kanter och är därför lite lättare. Men jag hade valt 30 mm XM481 framför 25 mm XM421.
2. Jag hade valt 2,0/1,8 mm DT Comp eller Sapim Race höger bak, och 2,0/1,65 Sapim D-Light eller 2,0/1,6 mm DT Comp Race vänster bak. Hade valt bort DT Revo och Sapim Laser för att de är lite krångligare att bygga och viktskillnaden mot D-Light är marginell. Jag väljer märke på eker efter tillgänglighet/pris. Har inget emot att blanda t.ex. DT Comp på drivsida och Sapim D-Light på frisidan.
3. Squorx ingår med DT-fälgen. Funkar utmärkt att bygga med, precis som alla andra nipplar. Till Arch hade jag valt vanliga DT Std Alu 12/2,0 mm. Formen på den nippeln funkar bra med Arch.
4. Classic J-bend eller Straight Pull är lika enkla att bygga med, spelar ingen som helst roll. Val av nav styr vilken ekertyp det blir. Jag hade valt 28-ekrat oavsett val av fälg eller nav, speciellt som det är "små" 27,5" fälgar. Jag hade valt valfritt DT350 nav. J-bend ekrar brukar vara lite billigare än SP, så om du vill bygga billigt ger blanka J-bendekrar och blanka nipplar mest pang för pengarna. Snyggt är det också :)
DT350 boost baknav väger ungefär samma oavsett Classic/SP eller CL/IS. Men HG väger 23 gram mer än xD, och 18T StarRatchet väger 9,5 gram mer än 36T (köps för 499 kr från Alviks Cykel).
Billiga nav:
https://r2-bike.com/navi.php?k=802&hf=165&mf1=252&mf2=405&pf=0_196
Boost, Classic, xD, 18T ratchet
Boost, SP, xD, 18T ratchet
Boost, Classic, xD, 36T ratchet
Boost, SP, HG, 18T ratchet