Hjulbyggartråden

SalkinL

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Har ett hjulpar med kassa fälgar men fräscha Novatec nav.

Har också ett par Hopehjul som är hela.

Har 2 alternativ
1. Byta fälgarna på Hope hjulen till något bredare, 30-35mm och sätta dom avmonterade fälgarna på Novatec naven. Enklast med samma erd, 562mm.
2. Byta fälgarna på hjulen med Novatec nav.

Tips på något jätteprisvärt och brett till båda alternativen? Gärna med erd 562 för alternativ 1.
 

Jimel

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
SalkinL sa:
Har ett hjulpar med kassa fälgar men fräscha Novatec nav.

Har också ett par Hopehjul som är hela.

Har 2 alternativ
1. Byta fälgarna på Hope hjulen till något bredare, 30-35mm och sätta dom avmonterade fälgarna på Novatec naven. Enklast med samma erd, 562mm.
2. Byta fälgarna på hjulen med Novatec nav.

Tips på något jätteprisvärt och brett till båda alternativen? Gärna med erd 562 för alternativ 1.
Tycker dessa ser vettiga ut, lite för lågt erd bara för dig.
https://praxiscycles.com/product/al32-rim/
 

marr

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
happymtb.fr sa:
marr sa:
BjornR sa:
happymtb.fr sa:
Vad är det för dyra verktyg man behöver för att bygga hjul?
Jag har byggt ett flertal hjul i ramen/gaffeln med en ekernyckel och ett klippt buntband...
Göra livet lättare. Sitta i konstiga vinklar och gissa sig fram med ekerspänning eller sitta i en behaglig arbetsställning där du kan arbeta mycket snabbare och mer exakt.

Jag har också byggt hjul i ramen, fick mest ont i ryggen och 3mil senare var alla ekrar lösa med nipplar i fälgen.
Precis, ingen har väl sagt att man behöver det? Däremot gör det allt lite enklare.
Ni får motivera era köpbeteende, lathet, prylnarkomani, avsaknad av fingertoppskänsla och trygghetsnarkomani som ni vill ! ? ?

Tips: jag brukar lufta hojen på ölbackar vilket ger perfekt arbesthöjd från min campingstol ?
Jaja, vi har iallafall inte nån jävla tourettes om att berätta att alla andra har fel iallafall. Du får bygga precis hur du vill.
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
happymtb.fr sa:
Vad är det för dyra verktyg man behöver för att bygga hjul?
Jag har byggt ett flertal hjul i ramen/gaffeln med en ekernyckel och ett klippt buntband...
Man får inte vara totalt tondöv heller :-)
Och inte vara rädd för att misshandla hjulet en smula för att sätta allt...
 

KiwiQ

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Jag är grymt sugen på kolfiber hjul, med tanke på att kolfiberram, vevar är överlägsna alu. Jag bryr mig inte om de väger 100g mindre än alu hjul.

Mvh

”Svennebanan”
 

Mullerhawk

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Thx,

Så runda vs Aero spelar ingen roll om man gör det rätt med andra ord. Inga specialverktyg för att förhindra att ekrarna roterar. Så som jag tolkar det så behövs bara brickor om man kör ALU nipplar, men vissa verkar ju förespråka brickor för att undvika att dra igenom godset i fälgen. Vill göra rätt ifrån början ;)

Är det någon nackdel annars att bygga med 2.0/1.8 på bägge sidorna utom vikten då förstås ?

BjornR sa:
Mullerhawk sa:
Du har svarat på dina egna frågor. Bara inflika. Kör 1,8 och 1,6|1,65(tyngst ekrar på sidan med högst förspänning). Inga brickor. Sapim hex med Park tools verktyg så får du slipa lite på verktyget för att nippelhålen har för smal diameter. Du har summerat allt, bara att läsa din egna text.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Mullerhawk sa:
Så som jag tolkar det så behövs bara brickor om man kör ALU nipplar, men vissa verkar ju förespråka brickor för att undvika att dra igenom godset i fälgen.
Brickor behövs endast om fälgtillverkaren inte har gjort den del av fälgen där ekerhålen finns tillräckligt stark

Mullerhawk sa:
Är det någon nackdel annars att bygga med 2.0/1.8 på bägge sidorna utom vikten då förstås ?
Ja
Gandhi har skrivit mer om det tidigare i tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/2894402#msg-2894402


/Håkan
 

landen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Söker efter en hyffsat bred MTB fälg (25mm+) med ERD på 604. FInns det någon sajt där man kan söka på ERD-mått, vill bygga om ett gammalt bomb-proof MTB-hjulset med lite modernare fälgar så billigt som möjligt, alltså behålla allt utom just fälg (byter nog nipplar med)

Eller bara ett tips på någon fälg med ERD 604. Hur mycket kan det diffa för att ändå fungera, skulle till exempel 603 och 605 fungera?
 

emmer

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Känner inte till någon site där man kan söka på erd, men det finns ju "databaser" på internet även om de brukar vara en smula gamla... Skillnaden i erd slår ju igenom i stort sett millimeter för millimeter på ekerlängden så lite beroende på vilken nippellängd du har nu så finns det ju utrymme för lite större erd (längre nippel) eller mindre erd (kortare nippel eller brickor mellan fälg och nippel). Ev. offset slår ju inte igenom något att tala om (utan typ 1/10-del av offseten).
Superstar har ju DS25 med 30/25 -bredd och erd på 602 och hyfsat proof med 545gr för £35 stycket.
 

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
håller med håkan och fransosen. att rikta hjulet i cykeln går snabbt och lätt. vill man göra det i ett riktställ går det också bra. men bättre? skulle inte tro det.
 

etnica

Medlem
Hjulbyggartråden
Lite frågor då man inte kan allt.
Tänkte bygga nytt bakhjul till min 5010.

1. Har kört på arch ex innan och funderar på notubes arch mk3 eller dt Swiss xm421. Antar att de är likvärdiga? Huckar inte stora drops och arch har tagit mig nerför bikeparks och stora berg tidigare.

2. Det här med olika ekrar på drivsida ickedrivsida. Spelar det nån roll på ett mtb trail/am hjul? Förra hjulet jag byggde hade comp på bägge sidor men ja ekerspänning skiljde mellan olika sidor. Om man skall ha olika vad skall man ha då?

3. Squorx nipplar ser trevliga ut, är de ok att bygga med? Slipper man repa svarta nipplar när man bygger.

4. Nån som byggt med straight pull. Är de ett h...te att bygga med? Verkar som det när man läser vissa forum. Naven är ju dock mer estetiskt tilltalande :)
 

Sixten Fors

Ny medlem
Hjulbyggartråden
etnica sa:
Tänkte bygga nytt bakhjul till min 5010...
1. Båda är väl ok, men Jag gillar DT bättre och hade valt därefter, de håller högre kvalitet och är dessutom billigare, speciellt som nipplar/brickor ingår. Stan's har lägre kanter och är därför lite lättare. Men jag hade valt 30 mm XM481 framför 25 mm XM421.

2. Jag hade valt 2,0/1,8 mm DT Comp eller Sapim Race höger bak, och 2,0/1,65 Sapim D-Light eller 2,0/1,6 mm DT Comp Race vänster bak. Hade valt bort DT Revo och Sapim Laser för att de är lite krångligare att bygga och viktskillnaden mot D-Light är marginell. Jag väljer märke på eker efter tillgänglighet/pris. Har inget emot att blanda t.ex. DT Comp på drivsida och Sapim D-Light på frisidan.

3. Squorx ingår med DT-fälgen. Funkar utmärkt att bygga med, precis som alla andra nipplar. Till Arch hade jag valt vanliga DT Std Alu 12/2,0 mm. Formen på den nippeln funkar bra med Arch.

4. Classic J-bend eller Straight Pull är lika enkla att bygga med, spelar ingen som helst roll. Val av nav styr vilken ekertyp det blir. Jag hade valt 28-ekrat oavsett val av fälg eller nav, speciellt som det är "små" 27,5" fälgar. Jag hade valt valfritt DT350 nav. J-bend ekrar brukar vara lite billigare än SP, så om du vill bygga billigt ger blanka J-bendekrar och blanka nipplar mest pang för pengarna. Snyggt är det också :)

DT350 boost baknav väger ungefär samma oavsett Classic/SP eller CL/IS. Men HG väger 23 gram mer än xD, och 18T StarRatchet väger 9,5 gram mer än 36T (köps för 499 kr från Alviks Cykel).

Billiga nav: https://r2-bike.com/navi.php?k=802&hf=165&mf1=252&mf2=405&pf=0_196

Boost, Classic, xD, 18T ratchet
180815_DT350_CL_Boost_xD.jpg


Boost, SP, xD, 18T ratchet
20171009_121513.jpg

180726__DT350_Boost_xD.jpg

180828_DT350_Boost_xD_18T.jpg


Boost, Classic, xD, 36T ratchet
180828_DT350_Boost_xD_36T.jpg


Boost, SP, HG, 18T ratchet
20180913_115758.jpg
 

Sixten Fors

Ny medlem
Hjulbyggartråden
happymtb.fr sa:
Dt 350 mes IS och j-bend är lite tyngre om man kan lita på r2bike
Det stämmer. Classic med IS har ekerflänsar stora som grammofonskivor (både fram och bak), de naven är tyngre och förbjudna att använda.

Men...
Classic IS finns inte med 28 hål och är därför inte ett alternativ i tillämpning ovan. Om du följer länken i inlägget ovan ser du Classic CL, SP CL och SP IS. Med xD och HG. Sex olika boost 28H baknav. Med enligt mig delvis felaktiga viktuppgifter från R2 (beroende på att DT är otydliga). Två av tre xD nav har fel vikt från R2. Vilket mitt inlägg med text och mina bilder på vägda nav förhoppningsvis visar. Vilket var mitt syfte.
 
Senast ändrad:

etnica

Medlem
Hjulbyggartråden
Tack för svar.

Är det vissa fälgar från dt swiss som nipplar ingår? Köpte nyligen ett par race r470 där fick jag inte några nipplar med.
Hur vet man isf. vilken storlek på nipplar som ingår?

Jo har tänkt bygga på 350 nav, men kanske bli classic varianten ändå.

SKall fundera på xm481 lite mer vikt men har en del att skala bort från mig själv just nu ändå.

Sixten Fors sa:
etnica sa:
Tänkte bygga nytt bakhjul till min 5010...
1. Båda är väl ok, men Jag gillar DT bättre och hade valt därefter, de håller högre kvalitet och är dessutom billigare, speciellt som nipplar/brickor ingår. Stan's har lägre kanter och är därför lite lättare. Men jag hade valt 30 mm XM481 framför 25 mm XM421.

2. Jag hade valt 2,0/1,8 mm DT Comp eller Sapim Race höger bak, och 2,0/1,65 Sapim D-Light eller 2,0/1,6 mm DT Comp Race vänster bak. Hade valt bort DT Revo och Sapim Laser för att de är lite krångligare att bygga och viktskillnaden mot D-Light är marginell. Jag väljer märke på eker efter tillgänglighet/pris. Har inget emot att blanda t.ex. DT Comp på drivsida och Sapim D-Light på frisidan.

3. Squorx ingår med DT-fälgen. Funkar utmärkt att bygga med, precis som alla andra nipplar. Till Arch hade jag valt vanliga DT Std Alu 12/2,0 mm. Formen på den nippeln funkar bra med Arch.

4. Classic J-bend eller Straight Pull är lika enkla att bygga med, spelar ingen som helst roll. Val av nav styr vilken ekertyp det blir. Jag hade valt 28-ekrat oavsett val av fälg eller nav, speciellt som det är "små" 27,5" fälgar. Jag hade valt valfritt DT350 nav. J-bend ekrar brukar vara lite billigare än SP, så om du vill bygga billigt ger blanka J-bendekrar och blanka nipplar mest pang för pengarna. Snyggt är det också :)

DT350 boost baknav väger ungefär samma oavsett Classic/SP eller CL/IS. Men HG väger 23 gram mer än xD, och 18T StarRatchet väger 9,5 gram mer än 36T (köps för 499 kr från Alviks Cykel).

Billiga nav: https://r2-bike.com/navi.php?k=802&hf=165&mf1=252&mf2=405&pf=0_196

Boost, Classic, xD, 18T ratchet


Boost, SP, xD, 18T ratchet




Boost, Classic, xD, 36T ratchet


Boost, SP, HG, 18T ratchet
 

Kneecap

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden

konscious

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jo men tjena!
Vad förväntar man sig av personen med meningslösa bilder på en felkalibrerade köksvåg från dollarstore, skriver tiondelar av grammet när det står på respektive tillverkares eller distributörs hemsida vad det väger. Sparka in öppna dörrar..
 

etnica

Medlem
Hjulbyggartråden
Skall det vara så här?

Bygger första hjulen med alu nipplar bara byggt med mässing innan.

ekrar: dt revlution 2.0/1.5
nipplar: dt pro lock alu 2.0/12mm

Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.

Just nu funtar jag på att kasta nipplarna och beställa mässing.
 

Doctor C

Medlem
Hjulbyggartråden
etnica sa:
Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
Tror inte att de skulle vara för långa för det fenomen du beskriver, snarare för korta i så fall.
 

Sixten Fors

Ny medlem
Hjulbyggartråden
etnica sa:
Är det vissa fälgar från dt swiss som nipplar ingår? Köpte nyligen ett par race r470 där fick jag inte några nipplar med.
Hur vet man isf. vilken storlek på nipplar som ingår?
Fulfälgar (nitade) levereras utan nipplar. Finfälgar (svetsade) från levereras med brickor och nipplar (Squorx alu).

R är fulfälg (nitad), RR är finfälg (svetsad).

X, M, E är fulfälg. XR, XM, EX är finfälg.

Ett undantag är t.ex. FR560 som är svetsad finfälg men och har öljetter och därför inte behöver brickor. Dessa levereras utan brickor och troligtvis även utan nipplar.

Det kanske finns ytterligare något undantag som jag inte känner till.
 

Sixten Fors

Ny medlem
Hjulbyggartråden
konscious sa:
Jo men tjena!
Vad förväntar man sig av personen med meningslösa bilder på en felkalibrerade köksvåg från dollarstore, skriver tiondelar av grammet när det står på respektive tillverkares eller distributörs hemsida vad det väger. Sparka in öppna dörrar..
Nej det står INTE hos DT eller R2 vad viktskillnaden mellan xD och HG är. R2 har fel vikter på vissa av DT350 28H xD Boostnaven ovan. Det är därför jag upplyser intelligenta cyklister vad naven väger. Du är uppenbarligen inte en av dem som har kapacitet att förstå. Fair enough.

De två nav som R2 angett fel vikt på. Classic CL xD. 297 gram enligt R2. Verklig vikt 249-250 gram.
Classic_CL.png


SP CL xD. 273 gram enligt R2. Verklig vikt 250-251 gram.
SP_CL.png
 
Senast ändrad:

Sixten Fors

Ny medlem
Hjulbyggartråden
etnica sa:
Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
Jag har aldrig dragit sönder gängan i någon nippel någonsin. När du säger 2-3 mm kvar. Kvar av vad och var? Ser inte bilden framför mig. Är ekern 2-3 mm ner i nippeln räknat från mejselspårets botten eller topp? 2-3 mm gänga kvar på ekern för att ekern sticker upp 5-6 mm ovanför nippelns huvud?
 

Doctor C

Medlem
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
etnica sa:
Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
Jag har aldrig dragit sönder gängan i någon nippel någonsin. När du säger 2-3 mm kvar. Kvar av vad och var? Ser inte bilden framför mig. Är ekern 2-3 mm ner i nippeln räknat från mejselspårets botten eller topp? 2-3 mm gänga kvar på ekern för att ekern sticker upp 5-6 mm ovanför nippelns huvud?
Han kanske har fått fel ekrar? 1.8/1.5 istället för 2.0/1.5? :)
 

etnica

Medlem
Hjulbyggartråden
Doctor C sa:
Sixten Fors sa:
etnica sa:
Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
Jag har aldrig dragit sönder gängan i någon nippel någonsin. När du säger 2-3 mm kvar. Kvar av vad och var? Ser inte bilden framför mig. Är ekern 2-3 mm ner i nippeln räknat från mejselspårets botten eller topp? 2-3 mm gänga kvar på ekern för att ekern sticker upp 5-6 mm ovanför nippelns huvud?
Han kanske har fått fel ekrar? 1.8/1.5 istället för 2.0/1.5? :)
MM börjar misstänka att wiggle uppget fel flange och PCD på 2018 Shimano m6000 naven.. och Shimano är inte så duktiga på att ange måtten heller.

Jo det sticker ut 2-3mm ut från huvudena nu. Óm jag lyckas få till det så kommer det bli e gränsfall känns det som att de kommer hålla ihop.
Får bli och beställa några 2mm kortare ekrar och byta ut dem som det sticker ut längst.

Skulle göra ett budget bygge till en pendlare blir inte lika mycket budget nu...
 

Doctor C

Medlem
Hjulbyggartråden
Sticker det ut 2-3 mm ur nippeln så har du troligtvis bottnat nippeln på ekern. Den går alltså inte att skruva på längre. Du borde dock ha fullt antal gängor i ingrepp så jag gissar att du får ta i ganska mycket för att dra sönder nippeln.
 

Sixten Fors

Ny medlem
Hjulbyggartråden
etnica sa:
MM börjar misstänka att wiggle uppget fel flange och PCD på 2018 Shimano m6000 naven.. och Shimano är inte så duktiga på att ange måtten heller.

Jo det sticker ut 2-3mm ut från huvudena nu. Óm jag lyckas få till det så kommer det bli e gränsfall känns det som att de kommer hålla ihop.
Får bli och beställa några 2mm kortare ekrar och byta ut dem som det sticker ut längst.

Skulle göra ett budget bygge till en pendlare blir inte lika mycket budget nu...
PCD är säkert rätt (44-45 mm eller vad det nu är), men har du "läst fel" och tagit ca 57 mm flänsdia? Har du räknat rätt på offset? Spånar kring möjliga felkällor.

Revolution brukar inte "bottna" de brukar gå att skruva rakt igenom, vad jag minns.
 

Doctor C

Medlem
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Revolution brukar inte "bottna" de brukar gå att skruva rakt igenom, vad jag minns.
Kan inte säga emot då jag aldrig byggt med Revolution. Sapim Laser går att bottna däremot. Om det nu stämmer så bör etnica vara tacksam för att nippeln gick sönder under bygget och inte under användande.
 

Sixten Fors

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Doctor C sa:
Sixten Fors sa:
Revolution brukar inte "bottna" de brukar gå att skruva rakt igenom, vad jag minns.
Kan inte säga emot då jag aldrig byggt med Revolution. Sapim Laser går att bottna däremot. Om det nu stämmer så bör etnica vara tacksam för att nippeln gick sönder under bygget och inte under användande.
Förtydligande: Inte bottna i DT 12/2.0 nippel. Alla ekrar kan bottna i Squorx
 

etnica

Medlem
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
etnica sa:
MM börjar misstänka att wiggle uppget fel flange och PCD på 2018 Shimano m6000 naven.. och Shimano är inte så duktiga på att ange måtten heller.

Jo det sticker ut 2-3mm ut från huvudena nu. Óm jag lyckas få till det så kommer det bli e gränsfall känns det som att de kommer hålla ihop.
Får bli och beställa några 2mm kortare ekrar och byta ut dem som det sticker ut längst.

Skulle göra ett budget bygge till en pendlare blir inte lika mycket budget nu...
PCD är säkert rätt (44-45 mm eller vad det nu är), men har du "läst fel" och tagit ca 57 mm flänsdia? Har du räknat rätt på offset? Spånar kring möjliga felkällor.

Revolution brukar inte "bottna" de brukar gå att skruva rakt igenom, vad jag minns.

Har räknat på nedanstående, har räknat i kalkylatorn minst 4ggr för att vara säker. Dock avrundaede jag uppåt då det bara var 0.3mm skillnad på "actual" då jag tänkte att det inte borde spela nån roll

FRONT:
P.C.D.: Vänster: 44 mm; Höger: 44 mm
Flänsdiameter: Vänster: 52,8 mm / Höger: 52,8 mm
Flänsmellanrum: 60,2 mm

Bak:
P.C.D.: Vänster: 44 mm; Höger: 45 mm
Flänsdiameter: Vänster: 52,8 mm / Höger: 53,8 mm
Flänsdiameter: 57,4 mm

ERD
596

3 cross

32 holes

12mm/2.0 alu nipplar
 

landen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Doctor C sa:
Sixten Fors sa:
etnica sa:
Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
Jag har aldrig dragit sönder gängan i någon nippel någonsin. När du säger 2-3 mm kvar. Kvar av vad och var? Ser inte bilden framför mig. Är ekern 2-3 mm ner i nippeln räknat från mejselspårets botten eller topp? 2-3 mm gänga kvar på ekern för att ekern sticker upp 5-6 mm ovanför nippelns huvud?
Han kanske har fått fel ekrar? 1.8/1.5 istället för 2.0/1.5? :)
Lätt hänt, jag blandade ihop två åsar med nipplar, går att spänna upp förvånansvärt hårt innan det släpper.
 

Fredde78

Medlem
Hjulbyggartråden
Funderar på att beställa ett par hjul med dt 350 nav och xm 481 som enligt rätt många är ett prisvärt hjul. Trodde dock att man skulle välja 32h, men vad jag förstått så räcker det med 28h för mina 90kg stigcykling? Eller är det säkrare att ta 32h?
 

etnica

Medlem
Hjulbyggartråden
landen sa:
Doctor C sa:
Sixten Fors sa:
etnica sa:
Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
Jag har aldrig dragit sönder gängan i någon nippel någonsin. När du säger 2-3 mm kvar. Kvar av vad och var? Ser inte bilden framför mig. Är ekern 2-3 mm ner i nippeln räknat från mejselspårets botten eller topp? 2-3 mm gänga kvar på ekern för att ekern sticker upp 5-6 mm ovanför nippelns huvud?
Han kanske har fått fel ekrar? 1.8/1.5 istället för 2.0/1.5? :)
Lätt hänt, jag blandade ihop två åsar med nipplar, går att spänna upp förvånansvärt hårt innan det släpper.
Skall plocka fram skjutmåttet ikväll.. :)
 

Doctor C

Medlem
Hjulbyggartråden
etnica sa:
landen sa:
Doctor C sa:
Sixten Fors sa:
etnica sa:
Gängorna i nipplarna går sönder hela jäkla tiden när det blir spänning i ekern och det börjar bli motstånd att dra runt nipplarna. Eller är det ekrarna som kan vara för långa så det inte är tillräckligt med gänga kvar att hålla fast dem.. Lite svårt att mäta men är iaf. 2-3mm kvar.
Jag har aldrig dragit sönder gängan i någon nippel någonsin. När du säger 2-3 mm kvar. Kvar av vad och var? Ser inte bilden framför mig. Är ekern 2-3 mm ner i nippeln räknat från mejselspårets botten eller topp? 2-3 mm gänga kvar på ekern för att ekern sticker upp 5-6 mm ovanför nippelns huvud?
Han kanske har fått fel ekrar? 1.8/1.5 istället för 2.0/1.5? :)
Lätt hänt, jag blandade ihop två åsar med nipplar, går att spänna upp förvånansvärt hårt innan det släpper.
Skall plocka fram skjutmåttet ikväll.. :)
Men om ekern sticker ut 2-3 mm från nippelns topp så är ekrarna för långa oavsett.
 

Sixten Fors

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Fredde78 sa:
Funderar på att beställa ett par hjul med dt 350 nav och xm 481 som enligt rätt många är ett prisvärt hjul. Trodde dock att man skulle välja 32h, men vad jag förstått så räcker det med 28h för mina 90kg stigcykling? Eller är det säkrare att ta 32h?
Låt säga att du bygger med mix av Sapim Race och Sapim D-light och medföljande nipplar/brickor, viktskillnaden på ett hjulset med 28 resp 32 ekrar blir då ca 50 gram. Det blir också 50-200 dyrare med fler ekrar, beroende på vilka ekrar du väljer.

DT Swiss bygger nästan alla sina hjul med 28 ekrar. De bygger stabila och hållbara hjul som har mycket gott rykte. Jag litar på DT, att de prioriterar och väljer rätt. Hjulen med 28 ekrar:
Alla XR1501-hjulen (110 kg max systemvikt)
Alla XM1501-hjulen (120 kg max systemvikt)
Alla EX1501-hjulen (130 kg max systemvikt)
Alla HX1501-hjulen (150 kg max systemvikt)
Samt alla motsvarande billigare kusiner (i 1700- och 1900-serien) med nitade fälgar.

De enda två hjulen (som jag kan hitta) som har 32 ekrar är:
FR1950 Classic med 140 kg systemvikt
"When you’re riding full tilt into a steep banked turn you need to have faith in your gear. You can trust the FR 1950 CLASSIC in any situation. The 30 mm rim width offers your downhill tires lateral unparalleled support for even more speed when cornering. The increased volume allows you to reduce your tire pressure and get traction you’ve never had before. The rim design, lightweight 240s hubs and the DT Competition spokes have proven how robust they are on the world’s toughest downhill trails on bikes ridden by Danny Hart and Loic Bruni. Whether you’re riding against the clock or just for fun, the FR 1950 is perfect for all of you who’ve got something against braking.

H1950 Classic med 150 kg max systemvikt
The technology of the H 1950 CLASSIC has been specifically developed for e-bikes and gives you the reliability and robustness you need when you’re in the middle of nowhere. The 25 mm rim width provides plenty of support, ensuring that whether you have an e-MTB, e-Urban or a fully-loaded touring bike, the H 1950 CLASSIC will be your trusty companion.
 

Fredde78

Medlem
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Fredde78 sa:
Funderar på att beställa ett par hjul med dt 350 nav och xm 481 som enligt rätt många är ett prisvärt hjul. Trodde dock att man skulle välja 32h, men vad jag förstått så räcker det med 28h för mina 90kg stigcykling? Eller är det säkrare att ta 32h?
Låt säga att du bygger med mix av Sapim Race och Sapim D-light och medföljande nipplar/brickor, viktskillnaden på ett hjulset med 28 resp 32 ekrar blir då ca 50 gram. Det blir också 50-200 dyrare med fler ekrar, beroende på vilka ekrar du väljer.

DT Swiss bygger nästan alla sina hjul med 28 ekrar. De bygger stabila och hållbara hjul som har mycket gott rykte. Jag litar på DT, att de prioriterar och väljer rätt. Hjulen med 28 ekrar:
Alla XR1501-hjulen (110 kg max systemvikt)
Alla XM1501-hjulen (120 kg max systemvikt)
Alla EX1501-hjulen (130 kg max systemvikt)
Alla HX1501-hjulen (150 kg max systemvikt)
Samt alla motsvarande billigare kusiner (i 1700- och 1900-serien) med nitade fälgar.

De enda två hjulen (som jag kan hitta) som har 32 ekrar är:
FR1950 Classic med 140 kg systemvikt
"When you’re riding full tilt into a steep banked turn you need to have faith in your gear. You can trust the FR 1950 CLASSIC in any situation. The 30 mm rim width offers your downhill tires lateral unparalleled support for even more speed when cornering. The increased volume allows you to reduce your tire pressure and get traction you’ve never had before. The rim design, lightweight 240s hubs and the DT Competition spokes have proven how robust they are on the world’s toughest downhill trails on bikes ridden by Danny Hart and Loic Bruni. Whether you’re riding against the clock or just for fun, the FR 1950 is perfect for all of you who’ve got something against braking.

H1950 Classic med 150 kg max systemvikt
The technology of the H 1950 CLASSIC has been specifically developed for e-bikes and gives you the reliability and robustness you need when you’re in the middle of nowhere. The 25 mm rim width provides plenty of support, ensuring that whether you have an e-MTB, e-Urban or a fully-loaded touring bike, the H 1950 CLASSIC will be your trusty companion.
Det låter som att det ska hålla då.
Tänkte nog beställa av wheelproject (har inte kunskapen att bygga själv) och tror det blir sapim d-light som jag fått rekommenderat av dig tidigare.
 

Sixten Fors

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Fredde78 sa:
Det låter som att det ska hålla då. Tänkte nog beställa av wheelproject (har inte kunskapen att bygga själv) och tror det blir sapim d-light som jag fått rekommenderat av dig tidigare.
Jag skulle säga att det är en himla stor skillnad på att använda Sapim D-Light runt om, jämfört med att köra Sapim Race höger bak + vänster fram, samt Sapim D-Light vänster bak och höger fram. Vet inte om det går att få WP att bygga med olika ekrar på resp. sida av hjulen. Om inte skulle jag helt klart rekommendera Sapim Race eller DT Competition (båda 2,0/1,8 mm) runt om på både fram- och bakhjulen. Det kostar 60 gram extra på ett hjulset att gå från Sapim D-Light till Race runt om. Det hade jag valt! Om det var alternativen till buds.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Fredde78 sa:
Funderar på att beställa ett par hjul med dt 350 nav och xm 481 som enligt rätt många är ett prisvärt hjul. Trodde dock att man skulle välja 32h, men vad jag förstått så räcker det med 28h för mina 90kg stigcykling? Eller är det säkrare att ta 32h?
Har du för avsikt att mosa hjulen så att de behöver riktas regelbundet och kanske med fälgar som inte är helt raka längre är fler ekrar en stor fördel. Om inte spelar det nog ingen större roll.
 

Fredde78

Medlem
Hjulbyggartråden
Rattnalle sa:
Fredde78 sa:
Funderar på att beställa ett par hjul med dt 350 nav och xm 481 som enligt rätt många är ett prisvärt hjul. Trodde dock att man skulle välja 32h, men vad jag förstått så räcker det med 28h för mina 90kg stigcykling? Eller är det säkrare att ta 32h?
Har du för avsikt att mosa hjulen så att de behöver riktas regelbundet och kanske med fälgar som inte är helt raka längre är fler ekrar en stor fördel. Om inte spelar det nog ingen större roll.
Jag cyklar så försiktigt så mosar jag en fälg så mosar jag nog mig själv med :)
 

konken

Ny medlem
Hjulbyggartråden
En fråga, varför kör man så ofta med samma fälg både fram och bak? Borde man inte komma undan med betydligt vekare framfälg?

Jag gjorde service på ett par gamla Novatec hubbar och tänkte byta fälgar eftersom jag bucklat bakfälgen. Införskaffade WTB ST i25 för hundra spänn för bakhjulet, men vad ska jag ha fram? (commencal har rea på en427:an för övrigt)
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer