Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Prövar igen, har du testat?
Testat vad? 230 g lättare hjulset? Godtyckligt hjulset med fälgar tillverkade av cf? XM1200 Spline 30? Definera gärna hur ett test skall utföras för att det skall räknas som ett giltigt test.
Har du kört med cf hjul i skogen?
Behöver inte vara mer avancerat än så.
Prövar igen, definera kört.

Ok, så du har aldrig ens testat ett par cf hjul innan du helt dömmer ut det?

Jag gillar precis som du xm481 fälgen. Men det är väldigt stor skillnad i hur man upplever den, jämfört med mina nextie kolhjul. De har ungefär samma dimenson på fälgen, lika antal ekrar. Men hjulet är betydligt styvare. Det märks defintivt, första rundan, på första stenen man kör över. Cykeln håller spåret på ett helt annat sätt än med aluhjulen.

Sen kan man såklart tvista om vem som behöver detta eller ej. Som var grundfrågan. Jag tycker det är en najs feature utan att priset drar iväg extremt mycket.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag har bl.a. cyklat 29" fs xc-racer med cf-hjul på grusväg och rådjursstig, en sån där med Brain och original cf-hjul. Tror att de heter Epic S-Works eller något liknande, troligtvis årsmodell 2017. Det var säkert en fin och dyr cykel men inte min smak och inget som gav mig någon insikt i cf vs. alu som fälgmaterial. Min erfarenhet är att jag behöver ett antal dagar på en ny cykel innan jag känner mig bekväm med cykeln, inkl. rätt inställning av fjädring etc.

För att kunna dra någon slutsats anser jag att jag behöver testa ett lämpligt hjulset på Min cykel med mina däck med rätt tryck, i terräng som jag är van att cykla i. Eftersom jag inte är spekulant på cf hjul har jag inte brytt mig om att seriöst testa cf hjul.

Min förutfattade mening är att cf-fälgen väger lite mindre än alu-fälgen vid samma styrka och dimension. Och att det, bortsätt vikten, inte är någon som helst skillnad som 1) är märkbar eller 2) går att härleda till materialet.

Jag har cyklat med olika tunga hjul på samma cykel och visst märker jag skillnad på 1,5 och 2 kg hjulset. Tror jag.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Jag har bl.a. cyklat 29" fs xc-racer med cf-hjul på grusväg och rådjursstig, en sån där med Brain och original cf-hjul. Tror att de heter Epic S-Works eller något liknande, troligtvis årsmodell 2017. Det var säkert en fin och dyr cykel men inte min smak och inget som gav mig någon insikt i cf vs. alu som fälgmaterial. Min erfarenhet är att jag behöver ett antal dagar på en ny cykel innan jag känner mig bekväm med cykeln, inkl. rätt inställning av fjädring etc.

För att kunna dra någon slutsats anser jag att jag behöver testa ett lämpligt hjulset på Min cykel med mina däck med rätt tryck, i terräng som jag är van att cykla i. Eftersom jag inte är spekulant på cf hjul har jag inte brytt mig om att seriöst testa cf hjul.

Min förutfattade mening är att cf-fälgen väger lite mindre än alu-fälgen vid samma styrka och dimension. Och att det, bortsätt vikten, inte är någon som helst skillnad som 1) är märkbar eller 2) går att härleda till materialet.

Jag har cyklat med olika tunga hjul på samma cykel och visst märker jag skillnad på 1,5 och 2 kg hjulset. Tror jag.

Hade du bott aningens närmre skulle du fått testa mina nextie hjul. 75-80gram lättare än xm481 med samma nav ungefär.
Det märks väldigt stor skillnad. Inte i vikten, utan upplevd styvhet och mer kursstabila.

Hjulbyggartråden
Tjena!

Styvheten, hookless och minskad risk för bucklor vid genomslag är en dealbreaker för mig. Kommer aldrig köra alu igen förutom till DH där jag inte vill ha fullt så styva hjul. Lättare hjul är bara en bonus.

Hjulbyggartråden
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Prövar igen, har du testat?
Testat vad? 230 g lättare hjulset? Godtyckligt hjulset med fälgar tillverkade av cf? XM1200 Spline 30? Definera gärna hur ett test skall utföras för att det skall räknas som ett giltigt test.

Har du kört med cf hjul i skogen?

Behöver inte vara mer avancerat än så.

Försöker du lirka fram ett Ja/Nej? Lycka till...

Sixten Fors sa:
och inget som gav mig någon insikt i cf vs. alu som fälgmaterial.

Och ändå hasplar du messerschmittigt ur dig
Sixten Fors sa:
Däremot kan jag absolut ifrågasätta att svennebanan måste ha kolfiberfälgar.
?

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Patetisk och obsolete som vanligt. Grattis, ditt abonnemang på jumboplatsen är härmed förlängt!

Tjena!

Helt rimligt, varför döma ut något som man inte själv har provat? Det är som att jag skulle säga att rakapparater är totalt onödigt, har aldrig provat förutom en gång i fjorton års ålder.

Hjulbyggartråden
Lite sugen på ett par prisvärda finare 26 hjul (skivbroms och gammal smal qr-axel fram och bak) till min Canyon Nerve am. Dock endast försvarbart om det finns en riktigt vass deal att göra (sminka gris varning!). Någon som känner till något som tokreas på svensk eller internationell webbshop?

Hjulbyggartråden
Kneecap sa:
Helt rimligt, varför döma ut något som man inte själv har provat? Det är som att jag skulle säga att rakapparater är totalt onödigt, har aldrig provat förutom en gång i fjorton års ålder.
Döma ut? Jag ifrågasatte om det var en prisvärd och rimlig uppgradering för Svennebanan. 10 K för att spara 230 gram på ett hjulset, drygt 40 kr per sparat gram.

Att spara vikt för 5 kr/gram köper jag direkt. 10 kr/gram köper jag ibland men inte alltid. 20 kr/gram känns dyrt, det är väl ungefär vad en fin cf-ram kostar utöver en fin alu. 40 kr/gram känns helt orimligt dyrt. Pass.

Hjulbyggartråden
Vikt är inte allt här i världen.
Ta hjärnan som exempel: den väger ungefär lika mycket för alla men skulle man införa begreppet ”nyttig vikt” skulle det skilja enormt...

Hjulbyggartråden
Tjena!

Som både jag och marr skriver, det handlar inte bara om vikt. Då skulle ju inte Aeroramar för LVG sälja direkt bra om man bara kollar på vikter.

Hjulbyggartråden
Kneecap sa:
Tjena!

Som både jag och marr skriver, det handlar inte bara om vikt. Då skulle ju inte Aeroramar för LVG sälja direkt bra om man bara kollar på vikter.
Mors!

Som både jag och minnaar skriver, det handlar inte bara om aero. Då skulle ju inte DH-ramar för DH sälja direkt bra om man bara kollar på aero.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Mors!

Som både jag och minnaar skriver, det handlar inte bara om aero. Då skulle ju inte DH-ramar för DH sälja direkt bra om man bara kollar på aero.

Tjena!

Helt seriöst? Du förstod verkligen inte vad jag menade eller är du så förbannat dryg på riktigt.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Kneecap sa:
Döma ut? Jag ifrågasatte om det var en prisvärd och rimlig uppgradering för Svennebanan. 10 K för att spara 230 gram på ett hjulset, drygt 40 kr per sparat gram.

Att spara vikt för 5 kr/gram köper jag direkt. 10 kr/gram köper jag ibland men inte alltid. 20 kr/gram känns dyrt, det är väl ungefär vad en fin cf-ram kostar utöver en fin alu. 40 kr/gram känns helt orimligt dyrt. Pass.

Så som du raljerar över vad som ä bra eller inte när man ska bygga starka hjul, snöar väldigt mycket in på vikten nu och väljer att ignorera alla andra argument. Kan det var för att du gett ”facit” i svar på något du egentligen inte har nån erfarenhet av mer än att på ett exelark se att fälgen är 50g lättare.

Hjulbyggartråden
Stumpy sa:
Jensen sa:
Kan det var för att du gett ”facit” i svar på något du egentligen inte har nån erfarenhet av mer än att på ett exelark se att fälgen är 50g lättare.
Blanda nu inte in verkligheten i detta.
Fast han säger ju sig bygga massa hjul åt folk i verkligheten.
[Med tanke på det så undrar man hur det är med in och utgående moms, även om man gör det gratis ska ju diffen noll redovisas över en viss omsättning. Apropå att verkligheten tittar in :-) ]

Hjulbyggartråden
Tjena, har ett par DT-Swiss XM 1450 Spline 90 27.5" (AM) fälgar som har överlevt några år på min Spectral. Är inte helt nöjd med bredden på dom så jag fungerar på att riva ner dom som ett projekt under vintern och bygga om dom till lite biffigare 29/35mm kinakol ditto. Varför? Mest för jag kan och vill lära mig att bygga & rikta hjul ;).

Har tokläst alla 49 sidor i tråden och är på G att beställa massa pinaler av Bike-Discount (riktställ Radon Pro, TM-1 tensiometer, WAG-5 dishing verktyg, Spookey Pro och ett set med verkyg för nipplar). Jag mailade s/n på hubbarna till DT-Swiss då fälgarna är DT custom OEM, och dom kom fram till att hubbarna är DT240s 28 spokes Straigh Pull centerlock (med IS adapter och gängad ring för bromsskivorna, så CL modell av hub borde väl stämma om dom inte har gängor för bromsskivorna?) Jag har lite funderingar som jag inte hittar svar på:

- DT själva rekommenderar vanliga runda SP Comp 2.0/1.8 runt om (Aero idag). Jag väger runt 95kg med utrustning och kör mest i Hellas i stökig terräng. (fråga: Kommer dom vrida sig vid uppspänning, eller är det lika bra att gå på dyrare Aero Comp? Råder delade meningar här om SP ekrar roterar eller inte om man bygger dom rätt och riktigt.)

- Tänkte använda 12mm Sapim mässingsnipplar med hexhuvud (fråga: Är det bättre att spänna upp ekrarna ifrån insidan istället för att riskera att runddra nippeln utifrån? Känns som Squorx eller Sapim Hex är ett bättre val i sådana fall.)

- Är ekerbrickor till nipplarna att föredra för carbon fälgar, eller är det overkill med mässingsnipplar. I sådana fall, hur skall man tänka med ekerlängden, skall man lägga till 2mm totalt ifrån DT's kalkylator och runda av uppåt?

- För att säkerställa ERD tänkte jag ta två straight pull ekrar med känd längd med 12mm nippel iskruvad till kanten på huvudet mitt emot varandra och mäta med skjutmått emellan. Skall jag mäta botten på ekerhuvud<->ekerhuvud när det gäller straight pull ekrar?

- Eventuella tips kring SP bygge i största allmänhet som inte nämts i tråden? Det är lite sparsmakat med information generellt sätt kring uppekring och under/överlappning av ekrar.

Många frågor...

Ps. Detta är preliminär eker beräkning. Har inte fälgar ännu och mätt upp "riktig ERD".

// Mike
Namnlsbild.png

Hjulbyggartråden
happymtb.fr sa:
Visst är dom fälgar jag föreslog något "klenare" än xm481 som Sixten (alltid) föreslår men man ska ha i åtanke att Doctor C som frågar kör idag Crest mk3 med 2.25 däck på långloop och vill bygga om sina hjul "till att bli lite mer stigorienterade", för att ta hens egna ord.

Som alltid man ska komponera med fälg, däck och tryck för att hitta nåt som passar sin körstil. Det är rätt många variabler! Tänk att man kan även ändra sin körstil för att få den att passa materialet... ?

Jag hittade referens på vad jag menade med tuff körstil i höghastighetssvängar,
:)

Hjulbyggartråden
Hur mycket tjänar man på att bygga hjulen mot att köpa ett färdiga hjul?

Besväret att beställa rätt och tiden att bygga väger det verkligen upp eller är det en slags bekräftelse att man klarar det själv och blir det bättre i så fall.
Man köper färdiga kolfälgar med DT Swiss 350 inkl frkt11000:- exkl tull från tex light bicycles https://www.lightbicycle.com/carbon-mountain-bike/carbon-mountain-bike-wheels/AM
Man köper delar
Fälgar 5500:- Nav 2500:- Ekrar/Nipplar 48st 12-1300 + Frakt exkl tull

Vinsten verkar inte överdriven och negativ om man räknar med tiden det tar att bygga eller blir hjulen mycket bättre med custom made by your self?

Hjulbyggartråden
konscious sa:

Besväret att beställa rätt och tiden att bygga väger det verkligen upp eller är det en slags bekräftelse att man klarar det själv och blir det bättre i så fall.
Man köper färdiga kolfälgar med DT Swiss 350 inkl frkt11000:- exkl tull från tex light bicycles https://www.lightbicycle.com/carbon-mountain-bike/carbon-mountain-bike-wheels/AM
Man köper delar

Vinsten verkar inte överdriven och negativ om man räknar med tiden det tar att bygga eller blir hjulen mycket bättre med custom made by your self?

Snarare tvärtom. Man bygger själv av andra anledningar. Typ, man vill, man kan, man vill lära sig. Man vill speca på ett sätt som inte finns annars.
Många anledningar, men priset är inte en. Iallafall inte för mig. Jag har mest gjort det för att jag vill lära mig. Det har varit jättedyrt med inköp av verktyg.

Hjulbyggartråden
marr sa:
konscious sa:

Man köper delar

Snarare tvärtom. Man bygger själv av andra anledningar. Typ, man vill, man kan, man vill lära sig. Man vill speca på ett sätt som inte finns annars.
Många anledningar, men priset är inte en. Iallafall inte för mig. Jag har mest gjort det för att jag vill lära mig. Det har varit jättedyrt med inköp av verktyg.

Ok då ser jag en anledning, att man vill kunna hantverket som inte verkar allt för svårt ??

Hjulbyggartråden
konscious sa:
marr sa:
konscious sa:

Man köper delar

Ok då ser jag en anledning, att man vill kunna hantverket som inte verkar allt för svårt ??

Det är iallafall det som lockat mig. Det är inte helt lätt, men hittar man en bra guide så löser det sig :)

Hjulbyggartråden
konscious sa:

Man köper delar

Systemhjul av finare märke är värda mer om man ska sälja iaf. Det är en fördel.

För övrigt är ju kolfiberhjul på MTB the shizzle.

Hjulbyggartråden
Tjena!

Jag har ju jobbat med att bygga hjul så ser det som onödigt att betala någon annan för det, speciellt som att jag inte brukar vara hundra nöjd med deras resultat.
Men om man inte bygger ofta så käs väl priset på verktyg egentligen inte motiverat. Men vill man lära sig ett hantverk så är det ju riktigt bra och roligt att bygga hjul. För mig är det lite av en meditation.
Har hänt att jag byggt hjul lite halvslirig på fredagkvällen. Rätt skönt att sitta och skruva med lite pilsner brevid sig.
Jag använder dock mer fingertoppskänsla än rätt verktyg. Är jag osäker på resultat ett så trillar jag in hos gamla kollegor och lånar riktställ.

Hjulbyggartråden
Ingen?? ;)

Mullerhawk sa:
Tjena, har ett par DT-Swiss XM 1450 Spline 90 27.5" (AM) fälgar som har överlevt några år på min Spectral. Är inte helt nöjd med bredden på dom så jag fungerar på att riva ner dom som ett projekt under vintern och bygga om dom till lite biffigare 29/35mm kinakol ditto. Varför? Mest för jag kan och vill lära mig att bygga & rikta hjul ;).

Har tokläst alla 49 sidor i tråden och är på G att beställa massa pinaler av Bike-Discount (riktställ Radon Pro, TM-1 tensiometer, WAG-5 dishing verktyg, Spookey Pro och ett set med verkyg för nipplar). Jag mailade s/n på hubbarna till DT-Swiss då fälgarna är DT custom OEM, och dom kom fram till att hubbarna är DT240s 28 spokes Straigh Pull centerlock (med IS adapter och gängad ring för bromsskivorna, så CL modell av hub borde väl stämma om dom inte har gängor för bromsskivorna?) Jag har lite funderingar som jag inte hittar svar på:

- DT själva rekommenderar vanliga runda SP Comp 2.0/1.8 runt om (Aero idag). Jag väger runt 95kg med utrustning och kör mest i Hellas i stökig terräng. (fråga: Kommer dom vrida sig vid uppspänning, eller är det lika bra att gå på dyrare Aero Comp? Råder delade meningar här om SP ekrar roterar eller inte om man bygger dom rätt och riktigt.)

- Tänkte använda 12mm Sapim mässingsnipplar med hexhuvud (fråga: Är det bättre att spänna upp ekrarna ifrån insidan istället för att riskera att runddra nippeln utifrån? Känns som Squorx eller Sapim Hex är ett bättre val i sådana fall.)

- Är ekerbrickor till nipplarna att föredra för carbon fälgar, eller är det overkill med mässingsnipplar. I sådana fall, hur skall man tänka med ekerlängden, skall man lägga till 2mm totalt ifrån DT's kalkylator och runda av uppåt?

- För att säkerställa ERD tänkte jag ta två straight pull ekrar med känd längd med 12mm nippel iskruvad till kanten på huvudet mitt emot varandra och mäta med skjutmått emellan. Skall jag mäta botten på ekerhuvud<->ekerhuvud när det gäller straight pull ekrar?

- Eventuella tips kring SP bygge i största allmänhet som inte nämts i tråden? Det är lite sparsmakat med information generellt sätt kring uppekring och under/överlappning av ekrar.

Många frågor...

Ps. Detta är preliminär eker beräkning. Har inte fälgar ännu och mätt upp "riktig ERD".

// Mike

Hjulbyggartråden
Mullerhawk sa:

Du har svarat på dina egna frågor. Bara inflika. Kör 1,8 och 1,6|1,65(tyngst ekrar på sidan med högst förspänning). Inga brickor. Sapim hex med Park tools verktyg så får du slipa lite på verktyget för att nippelhålen har för smal diameter. Du har summerat allt, bara att läsa din egna text.

Hjulbyggartråden
Fråga ang. nav i dt swiss calc.

Man kan välja nav antingen DBIS eller DBCL. Jag gissar på att DBCL är centerlock och DBIS inte centerlock.

Skulle dock vara trevligt om nån vet? =)

Hjulbyggartråden
happymtb.fr sa:
Vad är det för dyra verktyg man behöver för att bygga hjul?
Jag har byggt ett flertal hjul i ramen/gaffeln med en ekernyckel och ett klippt buntband...

Göra livet lättare. Sitta i konstiga vinklar och gissa sig fram med ekerspänning eller sitta i en behaglig arbetsställning där du kan arbeta mycket snabbare och mer exakt.

Jag har också byggt hjul i ramen, fick mest ont i ryggen och 3mil senare var alla ekrar lösa med nipplar i fälgen.

Hjulbyggartråden
BjornR sa:
happymtb.fr sa:
Jag har byggt ett flertal hjul i ramen/gaffeln med en ekernyckel och ett klippt buntband...

Göra livet lättare. Sitta i konstiga vinklar och gissa sig fram med ekerspänning eller sitta i en behaglig arbetsställning där du kan arbeta mycket snabbare och mer exakt.

Jag har också byggt hjul i ramen, fick mest ont i ryggen och 3mil senare var alla ekrar lösa med nipplar i fälgen.

Precis, ingen har väl sagt att man behöver det? Däremot gör det allt lite enklare.

Hjulbyggartråden
BjornR sa:
happymtb.fr sa:

Dålig ram!? :)

Hjulbyggartråden
marr sa:
BjornR sa:
happymtb.fr sa:

Precis, ingen har väl sagt att man behöver det? Däremot gör det allt lite enklare.
Ni får motivera era köpbeteende, lathet, prylnarkomani, avsaknad av fingertoppskänsla och trygghetsnarkomani som ni vill ! ? ?

Tips: jag brukar lufta hojen på ölbackar vilket ger perfekt arbesthöjd från min campingstol ?

Hjulbyggartråden
Mullerhawk sa:
är på G att beställa massa pinaler av Bike-Discount (riktställ Radon Pro, TM-1 tensiometer, WAG-5 dishing verktyg, Spookey Pro och ett set med verkyg för nipplar
Det enda verktyg du behöver för att bygga hjul, även riktigt BRA hjul är en ekernyckel.
Använd cykeln som riktställ och för "dishing", jmf ekerspänningen med ett befintligt hjul, knäpp på ekrarna med nageln; "tonen" du hör är proportionerlig mot ekerspänningen.
Här är en bra hjulbyggarbeskrivning: https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

Kneecap sa:
Skål!
(Det är ju fredag!)

/Håkan

Tillbaka
Topp