Tjena, har ett par DT-Swiss XM 1450 Spline 90 27.5" (AM) fälgar som har överlevt några år på min Spectral. Är inte helt nöjd med bredden på dom så jag fungerar på att riva ner dom som ett projekt under vintern och bygga om dom till lite biffigare 29/35mm kinakol ditto. Varför? Mest för jag kan och vill lära mig att bygga & rikta hjul ;).
Har tokläst alla 49 sidor i tråden och är på G att beställa massa pinaler av Bike-Discount (riktställ Radon Pro, TM-1 tensiometer, WAG-5 dishing verktyg, Spookey Pro och ett set med verkyg för nipplar). Jag mailade s/n på hubbarna till DT-Swiss då fälgarna är DT custom OEM, och dom kom fram till att hubbarna är DT240s 28 spokes Straigh Pull centerlock (med IS adapter och gängad ring för bromsskivorna, så CL modell av hub borde väl stämma om dom inte har gängor för bromsskivorna?) Jag har lite funderingar som jag inte hittar svar på:
- DT själva rekommenderar vanliga runda SP Comp 2.0/1.8 runt om (Aero idag). Jag väger runt 95kg med utrustning och kör mest i Hellas i stökig terräng. (fråga: Kommer dom vrida sig vid uppspänning, eller är det lika bra att gå på dyrare Aero Comp? Råder delade meningar här om SP ekrar roterar eller inte om man bygger dom rätt och riktigt.)
- Tänkte använda 12mm Sapim mässingsnipplar med hexhuvud (fråga: Är det bättre att spänna upp ekrarna ifrån insidan istället för att riskera att runddra nippeln utifrån? Känns som Squorx eller Sapim Hex är ett bättre val i sådana fall.)
- Är ekerbrickor till nipplarna att föredra för carbon fälgar, eller är det overkill med mässingsnipplar. I sådana fall, hur skall man tänka med ekerlängden, skall man lägga till 2mm totalt ifrån DT's kalkylator och runda av uppåt?
- För att säkerställa ERD tänkte jag ta två straight pull ekrar med känd längd med 12mm nippel iskruvad till kanten på huvudet mitt emot varandra och mäta med skjutmått emellan. Skall jag mäta botten på ekerhuvud<->ekerhuvud när det gäller straight pull ekrar?
- Eventuella tips kring SP bygge i största allmänhet som inte nämts i tråden? Det är lite sparsmakat med information generellt sätt kring uppekring och under/överlappning av ekrar.
Många frågor...
Ps. Detta är preliminär eker beräkning. Har inte fälgar ännu och mätt upp "riktig ERD".
// Mike