Hjulbyggartråden

MartinRF

Medlem
Måste fråga om eker/nippel-diametrar.

Jag har mekat lite med ett gammal bakhjul idag pch skadade några nipplar och behöver köpa nya. På nätet finner jag nipplar för ekergänga 1,8 mm, 2,0 mm och 2,34 mm. När jag tar fram skjutmåttet och kollar får jag knappt 2,2 mm diameter på mina ekrars gänga. Ekerdiametern är 2.0 mm mätt med samma skjutmått. Hjulet är orginal bakhjul på min Focus Mares från 2009.

En annan observation: Ekernyckelns (BBB) minsta ända (märkt 3.2) passar bäst.

Vad skall jag beställa, nipplar för 2.0 mm eker? 12 mm långa (mäter 12,7 mm = 0.5 tum)?

/Martin
 

Crocko

Aktiv medlem
MartinRF sa:
Måste fråga om eker/nippel-diametrar.

Jag har mekat lite med ett gammal bakhjul idag pch skadade några nipplar och behöver köpa nya. På nätet finner jag nipplar för ekergänga 1,8 mm, 2,0 mm och 2,34 mm. När jag tar fram skjutmåttet och kollar får jag knappt 2,2 mm diameter på mina ekrars gänga. Ekerdiametern är 2.0 mm mätt med samma skjutmått. Hjulet är orginal bakhjul på min Focus Mares från 2009.

En annan observation: Ekernyckelns (BBB) minsta ända (märkt 3.2) passar bäst.

Vad skall jag beställa, nipplar för 2.0 mm eker? 12 mm långa (mäter 12,7 mm = 0.5 tum)?

/Martin
2 mm är det vanligaste och om din eker mäter det så är det de nipplar du skall ha.
1,8 mm är ofta någon form av lättviktseker och 2,34 är extra kraftiga varianter som tex, elcyklar.

Med vänlig hälsning,
Chris
 

MartinRF

Medlem
Crocko sa:
MartinRF sa:
Måste fråga om eker/nippel-diametrar.

Jag har mekat lite med ett gammal bakhjul idag pch skadade några nipplar och behöver köpa nya. På nätet finner jag nipplar för ekergänga 1,8 mm, 2,0 mm och 2,34 mm. När jag tar fram skjutmåttet och kollar får jag knappt 2,2 mm diameter på mina ekrars gänga. Ekerdiametern är 2.0 mm mätt med samma skjutmått. Hjulet är orginal bakhjul på min Focus Mares från 2009.

En annan observation: Ekernyckelns (BBB) minsta ända (märkt 3.2) passar bäst.

Vad skall jag beställa, nipplar för 2.0 mm eker? 12 mm långa (mäter 12,7 mm = 0.5 tum)?

/Martin
2 mm är det vanligaste och om din eker mäter det så är det de nipplar du skall ha.
1,8 mm är ofta någon form av lättviktseker och 2,34 är extra kraftiga varianter som tex, elcyklar.

Med vänlig hälsning,
Chris
Som jag gissade. Tack för moraliskt stöd.
/Martin
 

konscious

Aktiv medlem
Crocko sa:
konscious sa:
Crocko sa:
konscious sa:
Kolfälgen slår 0,4mm lateralt och 0,3mm radiellt, ska man spänna CX-RayEkern mer?
Har du riktat hjulen underbygget eller bara jagat så jämn spänning som möjligt?
sällan fälgen är så rak i sig själv att det blir perfekt vid exakt jämn spänning, testa att rikta upp den och se vilka värden du har när hjulet är rakt, sen kan du kolla vad fälgtillverkaren rekommenderar för spänning, knappast ekern som kommer gå av innan nippeln kryper genom fälghålet :)
Skulle nog säga både och där problemen uppstår i början om man spänner fel.
Är det inte ekern som går först om fälgen klarar 300kgf?

Nej om det är en korrekt specifikation på fälgen så skall den ju tåla ca 4200 N/mm2 vilket låter som en riktigt stadig fälg, cx-ray är specad till 1600 N/mm2 så i det fallet kommer ekern gå av först.
Vet inte om din tabell är generell eller gäller specifikt för fälgen du bygger på, men om du är nöjt med resultatet så är väl allt bra, behöver du spänna mer finns det lite till att ge, alternativet hade väl varit en kraftigare eker på drivsidan men det verkar du ha valt att inte köra på.
Hur kommer du fram till det värdet, jag har Sapim HM bricka dessutom.
Det verkar som DT Swiss (tabellen) rek gäller generellt som max 1250N på hårda sidan (DS) mot lösa sidan (NDS), på assym vs sym fälgar med 9/10 resp 2/3 spänning på NDS så man får kompensera med mera spänning på DS. Boost naven gör också att spänningen blir jämnare.
Medelspänning bak 1000N och fram 900N låter väl vettigt?
 

Crocko

Aktiv medlem
konscious sa:
Crocko sa:
konscious sa:
Crocko sa:
konscious sa:
Kolfälgen slår 0,4mm lateralt och 0,3mm radiellt, ska man spänna CX-RayEkern mer?
Har du riktat hjulen underbygget eller bara jagat så jämn spänning som möjligt?
sällan fälgen är så rak i sig själv att det blir perfekt vid exakt jämn spänning, testa att rikta upp den och se vilka värden du har när hjulet är rakt, sen kan du kolla vad fälgtillverkaren rekommenderar för spänning, knappast ekern som kommer gå av innan nippeln kryper genom fälghålet :)
Skulle nog säga både och där problemen uppstår i början om man spänner fel.
Är det inte ekern som går först om fälgen klarar 300kgf?

Nej om det är en korrekt specifikation på fälgen så skall den ju tåla ca 4200 N/mm2 vilket låter som en riktigt stadig fälg, cx-ray är specad till 1600 N/mm2 så i det fallet kommer ekern gå av först.
Vet inte om din tabell är generell eller gäller specifikt för fälgen du bygger på, men om du är nöjt med resultatet så är väl allt bra, behöver du spänna mer finns det lite till att ge, alternativet hade väl varit en kraftigare eker på drivsidan men det verkar du ha valt att inte köra på.
Hur kommer du fram till det värdet, jag har Sapim HM bricka dessutom.
Det verkar som DT Swiss (tabellen) rek gäller generellt som max 1250N på hårda sidan (DS) mot lösa sidan (NDS), på assym vs sym fälgar med 9/10 resp 2/3 spänning på NDS så man får kompensera med mera spänning på DS. Boost naven gör också att spänningen blir jämnare.
Medelspänning bak 1000N och fram 900N låter väl vettigt?
Det är inget värde jag kommit fram till för något specifikt bygge utan helt enkelt vad Sapim spelar som brottstyrka på en cx-ray, vad som är lämpligt i ett specifikt fall brukar framgå av fälgtillverkarens specifikation.
 

Ubbe73

Medlem
Ska inhandla lite delar för att bygga mina första hjul. Ska sitta på en Spark RC Team och cyklar mestadels stig med inslag av en del stök. Har planerat nedanstående:
NEWMEN SL X.A.25 Aluminum | 28 Holes
DT 350 Straightpull 6-hole 12x148 mm BOOST // 15x110 mm BOOST
Ekrar - DT Competition (2,0/1,6)
Nipplar - DT Nipple Squorx Pro Head Aluminium 2,0 mm | 15 mm
1567g enligt DT och ca 4700:-

Använt DT's kalkylator och får då att ekrarna ska vara Fram 302/304 Bak 303. Kan man lita på detta? Ett ERD-mått på 600mm enligt Newmen. Har läst att en del mäter själva på fälg/nav och sen köper ekrar. Rätt val av eker och nipplar? Är Sapim ett bättre val? Vet att det skiljer lite i vikt/pris. Verktyg som är prisvärda för montering/justering? Eker-nyckel, eker-tensiometer ? Ej riktställ.
 

Ubbe73

Medlem
Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0
 

marr

Aktiv medlem
Ubbe73 sa:
Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0
Jag har iallafall valt samma när jag tagit sapim men räknat i dts kalkylator.
 

marr

Aktiv medlem
Ubbe73 sa:
marr sa:
Ubbe73 sa:
Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0
Jag har iallafall valt samma när jag tagit sapim men räknat i dts kalkylator.
Låter bra. Hur stämmer DT's kalkylator?
Jag har bara byggt med dts fälgar, då har det stämt bra.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Ubbe73 sa:
marr sa:
Ubbe73 sa:
Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0
Jag har iallafall valt samma när jag tagit sapim men räknat i dts kalkylator.
Låter bra. Hur stämmer DT's kalkylator?
Om det erd du mätt eller fått av fälgtillverkare är mätt lika som dt använder så stämmer kalkylatorn . Obs att det är utan ev brickor .
 

Ubbe73

Medlem
Har tänkt Newmen al 25 och de ska ha 600 i ERD. Naven finns i olika utföranden. Dt 350 DBIS eller DBCL. Hittar ingen info om vad det innebär. Någon som vet? Tänkt bygga med Straightpull.
 

Ubbe73

Medlem
Manurhin2 sa:
Ubbe73 sa:
marr sa:
Ubbe73 sa:
Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0
Jag har iallafall valt samma när jag tagit sapim men räknat i dts kalkylator.
Låter bra. Hur stämmer DT's kalkylator?
Om det erd du mätt eller fått av fälgtillverkare är mätt lika som dt använder så stämmer kalkylatorn . Obs att det är utan ev brickor .
Hur vet jag om brickor behövs?
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Ubbe73 sa:
Manurhin2 sa:
Ubbe73 sa:
marr sa:
Ubbe73 sa:
Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0
Jag har iallafall valt samma när jag tagit sapim men räknat i dts kalkylator.
Låter bra. Hur stämmer DT's kalkylator?
Om det erd du mätt eller fått av fälgtillverkare är mätt lika som dt använder så stämmer kalkylatorn . Obs att det är utan ev brickor .
Hur vet jag om brickor behövs?
Om det behövs borde väl framgå av fälgtillverkaren .
Har bara byggt kolfiberhjul och använder alltid rostfria brickor för att slippa kontakt mellan epoxin och alunipplar ( trots eloxering som sägs avhjälpa problemet ) .

Alla begagnade kolfiberfälgar jag skruvat med har haft ruttna nipplar .
 

Ubbe73

Medlem
Manurhin2 sa:
Ubbe73 sa:
Manurhin2 sa:
Ubbe73 sa:
marr sa:
Ubbe73 sa:
Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0
Jag har iallafall valt samma när jag tagit sapim men räknat i dts kalkylator.
Låter bra. Hur stämmer DT's kalkylator?
Om det erd du mätt eller fått av fälgtillverkare är mätt lika som dt använder så stämmer kalkylatorn . Obs att det är utan ev brickor .
Hur vet jag om brickor behövs?
Om det behövs borde väl framgå av fälgtillverkaren .
Har bara byggt kolfiberhjul och använder alltid rostfria brickor för att slippa kontakt mellan epoxin och alunipplar ( trots eloxering som sägs avhjälpa problemet ) .

Alla begagnade kolfiberfälgar jag skruvat med har haft ruttna nipplar .
Såg att det stod på R2-bike........? att hitta rätt ekrar verkar vara svårt. Kalkylatorn säger 303mm och 304mm. 304 0ch 302mm hittar jag men ej 303. Kan man avrunda och isåfall åt vilket håll? Kortare känns det som.
 

mao

Medlem
Jag var någon sekund från att klicka hem ett par WTB KOM på Planet-X rea när jag såg att där också finns Pacenti tl 28 till samma pris £13, och nu har jag lite beslutsångest. Fattar att de är ganska lika, lätta xc-fälgar, där internet bjuder på en del bilder av spruckna fälgar. Nu tänker jag använda dem till att bättra på terrängegenskaperna på en bockstyrecykel så några drop eller annan grov misshandel kommer de inte att utsättas för. Jag är inte överdrivet tung heller.
WTB-fälgarna har 32 hål, Pacenti 28. Jag lutar åt 28 med tanke på användningsområdet men samtidigt innebär fler ekrar att de klarar ett brott bättre. Eller är det oväsentligt när det ändå är så pass många som 28?
Inre bredd skiljer också 2 mm men jag kommer ändå inte montera större däck än kanske 47 mm och då borde det inte spela så stor roll, oavsett borde 23 vara bättre än 21. Tänker jag rätt?
Något annat jag missat?
Vill gärna testa slanglöst men det verkar ju båda vara kapabla till.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Ubbe73 sa:
Manurhin2 sa:
Ubbe73 sa:
Manurhin2 sa:
Ubbe73 sa:
marr sa:
Ubbe73 sa:
Om man får fram en viss ekerlängd med DT eker i DT kalkylatorn,gäller denna ekerlängd även för ex Sapim? DT comp 2,0/1,6/2,0 är använd i DT kalkylatorn. Alternativ eker är Sapim D-light 2,0/1,65/2,0
Jag har iallafall valt samma när jag tagit sapim men räknat i dts kalkylator.
Låter bra. Hur stämmer DT's kalkylator?
Om det erd du mätt eller fått av fälgtillverkare är mätt lika som dt använder så stämmer kalkylatorn . Obs att det är utan ev brickor .
Hur vet jag om brickor behövs?
Om det behövs borde väl framgå av fälgtillverkaren .
Har bara byggt kolfiberhjul och använder alltid rostfria brickor för att slippa kontakt mellan epoxin och alunipplar ( trots eloxering som sägs avhjälpa problemet ) .

Alla begagnade kolfiberfälgar jag skruvat med har haft ruttna nipplar .
Såg att det stod på R2-bike........? att hitta rätt ekrar verkar vara svårt. Kalkylatorn säger 303mm och 304mm. 304 0ch 302mm hittar jag men ej 303. Kan man avrunda och isåfall åt vilket håll? Kortare känns det som.
Avrunda uppåt i så fall , dt squarx 15mm har ca 4mm frigång .

Allt förutsätter dock att du har rätt mått på näven alternativt har ett dt-nav som finns i spokecalc och att ers på din fälg är mätt lika som dt gör , annars blir det pannkaka .
Dt mäter erd i nivå med botten på spåret i en traditionell nippel , det framgår tydligt om du kollar hos dt .
Om du har en fälg med tillhörande brickor eller en fälg med erd mätt direkt mot innerdiametern på fälgen stämmer inte kalkylatorn .
 

cykloton

Medlem
Jensen sa:
cykloton sa:
Tjena, ska beställa en allebike nu i februari och fick som svar att de nu endast kör med egenmärkes-hjul, deras kolfälgar är reynolds har jag för mig om fast med deras logga. Kolhjulen är inte inom budgeten, men det är däremot aluhjulen. Tycker dock att de var tunga till det priset, borde gå att hitta lättare kan jag tycka? Nån som har tips på något 29" boost hjulset under 1500g, som inte brakar såfort man sätter sig. Inte smalare innervidd än 25mm heller, och gärna styva. Jag väger inte så mycket men vill kunna hoppa och leka lite också utan att de ska gå sönder. Behöver jag lägga mer för att få ner vikten om de ska va både styva, lätta och hållbara? Mvh anton
Vad anser du är tungt o dyrt?
Tungt är kanske över 1500g och dyrt över 8000. Fast när jag smakar på siffrorna kanske inte 1500 är så mycket. Det jag har nu väger väll över 2000.
 

elsyLOL

Ny medlem
En av ekrarna på bakhjulet har gått av. Finns det nåt sätt att räkna ut hur lång eker jag ska ersätta den med utan att montera av alla delar först?

Fälgen är en WTB ST i25 TCS och navet KT-MD4R, 135mm x QR.
 

qma

Aktiv medlem
elsyLOL sa:
En av ekrarna på bakhjulet har gått av. Finns det nåt sätt att räkna ut hur lång eker jag ska ersätta den med utan att montera av alla delar först?

Fälgen är en WTB ST i25 TCS och navet KT-MD4R, 135mm x QR.
Har du båda delarna av brustna ekern så är det ju bara att mäta, och annars är nog det lättaste att skruva ur och mäta en hel eker som sitter i samma läge, på samma sida som den brustna.
 

elsyLOL

Ny medlem
qma sa:
elsyLOL sa:
En av ekrarna på bakhjulet har gått av. Finns det nåt sätt att räkna ut hur lång eker jag ska ersätta den med utan att montera av alla delar först?

Fälgen är en WTB ST i25 TCS och navet KT-MD4R, 135mm x QR.
Har du båda delarna av brustna ekern så är det ju bara att mäta, och annars är nog det lättaste att skruva ur och mäta en hel eker som sitter i samma läge, på samma sida som den brustna.
Det var en växelhaveri, vi lindade ekern runt en annan för att komma hem så den varianten är nog körd.

Det sitter tubeless tejp på fälgen, går det att återanvända eller ska jag köpa nytt och ersätta?
 

qma

Aktiv medlem
elsyLOL sa:
qma sa:
elsyLOL sa:
En av ekrarna på bakhjulet har gått av. Finns det nåt sätt att räkna ut hur lång eker jag ska ersätta den med utan att montera av alla delar först?

Fälgen är en WTB ST i25 TCS och navet KT-MD4R, 135mm x QR.
Har du båda delarna av brustna ekern så är det ju bara att mäta, och annars är nog det lättaste att skruva ur och mäta en hel eker som sitter i samma läge, på samma sida som den brustna.
Det var en växelhaveri, vi lindade ekern runt en annan för att komma hem så den varianten är nog körd.

Det sitter tubeless tejp på fälgen, går det att återanvända eller ska jag köpa nytt och ersätta?
Jo det går att använda beräknings-web-apparna precis som om hjulet var ett bygge, bara du har måtten för navet och fälgen.

Tubeless tape sitter ju över nipplarna där de har spår för att skruva fortare än med ekernyckel, men är alla nipplar hela och sitter kvar, och du är försiktig och inte behöver skruva så många nipplar så kanske du klarar tejpen.
 

C-F

Ny medlem
Hej alla,

Tänkte bygga ett hjulset till min cx och då med straight pull ekrar.
Finns det någon bra instruktion på detta som ni vet om?
Letat en del på nätet och Youtube men inte hittat något klockrent.

/Nybörjaren
 

MEL F.AT

Medlem
C-F sa:
Hej alla,

Tänkte bygga ett hjulset till min cx och då med straight pull ekrar.
Finns det någon bra instruktion på detta som ni vet om?
Letat en del på nätet och Youtube men inte hittat något klockrent.

/Nybörjaren
Är det ekerlängd och DT nav så går det att använda DT Swiss ekerkalkylator. Svårare om det är ett annat fabrikat på naven. Det fakta som behövs är: flänsdiameter H/V, flänsdistans H/V, ekerhålsoffset HV, fälg ERD o asymetrisk? Ekrar antal och antal kross.
 

emmer

Ny medlem
Ekrar upp som vanligt men se till att ekrarna sätter sig rätt i navet, och håll mot dem lite när du börjar dra då de ännu inte satt sig i konan då...
 

marr

Aktiv medlem
Framtida planer som är beställda.

Hope boostnav i silver. 28h
Xr391 fälgar.
Sapim ekrar.
Lättare modell av stighjul åt örange.

Octane orbital one nav.
X 392 fälgar.
Sapim ekrar. Squorx nipplar.
Grajvelhjul åt en votec.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Senast ändrad:

nadderf

Medlem
Erarenheter av för korta ekrar, går det använda längre nipplar? Hjulet uppspänt och rakt, lite för hög ekerspänning men ändå så syns gängorna med ca 1mm, börja om helt med nya ekrar och nipplar? Eller köpa 14mm nipplar?
 

HåkanC

Aktiv medlem
nadderf sa:
Erarenheter av för korta ekrar, går det använda längre nipplar? Hjulet uppspänt och rakt, lite för hög ekerspänning men ändå så syns gängorna med ca 1mm, börja om helt med nya ekrar och nipplar? Eller köpa 14mm nipplar?
Det beror på (bra svar!)
Men med en styv fälg och tillräckligt många ekrar (helst minst 32) så borde det funka med 14mm mässingsnipplar.
Jag har gjort precis så på några (32-ekrade) hjul när jag var för snål för att köpa nya ekrar
och de funkade utan problem i många mil.


/Håkan
 

nadderf

Medlem
HåkanC sa:
nadderf sa:
Erarenheter av för korta ekrar, går det använda längre nipplar? Hjulet uppspänt och rakt, lite för hög ekerspänning men ändå så syns gängorna med ca 1mm, börja om helt med nya ekrar och nipplar? Eller köpa 14mm nipplar?
Det beror på (bra svar!)
Men med en styv fälg och tillräckligt många ekrar (helst minst 32) så borde det funka med 14mm mässingsnipplar.
Jag har gjort precis så på några (32-ekrade) hjul när jag var för snål för att köpa nya ekrar
och de funkade utan problem i många mil.


/Håkan
Tack!
Vill inte va snål om det har konsekvenser, bättre att gå upp 2mm i ekerlängd kanske
 
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer