Crocko sa:
Har själv jobbat med att gradvis spänna upp och grovrikta med ordentlig massage vid jämna mellanrum för att låta hjulen rätta sig ordentligt innan jag börjar finjustera
Vad menar du med "
massage"? Om det är spänningsbefrielse ("stress-relieving") så här
"
It is best to squeeze/lever pairs of spokes that are adjacent but on opposite sides of the wheel,
to balance out the lateral bending loads on the rim" från:
http://forums.thepaceline.net/showpost.php?s=30d625cb202def8f37a832205c6a5a6e&p=1256203&postcount=17
Varför det behövs förklarar hjulbyggargurun Jobst Brandt här:
http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html
Men det räcker att göra det en gång.
Japp den behandlingen har jag bara gjort en gång, men sen lägger jag de på nav centrum och pressar på fälgen medan jag roterar runt och sen vänder jag och gör likadant på andra sidan, har inte läst på exakt vad som händer men det rekommenderades av flera byggare och tar max 30 sekunder att göra mellan uppspännande och riktning så det kan ju inte direkt skada.
Crocko sa:
Vad är en "lagom spänning", visst det finns max för fälgar och nav men vart är sweetspot mellan styvt nog utan att spänna max, 90%?
Ligger nu på 80-90% av max på DS och knappt 60% av det på NDS då är hjulet centrerat och så rakt jag mäktar med, skillnaden är fälgklibbans tjocklek och i brist på micrometer så får det anses vara ok.
Om det inte finns (onödigt låga) spänningsbegränsningar på nav och fälg brukar jag spänna högersidans ekrar till 1200-1400N
och framhjulet till (min) 1kN (på den hårdast spända sidan)
Har du problem med att få tillräckligt hög ekerspänning på högersidan av bakhjulet, trots bra ekernyckel och olja på ekergängor och nippel, kan det kanske vara idé att byta till styvare ekrar på höger sida, ty DT Comp eller
Då verkar jag hamnat där jag skall vara ligger mellan 1000-1100N på högersidan av en fälg med 1200N som max angivelse, fram ligger jag på 850-950N ungefär så där kanske jag skulle unna mig en extra tightning innan jag ger mig där.
Crocko sa:
Asym skall ju minska skillnaden mellan NSD och DS men fågan är ju om den minsta skillnaden uppnås vid max spänning eller om den är linjär.
Ekerspänningsskillnaden beror på den geometriska skillnaden för ekrarna på höger resp väster sidan, dvs deras vinkel.
Om hjulet är centrerat är skillnaden densamma vid 600N som vid 1200N.
Det var så jag utläste resultaten från de olika kalkylatorerna jag testade också, hade väl bara en annan förväntan på hur mycket asym skulle jämna ut skillnaden mellan DS och NDS, nu vet jag ju hur det blev på riktigt. Sen skall ju hjulen användas till långtourande och inte en massa max watt pressande så tiden får väl utvisa hur de uppför sig när de får lite mil på sig.
Jag byggde för flera år sedan hjul med Tune-nav, som hade en ekerspänningsbegränsning på 1kN, till bakhjulet använde jag asymmetrisk fälg, DT Comp på höger sida och CX Ray på vänster, hjulet har fungerat utan behov av ngn större justering el likn i många år och mil sedan dess. Men jag kommer inte ihåg vad ekerspänningen på vänster sida blev.
/Håkan