Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Kanon, tack för all respons.

Får forska vidare ang. ekrarna. Hittar jag inte Competition Race får det bli Revolution istället, eller köra Sapim.
DT Swiss verkar ha ekrar på jämna millimeter, om kalkylatorn säger 291 ska man använda 290 eller 292?

De verkar onekligen väga en del, 350 med J-bend. De var bra mycket lättare med CL istället, då skulle det se ut såhär (kan man köra 294mm rakt av då?

Bilagor

• Skärmklipp1.JPG
    Skärmklipp1.JPG
    125 KB · Besök: 77
Hjulbyggartråden
Normalt väljer man kortare eker. Ibland kan det funka med för lång eker, men har man "otur" går den i botten på nippeln. I detta specifika fall tror jag att 294 funkar även höger bak, men jag lämnar inga garantier :)

CL-naven är lättare, absolut, enligt kalkylatorn 69 gram.

Men så måste man ju ha skivor också. Shimano RT81 CL-skivor inkl. låsring väger 127 gram (160 mm) resp 146 gram (180 mm). KCNC Razor IS-skivor inkl stålskruvar väger 85 resp 109 gram i samma storlek. Magura Storm SL.2 med skruv 111 resp 130 gram. Så beroende på storlek och val av skivor kanske det blir lättare med IS i alla fall? Men RT81-skivor är stabila och bromsar säkert bättre än Razor som är en lättviktsskiva. Jag hade nog valt DT 350 Classic CL framför IS.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
IS och 32 hål. Alltid. Resten är förhandlingsbart :-)

För mig handlar det om att ha grejer där det är lät att hitta reservdelar och inte krävs så mycket verktyg. IS kräver inga verktyg mer än multitoolet. 32-håls fälg växer nästan på träd.

Chansen att hitta rätt reserveker om man saknar sådana är nog större med J-ekrar också för den delen.

Lättviktsskivor funkar säkert jättebra för platt cykling men orättvist att jämföra vikt.

Magura har väl också tjockare skivor än andra märken? Har haft tidigare iaf, 2,2 mm som nya istället för 2,0.

Hjulbyggartråden
Äsch då. Nu fick jag allt rätt på första hjulet. På hjul nr två inser jag att det inte är lika många i varje hög längre. Jag har alltså lyckats blanda någonstans när jag höll på att göra fel.

2mm är ju tillräckligt för att hjulen inte ska bli raka om jag spänner tills gängan försvinner in i nippeln men nästan hopplöst att se skillnad i näven när de inte är spikraka...

Hjulbyggartråden
Nu vart det så mycket hjulprat överallt igår så jag var tvungen att pausa min ommålning av köket och börja bygga på mitt första par.

Gick smidigare än jag trodde att ekra upp ett hjul. Hade ekrarna kvar i sina påsar, och flyttade bort dom som var av fel längd varje gång jag bytte sida.

Satte såklart en hel grupp i fel hå först, nästa gång blir det kanske SP istället :p

Har jag tur så kommer posten förbi med ett billigt riktställ imorgon, och då blir det att ta tag i att få det rakt. Antar att det är först då jag ser om ekrarna har bra längd eller ej.

Hur många av er kör föresten med mätare för ekerspänningen?

Hjulbyggartråden
Insåg även att jag hade lite för brått med att komma igång, glömde helt bort att olja ekergängorna.
Kommer det bli katastrof när man kommer upp i högre spänningar, eller går det att komma undan utan?

Hjulbyggartråden
N_sandstrom sa:
Jag kör både med och utan. Med Park Tool TM-1 kan jag åstadkomma hjul med < +/- 3,5% ekerspänning. På fri hand genom att räkna varv, känna och lyssna < +/- 8% ekerspänning. Alltså max avvikelse på en individuell eker från genomsnittlig spänning. Nästa problem är att känna/höra när det är 1200 N, vilket jag klarar med < +/- 50 N noggrannhet.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
N_sandstrom sa:
Jag kör både med och utan. Med Park Tool TM-1 kan jag åstadkomma hjul med < +/- 3,5% ekerspänning. På fri hand genom att räkna varv, känna och lyssna < +/- 8% ekerspänning. Alltså max avvikelse på en individuell eker från genomsnittlig spänning. Nästa problem är att känna/höra när det är 1200 N, vilket jag klarar med < +/- 50 N noggrannhet.

Det du menar är att när man skaffat en mätare och byggt en bunt hjul med den så kan man lära sig att klara sig utan? :p

Hjulbyggartråden
N_sandstrom sa:
Sixten Fors sa:
N_sandstrom sa:

Det du menar är att när man skaffat en mätare och byggt en bunt hjul med den så kan man lära sig att klara sig utan? :p

Byggde mitt första hjul för 25 år sedan. Har byggt ytterligare några hjul sedan dess, de flesta utan mätare. Nu när jag har en mätare och mäter hjul som jag byggt tidigare visar det sig att de håller sig inom toleranserna ovan. Om man har ett bra fabriksbyggt hjul (= från DT Swiss, inte från Actionsports!) som man kan känna, klämma och lyssna på, kan man rimligt enkelt kalibrera sina fingrar och öron för att sedan överföra denna ekerspänning på det hjul som man håller på att bygga. Så gjorde jag. Hur andra gör vet jag inte.

Hjulbyggartråden
ERD är helt fel, du mäter nu ekrar som har samma diameter som kanttråden på däcket ;)

Gissar på 604-607mm ERD. DT Swiss fälgar är 21mm höga med 599-601mm ERD och vad jag fick Newmens fälg till var 18mm hög. 6mm större diameter.

Hjulbyggartråden
Som sagts tidigare, ERD är inte 622!

Newmen uppger ERD till 600 mm, men DT Swiss anger ERD till 607 mm (inkl brickor som är ca 1 mm) till sin XR391 fälg som har samma mått bredd/höjd. Därför har jag valt att räkna med 604 mm vilket kanske är rimligt (?)

Ekerhålet i navet är inte 2,0 mm, det är mellan 2,5-2,6 mm, annars går det inte att få in t.ex. DT Aerolite ekrar. Nu har jag iofs bytt till DT Revo för att de kostar en femtedel. Men jag skulle bygga med DT Comp (eller DT Aero Comp, Sapim Race) på vänster sida (skivsidan) och DT Revo (eller DT Aerolite, Sapim Laser) på höger sida fram.

Är det inte standard att köra 3-kors när man har 28 ekrar? Det brukar jag göra. Var det en medveten tanke att köra 2-kors?

Novatec anger Fläns-till-Fläns från utsidan av flänsen, därför har jag dragit av 1 mm från 72 till 71 mm för att få centrum av fläns till centrum av fläns.
D711.jpg

Är planen att köra DT Squorx alunipplar + PHR brickor? Olika nipplar samt med/utan brickor kan ge olika ekerlängd.

Nedan är vad jag tror är en rimlig kalkyl. Lämnar inga garantier för ERD 604.
Hub5.png

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jeppe_E sa:
Grymt, tack för bra svar. Angående ekerhål så anger novatec det som 14 gauge och vad jag kunde få fram var 2 mm. men det kanske mer var en indikation på vilken tjocklek som navet klarar och inte själva hålet. Om man får tro newmen, så får man väl använda deras brickor.

Sixten, bakhjulet då.

Nav: Novatec D792SB-X12
http://www.eshop.novatecwheels.eu/category/hubs-disc/d792sb-a4a-x12-abg-11s/
Jag skulle välja D772SB/A-A4A-X12-ABG-11S http://www.eshop.novatecwheels.eu/category/hubs-disc/d772sb-a-a4a-x12-abg-11s/
Men hittar inte 28H i svart. Maila Novatec och fråga. Kanske inte spelar någon större roll, D792 är säkert ok. A4A är bra, 4 pawls istället för 3-pawl i AA naven. Oavsett, det är samma mått i ekerkalkylatorn. Testa själv att mata in data!

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Max 930 N ekerspänning är ok för barn, min son kör Crest Mk3 och han väger under 35 kg.
Jag (80 kg) kör 1250 N +/- 50 N i mina bakhjul.

Tydligen för vuxna också, kanske inte på internet dock!

Har för mig att actionsports hade rider weight 80kg med crest förr, dock verkar det bortplockat?

Hjulbyggartråden
Rattnalle sa:
Finns det någon som helst anledning att inte spänna till fälgen högsta angivna ekerspänning? Dvs ca 1200 i rätt många fall.
Fråga DT Swiss som bygger alla sina bakhjul så.

Edit: Missade ordet inte i ditt inlägg så mitt citat/svar blev typ goddag yxskaft, sorry :)

För övrigt så bygger DT Swiss alla sina Spline bakhjul (lvg/mtb/fälgbroms/skivbroms) med genomsnittlig ekerspänning på 1100-1250 N, samt min 1050 N och max 1300 N på en individuell eker. Fälgarna de bygger med har alla (?) angiven max ekerspänning på 1200 N, men de tillåter alltså upp till 1300 N på individuell eker.

Crest 930 N... Wtf! Om man bygger med 920 +/- 40 N på drivsidan blir det kanske 600 +/- 35 N på frisidan. Lägsta ekerspänning 565 N är iofs. praktiskt om man behöver rikta/justera hjulet i fält då man knappt behöver en ekernyckel utan kan vrida nipplarna mellan tummen och pekfingret :)

Edit 2: Byggde för övrigt ett nytt hjul idag. Det blev 1250 +/- 30 N på drivsidan och runt 850 N på frisidan.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Tips på 29" fälgar med ERD 606 sökes. Tänkte testa att byta fälgar från mina 20mm ID dt swiss xr 331 (?) till något lättare och bredare om det blir en rimlig kostnad. Hjulsetet är Dt Swiss x1700 boost fram och ej boost bak. Verkar ha 606 i erd... Naven är ju 350 och ekrarna kanske lite väl för min fjädervikt men man vill ju även få ner vikten på 1719g om det går...

Hjulbyggartråden
Nu fick jag hem ett Park Tool TM-1.
Det var nog lika bra.
Spänningen på bakhjulet låg runt 1600-1800N, vissa av ekrarna var ovan "skalan" i konverteringstabellen.
Rakt och fint, men inte vidare jämnt spänt heller,

Man ska inte gå på känsla när man inte vet hur saker ska kännas :p

Hjulbyggartråden
N_sandstrom sa:
Nu fick jag hem ett Park Tool TM-1.
Det var nog lika bra.
Spänningen på bakhjulet låg runt 1600-1800N, vissa av ekrarna var ovan "skalan" i konverteringstabellen.
Rakt och fint, men inte vidare jämnt spänt heller,

Man ska inte gå på känsla när man inte vet hur saker ska kännas :p
Heh nä den är lurig.

Jag väntar också på en sån. Hjulen står ospända så länge. Lånade en senast men kände att det kan vara schysst att ha inför resor och så, minska risken för haverier på bortaplan.

Hjulbyggartråden
NickPick sa:
Tips på 29" fälgar med ERD 606 sökes. Tänkte testa att byta fälgar från mina 20mm ID dt swiss xr 331 (?) till något lättare och bredare om det blir en rimlig kostnad. Hjulsetet är Dt Swiss x1700 boost fram och ej boost bak. Verkar ha 606 i erd... Naven är ju 350 och ekrarna kanske lite väl för min fjädervikt men man vill ju även få ner vikten på 1719g om det går...
Billig, bredare, lättare. Välj två :)

380 gram / 20,0 mm, DT XR331 https://r2-bike.com/DT-Swiss-Rim-29-XR-331
380 gram / 23,0 mm, Crest Mk3 https://r2-bike.com/NOTUBES-Rim-29-ZTR-Crest-MK3 tveksam ekerspänning...
380 gram / 24,8 mm, American Classic Race https://r2-bike.com/AMERICAN-CLASSIC-Rim-29-MTB-Race-Stealth-Black-Tubeless
400 gram / 25,0 mm, Newmen SL 25 https://r2-bike.com/NEWMEN-Rim-29-Evolution-SL-XA25-Aluminum
410 gram / 22,5 mm, DT XR361 https://r2-bike.com/DT-SWISS-Rim-29-XR-361-asymmetric
415 gram / 29,3 mm, American Classic Wide https://r2-bike.com/AMERICAN-CLASSIC-Rim-29-MTB-Wide-Lightning-Stealth-Black-Tubeless
440 gram / 25,0 mm, DT XR391 https://r2-bike.com/DT-SWISS-Felge-29-XR-391_1
440 gram / 25,0 mm, Atmosphere 25XL https://www.actionsports.de/fun-works-atmosphere-25-xl-black-29er-1942

Byter du alla 56 ekrar från DT Competition 2.0/1.8 till DT Aerolite / DT Revolution / Sapim CX-Ray / Sapim Laser sparar du knappt 100 gram. Behåller du dina DT Comp höger bak och byter alla andra ekrar sparar du knappt 75 gram.

Dina 56 st DT Squorx alu nipplar + PHR brickor väger totalt 36 gram, vilket du kan banta med 18 gram till 18 gram med DT Std Alu 2,0/12 mm nipplar och skippar brickorna.

Lättare än ovan kräver lättare nav och/eller en superlätt (och ev. ömtålig) CF-fälg.

Hjulbyggartråden
Då känns ju crest mk3 ändå som en vinnare. Jag har dom på två andra hjulset och är nöjd.
Dock känns det nästan roligare att bygga ett helt nytt hjulset med LB flyweight. Mycket dyrare men mina xr331 fungerar ju bra med 2,25 och runt 1,5 bar så det duger ju åt mig. 22mm ID för hutlösa 275usd per styck plus eventuell tull och momsär ju lockande. 280g med viktgräns på 100kg.

Tack för utförligt svar!

Hjulbyggartråden
NickPick sa:
Då känns ju crest mk3 ändå som en vinnare. Jag har dom på två andra hjulset och är nöjd.
Dock känns det nästan roligare att bygga ett helt nytt hjulset med LB flyweight. Mycket dyrare men mina xr331 fungerar ju bra med 2,25 och runt 1,5 bar så det duger ju åt mig. 22mm ID för hutlösa 275usd per styck plus eventuell tull och momsär ju lockande. 280g med viktgräns på 100kg.

Tack för utförligt svar!
Crest är en vinnare... om man väger under 40 kg :)
Jag hade hellre cyklat på 20 mm XR331 än 23 mm Crest Mk3 med skitlåg ekerspänning.

Varför inge välja 400 gram / 25 mm Newmen SL 25 https://r2-bike.com och byta till Sapim Laser SP https://r2-bike.com/sapim-spoke-laser-straightpull-black vänster bak och höger fram? Fälgarna är totalt 40 gram tyngre än Crest, men du sparar 50 gram med nya ekrarna. Totalt sett får du breda, lätta, styva och starka hjul. Betydligt trevligare än Crest Mk3 om du frågar mig.

Hjulbyggartråden
Dom håller för mig som väger sub 70kg. Har du ens cyklat på en cykel med crest mk3 eller är det internetteori?
Märker absolut ingen skillnad mot de nuvarande fälgarna från dt swiss för övrigt.

Jag körde ett tag på överspända crest och även dom höll. Gjorde en liten miss i beräkningen så att säga. Har totalt sett ägt 3 par hjul med crest på 2 år tid och är nöjd. Dt raceekrar på alla.

Jag kör max 2.35 breda däck så 22-23mm id räcker åt mig tror jag.

Hjulbyggartråden
NickPick sa:
Dom håller för mig som väger sub 70kg. Har du ens cyklat på en cykel med crest mk3 eller är det internetteori?
Märker absolut ingen skillnad mot de nuvarande fälgarna från dt swiss för övrigt.

Jag körde ett tag på överspända crest och även dom höll. Gjorde en liten miss i beräkningen så att säga. Har totalt sett ägt 3 par hjul med crest på 2 år tid och är nöjd. Dt raceekrar på alla.

Jag kör max 2.35 breda däck så 22-23mm id räcker åt mig tror jag.
Jo jag har cyklat på sonens Crest Mk3 32H med DT Aerolite ekrar, även om hans Scale i medium är liten för mig. Hjulen är lätta (1385 g) men inte styva nog för min smak, jag gillar inte att hjulen flexar i sidled när man studsar mellan stenar och rötter. Alla* andra på marknaden förekommande fälgar utom Stan's Crest och Iron Cross tål ca 1200 N, av en anledning. Newmen som är en nyare fälg väger 20 gram mer, är 2 mm bredare och tål 1200 N. Priset är ungefär samma som Crest. Varför köpa den sämre fälgen när det idag finns bättre alternativ?

Bilagor

• CrestMk3_bak.jpg
    CrestMk3_bak.jpg
    166.6 KB · Besök: 85
Hjulbyggartråden
Hm.
Nu fick jag ett hjul jag var nöjd med.
Drivsidan låg runt 25.5 enligt TM-1 (ca 1300N), allt var rakt och fint, icke drivsidan var hjälpligt jämn.

Sedan krängde jag på ett däck och pumpade upp tills kantråden satte sig.
Spänningen sjönk såklart drastiskt, men även efter jag släppt ut luften så var den nere på ca 24 (1000 N), och icke drivsidan var riktigt lös.

Är detta något som händer första gången en fälg pumpas upp? Har jag masserat ekrarna för dåligt?
Hur bygger man ett hjul som håller för att monteras? :p

Hjulbyggartråden
Men vad gör man åt att det tappar så vansinnigt mycket spänning av att man blåser upp ett däck?
Ska man slänga på ett däck en eller fler gånger i byggprocessen och spänna om efter det?

Hjulbyggartråden
Funderar lite löst på nya hjul till min xc cykel. Den levererades med Bontrager Kovee Elite 2 vilket jag tänkte spara till xc tävlingar med raceking däck då de är hyffsat lätta.
Nu tänkte jag bygga ihop ett par hjul med 30 mm innerbredd för 2.4 däck som tål lite mer stök.
Några rekommendationer för min 80kg?
Budget typ 8000:-
Boost nav
80kg cyklist.

Hjulbyggartråden
kave sa:
Funderar lite löst på nya hjul till min xc cykel. Den levererades med Bontrager Kovee Elite 2 vilket jag tänkte spara till xc tävlingar med raceking däck då de är hyffsat lätta.
Nu tänkte jag bygga ihop ett par hjul med 30 mm innerbredd för 2.4 däck som tål lite mer stök.
Några rekommendationer för min 80kg?
Budget typ 8000:-
Boost nav
80kg cyklist.
Du bygger riktigt bra kina-hjul för 8-10 k beroende på val av nav. Det hade jag satsat på. =)

Tillbaka
Topp