Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Jag ska bygga ett par hjul åt min mamma. Hon är rätt liten så jag vill göra så lätta hjul som möjligt utan att det blir skit dyrt. Fördelen är ju att cykel + cyklist väger nog 70 kg så det borde ju gå att göra ganska lätt.

Fälgbroms och quickrelease.

Några ideer på delar?

Hjulbyggartråden
Mad Charger sa:
Sixten Fors sa:
559/584/622? Bredd på däck? Typ av cykel? Typ av cykling? Body: HG 10 lr 11 road, xD? Typ. Blir enklare så...
622, 25-28, Trek lv Dam model, Cykelsemestrar på Mallorca och cykling hemma i Sverige, 11- delat shimano.
Färdiga hjul, att jämföra mot hemmabygge:
1533 gram / 4400 kr DT R20 Dicut https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=140043
1415 gram / 6700 kr DT RR21 Dicut https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=140035

Hemmabygge:
Hjul_lvg.png

Som alternativ till ovan man man använda DT Swiss RR411 (18-622), DT Revolution eller DT Aerolite ekrar, DT nipplar till ungefär samma kostnad och plus 10-20 gram vikt.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Kollat runt lite nu och det lutar åt följande.

Nav: Novatec A291SB 20H och F482SB 24H (Båda för 33,75 usd på Aliexpress)
Fälg: RR411 140 eur
Ekrar: DT Revulotion 35,64 eur
+10 eur för frakt.

Tot: 2110 kr

Hur är det att handla på ali? Lite väl billigt, kanske av en anledning.

Om jag räknat rätt väger hjulen in på 1386g vilket känns väldigt lätt för dom pengarna.

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Idag har jag roat mig med att mäta alla mina hjul hemma med min nya Park Tool TM-1.

Antingen mäter den alldeles för högt, eller så är hjulen jag har byggda till 1800N +.

Jag vet ju att mätaren inte är vidare pålitlig när det kommer till absolut spänning, så jag antar att den helt enkelt visar högt, frågan är hur mycket.

Finns det något husmorsknep för att veta om en eker är "typ rätt" spänd?

Spänner jag en eker till mätarens 1200N så märker jag ju att den är klart slappare än på dom befintliga hjul jag har, men jag har inte vana nog för att veta vad som är "rätt".
Dom hjulen jag har är dessutom i den billiga och inte vidare välspecade kategorin, så jag vet inte vad jag har att vänta av dom.

Hjulbyggartråden
kave sa:
Jag antog att man sparade lite på att bygga själv :)
Skillnaden är att om man bygger själv med delar från Bike24 så vet man att man får den ekerlängd man beställt och att nipplarna fortfarande är hela.

Det är enklare än att riva ner de dåligt ihopsatta (ojämn och felaktig ekerspänning) AS-hjulen, mäta alla ekrar och byta de som har fel längd, kasta 50% av nipplarna som är sönderdragna, etc. För att sedan bygga upp hjulen igen, men med korrekt teknik och ekerspänning :)

Varför inte XR391 istället för XM421? Samma bredd, lägre vikt, nyare fälg, billigare. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=235313

Hjulbyggartråden
Sandström skrev:
Finns det något husmorsknep för att veta om en eker är "typ rätt" spänd?
------
Våg - eker - vikter
Är väl det enklaste du kan kontrollera med

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Actionsports verkar ha gått ner sig ordentligt sen de var HK för ett par år sen om det är så illa som du beskriver Sixten.

Mitt enda hjulpar därifrån var klanderfritt och nipplarna var hela och fina så det var lätt att rikta och lätt att riva när jag skulle byta fälgar. Men det var fyra år sen jag köpte det hjulparet.

Hjulbyggartråden
Sixten: Ja, du har säkert alldeles rätt. Vet du något annat alternativ än XM481 om man vill ha 30mm innerbredd? Jag ska köra med 2.4" breda däck.

Hjulbyggartråden
kave sa:
Sixten: Ja, du har säkert alldeles rätt. Vet du något annat alternativ än XM481 om man vill ha 30mm innerbredd? Jag ska köra med 2.4" breda däck.
XM481 verkar schyssta. Jag spanade på liknande fälgar för ett tag sen och de två argument jag kan komma på för att välja något annat är att du vill ha tyngre och hållbarare fälgar eller att du vill ha billigare fälgar. Själv gick jag på billigare och WTB Frequency i29.

Hjulbyggartråden
Tänkte lära mig bygga hjul och börjar då med ett traditionellt fälgbromsat par på nya Mavic Open Pro UST med 24 ekrar fram och 28 bak. Finns billiga Kina-nav som är något att ha? Novatec A291SB/F482SB är lätta och billiga men nästan alla jag hittar är 20H/24H, ett fåtal säljare har 24H/28H men dessa har haft en högre prislapp. Nav från Bitex verkar säljas billigt under alla möjliga varumärken, omdömena kring dessa verkar dock generellt vara att de fungerar kanon så länge det är torrt men att lagren dör vid första bästa regnväder. Kanske lika bra att inte lura sig själv och gå på pålitliga DT 350 även om de är tunga…

Hjulbyggartråden
Det finns lite olika varianter av Novatecnaven. Lättaste framnavet A291SB/A-SL skall enligt uppgift väga 59-60 gram, medan det som inte har tillägget SL kanske väger 76 gram (obekräftad info).

47 EUR A291SB/A-SL 24H Svart http://www.eshop.novatecwheels.eu/category/hubs-non-disc/a291sb-a-sl/

Baknavet finns med olika body/frihjulsmekanism, A = 3-pawl, A4 = 4-pawl (lyxigare). Skall enligt uppgift väga 228 gram.

99 EUR F482SB-SL/AB-A4ABG-11S 28H http://www.eshop.novatecwheels.eu/category/hubs-non-disc/f482sb-sl-ab-a4abg-11s/
95 EUR F482SB-SL/AB-AABG-11S 28H http://www.eshop.novatecwheels.eu/category/hubs-non-disc/f482sb-a-aa-11s-abg/

Fri frakt.

Bilagor

• Nova_Pawls.png
    Nova_Pawls.png
    227.5 KB · Besök: 62
Hjulbyggartråden
Hade i princip bestämt mig för: Wheelset 29" DT Swiss MTB Disc Centerlock Straightpull Hubs | Newmen Carbon Rims | Sapim CX-Ray |
Men efter att ha läst på lite så blir jag lite tveksam. Har läst i tråden att det är bättre med lite bredare fälgar och därmed möjlighet till lägre lufttryck. Newmen är 22 mm invändigt. Fördelen är dock att max systemvikt är 120 kg. Jag väger 90 kg.
Har nu hittat en fälg, Duke Lucky Jack SLS 299 Carbon 25,6 mm invändigt. Men, informationen på diverse hemsidor säger emot varandra angående max vikt. HIttar max Rider Weight på både 85, 90 och 95 kg. R2-bike säger 85 kg med 28 ekrar och 95 kg med 32 ekrar, för färdigbyggda hjul. Men kollar man på enbart fälgen så står det 90 kg.
Acros säljer färdiga hjul med denna fälg och anger 95 kg med 28 ekrar?!

Så, är det någon som vet mer om denna fälg?
Fördel Duke: 25,6 mm och asymmetrisk (är det en fördel?)
Fördel Newmen: 120 kg max systemvikt.
Kommer använda fälgarna endast på tävling typ långlopp.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
TS975 sa:
Hade i princip bestämt mig för: Wheelset 29" DT Swiss MTB Disc Centerlock Straightpull Hubs
Varför DT SP nav med Centerlock? Med 6-bult har du möjlighet att spara många gram på lättare skivor, typ KCNC Razor.
Ja, de var lätta skivor! Men, är tveksam till greppet när det är blött. Måste få stopp på mina 90 kg.
Har idag bara hjul med CL. Dock ingen ursäkt till att köpa det även nu...

Hjulbyggartråden
Framhjulet ihopsatt och i princip rakt, det är inte perfekt runt men det är så lite att jag inte kommer kunna se det med ett däck på. Vad tror ni? Först spände jag hela hjulet till ca 120 kgf på bromssidan och knappt 90 på andra sidan och helt jämn spänning. Sen riktade jag det med så lite justering som möjligt.

Hur gör ni som har en Park Tool TM-1 när ni släpper? Jag får värden som skiljer sig så mycket som 5 hack beroende på om jag släpper långsamt och försiktigt eller med lite fart. Helt plötsligt blev ekerspänningen väldigt hög känns det som men jag släppte den nog med lite mer snärt i förrgår och fick då lägre värden

Bilagor

• Screenshot (25).png
    Screenshot (25).png
    16.5 KB · Besök: 73
  • Screenshot (26).png
    Screenshot (26).png
    17.4 KB · Besök: 92
Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Kan tillägga att jag provmätte sambons hjul med WTB Frequency i25, DT350 och DT Competition och med däck på säger TM-1:an typ 160 kgf..

Det jag byggt nu är WTB Frequency i29, DT350 och DT Revolution.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Rattnalle sa:
Framhjulet ihopsatt och i princip rakt, det är inte perfekt runt men det är så lite att jag inte kommer kunna se det med ett däck på. Vad tror ni? Först spände jag hela hjulet till ca 120 kgf på bromssidan och knappt 90 på andra sidan och helt jämn spänning. Sen riktade jag det med så lite justering som möjligt.
Hur gör ni som har en Park Tool TM-1 när ni släpper? Jag får värden som skiljer sig så mycket som 5 hack beroende på om jag släpper långsamt och försiktigt eller med lite fart. Helt plötsligt blev ekerspänningen väldigt hög känns det som men jag släppte den nog med lite mer snärt i förrgår och fick då lägre värden
Jag har inte märkt något konstigt när jag mäter. Släpper normalsnabbt och kontrollerat. Inte BLAM! och inte försiktigt. Exempel nedan på två av tre hjulset jag byggde i december. Har räknat om från kgf till Nm för att siffrorna skall betyda något för mig.

Bilagor

• Hjul1.png
    Hjul1.png
    55.8 KB · Besök: 64
  • Hjul1b.png
    Hjul1b.png
    52.5 KB · Besök: 134
Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Rattnalle sa:
Jag har inte märkt något konstigt när jag mäter. Släpper normalsnabbt och kontrollerat. Inte BLAM! och inte försiktigt. Exempel nedan på två av tre hjulset jag byggde i december. Har räknat om från kgf till Nm för att siffrorna skall betyda något för mig.
Du är uppenbarligen betydligt mer noggrann än mig ;)
Frågan är om jag är noggrann nog eller om jag ber om trubbel genom att inte finjustera en timme till per hjul.. Jag kommer ju oavsett få skruva på dem för att fälgarna byter form när man slår dem i hårda saker.

(Enheten du söker är annars N, inte Nm) Oavsett så är det ju ungefär faktor 10 bara och rekommenderad ekerspänning för min fälg anges i kgf, 110-120 kfg mer specifikt, en bit högre än jag ligger nu..

Nästa stora fråga är om jag ska behålla klistermärkena eller inte.. Ska jag kladda med label off vill jag göra det innan jag tejpar.

Hjulbyggartråden
Helt riktigt, vridmoment vs. dragkraft. Jag hade hjärnsläpp. Om det är viktigt med exakt ekerspänning vet jag inte, jag siktar på max +/- 3% N och max +/- 0,3 mm slag och har svårt att sluta innan jag är där.

DT bygger med upp till 1250 N snitt och 1300 N på individuell eker på sina hjul där max spänning för fälg anges till 1200 N. Om jag ligger på 1270 +/- 30 N är det ok.

Hjulbyggartråden
Rattnalle sa:

Jag gör som dig, dvs undrar lite hur tusan man gör egentligen.
Släpper jag "normalt" så får jag värden som verkar alldeles för höga, spänner man mot 120 kgf så blir ekrarna märkbart väldigt lösa, och alla färdiga jul hemma mättes i trakterna kring 180 kgf.

Om jag "hjälper" instrumentet in lite mer efter jag har släppt så stannar den dock på värden som känns mer rimliga.
Så min plan är att försöka låna ett annat instrument och jämföra ifall mitt låter likadant.

Kan tillägga att mitt även ger ett märkbart ljud av aluminium som skrapar mot aluminium när jag släpper det mot en eker.

Hjulbyggartråden
N_sandstrom sa:
Rattnalle sa:

Jag gör som dig, dvs undrar lite hur tusan man gör egentligen.
Släpper jag "normalt" så får jag värden som verkar alldeles för höga, spänner man mot 120 kgf så blir ekrarna märkbart väldigt lösa, och alla färdiga jul hemma mättes i trakterna kring 180 kgf.

Om jag "hjälper" instrumentet in lite mer efter jag har släppt så stannar den dock på värden som känns mer rimliga.
Så min plan är att försöka låna ett annat instrument och jämföra ifall mitt låter likadant.

Kan tillägga att mitt även ger ett märkbart ljud av aluminium som skrapar mot aluminium när jag släpper det mot en eker.
Jag känner igen mig exakt. Inklusive skrapljud :-)

Mäter jag ekarna på dirt cykeln får jag värden utanför tabellen typ. Det känns lite suspekt..

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
marr sa:
Är detta en rimlig fälg att bygga på?

https://www.lightbicycle.com/35mm-w...-bike-enduro-with-tubeless-compatibility.html

För den ganska platta hemmastigcyklingen. Ska tåla lite rådjursenduro. Men i parken/liften plockar jag fram en klassiker i alu.
Det är det säkert. Vad tror du annars om denna? https://www.aliexpress.com/store/pr...322.html?spm=2114.12010612.0.0.25175a6fcPadlv

Att den saknar hål? :p
Lb känns ändå testat, ali är lite sådär.

Hjulbyggartråden
Lånar den här tråden då jag inte hittat något på mina 5 minuters google sökande.
MEN, jag tog loss mitt framdäck för att rengöra det, och nu när jag skall sätta tillbaka det så har skivbeläggen på skivbromsen tryckts emot varandra så att skivan inte får plats. Jag kan ju som nödlösning köra utan frambroms men det känns inte helt ok, vilken skurv behöver jag skruva på för att kunna sära på bromsbeläggen?
IMG_20180115_154818.jpg

IMG_20180115_154848.jpg

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Kul med kolfälgar, mindre kul när den går av. Kör numera endast kol på skivbromsade landsvägsfälgar där jag har två LB-fälgar.

Förstört två st LB 35mm(den länkade), en fram och en bak. Även förstört en LB38(31,6mm inv) bak. Nu kör jag endast alu då jag föredrar bekvämligheten med att kunna byta fälg från inköp till bytt på en vecka. Kolfälgar vet man aldrig när dom dyker upp från kina. Nackdelen är ju trots allt bara 50-100g mot likvärdig alu.

Kvalitén är bra, det är bara den där gången man kommer lite hög fart på en kant som man missade i farten. Har du pengarna så skulle jag nog ändå prövat deras 35mm-fälg. Så jättedyrt är det inte vid inköp av två fälgar. Lägg i huck norris i bakdäcket och bedöm själv.

Klarar sig kolfälgen dubbelt så länge som alufälg så är det ändå lika dyrt och då har du fått pröva kolfälgar. DT Swiss ligger ju på 80-90€.
tillägg: För mig på kolfälg så snittade jag 1 fälg per år.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Hyvä sa:
Lånar den här tråden då jag inte hittat något på mina 5 minuters google sökande.
MEN, jag tog loss mitt framdäck för att rengöra det, och nu när jag skall sätta tillbaka det så har skivbeläggen på skivbromsen tryckts emot varandra så att skivan inte får plats. Jag kan ju som nödlösning köra utan frambroms men det känns inte helt ok, vilken skurv behöver jag skruva på för att kunna sära på bromsbeläggen?
*bild inom snart*
Om bromsen är hydraulisk vilket den borde vara med det problemet stoppar du bara in en smörkniv och bänder isär beläggen igen.

Tillbaka
Topp