landen
Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:DT 15 mm är som en 12 mm med extra 3 mm torx på ovansidan
Ja då är det ju verkligen superlugnt, tackar!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sixten Fors sa:DT 15 mm är som en 12 mm med extra 3 mm torx på ovansidan
Zwinto10mm sa:Tjena! Om ni skulle bygga ett hjulpar med tex WTB Scrapper i45 27.5" (eller finns lämpligare fälg bredd/prismässigt?) för 150x15mm fram och 170x12mm bak, vart skulle ni vända er då? :)
Skall sitta på min fatbike som pendlarhjul/xc med kanske Maxxis chronicle 3" till jobbet för det mesta, men dem får gärna tåla lite stryk om jag får för mig att sätta på ett par köttigare däck för "enduro" körning.
gandhi sa:Den bästa kombon är här DT Competition/DT Competition Race med sina 1,8 mm resp 1,6 mm midjor. De ger en kvot på 0,79.
Sapim D-light (1,65 mm) i komb med Sapim Race (1,8 mm) ger en kvot på 0,84 vilket också är skapligt nära om du föredrar Sapim.
Kolla på Hope Pro 4 kanske?Doctor C sa:Finns det något annat bra nav relativt priset?
Stumpy sa:Kolla på Hope Pro 4 kanske?Doctor C sa:Finns det något annat bra nav relativt priset?
Börjar så smått tänka om. På cykeln sitter idag originalhjulen, ett par Sun Ringlé med 28 ekrar. Fälgarna är inte helt runda. Ingen katastrof i och för sig men jag vill ändå byta ut dem. Hittade inga lämpliga 28-håls DH-fälgar när jag sökte runt så jag beslutade mig för att bygga helt nya hjul. Nu har jag emellertid upptäckt att DT Swiss EX 471 sannolikt fungerar för DH (fastän de inte klassas som DH) och de finns i 28-hål. Så det lutar åt att beställa sådana och bygga om befintligt hjulpar istället.qma sa:Novatec gör bra DH-nav oxå, men de kanske inte är billigare än DT 350.Stumpy sa:Kolla på Hope Pro 4 kanske?Doctor C sa:Finns det något annat bra nav relativt priset?
hm sa:Varför behövs dom byggas om för att riktas? Har nipplarna ärgat fast ?
Stumpy sa:Dr Spoke avrådde från att bygga skivbromshjul av de gamla 20-håls 303-fälgar (~2012) som jag fått tag på, så det blev fälgbromshjul av dem.
hm sa:Det gick lite överstyr när jag beställde nya nav till årets hjulbygge och la en "månadslön" på dom när investeringar höll på att ge utdelning , sen kom strafftullarna så vi får se hur det går med det. ?
Men lätt blir det iaf .
Hur är det med smörja nipplarna på lättviktsbyggen och Alunippar .
Behövs det kladdas med det?
Eller går det ändå inte att spänna ekrarna till sådana nivåer och nipplarna ärgar ändå fast..
Jensen sa:hm sa:Det gick lite överstyr när jag beställde nya nav till årets hjulbygge och la en "månadslön" på dom när investeringar höll på att ge utdelning , sen kom strafftullarna så vi får se hur det går med det. ?
Men lätt blir det iaf .
Hur är det med smörja nipplarna på lättviktsbyggen och Alunippar .
Behövs det kladdas med det?
Eller går det ändå inte att spänna ekrarna till sådana nivåer och nipplarna ärgar ändå fast..
VAd är det för fälgar o ekrar?
Doctor C sa:@qma: Sixpack Sam? Trevlig fälg med hänsyn till priset. Lite tyngre än vad de själva angav. Jag har dock svårt att få till tubeless med dessa fälgar, däcket vill liksom inte poppa.
Skumt! Men bra för dig. Jag provade till och med med kompressor utan framgång; det ville inte bli tätt utan blåste ut på sidorna.qma sa:Nu har jag spänt klart, stansat och monterat hjulen. Jag körde med vanlig 25 mm Tesa 4289 och Stan's Race sealant, och det poppade med golvpump utan några specialinstatser. Gjorde som jag brukar - skakar guckan och trycker in genom ventilen innan jag pumpat däcket, sen snurrar några varv och pumpar hårt (med hörselkåpor på om nåt skulle smälla). La upp några bilder i "visa din uppgradering" - https://happyride.se/forum/read.php/1/2493300/3310811#msg-3310811.Doctor C sa:@qma: Sixpack Sam? Trevlig fälg med hänsyn till priset. Lite tyngre än vad de själva angav. Jag har dock svårt att få till tubeless med dessa fälgar, däcket vill liksom inte poppa.
Jag har provat med Schwalbe Nobby Nic och Hans Dampf, bägge i 2.35" och SS. Däcket smäller aldrig till som det brukar utan det kryper sakta på plats utan ett ljud. Och när man tömmer på luft så lossnar det igen. Nu har jag iofs inte tänkt att gå tubeless på dessa ändå så i mitt fall kvittar det.qma sa:Intressant, det kanske är däcken ja.
Maxxis DHR2 2C Exo TR 2.3" bak, High Roller 2 2C TR OEM 2.4" fram.
Bakdäcket var nytt, framdäcket kört några månader med slang tidigare.
Märkte att de vill lossa från fälgsidan när jag tömmer ut luften, men de poppar på utan vidare när jag pumpar upp igen.
I värsta fall kan det vara jobbigt vid burpning ute i fält, vi får se...