Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Hejsan,
Nu har jag fått för mig att bygga egna hjul och eftersom jag helt är nybörjare på detta tar jag gärna emot lite råd ang. ekrar, nipplar och eventuellt brickor.
Hjulen blir 27,5tum och ska sitta på en kona process 153. Den cyklas till 95% på stig runt Stockholm där det blir ett och annat drop men inga stora saker. Sedan blir det väll förhoppningsvis en del liftcykling i flottsbro och någon enstaka utflykt till typ Järvsö.
Idag går cykeln ganska snällt men fälgarna får gärna vara lite framtidsäkra för när man börjar våga köra lite tuffare, vikt på chaffören ligger runt 85. Kanske 95 med ryggsäck och allt.

Fälgar blir dessa: http://eu.acebike.com/carbon-rims/a...uro-mountain-bike-carbon-rims-offset-35s-plus
Med 32 Ekrar fram/Bak.
Nav tänkte jag mig DT swiss 350 15x100 samt 12x142. Centerlock och XD kassett. Centerlock blir det för jag redan har en hel hög med sådana bromskivor.
Har räknat ekerlängd med freespoke och kommit fram till dessa ekerlängder (Fälg ERD 558 samt 3mm offset/ 3 cross pattern ).
Fram 271,2 resp 271,9mm
Bak 271,4 resp 270,7mm
Kan det stämma och kan man då avrunda till 272mm på samtliga? Samt vilken typ av eker? Kan sapim D-light vara ett ok mellanmjölksalternativ?
Vilka nipplar till detta? alu eller mässing?
Sedan känns det också som att man skulle vilja ha någon form av bricka mellan fälg nippel också?
Mvh, Niclas

Hjulbyggartråden
Skulle säga ERD 558+4. Då tillverkaren inte specat var dom mätt så är det alltid standard att ta fälgbotten som ERD och då når ekrarna halft genom nippeln. Beställ fälg och mät själv för att får rätt siffror men just nu så skulle jag kört på 274 till 271,x och 272 till 270,7.

Hjulbyggartråden
Avrunda uppåt till närmaste jämna heltal så är du safe. Jag har byggt med acebikefälgar tidigare och deras ERD stämmer bra med de ekermått som räknarna spottar ut. Om du lägger till Sapims HM brickor så gå upp 2 mm till i längd.

Mässingnipplar. Alltid. För mig.
Om du kör med Sapim HM brickor rekommenderar jag antingen Sapim polyaxnipplar eller DT Prohead som båda har sfäriska huvuden som lättare linjerar mot ekervinkeln.

Som "gänglåsning" brukar jag doppa den gängade delen på ekrarna i kallpressad linolja och låta oljan torka/härda någon vecka innan jag bygger.

Vad fick du för spänningsfördelning höger/vänster i freespoke?

Hjulbyggartråden
Ang ekerval så skulle jag bygga med olika ekrar på höger och vänster för att få en så jämn spänningsfördelning som möjligt.

Tog mig friheten att räkna i freespoke och med din kombo fälg/nav ger räknaren att bakhjulets ekrar på vänster sida tar 78% av drivsidans kraft. Fram är det tvärt om med 79% på högersidan. "Tension distribution" heter det i freespoke och stämmer givet att man använder samma ekrar på höger och vänster sida. Spänning är kraft per yta. Så om man minskar tvärsnittsarean på de ekrar som tar mindre kraft så kan man ändå få upp spänningen till typ samma som de som tar mer kraft. På så vis blir belastningen jämnt fördelad på samtliga ekrar.

Detta gör att om du hittar två ekrar där kvoten mellan deras resp tvärsnittsareor vid midjan är ca 0,8 så har du de bästa förutsättningarna att bygga så starka och hållbara hjul som möjligt.

Den bästa kombon är här DT Competition/DT Competition Race med sina 1,8 mm resp 1,6 mm midjor. De ger en kvot på 0,79.

Sapim D-light (1,65 mm) i komb med Sapim Race (1,8 mm) ger en kvot på 0,84 vilket också är skapligt nära om du föredrar Sapim.

Hjulbyggartråden
Oj, tackar för alla råd! Det var precis den belastningsfördelningen jag också fick fram, så då har jag troligvis knappat in siffrorna rätt.
Det låter ju väldigt logiskt att balansera upp differansen med olika ekrar och på så sätt utnyttja dem maximalt, smart!
Har inga preferenser när det gäller märken på ekrar. Kikade mest efter att beställa allt från samma ställe som naven, men det känns som att fördelarna klart överväger den lilla extra kostnaden att köpa från flera ställen.
Många verkar föredra mässingnipplarna så det får väll bli sånna.
När det gäller brickorna då? Är det något som ni rekommenderar eller tycker är onödigt?
Har beställt fälgarna men tar 2-3veckor innan de kommer så försöker uttnyttja tiden till att lära mig hur man gör.
Mvh, Niclas

Hjulbyggartråden
Tjena! Om ni skulle bygga ett hjulpar med tex WTB Scrapper i45 27.5" (eller finns lämpligare fälg bredd/prismässigt?) för 150x15mm fram och 170x12mm bak, vart skulle ni vända er då? :)

Skall sitta på min fatbike som pendlarhjul/xc med kanske Maxxis chronicle 3" till jobbet för det mesta, men dem får gärna tåla lite stryk om jag får för mig att sätta på ett par köttigare däck för "enduro" körning.

Hjulbyggartråden
Zwinto10mm sa:
Tjena! Om ni skulle bygga ett hjulpar med tex WTB Scrapper i45 27.5" (eller finns lämpligare fälg bredd/prismässigt?) för 150x15mm fram och 170x12mm bak, vart skulle ni vända er då? :)

Skall sitta på min fatbike som pendlarhjul/xc med kanske Maxxis chronicle 3" till jobbet för det mesta, men dem får gärna tåla lite stryk om jag får för mig att sätta på ett par köttigare däck för "enduro" körning.

Hej!
Jag är inne på precis samma sak, fast med små skillnader... 29” och 12x197 bak...
Är helt novis när det hjälper hjul, så behöver hjälp med tips på var man kan köpa custom-byggen i Sverige till rimligt pris... Kan man köpa begagnade delar, typ ett färdigt hjulset på 29” och byta naven?

Hjulbyggartråden
gandhi sa:
Den bästa kombon är här DT Competition/DT Competition Race med sina 1,8 mm resp 1,6 mm midjor. De ger en kvot på 0,79.

Sapim D-light (1,65 mm) i komb med Sapim Race (1,8 mm) ger en kvot på 0,84 vilket också är skapligt nära om du föredrar Sapim.

Smalare ekrar verkar ju starkare per areaenhet. Det verkar som att kombinationen Sapim Race(1,8mm) och Sapim Laser(1,5mm) ger en kvot på ca 0,8 i förhållande till maxlast. Så om man vill att ekrarna ska vara lika belastade i förhållande till sin maxlast så bör man alltså gå på dessa?
Nu verkar de som att det blir svårare att bygga med 1,5mm ekrarna på grund av att gärna vill vridas med. Vilket i och för sig enkelt bör gå att se genom att dra sträck med typ tuschpenna på utsidan av ekern? Tror inte jag vågar köra med så tunna ekrar hur som helst....
DT swiss verkar ju tyvärr inte lämna ut några siffror för sina ekrar.

Hjulbyggartråden
Brickor?

Hur viktigt är detta? Har byggt tre par hjul, (H+son archetype). Kör mest asfalt och hårt grus. Inga brickor. Inga problem med ekerbrott eller skeva hjul.

Ska jag tänka om?

Hjulbyggartråden
Ställde frågan om brickor till fälgleverantören jag valde och med deras fälgar skulle inte brickor användas, inte till den fälgsorten i alla fall. Får känslan att det är ganska ovanligt med brickor...

Hjulbyggartråden
Brickor är inte nödvändigt, men för egen del ger det lite mer peace of mind. Jag byggde med Sapim HM brickor på ett par Acefälgar med gott resultat.

1,5 mm midja på eker medför mer massagebehov under bygget för att de skall återta sin normala position. Jag har DT Revolution höger fram på min helstela SS 29er och det har funkat bra i 5 år hittills

Hjulbyggartråden
Jag behöver hjälp med att välja nav till ett par 26" DH-hjul som jag tänker bygga för kommande säsong. Fälgarna har jag redan köpt, det blev DT Swiss FR 570. Ekrar blir mest sannolikt DT Competition 2.0/1.8 rakt igenom.

Nav har jag dock inte valt än. Då det är 26" vill jag inte lägga ner någon förmögenhet på nav. Jag har sneglat på Shimano Zee men när man läser omdömen verkar många ha synpunkter på såväl hållbarhet som Shimanos cup and cone design. Jag har även kollat på DT Swiss 350 men då tycker jag att gränsen för vad hjulen får kosta absolut är nådd. Finns det något annat bra nav relativt priset?

Cykeln hjulen skall sitta på är en Canyon Torque FRX Rockzone. 110/20 fram, 142/12 bak. Cykeln i sig är relativt lätt med luftfjädring så det vore ju smutt om inte hjulen blir alltför tunga.

Hjulbyggartråden
Äntligen dags att sätta igång med hjulpysslet.
Det ska bli ett vettigt hjulpar till stighojen, som rullat på Shimano Deore nav och WTBs typ enklaste fälgar (STp 23) i två år nu. Bakhjulet har haft varannat ekerhål spräckt sen nån gång i slutet på sommaren.

Bilagor

• hjulklapparna.jpg
    hjulklapparna.jpg
    217.2 KB · Besök: 75
Hjulbyggartråden
@qma: Sixpack Sam? Trevlig fälg med hänsyn till priset. Lite tyngre än vad de själva angav. Jag har dock svårt att få till tubeless med dessa fälgar, däcket vill liksom inte poppa.

Hjulbyggartråden
Japp, det är SAM 27,5". Jag köpte dem på bike24 rea för 400 kr styck, ett kap med tanke på att de är anodiserade, svetsade, öljetterade, hyggligt lätta och inte alltför smala.
Intressant info om tubeless - det kommer jag att testa så snart jag byggt klart.

Hjulbyggartråden
En fråga eller två till er hjulexperter. Jag har ett par Zipp 404 tub från 2010, som kanske inte längre är state of the art, men är väldigt trevliga med sina 1250 gram och relativt bra aerodynamik. Hjulen är lite skeva och skulle enligt LBS behöva byggas om, men han förslog att jag kunde vänta tills en eker går av. Frågor på detta:
- Tycker ni det är värt att göra? Att köpa nya är inget alternativ. Jag snajpade dessa nya på Ebay för $1400 när dollarn stod i 6.50, men nu är det andra tider.
- Funderar även på ny cykel. Går det att bygga om dessa fälgar till skivbroms? Dagens zipp använder samma fälgar oavsett broms verkar det som, men jag tror de har fler ekrar fram. Det är inte självklart för mig att det blir mer krafter på ekrarna med skivbroms.

Hjulbyggartråden
Varför behövs dom byggas om för att riktas? Har nipplarna ärgat fast ?
Annars är kolfiber med så få ekrar lätt att rikta .

Ja behövs fler ekrar i framhjulet för skivbromsar . Tror Inte det finns nav att hitta heller..

Hjulbyggartråden
Dr Spoke avrådde från att bygga skivbromshjul av de gamla 20-håls 303-fälgar (~2012) som jag fått tag på, så det blev fälgbromshjul av dem.

Hjulbyggartråden
qma sa:
Stumpy sa:
Doctor C sa:
Finns det något annat bra nav relativt priset?
Kolla på Hope Pro 4 kanske?
Novatec gör bra DH-nav oxå, men de kanske inte är billigare än DT 350.
Börjar så smått tänka om. På cykeln sitter idag originalhjulen, ett par Sun Ringlé med 28 ekrar. Fälgarna är inte helt runda. Ingen katastrof i och för sig men jag vill ändå byta ut dem. Hittade inga lämpliga 28-håls DH-fälgar när jag sökte runt så jag beslutade mig för att bygga helt nya hjul. Nu har jag emellertid upptäckt att DT Swiss EX 471 sannolikt fungerar för DH (fastän de inte klassas som DH) och de finns i 28-hål. Så det lutar åt att beställa sådana och bygga om befintligt hjulpar istället.
Behåller jag FR 570-fälgarna kommer jag nog att bygga på Zee trots allt, mest för att de är billiga.

Hjulbyggartråden
Stumpy sa:
Dr Spoke avrådde från att bygga skivbromshjul av de gamla 20-håls 303-fälgar (~2012) som jag fått tag på, så det blev fälgbromshjul av dem.

Ja då lär han inte gilla min 16/20-fälgar heller... När jag tänker efter verkar det logiskt att mer kraft färdas genom fälgen när man bromsar med fälgbroms jämfört med skivor.

Hjulbyggartråden
@Doctor C: Det blir nog bra - kolla k&s också, det kan nog dyka upp nåt där. Påminner mig om att jag borde ha ett extra hjulpar till DHn.

Jag monterade bakhjulet igår kväll och framhjulet nyss - det gick supersmidigt och allt verkar stämma. Har inte spänt upp dem hela vägen / riktat / dishat än.

Bilagor

• hjulenarkommen.jpg
    hjulenarkommen.jpg
    136.7 KB · Besök: 92
Hjulbyggartråden
Färgen är lite spräcklig på nära håll, anodiseringen framhäver borstningen under typ, och ljuskänslig/reflektiv men bilden blev lite konstig också. :)

Hjulbyggartråden
Det gick lite överstyr när jag beställde nya nav till årets hjulbygge och la en "månadslön" på dom när investeringar höll på att ge utdelning , sen kom strafftullarna så vi får se hur det går med det. ?

Men lätt blir det iaf .

Hur är det med smörja nipplarna på lättviktsbyggen och Alunippar .
Behövs det kladdas med det?
Eller går det ändå inte att spänna ekrarna till sådana nivåer och nipplarna ärgar ändå fast..

20180309_153208.jpg

Hjulbyggartråden
hm sa:
Det gick lite överstyr när jag beställde nya nav till årets hjulbygge och la en "månadslön" på dom när investeringar höll på att ge utdelning , sen kom strafftullarna så vi får se hur det går med det. ?

Men lätt blir det iaf .

Eller går det ändå inte att spänna ekrarna till sådana nivåer och nipplarna ärgar ändå fast..

VAd är det för fälgar o ekrar?

Hjulbyggartråden
Jensen sa:
hm sa:

Men lätt blir det iaf .

VAd är det för fälgar o ekrar?

Ali och pillarspoke .

310g 29er MTB XC 30mm asymmetric carbon rim clincher tubeless 22mm deep UD 3K 12K matte glossy 24H 28H 32H 29in mountain wheel
http://s.aliexpress.com/UryyE7Bf?fromSns=Copy to Clipboard.

Han säljer färdiga med extralite nav men blev billigare att köpa naven själv .

Satte upp bakhjulet utan smörj på nipplarna men börjar ta emot lite.
Vad tror ni om lite 5.56 på ekern innan sista uppspäningen?

Hjulbyggartråden
Jo har nog både linolja, fett o oljor att tillgå.
Men ville inte sitta ute i garaget och frysa . Och frun ville inte ha oljorna inne i köket ...
Det var mer än fråga om man måste , eller om nån klarat sig utan .
När hjul maskinbyggs på fabrik tex , smörjs det då ?
Ja ja får väl pröva eller så smörjer jag på lite i morgon .

Hjulbyggartråden
Försöka 120kgf utan smörjning med alunipplar så kommer några nipplar att bli runddragna.

Linolja är för mig det minst giftiga alternativet och att det luktar gott.

Hjulbyggartråden
Doppa ekrarna (den gängade delen bara) i kokt linolja och låt dem ligga en vecka (med ett fat eller liknande under för att samla upp det som droppar). Linoljan härdar/torkar på ekrarna i luft och när du sedan skruvar dem på nippeln så fungerar linoljan som smörjning och sedan lätt gänglåsning när hjulet är byggt.

Hjulbyggartråden
Blir nästa gång .
En droppe 5.56 på varje eker gjorde så det gick som smort till 120kg.

Var några reserv ekrar med på vågen från början ...

20180310_161447.jpg

Hjulbyggartråden
Doctor C sa:
@qma: Sixpack Sam? Trevlig fälg med hänsyn till priset. Lite tyngre än vad de själva angav. Jag har dock svårt att få till tubeless med dessa fälgar, däcket vill liksom inte poppa.

Nu har jag spänt klart, stansat och monterat hjulen. Jag körde med vanlig 25 mm Tesa 4289 och Stan's Race sealant, och det poppade med golvpump utan några specialinstatser. Gjorde som jag brukar - skakar guckan och trycker in genom ventilen innan jag pumpat däcket, sen snurrar några varv och pumpar hårt (med hörselkåpor på om nåt skulle smälla). La upp några bilder i "visa din uppgradering" - https://happyride.se/forum/read.php/1/2493300/3310811#msg-3310811.

Hjulbyggartråden
qma sa:
Doctor C sa:
Nu har jag spänt klart, stansat och monterat hjulen. Jag körde med vanlig 25 mm Tesa 4289 och Stan's Race sealant, och det poppade med golvpump utan några specialinstatser. Gjorde som jag brukar - skakar guckan och trycker in genom ventilen innan jag pumpat däcket, sen snurrar några varv och pumpar hårt (med hörselkåpor på om nåt skulle smälla). La upp några bilder i "visa din uppgradering" - https://happyride.se/forum/read.php/1/2493300/3310811#msg-3310811.
Skumt! Men bra för dig. Jag provade till och med med kompressor utan framgång; det ville inte bli tätt utan blåste ut på sidorna.

Vad har du för däck monterade?

Hjulbyggartråden
Intressant, det kanske är däcken ja.
Maxxis DHR2 2C Exo TR 2.3" bak, High Roller 2 2C TR OEM 2.4" fram.
Bakdäcket var nytt, framdäcket kört några månader med slang tidigare.
Märkte att de vill lossa från fälgsidan när jag tömmer ut luften, men de poppar på utan vidare när jag pumpar upp igen.
I värsta fall kan det vara jobbigt vid burpning ute i fält, vi får se...

Hjulbyggartråden
qma sa:
Intressant, det kanske är däcken ja.
Maxxis DHR2 2C Exo TR 2.3" bak, High Roller 2 2C TR OEM 2.4" fram.
Bakdäcket var nytt, framdäcket kört några månader med slang tidigare.
Märkte att de vill lossa från fälgsidan när jag tömmer ut luften, men de poppar på utan vidare när jag pumpar upp igen.
I värsta fall kan det vara jobbigt vid burpning ute i fält, vi får se...
Jag har provat med Schwalbe Nobby Nic och Hans Dampf, bägge i 2.35" och SS. Däcket smäller aldrig till som det brukar utan det kryper sakta på plats utan ett ljud. Och när man tömmer på luft så lossnar det igen. Nu har jag iofs inte tänkt att gå tubeless på dessa ändå så i mitt fall kvittar det.

Hjulbyggartråden
Någon som har lust att granska mitt val av ekerlängd? 26" DH-hjul bestående av FR 570 ekrade med DT Swiss Competition 2.0/1.8 på M640 Zee-nav. DT anger ERD till 535 mm men jag mäter den till 533 mm (mätt mellan ekerändarna, vanlig nippel, ekern jämns med skåran). Kommer dock att bygga med Squorx Pro Head istället för "vanliga" nipplar. Jag kommer att köra med 258/260 fram och 260/258 bak. Finns det risk för att höger bak får för korta ekrar tro?

Bilagor

• FR570.jpg
    FR570.jpg
    101.7 KB · Besök: 123

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp