Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Åkerskog sa:
Viktfråga, till 29” 25-30mm breda stighjul. Är vikt på närmare 2kg paret ok, eller blir det stor skillnad om man tar något dyrare/lättare? Funderar på dessa som Sixten föreslog. https://www.starbike.com/en/mavic-xa-29er/
Förstår att många i den här tråden gärna kör betydligt fränare grejer men som relativ nybörjare...
Lätta stighjul 622x25 mm väger ca 1675 gram, 622×30 mm ca 1850 gram. Kostar då ca 5500-6000 kr/set. Som jämförelse.

Hjulbyggartråden
Det jag undrar är om du sätter i första halvan av ekrar i samma hål på både 2 och 3 kors och det skiljer sig först när du sätter i andra halvan? Se videon jag länkar ovan vad jag menar med halvan.

Hjulbyggartråden
Jag funderar på att testa att byta fälg själv på ett gammalt hjul. Jag har redan ett annat hjul på cykeln och jag har andra hjul att testa med innan jag köper fälg.
Perfekt läge att testa?

Är det realistikt utan erfarenhet och vad behöver jag i så fall?

Antar att alla fälgar inte är lika? Hur vet jag vilken jag ska köpa för att den ska passa eker längd etc?

Hjulbyggartråden
Dr_Rydell sa:
Det jag undrar är om du sätter i första halvan av ekrar i samma hål på både 2 och 3 kors och det skiljer sig först när du sätter i andra halvan? Se videon jag länkar ovan vad jag menar med halvan.
Orkar inte kolla på film.
Jag börjar alltid med att sätta första ekern efter ventilhålet på rätt ställe. Och sedan kanske andra ekern från ventilenhålet (motsatta sidan, det navhål som är 1/2 ekerhål bort från första ekerns hål i navet). Sedan är det bara att plocka på med eker efter eker. I vilken ordning man ekrar upp är en smaksak. Jag sätter aldrig in alla ekrar i navet först och ekrar upp till fälgen sedan. Jag trär alltid en eker i taget från navhål till nippel på plats i fälg.

Hjulbyggartråden
jonte987 sa:
Antar att alla fälgar inte är lika? Hur vet jag vilken jag ska köpa för att den ska passa eker längd etc?
Det enda verktyg du behöver är en bra ekernyckel, många inkl jag tycker om Spokey
spokey.jpeg

http://www.sheldonbrown.com/harris/tools/wheel.html
Jag har köpt min i Sverige(Sthlm), men jag kommer inte ihåg var, men den eller liknande ekernycklar säljs av "alla" välsorterade webhandlare.

Vad gäller själva fälgen är det enklast om du köper en likadan fälg som den du redan har, annars bör du välja en med samma ERD, dvs en fälg som gör att du kan återanvända ekrarna.
I praktiken är det inte bara billigare utan också även bättre att återanvända ekrarna, ekrar slits ju inte i ett normalt hjul och du vet ju att de du redan har är felfritt tillverkade.
Du bör iofs vara noggrann och inta ta loss dem från navet utan låta dem vara kvar på samma sida av nav och fläns.
Då är det enklaste sättet att tejpa den nya fälgen på den gamla,
lossa alla ekrar och flytta dem en och en till den nya fälgen.
Läs mer här: http://www.sheldonbrown.com/brandt/reusing-spokes.html
Hos Sheldon finns även en bra hjulbyggarbeskrivning; https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Fast återanvänder du ekrarna kan du hoppa fram till: https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#tensioning

/Håkan

Hjulbyggartråden
Tack, tejpa och flytta en och en låter ju bra.
Problemet är att samma fälg nog inte finns pga ålder. XERO by formula, XD-1, feral.

Det står att spokes är 263mm på båda sidor, Räcker det eller måste jag mäta ERD? Det betyder diameter förstår jag.
https://www.parktool.com/blog/calvins-corner/measuring-effective-rim-diameter

HåkanC sa:
jonte987 sa:
Det enda verktyg du behöver är en bra ekernyckel, många inkl jag tycker om Spokey

http://www.sheldonbrown.com/harris/tools/wheel.html
Jag har köpt min i Sverige(Sthlm), men jag kommer inte ihåg var, men den eller liknande ekernycklar säljs av "alla" välsorterade webhandlare.

Vad gäller själva fälgen är det enklast om du köper en likadan fälg som den du redan har, annars bör du välja en med samma ERD, dvs en fälg som gör att du kan återanvända ekrarna.
I praktiken är det inte bara billigare utan också även bättre att återanvända ekrarna, ekrar slits ju inte i ett normalt hjul och du vet ju att de du redan har är felfritt tillverkade.
Du bör iofs vara noggrann och inta ta loss dem från navet utan låta dem vara kvar på samma sida av nav och fläns.
Då är det enklaste sättet att tejpa den nya fälgen på den gamla,
lossa alla ekrar och flytta dem en och en till den nya fälgen.
Läs mer här: http://www.sheldonbrown.com/brandt/reusing-spokes.html
Hos Sheldon finns även en bra hjulbyggarbeskrivning; https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Fast återanvänder du ekrarna kan du hoppa fram till: https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#tensioning

/Håkan

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
jonte987 sa:
Tack, tejpa och flytta en och en låter ju bra.
Problemet är att samma fälg nog inte finns pga ålder. XERO by formula, XD-1, feral.

Det står att spokes är 263mm på båda sidor, Räcker det eller måste jag mäta ERD? Det betyder diameter förstår jag.
https://www.parktool.com/blog/calvins-corner/measuring-effective-rim-diameter
Du måste ju veta vilken ekerlängd som din nya fälg behöver,
men vilket sätt som är enklast för dig att komma fram till det vet jag inte....
Har du Excel finns det även en bra ekerlängdskalkylator hos Sheldon: https://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm
Den finns även online: http://kstoerz.com/freespoke/
Då kan du ju prova dig fram baklänges till ERD, istf att mäta

/Håkan

Hjulbyggartråden
26'' med skivbroms om jag får be :)

Jag tror att jag får be att få återkomma när jag kört sönder ett modernare hjul.
Synd, tänkte det var ett bra tillfälle att testa om jag reder ut det.

NLC sa:
jonte987 sa:
Ok, kommer jag att kunna hitta fälgar med 24 hål? En snabb koll säger att det ser dåligt ut.....

Ekerlängden hintar om 26", 24 hål om fälgbroms. Ja, det är nog att leta i källarförråden som gäller

Hjulbyggartråden
jonte987 sa:
26'' med skivbroms om jag får be :)

Jag tror att jag får be att få återkomma när jag kört sönder ett modernare hjul.
Synd, tänkte det var ett bra tillfälle att testa om jag reder ut det.

NLC sa:
jonte987 sa:
Ok, kommer jag att kunna hitta fälgar med 24 hål? En snabb koll säger att det ser dåligt ut.....

Ekerlängden hintar om 26", 24 hål om fälgbroms. Ja, det är nog att leta i källarförråden som gäller

Gud hör bön?

https://happyride.se/forum/read.php/1/1180059/3410035#msg-3410035

Hjulbyggartråden
Bry dig mindre om ekersänningen och mer om att få det rakt (i höjd och sida).
När du är där kan du börja bry dig om ekerspänning...

(Är du säker på att du har rätt ekerlängd när du kan få det så vint utan att nipplarna bottnar i gängan.)

Hjulbyggartråden
emmer sa:
Bry dig mindre om ekersänningen och mer om att få det rakt (i höjd och sida).
När du är där kan du börja bry dig om ekerspänning...

(Är du säker på att du har rätt ekerlängd när du kan få det så vint utan att nipplarna bottnar i gängan.)
Jag är inte säker på nånting. Använde dt-Swiss kalkylatorn.

Hjulbyggartråden
Dr_Rydell sa:
Hyfsat i sidled nu. Dock inte runt. Ska ta en paus. Vad säger ni med Yodafingrar att jag ska sikta in mig på för att det ska bli runt snabbt och enkelt? https://www.dropbox.com/s/l35lh1ax77ijno9/IMG_0959.MOV?dl=0
Det är inte asenkelt att bygga bra hjul. Första hjulet är svårare än hjul nr 100.

Blir det skit är det en bra idé att börja om från början. I ditt fall är det nog en utmärkt idé.
Lossa alla nipplar och "nollställ" genom att sätta alla nipplar så att du precis ser/känner sista halvvarvet av ekerns gänga vid nippelkanten.
Vrid sedan exakt 4 hela varv på alla nipplar på hårda sidan/skivsidan, och 2-4 hela varv på lösa sidan så att hjulet är hyfsat rätt centrerat och alla ekrar rimligt lika spända (känn/lyssna).
Mät. Notera. Justera de ekrar på hårda sidan som ligger under med ett kvarts eller halvt varv. Redan här vid runt mätvärde 15 på TM-1 (hårda sidan) ser du till att hjulet är runt. Justera rundheten om det behövs. Var sedan försiktig med att göra för stora justeringar på hårda sidan från eker till eker, som pajar rundheten.

Fortsätt metodiskt att räkna varv, bygga upp spänning, avlasta spänning, mäta, repeat. Räkna varv, för protokoll, var noga och metodisk. Jag mäter säkert spänningen 10-15 gånger per sida under byggandet av ett hjul. Exempel på byggprotokoll.
20180902_094309.jpg

Exempel på dokumentation av färdigt hjulset. Rundhet, slag och dish < +/- 0,3 mm
Dok.png

Hjulbyggartråden
Frågar här där den samlade expertisen av hjulbyggare finns.. Mina nya Roval Traverse Carbon-hjul hade två lösa ekrar och lite tappad spänning på övriga efter endast en tur. Drog åt de som var lösa och hjulet blev väldigt rakt och fint igen, men varför blir det såhär? Och hur får man det att hålla sig bra framöver?

Hjulbyggartråden
AX3L sa:
Frågar här där den samlade expertisen av hjulbyggare finns.. Mina nya Roval Traverse Carbon-hjul hade två lösa ekrar och lite tappad spänning på övriga efter endast en tur. Drog åt de som var lösa och hjulet blev väldigt rakt och fint igen, men varför blir det såhär? Och hur får man det att hålla sig bra framöver?
Jag skulle mäta upp ekerspänning på alla ekrarna.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
AX3L sa:
Jag skulle mäta upp ekerspänning på alla ekrarna.

Den kändes väldigt jämn både då och nu. Och att det är nästan helt spikrakt torde tyda på det också iom att en kolfiberfälg är rak från början? Vad är det man sikta på, samma spänning på alla ekrar på drivsidan resp den andra?

Men en ekertensiometer har jag övervägt att införskaffa många gånger förut, så det kanske är lika bra. Är en billig från typ LifeLine eller motsvarande bra nog för hobbybruk? Typ http://www.wiggle.se/x-tools-ekerspanningsmatare/?

Hjulbyggartråden
X-Tools gör säkert jobbet. Men slut i lager. Det är bra-att-ha verktyg, väl investerade hundralappar. TM-1 är annars poppis och har en superbra web i PT WTA som underlättar arbetet.

Hjulbyggartråden
emmer sa:
AX3L sa:
Mina nya Roval Traverse Carbon-hjul hade två lösa ekrar och lite tappad spänning på övriga efter endast en tur.
Du har inte funderat på garanti och reklamation?
Mixtrar du själv så är den förverkad.

Jo tanken har slagit mig, men jag köpte hjulen begagnade men oanvända av en kompis som plockade av dom från sin Expert. Jag antar att reklamation vore ett alternativ, men det skulle vara lite meckigt minst sagt.. Skulle nästan ligga närmare till hands att bygga om hjulen med andra bättre ekrar.

Hjulbyggartråden
Om man ska bygga ett par hjul för en CX, vilka nav är lättast att bygga om till olika standarder? Tänker främst på QR till genomgående axlar och tvärt om. Är skivbroms det gäller.

Hjulbyggartråden
landen sa:
Om man ska bygga ett par hjul för en CX, vilka nav är lättast att bygga om till olika standarder? Tänker främst på QR till genomgående axlar och tvärt om. Är skivbroms det gäller.
Såväl DT (ej 370) som Novatec (771/772 exv) som Miche (typ DX) och det mesta annat nyare är ju ombyggbart mellan TX15/TX12/QR / TX12-142/QR vilket väl är vad man normalt stöter på. (Antar de ska finnas 24h och J-bend.)

Hjulbyggartråden
Fick ett ekerbrott häromdagen med skev fälg som följd. Bakhjul, drivsidan. Hur går jag bäst till väga när jag ska spänna upp den nya ekern? Låta de övriga vara och spänna den nya till samma spänning, eller lätta på alla ekrar och "börja om från början"? Tack på förhand!

Hjulbyggartråden
aki sa:
Fick ett ekerbrott häromdagen med skev fälg som följd. Bakhjul, drivsidan. Hur går jag bäst till väga när jag ska spänna upp den nya ekern? Låta de övriga vara och spänna den nya till samma spänning, eller lätta på alla ekrar och "börja om från början"? Tack på förhand!
Det beror på (bra svar va?)

1-Om hjulet i övrigt är välbyggt, runt och rakt och med jämn ekerspänning. (Eller åtminstone var det för ekerbrottet) är det bara att trä i den nya ekern och spänna upp den. När hjulet är riktat kan du för säkerhets skull spänningsbefria ekern.

2-Tvärtom om hjulet var dåligt byggt, har du dessutom fått ett utmattningsekerbrott efter endast kort tids användning så kan alla ekrar behöva bytas. Dvs bygga hjulet på rätt sätt från början.

/Håkan

Hjulbyggartråden
emmer sa:
landen sa:
Såväl DT (ej 370) som Novatec (771/772 exv) som Miche (typ DX) och det mesta annat nyare är ju ombyggbart mellan TX15/TX12/QR / TX12-142/QR vilket väl är vad man normalt stöter på. (Antar de ska finnas 24h och J-bend.)

Tackar, då blir det nog DT.

Hjulbyggartråden
landen sa:
emmer sa:
landen sa:
Tackar, då blir det nog DT.
Det är absolut inte solklart självklart att man kan byta end-caps på alla DT 100 mm framnav mellan 5x100, 12x100, 15x100 mm.
Det finns fler begränsningar än vad som är klädsamt. Bläddra i denna katalog https://issuu.com/dtswiss/docs/bro_techbook_my2017_a4q_20160819_lo

Hjulbyggartråden
DT Swiss (350 eller 240) har endcaps till en massa olika axelstandarder.
Hope Pro4 har också ett gäng endcaps (prismässigt aningen över DT 350 och klart under DT 240)

landen sa:

Hjulbyggartråden
på min Sonder transmitter har jag nu kör sönder två bodys. klacken prssas in i bodyn så den deformeras. Funderar på att köpa ett nav med en body gjord i stål inte i aluminium (mjukost Senast höll 1 månad) som den som sitter på dessa nav är. finns inte att få tag på stål vaianten till detta nav.
Jag har tittat lite på några uträkningsprogram för ekerlängd för att som om jag måste byta ekrar också. Blir inte klok på detta. fälgens ERD = 565 hittar jag på Aplkits hemsida. men när det gäller nav. Funderar på ett Shimano SLX boost M7000 nav. 148x12 Jag hittar PCD left 44mm right 45mm, hittar även Flange diameter left 64mm och right 70mm. hittar även en offset på 6,4. Sen skall man i dessa programm ange center to flang distance. jag kan inte hitta detta på shimanos hemsida.
Det jag vill veta är om jag måste byta ekrar och vad jag skall ha för längder i så fall. eller räcker med att köpa nav. Sitter idag 273mm och 275mm ekrar på hjulat

Edit: Missade att det är tre kors 32st ekrar som det gäller.

Tack på förhand

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Då blev det ju en fråga till. har idag 273 och 275mm ekrar. skall enlig uträkningen ha 275 och 276. misstänker att jag måste köpa nya ekrar. eller skulle det funka med 275 istället för 273 och 275 istället för 276?

Hjulbyggartråden
Duckyboy sa:
Då blev det ju en fråga till. Har idag 273 och 275 mm ekrar. Skall enligt uträkningen ha 275 och 276 mm.
Misstänker att jag måste köpa nya ekrar, eller skulle det funka med 275 273 istället för 273 275 och 275 istället för 276?
Förmodade att du kastade om siffrorna ovan?
Beror även på vilka nipplar du använder. Längre nipplar kan användas med för korta ekrar.
Om du byter från 12 till 14 mm nippel kan du ha 1 mm kortare eker. Byter du från 14 till 16 mm kan du ha ytterligare 1 mm kortare eker.

I ditt exempel ovan räcker det nog att byta till 14-16 mm nipplar där du använder 273 mm eker på 275 mm utrymme. På den sidan där du använder 275 mm eker på 276 mm utrymme kan du använda 12-14 mm nippel. Vad har du för nipplar idag?

Hjulbyggartråden
Vet att jag körde xt på den tiden jag hade QR. Då hade jag inga problem med dem. Har inte koll på vilket material de är gjorda i. Har fått för mig att jag vill ha body i stål. Kanske skall gå ner till slx eller deore för att det skall hålla bättre.

Jag har ingen koll på vad jag har för nipplar idag.
Men om jag går på de längder jag fick fram i kalkylatorn så är det bara köpa nipplar för att slippa köpa ekrar. Är det totala längden på nippeln som måttet anger?

Hjulbyggartråden
Duckyboy sa:
Vet att jag körde xt på den tiden jag hade QR. Då hade jag inga problem med dem. Har inte koll på vilket material de är gjorda i. Har fått för mig att jag vill ha body i stål. Kanske skall gå ner till slx eller deore för att det skall hålla bättre.

Jag har ingen koll på vad jag har för nipplar idag.
Men om jag går på de längder jag fick fram i kalkylatorn så är det bara köpa nipplar för att slippa köpa ekrar. Är det totala längden på nippeln som måttet anger?

De jag tänker på har uteslutande haft thrue axlar.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Duckyboy sa:
Då blev det ju en fråga till. Har idag 273 och 275 mm ekrar. Skall enligt uträkningen ha 275 och 276 mm.
Misstänker att jag måste köpa nya ekrar, eller skulle det funka med 275 273 istället för 273 275 och 275 istället för 276?
Förmodade att du kastade om siffrorna ovan?
Beror även på vilka nipplar du använder. Längre nipplar kan användas med för korta ekrar.
Om du byter från 12 till 14 mm nippel kan du ha 1 mm kortare eker. Byter du från 14 till 16 mm kan du ha ytterligare 1 mm kortare eker.

I ditt exempel ovan räcker det nog att byta till 14-16 mm nipplar där du använder 273 mm eker på 275 mm utrymme. På den sidan där du använder 275 mm eker på 276 mm utrymme kan du använda 12-14 mm nippel. Vad har du för nipplar idag?

Jag hade valt 12mm vid min uträkning. så det är ju bara öka nippeln längden så slipper jag byta ekrar.
Tackar

Hjulbyggartråden
Jag har använt 5 olika XT baknav senaste 15 åren och de har inte gått sönder, vare sig axel eller body.
Det verkar som att Deore FH-M6010-B / SLX FH-M7010-B / XT FH-M8010-B alla har 36T POE.
SLX och XT väger ungefär lika. Kanske Deore också? Har kollat sprängskisserna och de ser alla väldigt lika ut. Är det någon skillnad förutom loggan?

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Jag har använt 5 olika XT baknav senaste 15 åren och de har inte gått sönder, vare sig axel eller body.
Det verkar som att Deore FH-M6010-B / SLX FH-M7010-B / XT FH-M8010-B alla har 36T POE.
SLX och XT väger ungefär lika. Kanske Deore också? Har kollat sprängskisserna och de ser alla väldigt lika ut. Är det någon skillnad förutom loggan?

Innebär det att de har samma mått= lika långa ekrar? Vad jag kunde se så verkar det vara så. Så då kan jag välja vilket som. Tumme upp på det om det är så.

Tillbaka
Topp