MTBemil
Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
går utan, lättast brukar vara att använda ramen eller gaffeln som dem skall sitta iÄr det ett måste att ha ett ställ för att bygga hjul eller går det utan?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
går utan, lättast brukar vara att använda ramen eller gaffeln som dem skall sitta iÄr det ett måste att ha ett ställ för att bygga hjul eller går det utan?
Varför Sheldon?Nu blir det köksbord och studera Sheldons hemsida.
Det brukar underlätta att ha ett färdigt hjul bredvid att jmf medInte helt jäkla lätt att sätta ekrarna rätt - man får tänka till lite med jämna mellanrum tror jag!
Läste beskrivningen, och det är exakt samma byggmetod som jag använt nu men beskriven av Sheldon. @Egress beskrev det hela mer kort och koncist, med ungefär knappt en fjärdedel av orden eller så. Tack för tips!?Varför Sheldon?
Det finns en hjulbyggarbeskrivning av en professionell hjulbyggare postad här på Happy
Först som text här
https://happyride.se/forum/threads/bygga-hjul-vad-behoevs.3684579/#post-3879007
Sedan kompletterad med bilder här
https://happyride.se/forum/threads/bygga-hjul-vad-behoevs.3684579/page-2#post-3889286
Det brukar underlätta att ha ett färdigt hjul bredvid att jmf med
Dessutom är det, som alltid, bra att inte stressa utan att låta det ta den tid som behövs.
Någon som kan stilla min nyfikenhet? Hur ekrar man upp ett kolfiberhjul utan hål för nipplarna i botten? Dvs med gjuten botten.
Kul! Jag är i processen och ska göra samma, gjort lite research. kollade på light bicycles video på YT:Någon som kan stilla min nyfikenhet? Hur ekrar man upp ett kolfiberhjul utan hål för nipplarna i botten? Dvs med gjuten botten.
Stort tack för filmklippet :-)Kul! Jag är i processen och ska göra samma, gjort lite research. kollade på light bicycles video på YT:
Luskat ut att jag behöver en 2#-56 skruv vilket är lite svårt att hitta. Hittat det på nån radiobilsshop (?) och ska hämta ett set med skruvar idag eller imorgon. Kan skicka en till dig om du vill, för tror jag får flera i ett kit...
Svårt att veta exakt, men det låter som om dina ekrar är för lågt spända.Jag har problem med att en del av mina ekrar blir väldigt lösa när jag cyklat 5-6 mil. vad beror det på?
Okej, var nått sånt jag misstänkte. Ska se om jag kan få tag i en ekerspänningsmätare. Tror en kompis ska ha en.Svårt att veta exakt, men det låter som om dina ekrar är för lågt spända.
Om du inte har ett annat hjul att jmf med eller en ekerspänningsmätare så kan du försöka låna en, kanske i
I de flesta hjul bör ekrarna spännas MAX till ~1.200 N, men det beror på fälg o nav.Jag vill låna verktyg-tråden...
Tja! Finns det någon vänlig själ som skulle tänkas sig att låna ut sitt BB30-verktyg för montering av mitt SRAM vevparti & vevlager? En burk tonfisk eller en varm öl av det finare slaget kan erbjudas som betalning. Jag bor i Tokholm.happyride.se
GrattisMitt livs första hjul färdigt!
Eller vända på hjulet i riktstället, då blir felet dubbeltCentreringen ställde jag genom att justera "riktmärkena" eller vad de heter utifrån ett rakt hjul från cykeln som ska få dessa hjul. Om jag inte haft ett rakt hjul redan hade jag väl fått centrera allt eftersom i ramen förmodar jag.
Nu ska bakhjulet spännas upp också. Kanske kanske att hjulparet är färdigt till på söndag, då det kanske kanske går att köra sommardäcken så jag får nytta av mina dubbla hjulpar!?
Tack!Grattis
Eller vända på hjulet i riktstället, då blir felet dubbelt
![]()
Ah, man vänder bara på hjulet såklart!
Om ramen är rak, och inte C-dales specialare, så ja.Är fälgbanan alltid centrerad gentemot dropoutsen? Cannondale har någon speciallösning har jag för mig.. I övrigt?
Tror jag ser förfarandet framför mig. Det är ju inte utan att man blir sugen på att bygga fler hjul, så möjligheterna att öva kanske infinner sig snart igen.
Om ramen är rak, och inte C-dales specialare, så ja.
Men som jag skrev:
När man vänder på hjulet blir felet dubbelt,
man ska alltså bara "skruva bort" hälften av felet, annars.....
Been there, done that![]()
Säkrast att kika genom att sätta tillbaka hjulet i ramen. Då ser du vad ramtillverkaren har för uppfattning om det där :)Ah, man vänder bara på hjulet såklart! Är fälgbanan alltid centrerad gentemot dropoutsen?
Det kan hända. Men det är ju ändå där clearance måste finnas, och man vill gärna ha lika på båda sidor. Säg att du vill ha på så absolut breda däck som det bara går. Då blir du inte lyckligare om fälgen är rakt genom det planet genom sadelröret när du inte får på hjulet för det tar i ena kedjestaget :)en bra metod är att relatera fälgbanan så den är centrerad i förhållande till ett plan genom sadelröret och styrröret.
höger och vönster kedjerör är oftare än inte assymetriska.
Ser fint ut men ventilen ska egentligen vara ett steg åt höger så att inga ekrar korsar ovanför, detta för att komma åt med olika pumpar, kolla på köpehjul så får du se.Läste beskrivningen, och det är exakt samma byggmetod som jag använt nu men beskriven av Sheldon. @Egress beskrev det hela mer kort och koncist, med ungefär knappt en fjärdedel av orden eller så. Tack för tips!?
Är nu färdigekrat (gick ganska fort när jag väl fått till loggans placering). Spontant kan jag säga att om man beräknat ekerlängden korrekt så är det ganska uppenbart hur allt ska sitta när man väl är igång. Jag skruvade nipplarna precis så att man inte ser gängorna och var noggrann med detta, och man skulle nu utan problem kunna cykla iväg på hjulet tror jag.
Visa bilaga 540721
Jag fuskade med ekerlängden då jag sprang in till den professionella hjulbyggaren med nav och fälgar varpå han tog fram ekerlängden. Jag blev nästan lite misstänksam att det var fel när längderna blev 260 HB, 261 VB och 263 F. Nu när bakhjulet är monterat ser man vilken skillnad en millimeter gör, så om man är off i sin beräkning blir det ganska tokigt initialt tänker jag.
Självklart ska det nu upp i riktstället och riktas och masseras. Har tänkt vara lugn och metodisk i detta arbetet (till skillnad från ekringen där jag skyndade mig lite), så det får bli en annan dag. Kul att vara igång!
Intressant sak som jag tänkte att ingen kanske skulle märka.Ser fint ut men ventilen ska egentligen vara ett steg åt höger så att inga ekrar korsar ovanför, detta för att komma åt med olika pumpar, kolla på köpehjul så får du se.
Och skillnaden på "ganska bra" och "perfekt" märker du när du ekrar upp alla ekrarna åt ena hållet på ena sidan??Jag brukar tänka att första ekern ska vara 90 grader ifrån loggan. Då brukar det stämma ganska bra med hålsyningen :)
jag brukar ibland göra precis tvärt om och sätta ventilen på trängsta positionen, så får man med mer närliggande ekrar lättare och bättre stöd för pumpen, slipper vicka sönder den.Ser fint ut men ventilen ska egentligen vara ett steg åt höger så att inga ekrar korsar ovanför, detta för att komma åt med olika pumpar, kolla på köpehjul så får du se.
JaÄr DT comp 2/1,8/2 en rimlig ersättare? Kan man åka Sapims nipplar?
det är lösa kulor i det navet, som ramlar ut när du tar bort axeln.Någon som vet om
FH-M8000
har problem. Jag köpte ett Shimano | WTB - Deore XT FH-M8000 | ST i25 - 29 Inch Rear Wheel - Centerlock - QR för några månader sedan. När kedjan rengjordes och jag vevade kedjan baklänges så fastna frihjulskroppen. När jag tog isär var det lösa kulor från lagret.
Bike24 undrar om jag vill ha nytt hjul eller pengar tillbaka.
Rättså lätt vinterkörning, försiktig handtvätt med vatten och svamp, ingen spolning. 32 kuggar fram och 30 bak så ingen riktig låg växel.det är lösa kulor i det navet, som ramlar ut när du tar bort axeln.
jag tycker fh-m8000 är bra i förhållande till sitt pris, men cyklar du mycket får du vara beredd att serva lagren. frihjulskroppen servar man dock normalt sett inte, utan byter hela med en 15 mm insex.
att frihjulskroppen gick sönder på några månader är inte normalt (baserat på mitt gigantiska empiriska underlag: nämligen tre stycken fh-m8000). antingen är det ett måndagsexemplar, eller så är du jättestark, eller så dränker du frihjulskroppen i avfettningsmedel vid den där kedjerengöringsprocessen.
Ja, den är fast även med demonterad axel.Är bodyn verifierat låst även efter att du lossat axeln alltså?
Det är väldigt många små kulor på en smal bana längsmed kanten mot navet, tätningen av denna bana är inte särskilt bra. Enda sättet jag skulle rekommendera att "serva" dessa bodys är att dränka i tjock olja ett tag, sen skaka ur och repetera, låta smuts falla till botten av oljan.
Nytt hjul låter ju generöst - jag hade bara förväntat mig en ny body på garantin.
Ali ?Tips på verktyg för att kolla eker spänning?
Vill försöka hålla mina nya hjul relativt raka iaf..
Får gärna vara förmånligt och tillförlitlig.