Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Råkade spontanköpa ett riktställ för någon vecka sedan. Tyvärr är det ett från tillverkaren som doppar pressade plåtverktyg i plast varefter folk accepterar skräpet som "kvalitet", men jag fick det billigt. Dessutom är inget doppat i plast, förutom själva plast-"foten" som är skev och dan. Som det står på bilden så står hela kalaset och vickar, men jag tänkte skruva loss foten och sätta stället direkt i arbetsbänkens träskruvstycke - som gjort för den användningen!
FA0712B2-FE82-424B-8E45-ADBB56EE9BE3.jpeg

Som en liten kommentar till i tråden tidigare nämnt kina-riktställ så tror jag att ett sådant med lätthet uppfyller samma kvalitet som ett Park Tools. Svårare med DT och VAR som jag klämt på hos cykelverkstaden förmodligen. Men men, jag kan noll om hjulbyggen så har inte så mycket på fötterna här (mer än kvalitetskänsla från verktygsnörderiet jag håller på med i övrigt)..

Nu blir det köksbord och studera Sheldons hemsida. Inte helt jäkla lätt att sätta ekrarna rätt - man får tänka till lite med jämna mellanrum tror jag! Ska sägas att jag byggt och grejat ganska mycket med cyklar, men hjul är lite skrämmande.
473BDC48-7BDE-4E10-83D4-DB8A2D7C0151.jpeg

Hjulbyggartråden
Nu blir det köksbord och studera Sheldons hemsida.
Varför Sheldon?
Det finns en hjulbyggarbeskrivning av en professionell hjulbyggare postad här på Happy
Först som text här
https://happyride.se/forum/threads/bygga-hjul-vad-behoevs.3684579/#post-3879007
Sedan kompletterad med bilder här
https://happyride.se/forum/threads/bygga-hjul-vad-behoevs.3684579/page-2#post-3889286

Inte helt jäkla lätt att sätta ekrarna rätt - man får tänka till lite med jämna mellanrum tror jag!
Det brukar underlätta att ha ett färdigt hjul bredvid att jmf med
Dessutom är det, som alltid, bra att inte stressa utan att låta det ta den tid som behövs.

Hjulbyggartråden
Varför Sheldon?
Det finns en hjulbyggarbeskrivning av en professionell hjulbyggare postad här på Happy
Först som text här
https://happyride.se/forum/threads/bygga-hjul-vad-behoevs.3684579/#post-3879007
Sedan kompletterad med bilder här
https://happyride.se/forum/threads/bygga-hjul-vad-behoevs.3684579/page-2#post-3889286

Det brukar underlätta att ha ett färdigt hjul bredvid att jmf med
Dessutom är det, som alltid, bra att inte stressa utan att låta det ta den tid som behövs.
Läste beskrivningen, och det är exakt samma byggmetod som jag använt nu men beskriven av Sheldon. @Egress beskrev det hela mer kort och koncist, med ungefär knappt en fjärdedel av orden eller så. Tack för tips!?

Är nu färdigekrat (gick ganska fort när jag väl fått till loggans placering). Spontant kan jag säga att om man beräknat ekerlängden korrekt så är det ganska uppenbart hur allt ska sitta när man väl är igång. Jag skruvade nipplarna precis så att man inte ser gängorna och var noggrann med detta, och man skulle nu utan problem kunna cykla iväg på hjulet tror jag.

image.jpg

Jag fuskade med ekerlängden då jag sprang in till den professionella hjulbyggaren med nav och fälgar varpå han tog fram ekerlängden. Jag blev nästan lite misstänksam att det var fel när längderna blev 260 HB, 261 VB och 263 F. Nu när bakhjulet är monterat ser man vilken skillnad en millimeter gör, så om man är off i sin beräkning blir det ganska tokigt initialt tänker jag.

Självklart ska det nu upp i riktstället och riktas och masseras. Har tänkt vara lugn och metodisk i detta arbetet (till skillnad från ekringen där jag skyndade mig lite), så det får bli en annan dag. Kul att vara igång!

Hjulbyggartråden
Någon som kan stilla min nyfikenhet? Hur ekrar man upp ett kolfiberhjul utan hål för nipplarna i botten? Dvs med gjuten botten.

Med en avklippt bit eker och en magnet, eller ett snöre med nåt magnetiskt i änden på.
Gissar att snöre och dammsugare hade funkat det med.

Börja motsatt sida mot ventilhålet. Jag monterade ekrar i alla nipplar utan att ha något nav först, sen lossade jag dem en och en och trädde genom navet. Blev lite enklare att hantera.

Hjulbyggartråden
Någon som kan stilla min nyfikenhet? Hur ekrar man upp ett kolfiberhjul utan hål för nipplarna i botten? Dvs med gjuten botten.
Kul! Jag är i processen och ska göra samma, gjort lite research. kollade på light bicycles video på YT:

Luskat ut att jag behöver en 2#-56 skruv vilket är lite svårt att hitta. Hittat det på nån radiobilsshop (?) och ska hämta ett set med skruvar idag eller imorgon. Kan skicka en till dig om du vill, för tror jag får flera i ett kit...

Hjulbyggartråden
Kul! Jag är i processen och ska göra samma, gjort lite research. kollade på light bicycles video på YT:

Luskat ut att jag behöver en 2#-56 skruv vilket är lite svårt att hitta. Hittat det på nån radiobilsshop (?) och ska hämta ett set med skruvar idag eller imorgon. Kan skicka en till dig om du vill, för tror jag får flera i ett kit...
Stort tack för filmklippet :-)
Ska inte ekra upp något just nu men har köpt ett par färdiga hjul med just den lösningen på fälg och blev nyfiken samt kan vara bra att veta hur jag ska gå tillväga om jag smäller någon eker i framtiden.

Hjulbyggartråden
Jag har problem med att en del av mina ekrar blir väldigt lösa när jag cyklat 5-6 mil. vad beror det på? När jag byggde hjulet så kändes de (hyfsat) jämn hårda runt om och hjulet var rakt och fint. Sen efter att ha cyklar med det ett tag så kändes det skevt och då var många av ekrarna väldigt mjuka/lösa, så då riktade jag hjulet på nytt och spände upp ekrarna ett halv varv till på alla ekrar runt om. Men nu börjar flera ekrar vara mjuka igen.

Hjulbyggartråden
Jag har problem med att en del av mina ekrar blir väldigt lösa när jag cyklat 5-6 mil. vad beror det på?
Svårt att veta exakt, men det låter som om dina ekrar är för lågt spända.
Om du inte har ett annat hjul att jmf med eller en ekerspänningsmätare så kan du försöka låna en, kanske i
I de flesta hjul bör ekrarna spännas MAX till ~1.200 N, men det beror på fälg o nav.

Hjulbyggartråden
Svårt att veta exakt, men det låter som om dina ekrar är för lågt spända.
Om du inte har ett annat hjul att jmf med eller en ekerspänningsmätare så kan du försöka låna en, kanske i
I de flesta hjul bör ekrarna spännas MAX till ~1.200 N, men det beror på fälg o nav.
Okej, var nått sånt jag misstänkte. Ska se om jag kan få tag i en ekerspänningsmätare. Tror en kompis ska ha en.

Hjulbyggartråden
Mitt livs första hjul färdigt!

A6A4F8D8-35ED-4503-AF2D-F7820128307E.jpeg

Tyvärr är framfälgen lite s-formad, så jag fick rikta den delvis med gummiklubba och skruvstycke. Det är ett par begagnade fälgar som suttit på cykel med coaster-broms, så de är obromsade men inte oanvända. Tog den dåliga fälgen fram eftersom jag tänkte att det var enklast att rikta upp den på hjulet där ekerspänningen är lika på båda sidor.

Dessvärre blir det inte hundra procent bra utan fälgen har en liten knix kvar som jag inte får bort. I övrigt känns det dock jäkligt bra att rikta hjul och inte alls så krångligt som jag trodde att begripa vad som händer när man skruvar.

Körde max ett kvarts varv per nippel vid riktning och tog växelvis höjd- och sidledsjustering och "zoomade in" allt eftersom hjulet blev rakare och rakare. Centreringen ställde jag genom att justera "riktmärkena" eller vad de heter utifrån ett rakt hjul från cykeln som ska få dessa hjul. Om jag inte haft ett rakt hjul redan hade jag väl fått centrera allt eftersom i ramen förmodar jag.

Nu ska bakhjulet spännas upp också. Kanske kanske att hjulparet är färdigt till på söndag, då det kanske kanske går att köra sommardäcken så jag får nytta av mina dubbla hjulpar!?

Hjulbyggartråden
Mitt livs första hjul färdigt!
Grattis
Centreringen ställde jag genom att justera "riktmärkena" eller vad de heter utifrån ett rakt hjul från cykeln som ska få dessa hjul. Om jag inte haft ett rakt hjul redan hade jag väl fått centrera allt eftersom i ramen förmodar jag.
Eller vända på hjulet i riktstället, då blir felet dubbelt
Nu ska bakhjulet spännas upp också. Kanske kanske att hjulparet är färdigt till på söndag, då det kanske kanske går att köra sommardäcken så jag får nytta av mina dubbla hjulpar!?
(y)

Hjulbyggartråden
Ah, man vänder bara på hjulet såklart!
(y)
Är fälgbanan alltid centrerad gentemot dropoutsen? Cannondale har någon speciallösning har jag för mig.. I övrigt?
Om ramen är rak, och inte C-dales specialare, så ja.
Men som jag skrev:
När man vänder på hjulet blir felet dubbelt,
man ska alltså bara "skruva bort" hälften av felet, annars.....
Been there, done that :whistle:

Hjulbyggartråden
(y)

Om ramen är rak, och inte C-dales specialare, så ja.
Men som jag skrev:
När man vänder på hjulet blir felet dubbelt,
man ska alltså bara "skruva bort" hälften av felet, annars.....
Been there, done that :whistle:
Tror jag ser förfarandet framför mig. Det är ju inte utan att man blir sugen på att bygga fler hjul, så möjligheterna att öva kanske infinner sig snart igen.

På ren inspiration riktade jag upp bakhjulet en del också. Kändes ungefär dubbelt så bra som första hjulet - brant utvecklingskurva mao! Innan jag säger för mycket ska jag nog cykla lite på egenbyggda hjul först och främst, men det kan nog möjligtvis finnas en liten hjulbyggare inom mig!?

Hjulbyggartråden
en bra metod är att relatera fälgbanan så den är centrerad i förhållande till ett plan genom sadelröret och styrröret.

höger och vönster kedjerör är oftare än inte assymetriska.

Hjulbyggartråden
en bra metod är att relatera fälgbanan så den är centrerad i förhållande till ett plan genom sadelröret och styrröret.

höger och vönster kedjerör är oftare än inte assymetriska.
Det kan hända. Men det är ju ändå där clearance måste finnas, och man vill gärna ha lika på båda sidor. Säg att du vill ha på så absolut breda däck som det bara går. Då blir du inte lyckligare om fälgen är rakt genom det planet genom sadelröret när du inte får på hjulet för det tar i ena kedjestaget :)

/edit: ska du ha hjulen på någon annan cykel också blir det såklart dumt och då får man tänka annorlunda

Hjulbyggartråden
Läste beskrivningen, och det är exakt samma byggmetod som jag använt nu men beskriven av Sheldon. @Egress beskrev det hela mer kort och koncist, med ungefär knappt en fjärdedel av orden eller så. Tack för tips!?

Är nu färdigekrat (gick ganska fort när jag väl fått till loggans placering). Spontant kan jag säga att om man beräknat ekerlängden korrekt så är det ganska uppenbart hur allt ska sitta när man väl är igång. Jag skruvade nipplarna precis så att man inte ser gängorna och var noggrann med detta, och man skulle nu utan problem kunna cykla iväg på hjulet tror jag.

Visa bilaga 540721

Jag fuskade med ekerlängden då jag sprang in till den professionella hjulbyggaren med nav och fälgar varpå han tog fram ekerlängden. Jag blev nästan lite misstänksam att det var fel när längderna blev 260 HB, 261 VB och 263 F. Nu när bakhjulet är monterat ser man vilken skillnad en millimeter gör, så om man är off i sin beräkning blir det ganska tokigt initialt tänker jag.

Självklart ska det nu upp i riktstället och riktas och masseras. Har tänkt vara lugn och metodisk i detta arbetet (till skillnad från ekringen där jag skyndade mig lite), så det får bli en annan dag. Kul att vara igång!
Ser fint ut men ventilen ska egentligen vara ett steg åt höger så att inga ekrar korsar ovanför, detta för att komma åt med olika pumpar, kolla på köpehjul så får du se.

Hjulbyggartråden
Ser fint ut men ventilen ska egentligen vara ett steg åt höger så att inga ekrar korsar ovanför, detta för att komma åt med olika pumpar, kolla på köpehjul så får du se.
Intressant sak som jag tänkte att ingen kanske skulle märka.

Jag tyckte första ekern var lite krånglig att montera. Man (iallafall jag) visste inte vilket hål på navet som motsvarade det hålet som satt direkt åt höger om ventilhålet. Kämpade lite med den delen. Efter ett tag tyckte jag att det blev bäst med hålet direkt till vänster, och då framförallt eftersom det direkt åt höger var borrat åt fel håll. När jag sedan satt alla "trailing" spokes på den sidan hjulet förstod jag av Sheldons beskrivning att jag då borde börjat med näst första hålet till höger om ventilhålet istället. Gjorde en analys av läget och kunde inte se vad som skulle kunna gå fel, så jag körde vidare.

Förstår hur du menar med korsande ekrar framför hålet - tar med det till nästa hjulbygge! Loggan sitter inte helt exakt linjerad i ventilhålet heller, så någonstans är jag "ett halvt" hål fel eller så.

Jag satte navet så att texten på navet går att läsa från höger sida hjulet. Borde jag vänt på det? Kändes fel.. Hur gör ni andra för att säkert pricka in loggan med ventilhålet, eller rättare sagt hur gör ni för att sätta första ekern exakt som ni vill ha den? Tyckte inte det var uppenbart vilken vinkel ekern har innan alla ekrarna sitter fast..

Hjulbyggartråden
jag brukar ibland göra precis tvärt om och sätta ventilen på trängsta positionen, så får man med mer närliggande ekrar lättare och bättre stöd för pumpen, slipper vicka sönder den.

fungerar klockrent. ett litet signum:)

Hjulbyggartråden
Bakhjul med Sapim Laser / Race. Ska byta ut Race-ekrarna och b24 har bara 8 hemma, behöver 14.
Är DT comp 2/1,8/2 en rimlig ersättare? Kan man åka Sapims nipplar?

Hjulbyggartråden
Någon som vet om

FH-M8000​

har problem. Jag köpte ett Shimano | WTB - Deore XT FH-M8000 | ST i25 - 29 Inch Rear Wheel - Centerlock - QR för några månader sedan. När kedjan rengjordes och jag vevade kedjan baklänges så fastna frihjulskroppen. När jag tog isär var det lösa kulor från lagret.

Bike24 undrar om jag vill ha nytt hjul eller pengar tillbaka.

Bilagor

• IMG_20220301_104420347_HDR.jpg
    IMG_20220301_104420347_HDR.jpg
    391.8 KB · Besök: 64
  • IMG_20220302_094312559_HDR.jpg
    IMG_20220302_094312559_HDR.jpg
    493.2 KB · Besök: 74
Hjulbyggartråden
Någon som vet om

FH-M8000​

har problem. Jag köpte ett Shimano | WTB - Deore XT FH-M8000 | ST i25 - 29 Inch Rear Wheel - Centerlock - QR för några månader sedan. När kedjan rengjordes och jag vevade kedjan baklänges så fastna frihjulskroppen. När jag tog isär var det lösa kulor från lagret.

Bike24 undrar om jag vill ha nytt hjul eller pengar tillbaka.
det är lösa kulor i det navet, som ramlar ut när du tar bort axeln.

jag tycker fh-m8000 är bra i förhållande till sitt pris, men cyklar du mycket får du vara beredd att serva lagren. frihjulskroppen servar man dock normalt sett inte, utan byter hela med en 15 mm insex.

att frihjulskroppen gick sönder på några månader är inte normalt (baserat på mitt gigantiska empiriska underlag: nämligen tre stycken fh-m8000). antingen är det ett måndagsexemplar, eller så är du jättestark, eller så dränker du frihjulskroppen i avfettningsmedel vid den där kedjerengöringsprocessen.

Hjulbyggartråden
det är lösa kulor i det navet, som ramlar ut när du tar bort axeln.

jag tycker fh-m8000 är bra i förhållande till sitt pris, men cyklar du mycket får du vara beredd att serva lagren. frihjulskroppen servar man dock normalt sett inte, utan byter hela med en 15 mm insex.

att frihjulskroppen gick sönder på några månader är inte normalt (baserat på mitt gigantiska empiriska underlag: nämligen tre stycken fh-m8000). antingen är det ett måndagsexemplar, eller så är du jättestark, eller så dränker du frihjulskroppen i avfettningsmedel vid den där kedjerengöringsprocessen.
Rättså lätt vinterkörning, försiktig handtvätt med vatten och svamp, ingen spolning. 32 kuggar fram och 30 bak så ingen riktig låg växel.

Det konstiga var att det fungerade när jag smörjde kedjan, det var när jag torkade och vevade bakåt som frihjulskroppen fastnade.

Jag såg i manualen att det ska vara 15 millimeter insex, men när jag tittar på hålet ser det inte sexkantigt ut. Jag har ingen 15 att prova med.

Hjulbyggartråden
Är bodyn verifierat låst även efter att du lossat axeln alltså?

Det är väldigt många små kulor på en smal bana längsmed kanten mot navet, tätningen av denna bana är inte särskilt bra. Enda sättet jag skulle rekommendera att "serva" dessa bodys är att dränka i tjock olja ett tag, sen skaka ur och repetera, låta smuts falla till botten av oljan.

Nytt hjul låter ju generöst - jag hade bara förväntat mig en ny body på garantin.

Hjulbyggartråden
Det är 12-kantig mutter till bodyn har jag för mig, förmodligen för att få plats med större axeldiameter inuti, men gjort för hex-verktyg.

Hjulbyggartråden
Är bodyn verifierat låst även efter att du lossat axeln alltså?

Det är väldigt många små kulor på en smal bana längsmed kanten mot navet, tätningen av denna bana är inte särskilt bra. Enda sättet jag skulle rekommendera att "serva" dessa bodys är att dränka i tjock olja ett tag, sen skaka ur och repetera, låta smuts falla till botten av oljan.

Nytt hjul låter ju generöst - jag hade bara förväntat mig en ny body på garantin.
Ja, den är fast även med demonterad axel.

Reklamtionen är inte behandlad än. Det var en fråga i första eposten.

Idag blev jag tvungen att cykla landsvägscykel, var soligt och torrt. Men mötande lastbilar drog upp rejäla dammoln, grusstänk ibland.

Hjulbyggartråden
Hjulet ska returneras. Jag kommer inte ihåg om centrumlåsskruven (center lock) för att fästa bromsskivan levererades med hjulet eller om den kom med bromsskivan?

Hjulbyggartråden
Måste ju berätta lite om själva byggandet, annars har inlägget inget värde på forumet ?

Jag trodde att jag var mycket smartare än alla ?
Innan jag plockade isär hjulet, kollade spänning på alla ekrar. Tänkte sätta ihop allting och spänna mad samma moment och klart.
No no no ?. Så funkar det inte. Sen kollade i fälgen hur mycket gängorna sticker ut ur nipplarna och korrigerade. Det var inte mycket bättre. Till sist fick jag justera sidoläge och sedan upp och ner. Efter några timmar blev det nästan perfect ?
Ska cykla nån vecka och kontrollera spänningen.
Hur gör ni ?

Hjulbyggartråden
Tips på verktyg för att kolla eker spänning?
Vill försöka hålla mina nya hjul relativt raka iaf..
Får gärna vara förmånligt och tillförlitlig.

Tillbaka
Topp