Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Hej
Tänkte bygga ett par hjul med denna fälgen
med ett par Tune king kong Nav Boost 32 håls
och sapim cx ray ekrar,men har dålig koll på vilka ekerlängder
jag behöver, är det någon som vet vilken ekerlängd jag ska köpa.
EIE fälg.jpg

Hjulbyggartråden
Om man har ett par fina högflänsnav som idag sitter ihop med ett par fälgar som är av det sladdrigare slaget, vad finns det för alternativ när det kommer till fälgar och ekrar? Blänkande och utan dekaler och tjafs. Dubbelbottnade.

Edit: 36 hål.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Några förslag:
PACENTI BREVET MSW 700C POLISHED RIM
H PLUS SON ARCHETYPE POLISHED
H PLUS SON TB14
Själv är jag på jakt efter ett par blankpolerade Kinlin 31 ( 20 resp 16/8) utan nån laserlogo som Hunt och Halo envisas att vanpryda sina Kinlin-fälgar

Hjulbyggartråden

Kanske?
Tyvärr bara 32 ekrar som max.

Hjulbyggartråden
Vita hade passat gaffeländarna fint såklart, men jag tror att vitt bär smuts väldigt dåligt och att de efter ganska kort tid ser lite ledsna ut. Silver passar ju däremot nästan till allt och kan knappt bli fel.

Hjulbyggartråden
Vita hade passat gaffeländarna fint såklart, men jag tror att vitt bär smuts väldigt dåligt och att de efter ganska kort tid ser lite ledsna ut. Silver passar ju däremot nästan till allt och kan knappt bli fel.
Jag instämmer. Osäker på om Bitex finns i vitt däremot polerade, dock inte Campa-finish. Novatech har däremot funnits i vitt, bild kommer hur det ser ut efter ca 10 år

Hjulbyggartråden
Mm det är nog som ni säger, silver blir bäst.

Nu ska jag bara bestämma mig om det är värt att bygga eller använda mina Aerlite 32 som är "fel i färgen"

Hjulbyggartråden
Hej!
Har försökt med diverse kalkylatorer / wheelbuilder/ freespoke men ingen bekräftar min längd på mina ekrar. Mest för att det verkar saknas mått på straight pull varianterna?

1648213434356.png

Bak
Dt Swiss 240s 148mm straight pull 32h
EDR: 602mm
Polyax 14mm
Offset spoke 2,3mm

Fram
Dt Swiss 240 110mm straight pull 28h
EDR: 602mm
Polyax 14mm
Offset spoke 2,3mm

Har gissat mig till 290-297mm men får olika resultat var gång jag beräknar :ROFLMAO:

Bilagor

• 1648216919409.png
    1648216919409.png
    37.9 KB · Besök: 50
Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Då var det ett par fälgar beställt, det bidde Pacenti Brevet. Vad ska man nu ha för ekrar och nipplar? Hellre lätt än jättebilligt tänker jag mig.

Naven är en uppsättning SunTour sealed bearings högfläns. Ska väl ta mig för att mäta nångång för att kunna beställa rätt ekrar.

Har inte jättebråttom, och vill att mina första egenbyggda hjul ska bli bra.

Hjulbyggartråden
Eller Sapim Dlight. Lite tunnare på mitten men lika lätta att bygga med. Sapim Laser eller DT revolution om du har bra tålamod.
Och så gärna en kombination av DT Comp alt. Sapim Race med någon av ovanstående till bakhjulet. Grövre på drivsidan, men det har du säkert koll på.
Mässingnipplar.
Så skulle jag gjort.

Hjulbyggartråden
Hej Bullen. Jag har ett bakhjul jag körde sönder förra året, Bontrager Line Comp 30. Hade tänkt räta upp och ekra om som vinterprojekt, det skadar väl aldrig att ha ett reservhjul, men nu är våren här och det hände inte. Och vad fanken, ska man ändå göra jobbet kanske man ska bygga något fint istället?

Finns det någon standardrekommendation för en ~30 mm kolfiberfälg, 28 ekrar, lagom för svensk stig och lite snällare parkåka? Och vad ska jag ha för ekrar och nipplar?

Hjulbyggartråden
Riktställ då?

Rosebikes har ett för en femhunka. M-wave för det dubbla, eller nåt annat för ytterligare mer pengar. Om man tänker sig bygga ett par hjul och sedan mest bara se till att befintligt hjulbestånd (typ 20 hjul känns det som) håller sig riktade – finns det då anledning att investera i nåt dyrt? Använder ram för att rikta hjul idag, så allt blir väl minst ett steg upp.

Hjulbyggartråden
Riktställ då?

Rosebikes har ett för en femhunka. M-wave för det dubbla, eller nåt annat för ytterligare mer pengar.
Länkar saknas, eller?
Om man tänker sig bygga ett par hjul och sedan mest bara se till att befintligt hjulbestånd (typ 20 hjul känns det som) håller sig riktade – finns det då anledning att investera i nåt dyrt? Använder ram för att rikta hjul idag, så allt blir väl minst ett steg upp.
Ett ställ som klarar olika navbredder och olika TA borde vara mer framtidssäkert.
Inga konkreta tips, så inga länkar ?

Redigerat
Lite bling från tidigare i tråden
H562558ba7bcc434c9bbf8acd07be1583t.jpg

Men kvalitén verkar inte leva upp till utseendet

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Ang Aliexpress-stället däruppe.

Nu har jag byggt typ 4 hjulpar och tycker nog kvaliten är ändå rätt bra, tror inte Park är mycket bättre. Centrering får man kolla med rätt verktyg.

Hjulbyggartråden
Bontragers fälgband bygger en del på höjden också, så man kanske kan räkna in det i fälgvikten där plasten till viss del ersätter aluminium? Men ja, lätta gram att spara.

Hjulbyggartråden
Finns det någon standardrekommendation för en ~30 mm kolfiberfälg, 28 ekrar, lagom för svensk stig och lite snällare parkåka? Och vad ska jag ha för ekrar och nipplar?
Död åt alla webshopar som inte kan filtrera på material, bredd eller antal ekrar.

Men NEWMEN Advanced SL A.30 Disc 29" Carbon känns som en fullträff, enda problemet är att de går på €420. Inget impulsköp direkt...

Hjulbyggartråden
Död åt alla webshopar som inte kan filtrera på material, bredd eller antal ekrar.

Men NEWMEN Advanced SL A.30 Disc 29" Carbon känns som en fullträff, enda problemet är att de går på €420. Inget impulsköp direkt...
I storleksordningen dubbla priset mot Kina (inkl frakt och tull) då. (Vill minnas att det landade på ca 8k för fyra EIE-fälgar i höstas). Dubbelt så bra? Kanske. Mina hette inte ”Advanced”. ;-)

Tillbaka
Topp