Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Jag bläddrade lite i tråden på jakt efter billiga men ändå ok riktställ. Det tipsas en del om ett ställ från Aliexpress för ca 1300kr. Det är i högsta laget.

Utav de riktigt billiga ställen som finns (bikester, tyskland, aliexpress osv) är värda att köpa? Jag vill inte bygga i en framgaffel, jag vill ha ett ställ på arbetsbänken.

Om någon i Göteborgsområdet vill bli av med ett ställ får ni även gärna pm:a.

Hjulbyggartråden
Jag bläddrade lite i tråden på jakt efter billiga men ändå ok riktställ. Det tipsas en del om ett ställ från Aliexpress för ca 1300kr. Det är i högsta laget.

Utav de riktigt billiga ställen som finns (bikester, tyskland, aliexpress osv) är värda att köpa? Jag vill inte bygga i en framgaffel, jag vill ha ett ställ på arbetsbänken.

Om någon i Göteborgsområdet vill bli av med ett ställ får ni även gärna pm:a.
Jag tycker att nästan vilket ställ som helst duger, skulle oavsett skaffa ett centreringsverktyg för att kolla centrum.
Mitt svindyra Parktool visar inte helt lika på 100 och 142 mm från gång till annan.

Hjulbyggartråden
1680284301927.png

350kr med frakt. Quite sturdy. Bara det! Men det känns inte helt optimalt. Hellre det nedan som är enklare men stabilare.

1680284371896.png
550kr

1680284719495.png

400kr!
...men det är lurigt med aliexpress. Det är lätt att tro att man gör ett fynd när man i själva verket beställer något helt annat. Så nej, inga 400kr där inte.

Som sagt kom gärna med tips på ställ ni provat och som ni vet är prisvärda.

Hjulbyggartråden
Ett litet ingenjörstips när det gäller lager är att undvika nav, BB och dämparlänkage som använder sig av icke-standardlager.

Standardlager finns att tillgå hos alla de stora lagertillverkarna (SKF, NTN, NSK, FAG, INA, m fl) och de är både billigare och överlägset bättre än cykelspecifika märken (t ex Enduro, CeramicSpeed, FSA och allt vad de heter). Det beror på att de har koll på toleransklasser och spel (vilket är dyrt och svårt om man inte har resurser och kunskap).

Jadå.
Men jag hade inte oroat mig för att köpa chris king, även om det inte är standardlager i dom. Är en "ganska" välbeprövad produkt med gott rykte :)

Även om det är fnissigt när folk påstår att lagrena dom gör ska vara överlägsna t.ex SKF

Hjulbyggartråden
Jadå.
Men jag hade inte oroat mig för att köpa chris king, även om det inte är standardlager i dom. Är en "ganska" välbeprövad produkt med gott rykte :)

Även om det är fnissigt när folk påstår att lagrena dom gör ska vara överlägsna t.ex SKF
Chris King, Phil Wood eller White Industries är nav jag gärna skulle bygga med någon gång, men har inte lyckats hitta lämpligt projekt än.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
God morgon.
Tänkte försöka mig på att bygga mitt första hjul till min egenbyggda lastcykel.
Kommer att bli ett framhjul, 20" bmx fälg med en navdynamo Shutter Precision PD-8.
Kom ju dock på att det kanske blir tokigt med hastigheten för dynamon, lär ju ska snurra fortare med ett 20" hjul.
Någon som vet och har erfarenhet?
Vad händer, eldar man upp hela elsystemet??

Bilagor

• 20210518_114510.jpg
    20210518_114510.jpg
    736.5 KB · Besök: 37
Hjulbyggartråden
God morgon.
Tänkte försöka mig på att bygga mitt första hjul till min egenbyggda lastcykel.
Kommer att bli ett framhjul, 20" bmx fälg med en navdynamo Shutter Precision PD-8.
Kom ju dock på att det kanske blir tokigt med hastigheten för dynamon, lär ju ska snurra fortare med ett 20" hjul.
Någon som vet och har erfarenhet?
Vad händer, eldar man upp hela elsystemet??
brinner det upp när man cyklar långsamt med 28''?

Hjulbyggartråden
det motsvaras kanske av hur mycket långsammare lastcykeln går? utom i nedförsbackar?

men brompton, med 16 tums hjul, erbjuds med en navdynamo från shimano. vet inte om den på något sätt är anpassad för de mindre hjulen. jag har monterat av ett par.

eftersom jag föredrar flexibiliteten med att kunna flytta batterilampor mellan mina cyklar. och exempelvis 10 watt ger chans till bättre ljus än typiskt för navdynamo 3 watt.

Hjulbyggartråden
Sitter och funderar på att köpa ett par Carbon-fälgbanor och skifta på mina hjul.
Har siktat in mig på Newmen X.A30 Carbon.

Idag sitter där ett par Newmen SL X.A.25 Alu momnterade på DT 240 som jag har varit onödigt nöjd med. Kört med DT Comp ekrar och Alu pro lock nipplar.

Men om jag ändå ska skifta, vilka ekrar och nipplar matchar man en fin Carbon-fälg med?

I övrigt kommer jag köpa en omgång 350-nav och montera Alu-banorna på som extra/vinterhjul.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Fick ihop nya hjulen, körde Sapim Race-ekrar på ”korta” (driv bak, broms fram) sidan och D-light på ”långa”. Blev riktigt bra med hyffsat ljämn spänning. Tack för bra tips i tråden.

147920CF-9288-4F77-A3A1-8A3C0E990B65.jpeg

Hjulbyggartråden
Kört med DT Comp ekrar och Alu pro lock nipplar.
Men om jag ändå ska skifta, vilka ekrar och nipplar matchar man en fin Carbon-fälg med?
Jag skulle räkna ut ekerlängd och ekerspänningsskillnaden mha samma som har tipsats om här flera ggr tidigare
FreeSpoke
Typen av ekrar beror på sådant som hur många ekrar hjulet har, vad du+"ekipaget" väger, var du kommer att cykla och hur styv fälgen är. Men har DT Comp funkat så varför inte även på de nya hjulen? Åtminstone för de hårdast spända ekrarna och sedan matcha tvärsnittsarean med skillnaden i ekerspänning (för att få så långlivade hjul som möjligt)
Här är en tabell över tvärsnittsarean hos sapimekrar, men den går förstås att använda även för andra märken
Sapim_eker_area.png

Vad gäller nipplar skulle jag strunta i all form av låsning och om du vill ha ngn annan färg än svart eller blankt kan du välja alu, men med de nackdelar det medför (viktbesparingen är försumbar jmf med vikten hos fälg+däck)
Om du skall återanvända ditt DT240-nav skulle jag ekra i samma mönster och använda ekerbrickor
spoke-washers-jpg.592104

Ekerbrickorna ger längre ekerlivslängd eftersom det blir bättre stöd i ekerböjen,
vilket syns tydligt i bilden nedan
eker_brickor_mid-jpg.592106

<REDIGERAT>
Även hos Sheldon står det om fördelarna med ekerbrickor

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Sitter och funderar på att köpa ett par Carbon-fälgbanor och skifta på mina hjul.
Har siktat in mig på Newmen X.A30 Carbon.

Idag sitter där ett par Newmen SL X.A.25 Alu momnterade på DT 240 som jag har varit onödigt nöjd med. Kört med DT Comp ekrar och Alu pro lock nipplar.

I övrigt kommer jag köpa en omgång 350-nav och montera Alu-banorna på som extra/vinterhjul.
Låter jobbigt. 240 naven är ju inte så mycket dyrare. Bättre beställa ett par kompletta på slowbuild?

Hjulbyggartråden
Jag skulle räkna ut ekerlängd och ekerspänningsskillnaden mha samma som har tipsats om här flera ggr tidigare
FreeSpoke
Typen av ekrar beror på sådant som hur många ekrar hjulet har, vad du+"ekipaget" väger, var du kommer att cykla och hur styv fälgen är. Men har DT Comp funkat så varför inte även på de nya hjulen? Åtminstone för de hårdast spända ekrarna och sedan matcha tvärsnittsarean med skillnaden i ekerspänning (för att få så långlivade hjul som möjligt)
Här är en tabell över tvärsnittsarean hos sapimekrar, men den går förstås att använda även för andra märken
Visa bilaga 617974

Vad gäller nipplar skulle jag strunta i all form av låsning och om du vill ha ngn annan färg än svart eller blankt kan du välja alu, men med de nackdelar det medför (viktbesparingen är försumbar jmf med vikten hos fälg+däck)
Om du skall återanvända ditt DT240-nav skulle jag ekra i samma mönster och använda ekerbrickor
spoke-washers-jpg.592104

Ekerbrickorna ger längre ekerlivslängd eftersom det blir bättre stöd i ekerböjen,
hur många ppm av planetens cyklar är utrustade med dessa brickor, och vilket problem löser de?

Hjulbyggartråden
FreeSpoke
Visa bilaga 617974

spoke-washers-jpg.592104

Precis! Ekerbrickor (en eller två beroende på navflänsens tjocklek och hur djup ekerböjen är).

Jag har i mina senaste hjulbryggningar använt mig av nippelbrickor som är skålade så nippeln får ett bra "säte" som också ger en bra lastutjämning runt nippelhålet i fälgen. Gärna i kombination med polyaxnipplar som matchar skålningen.

DT- eller Sapimekrar? Båda är bra. Jag har allt mer gått över till Sapim för jag upplever dem lite lättare att spänna upp utan att de vrider sig, men det är en smaksak.

Hjulbyggartråden
hur många ppm av planetens cyklar är utrustade med dessa brickor
När man har chansen varför då inte ta den och bygga bättre hjul än de fabriksbyggda?
En majoritet av mina hjul som har nav med hål >2,4 mm har det
Eker_brickor_skalle_mid.jpg

vilket problem löser de?
Det framgår ovan, varför inte läsa (en gång till) innan du postar?

Jag har i mina senaste hjulbryggningar använt mig av nippelbrickor som är skålade så nippeln får ett bra "säte" som också ger en bra lastutjämning runt nippelhålet i fälgen.
Det behövs inte till alla fälgar, särskilt inte till kolfiberfälgar verkar det som.
Så här skriver tex Lightbicycle om nippelbrickor
"Are nipple washers required for wheelbuilding?
With Light Bicycle rims, nipple washers are not required."

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
jag menade verkligen inte att käbbla, uttryckte mig bara slarvigt och var otydlig med att det handlade om min erfarenhet (och erfarenhet av vänners hjul som jag fixar). och frågan var ärlig, jag undrade om brickorna på nåt sätt förebygger brott även på andra ställen än i böjen. det är så mystiskt med metall, så för mig var det inte självklart att det inte var så. om det var så du menade. det är svårt att tolka ett gråtskratt.

Hjulbyggartråden
@HåkanC, jag tolkar gråtskrattet som att du inte håller med om att ekrar inte går av i böjen. jag har bara aldrig varit med om det, men kört av ganska mycket ekrar på andra ställen. men andra har det problemet?
Ja, när ekrar går av så är det vanligast där
Hur har dina ekrar gått av? Olyckor, eller?

jag undrade om brickorna på nåt sätt förebygger brott även på andra ställen än i böjen.
Nej
Som synes i bilden ovan ger de ekerböjen ett bättre stöd och minskar då utmattningsrisken där.

Hjulbyggartråden
anekdotiskt är det nog mindre behövt på "sjysstare" nav där flänsarna och ekerhålen är bättre utformade (mindre?). men när det gäller typ växelnav och billigare grejer som kommer på standardcyklar ser man ofta att passformen är dålig och all last hamnar på en sida av ekerböjen. Och där ser man även många ekerbrott just vid böjen

Hjulbyggartråden
om ekrar går av är det gärna i böjen. bara det att på självbyggda hjul händer det i princip aldrig.

är navflänsen av alu så som brukligt är sedan några decennier smider den snart till sig efter ekerböjen och fördelar därmed lasten.

så brickorna får enligt mig ses som en perfekt lösning på ett icke existerande problem.

Hjulbyggartråden
anekdotiskt är det nog mindre behövt på "sjysstare" nav där flänsarna och ekerhålen är bättre utformade (mindre?).
Med 2 mm ekrar (typ DT Comp) går den gränsen vid 2,4 mm. Med större hål än så kan det vara en "vinst" med ekerbrickor och även med 2,4 mm hål om navet redan har använts.

men när det gäller typ växelnav och billigare grejer som kommer på standardcyklar ser man ofta att passformen är dålig och all last hamnar på en sida av ekerböjen. Och där ser man även många ekerbrott just vid böjen
+1
om ekrar går av är det gärna i böjen.
+1
Varför inte använda ekerbrickor när man bygger sina egna hjul, de kostar väldigt lite (0,72 €/10st!) och väger även väldigt lite, det är små tunna mässingsbrickor.

ekrar aldrig går av där i böjen
jag har bara aldrig varit med om det, men kört av ganska mycket ekrar på andra ställen.
det handlade om min erfarenhet (och erfarenhet av vänners hjul som jag fixar).
Som jag redan har frågat:
Vilka andra ställen på ekern (än böjen) är det som du (och dina vänner) har fått ekerbrott?
Detta är intressant särskilt eftersom du (+dina vänner) har kört av ganska mycket ekrar.

Hjulbyggartråden
Med 2 mm ekrar (typ DT Comp) går den gränsen vid 2,4 mm. Med större hål än så kan det vara en "vinst" med ekerbrickor och även med 2,4 mm hål om navet redan har använts.

+1

+1
Varför inte använda ekerbrickor när man bygger sina egna hjul, de kostar väldigt lite (0,72 €/10st!) och väger även väldigt lite, det är små tunna mässingsbrickor.

Som jag redan har frågat:
Vilka andra ställen på ekern (än böjen) är det som du (och dina vänner) har fått ekerbrott?
Detta är intressant särskilt eftersom du (+dina vänner) har kört av ganska mycket ekrar.

Dom ekrarna som gått av för mig genom åren har varit uppe mot nippeln så vitt jag minns.

Mdn böjen känns som det logiska stället ekern borde gå sönder på

Hjulbyggartråden
När man har chansen varför då inte ta den och bygga bättre hjul än de fabriksbyggda?
En majoritet av mina hjul som har nav med hål >2,4 mm har det
Visa bilaga 618008

Det framgår ovan, varför inte läsa (en gång till) innan du postar?

Det behövs inte till alla fälgar, särskilt inte till kolfiberfälgar verkar det som.
Så här skriver tex Lightbicycle om nippelbrickor
"Are nipple washers required for wheelbuilding?
With Light Bicycle rims, nipple washers are not required."
Finns det brickor i silver eller svart också? Om man är estetiskt lagd.

Hjulbyggartråden
Dom ekrarna som gått av för mig genom åren har varit uppe mot nippeln så vitt jag minns.
Gissningsvis har ekrarna i de hjulen haft en olycklig vinkel ut ur nippeln
Ungefär som i 2a och 3e bilden här
Enve-internal-nipple-molded-spoke-hole-diagram.jpg

Fälgar med rakt borrade hål ökar risken för sådana ekerbrott, ett sätt att då minska risken är med sådana nippelbrickor som @gandhi skrev om i #5.336 och matchande nipplar
Så här ser det ut i Sapims reklam
polyax%20nipple-01.png

Mdn böjen känns som det logiska stället ekern borde gå sönder på
+1

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Gissningsvis har ekrarna i de hjulen haft en olycklig vinkel ut ur nippeln
Ungefär som i 2a och 3e bilden här
Enve-internal-nipple-molded-spoke-hole-diagram.jpg

Fälgar med rakt borrade hål ökar risken för sådana ekerbrott, ett sätt att då minska risken är med sådana nippelbrickor som @gandhi skrev om i #5.336 och matchande nipplar
Så här ser det ut i Sapims reklam
polyax%20nipple-01.png

+1
Böjen är en brottanvisning på maskinelementet som i cykelkretsar kallas eker. Utmattningsbrott är en fråga om statistik.

Hjulbyggartråden
Glad påsk på er!

Jag har börjat titta på vilka ekrar jag skall ha till mina hjul
XT-nav och newmen sl xa 25-fälgar. 32 ekrar, 3-kors. En brasklapp för att indatan för navet kan vara fel. Dubbelkollar sånt sen.

Hur går jag vidare och väljer ekrar? Hjulen skall vara ett par normalt tåliga allround-hjul för grusväg/stig. Jag väger 80kg och cykeln kommer bli en stål-HT (förhållandevis lätt).

1680983855928.png

1680983880143.png

Hjulbyggartråden
Tänker jag rätt nu om jag gör så här.
Höger sida bak, sapim race (2,0-1,8-2,0)

Vänster bak. 66%. Så en tunnare eker.
Arean för 1,8 = 2,54
66% av 2,54 = 1,68
Arean för sapim laser (2,0-1,5-2,0) = 1.77

Så sapim laser borde fungera bra på vänster sida. Eller skall jag ta en lite kraftigare eker ändå?

Jag har verkligen inte full koll än så korrigera mig gärna. ?

Hjulbyggartråden
Glad påsk på er!

Jag har börjat titta på vilka ekrar jag skall ha till mina hjul
XT-nav och newmen sl xa 25-fälgar. 32 ekrar, 3-kors. En brasklapp för att indatan för navet kan vara fel. Dubbelkollar sånt sen.

Hur går jag vidare och väljer ekrar? Hjulen skall vara ett par normalt tåliga allround-hjul för grusväg/stig. Jag väger 80kg och cykeln kommer bli en stål-HT (förhållandevis lätt).

Visa bilaga 618257
Visa bilaga 618258
Freespoke säger 66% i spänningskvot mellan nds och ds. Dvs hitta en ekerkombo där kvoten mellan de båda ekrarnas tvärsnittsareor är så nära 66% (0,66) som möjligt. T ex 1,8 mm och 1,5 mm blir 69%. Typ DT Competition resp DT Revolution eller Sapim Race resp Sapim Laser.

En brasklapp ang 1,5 mm. De har en tendens att skruva på sig och jag tycker de är svåra att brygga med och massera när man kommer upp mot målspänningen. De är lite för klena. Dock har jag bara använt DT Revolution och inte bryggt med Sapim Laser så den kan vara lite annorlunda. Om man vill kan man välja Sapim D-light 1,65 mm och för att matcha spänningskvoten 84% (med 1,8 mm) så får man använda en asymmetrisk fälg (2-3 mm off-set) och kanske ett nav med något inflyttad NDS-fläns.

Hjulbyggartråden
Freespoke säger 66% i spänningskvot mellan nds och ds. Dvs hitta en ekerkombo där kvoten mellan de båda ekrarnas tvärsnittsareor är så nära 66% (0,66) som möjligt. T ex 1,8 mm och 1,5 mm blir 69%. Typ DT Competition resp DT Revolution eller Sapim Race resp Sapim Laser.

En brasklapp ang 1,5 mm. De har en tendens att skruva på sig och jag tycker de är svåra att brygga med och massera när man kommer upp mot målspänningen. De är lite för klena. Dock har jag bara använt DT Revolution och inte bryggt med Sapim Laser så den kan vara lite annorlunda. Om man vill kan man välja Sapim D-light 1,65 mm och för att matcha spänningskvoten 84% (med 1,8 mm) så får man använda en asymmetrisk fälg (2-3 mm off-set) och kanske ett nav med något inflyttad NDS-fläns.
Tack, då har jag förstått något rätt i alla fall. ?

Ja, 1,5mm verkar medföra lite ”problem”. Det är mitt första riktiga hjulbygge så jag vill inte skapa mer problem än nödvändigt.

Hur ser det ut på finare hjul från t.ex. shimano. Använder de olika ekrar på olika sidor?

Tillbaka
Topp