gandhi
Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ska tilläggas att det inte är de nya 350 resp 240 jag har utan de är köpta 2016 resp 2010. Vet inte hur de nya håller för kvalitet/produktionstoleranser.Ajaj, förstöra happysanningar?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ska tilläggas att det inte är de nya 350 resp 240 jag har utan de är köpta 2016 resp 2010. Vet inte hur de nya håller för kvalitet/produktionstoleranser.Ajaj, förstöra happysanningar?
Det har aldrig varit och kommer aldrig att vara ett problem oavsett årsmodell om du frågar mig?Ska tilläggas att det inte är de nya 350 resp 240 jag har utan de är köpta 2016 resp 2010. Vet inte hur de nya håller för kvalitet/produktionstoleranser.
Brukar sätta ett par buntband i ett par ekrar och genom kassetten när jag skall ta bort hjulet. Orkar inte hålla mot trycket från frihjulsmekanismens fjädrar annars.Det har aldrig varit och kommer aldrig att vara ett problem oavsett årsmodell om du frågar mig?
Tänkte inte på det, bäst att köpa maskintvingar.Brukar sätta ett par buntband i ett par ekrar och genom kassetten när jag skall ta bort hjulet. Orkar inte hålla mot trycket från frihjulsmekanismens fjädrar annars.
Jag tycker att nästan vilket ställ som helst duger, skulle oavsett skaffa ett centreringsverktyg för att kolla centrum.Jag bläddrade lite i tråden på jakt efter billiga men ändå ok riktställ. Det tipsas en del om ett ställ från Aliexpress för ca 1300kr. Det är i högsta laget.
Utav de riktigt billiga ställen som finns (bikester, tyskland, aliexpress osv) är värda att köpa? Jag vill inte bygga i en framgaffel, jag vill ha ett ställ på arbetsbänken.
Om någon i Göteborgsområdet vill bli av med ett ställ får ni även gärna pm:a.
Ja mitt radon centera inte heller korrekt på alla fälgbredder. Måste vara feltänkt någonstansJag tycker att nästan vilket ställ som helst duger, skulle oavsett skaffa ett centreringsverktyg för att kolla centrum.
Mitt svindyra Parktool visar inte helt lika på 100 och 142 mm från gång till annan.
Jadå.Ett litet ingenjörstips när det gäller lager är att undvika nav, BB och dämparlänkage som använder sig av icke-standardlager.
Standardlager finns att tillgå hos alla de stora lagertillverkarna (SKF, NTN, NSK, FAG, INA, m fl) och de är både billigare och överlägset bättre än cykelspecifika märken (t ex Enduro, CeramicSpeed, FSA och allt vad de heter). Det beror på att de har koll på toleransklasser och spel (vilket är dyrt och svårt om man inte har resurser och kunskap).
jag provade köpa tre. Men dom hade bara en ?Köp två från Goldsprint, så har du en i reserv
Mer allvarligt: Hur ofta kraschar du och förstör/bucklar fälgar?
För mig är det såpass sällan att jag då kan skaffa ny fälg (+ ev nya ekrar).
Men det är jag det.
Jag köpte två som är på väg till mig nu. Jag var nog steget före. Sorry!jag provade köpa tre. Men dom hade bara en ?
Chris King, Phil Wood eller White Industries är nav jag gärna skulle bygga med någon gång, men har inte lyckats hitta lämpligt projekt än.Jadå.
Men jag hade inte oroat mig för att köpa chris king, även om det inte är standardlager i dom. Är en "ganska" välbeprövad produkt med gott rykte :)
Även om det är fnissigt när folk påstår att lagrena dom gör ska vara överlägsna t.ex SKF
Chris King, Phil Wood eller White Industries är nav jag gärna skulle bygga med någon gång, men har inte lyckats hitta lämpligt projekt än.
brinner det upp när man cyklar långsamt med 28''?God morgon.
Tänkte försöka mig på att bygga mitt första hjul till min egenbyggda lastcykel.
Kommer att bli ett framhjul, 20" bmx fälg med en navdynamo Shutter Precision PD-8.
Kom ju dock på att det kanske blir tokigt med hastigheten för dynamon, lär ju ska snurra fortare med ett 20" hjul.
Någon som vet och har erfarenhet?
Vad händer, eldar man upp hela elsystemet??
Frågan var väl om inte den mindre diametern på hjulet gör att påfrestningen på dynamon blir för hög? 20” innebär att hjulet snurrar drygt 50% fler varv vid samma fart som ett 28”-hjul.brinner det upp när man cyklar långsamt med 28''?
Ojdå. Klantigt av mig men stämmer nog ändå väldigt bra att det inte brinner upp vid 50% mer snurrFrågan var väl om inte den mindre diametern på hjulet gör att påfrestningen på dynamon blir för hög? 20” innebär att hjulet snurrar drygt 50% fler varv vid samma fart som ett 28”-hjul.
Kört med DT Comp ekrar och Alu pro lock nipplar.
Jag skulle räkna ut ekerlängd och ekerspänningsskillnaden mha samma som har tipsats om här flera ggr tidigareMen om jag ändå ska skifta, vilka ekrar och nipplar matchar man en fin Carbon-fälg med?
Låter jobbigt. 240 naven är ju inte så mycket dyrare. Bättre beställa ett par kompletta på slowbuild?Sitter och funderar på att köpa ett par Carbon-fälgbanor och skifta på mina hjul.
Har siktat in mig på Newmen X.A30 Carbon.
Idag sitter där ett par Newmen SL X.A.25 Alu momnterade på DT 240 som jag har varit onödigt nöjd med. Kört med DT Comp ekrar och Alu pro lock nipplar.
Men om jag ändå ska skifta, vilka ekrar och nipplar matchar man en fin Carbon-fälg med?
I övrigt kommer jag köpa en omgång 350-nav och montera Alu-banorna på som extra/vinterhjul.
hur många ppm av planetens cyklar är utrustade med dessa brickor, och vilket problem löser de?Jag skulle räkna ut ekerlängd och ekerspänningsskillnaden mha samma som har tipsats om här flera ggr tidigare
FreeSpoke
Typen av ekrar beror på sådant som hur många ekrar hjulet har, vad du+"ekipaget" väger, var du kommer att cykla och hur styv fälgen är. Men har DT Comp funkat så varför inte även på de nya hjulen? Åtminstone för de hårdast spända ekrarna och sedan matcha tvärsnittsarean med skillnaden i ekerspänning (för att få så långlivade hjul som möjligt)
Här är en tabell över tvärsnittsarean hos sapimekrar, men den går förstås att använda även för andra märken
Visa bilaga 617974
Vad gäller nipplar skulle jag strunta i all form av låsning och om du vill ha ngn annan färg än svart eller blankt kan du välja alu, men med de nackdelar det medför (viktbesparingen är försumbar jmf med vikten hos fälg+däck)
Om du skall återanvända ditt DT240-nav skulle jag ekra i samma mönster och använda ekerbrickor
![]()
Ekerbrickorna ger längre ekerlivslängd eftersom det blir bättre stöd i ekerböjen,
vilket syns tydligt i bilden nedan
![]()
Precis! Ekerbrickor (en eller två beroende på navflänsens tjocklek och hur djup ekerböjen är).Jag skulle räkna ut ekerlängd och ekerspänningsskillnaden mha samma som har tipsats om här flera ggr tidigare
FreeSpoke
Typen av ekrar beror på sådant som hur många ekrar hjulet har, vad du+"ekipaget" väger, var du kommer att cykla och hur styv fälgen är. Men har DT Comp funkat så varför inte även på de nya hjulen? Åtminstone för de hårdast spända ekrarna och sedan matcha tvärsnittsarean med skillnaden i ekerspänning (för att få så långlivade hjul som möjligt)
Här är en tabell över tvärsnittsarean hos sapimekrar, men den går förstås att använda även för andra märken
Visa bilaga 617974
Vad gäller nipplar skulle jag strunta i all form av låsning och om du vill ha ngn annan färg än svart eller blankt kan du välja alu, men med de nackdelar det medför (viktbesparingen är försumbar jmf med vikten hos fälg+däck)
Om du skall återanvända ditt DT240-nav skulle jag ekra i samma mönster och använda ekerbrickor
![]()
Ekerbrickorna ger längre ekerlivslängd eftersom det blir bättre stöd i ekerböjen,
vilket syns tydligt i bilden nedan
![]()
www.sapim.be
www.sapim.be
När man har chansen varför då inte ta den och bygga bättre hjul än de fabriksbyggda?hur många ppm av planetens cyklar är utrustade med dessa brickor
Det framgår ovan, varför inte läsa (en gång till) innan du postar?vilket problem löser de?
Det behövs inte till alla fälgar, särskilt inte till kolfiberfälgar verkar det som.Jag har i mina senaste hjulbryggningar använt mig av nippelbrickor som är skålade så nippeln får ett bra "säte" som också ger en bra lastutjämning runt nippelhålet i fälgen.
Ja, när ekrar går av så är det vanligast där@HåkanC, jag tolkar gråtskrattet som att du inte håller med om att ekrar inte går av i böjen. jag har bara aldrig varit med om det, men kört av ganska mycket ekrar på andra ställen. men andra har det problemet?
Nejjag undrade om brickorna på nåt sätt förebygger brott även på andra ställen än i böjen.
Finns det brickor i silver eller svart också? Om man är estetiskt lagd.Ja, när ekrar går av så är det vanligast där
Hur har dina ekrar gått av? Olyckor, eller?
Nej
Som synes i bilden ovan ger de ekerböjen ett bättre stöd och minskar då utmattningsrisken där.
Med 2 mm ekrar (typ DT Comp) går den gränsen vid 2,4 mm. Med större hål än så kan det vara en "vinst" med ekerbrickor och även med 2,4 mm hål om navet redan har använts.anekdotiskt är det nog mindre behövt på "sjysstare" nav där flänsarna och ekerhålen är bättre utformade (mindre?).
+1men när det gäller typ växelnav och billigare grejer som kommer på standardcyklar ser man ofta att passformen är dålig och all last hamnar på en sida av ekerböjen. Och där ser man även många ekerbrott just vid böjen
+1om ekrar går av är det gärna i böjen.
ekrar aldrig går av där i böjen
jag har bara aldrig varit med om det, men kört av ganska mycket ekrar på andra ställen.
Som jag redan har frågat:det handlade om min erfarenhet (och erfarenhet av vänners hjul som jag fixar).
Med 2 mm ekrar (typ DT Comp) går den gränsen vid 2,4 mm. Med större hål än så kan det vara en "vinst" med ekerbrickor och även med 2,4 mm hål om navet redan har använts.
+1
+1
Varför inte använda ekerbrickor när man bygger sina egna hjul, de kostar väldigt lite (0,72 €/10st!) och väger även väldigt lite, det är små tunna mässingsbrickor.
Som jag redan har frågat:
Vilka andra ställen på ekern (än böjen) är det som du (och dina vänner) har fått ekerbrott?
Detta är intressant särskilt eftersom du (+dina vänner) har kört av ganska mycket ekrar.
Finns det brickor i silver eller svart också? Om man är estetiskt lagd.När man har chansen varför då inte ta den och bygga bättre hjul än de fabriksbyggda?
En majoritet av mina hjul som har nav med hål >2,4 mm har det
Visa bilaga 618008
Det framgår ovan, varför inte läsa (en gång till) innan du postar?
Det behövs inte till alla fälgar, särskilt inte till kolfiberfälgar verkar det som.
Så här skriver tex Lightbicycle om nippelbrickor
"Are nipple washers required for wheelbuilding?
With Light Bicycle rims, nipple washers are not required."
Gissningsvis har ekrarna i de hjulen haft en olycklig vinkel ut ur nippelnDom ekrarna som gått av för mig genom åren har varit uppe mot nippeln så vitt jag minns.
+1Mdn böjen känns som det logiska stället ekern borde gå sönder på
Böjen är en brottanvisning på maskinelementet som i cykelkretsar kallas eker. Utmattningsbrott är en fråga om statistik.Gissningsvis har ekrarna i de hjulen haft en olycklig vinkel ut ur nippeln
Ungefär som i 2a och 3e bilden här
![]()
Fälgar med rakt borrade hål ökar risken för sådana ekerbrott, ett sätt att då minska risken är med sådana nippelbrickor som @gandhi skrev om i #5.336 och matchande nipplar
Så här ser det ut i Sapims reklam
![]()
+1
Freespoke säger 66% i spänningskvot mellan nds och ds. Dvs hitta en ekerkombo där kvoten mellan de båda ekrarnas tvärsnittsareor är så nära 66% (0,66) som möjligt. T ex 1,8 mm och 1,5 mm blir 69%. Typ DT Competition resp DT Revolution eller Sapim Race resp Sapim Laser.Glad påsk på er!
Jag har börjat titta på vilka ekrar jag skall ha till mina hjul
XT-nav och newmen sl xa 25-fälgar. 32 ekrar, 3-kors. En brasklapp för att indatan för navet kan vara fel. Dubbelkollar sånt sen.Freespoke: the spoke calculator
Freespoke is a powerful bicycle spoke length calculator with a large database of rim and hub dimensions and detailed visual renderings.kstoerz.com
Hur går jag vidare och väljer ekrar? Hjulen skall vara ett par normalt tåliga allround-hjul för grusväg/stig. Jag väger 80kg och cykeln kommer bli en stål-HT (förhållandevis lätt).
Visa bilaga 618257
Visa bilaga 618258
Tack, då har jag förstått något rätt i alla fall. ?Freespoke säger 66% i spänningskvot mellan nds och ds. Dvs hitta en ekerkombo där kvoten mellan de båda ekrarnas tvärsnittsareor är så nära 66% (0,66) som möjligt. T ex 1,8 mm och 1,5 mm blir 69%. Typ DT Competition resp DT Revolution eller Sapim Race resp Sapim Laser.
En brasklapp ang 1,5 mm. De har en tendens att skruva på sig och jag tycker de är svåra att brygga med och massera när man kommer upp mot målspänningen. De är lite för klena. Dock har jag bara använt DT Revolution och inte bryggt med Sapim Laser så den kan vara lite annorlunda. Om man vill kan man välja Sapim D-light 1,65 mm och för att matcha spänningskvoten 84% (med 1,8 mm) så får man använda en asymmetrisk fälg (2-3 mm off-set) och kanske ett nav med något inflyttad NDS-fläns.