Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Är det någon av alla byggare här inne som håller till i södra norrland eller längs kusten Sundsvall-Umeå och skulle kunna hjälpa mig bygga fatbikehjul om någon månad eller två? Alltså bokstavligen bygga dom åt mig medans jag väntar med en öl i näven, typ :-)
Har idag ett par DT Swiss BR2250 som jag hade hoppats kunna sätta Nextie Xiphias fälgar på istället, förutsatt att någon kan hjälpa mig då... Att skafa egen rigg och mätare känns inte aktuellt, eller?

Hjulbyggartråden
Bygga i cykelramen funkar ju. Och det är verkligen inte svårt att få till ett fullt cyklingsbart hjul även om man aldrig gjort det förut.
Doh, smart, där har man ju redan en "hållare" ja :-) Och med kattstrypare eller något som referenser har jag ju sett på bild nu när du säger det.
Men en ekerspänningsmätarmojäng kommer man inte undan att införskaffa va?

Hjulbyggartråden
Erfarenheter av ekertensiometer från aliexpress? Jag är inte så sugen på att köpa en Park Tool. Finns det någon variant som kan anses vara pålitlig?
Jag har ingen egen erfarenhet av den.
Men tidigare i tråden skriver flera om hur de har kalibrerat sina ekerspänningsmätare, det bör man nog även göra om man köper en från Park Tool....

<REDIGERAT>
Jag missade helt det du skrev i #6.078

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag har ingen egen erfarenhet av den.
Men tidigare i tråden skriver flera om hur de har kalibrerat sina ekerspänningsmätare, det bör man nog även göra om man köper en från Park Tool....

<REDIGERAT>
Jag missade helt det du skrev i #6.078
Man behöver egentligen inte kalibrera. Bättre är väl att göra en egen tabell utifrån de värden man får vid en given spänning? Lite mer jobb kanske men resultatet borde bli bättre.

jag beställer en från aliexpress snart. Återkommer när jag fått hem den.

mvh
mycket teoretisk hjulbyggare
sk internethjulbyggare

Hjulbyggartråden
Man behöver egentligen inte kalibrera. Bättre är väl att göra en egen tabell utifrån de värden man får vid en given spänning? Lite mer jobb kanske men resultatet borde bli bättre.

jag beställer en från aliexpress snart. Återkommer när jag fått hem den.

mvh
mycket teoretisk hjulbyggare
sk internethjulbyggare
Ja, coola killar på nätet gör en sådan tabell per batch eker....har jag läst. Hur de kalibrerar kalibreringen framgår ej.

Hjulbyggartråden
Vad säger tabellen egentligen? Jag har utgått från att om den visar x på alla ekrar på ena sidan och y på alla ekrarnas andra. Eller iaf hyfsat när x och y och att hjulet är rakt så är det bra. Men jag kanske tänker helt fel?

Hjulbyggartråden
Jahapp, tärningen är kastad och jag har beställt mina första fälgar:
Men efter att ha ägnat någon timme att skumma denna tråd så inser jag att det här med ekerlängd är svårt. Fälgarna ovan har dessutom +/- 3mm offset på hålen, vad betyder det för resultatet? Samt att det tycks finnas åsikter om DTs kalkylator? Jag tänker mig billiga och hållbara ekrar då vikten inte är av större betydelse i detta fall, är DT Competition lagom mycket mellanmjölk då? Hjälp önskas helt enkelt...

Capture.JPG

och Edit: Nipplar har jag ingen susning om heller, men några som finns i lila vore fräckt...

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Ohoj Stockholmsmedlemmar!

Finns det möjligen någon som har en tensiometer och/eller dishing-verktyg att låna ut?

Kan såklart swisha en peng för det, kompensera med en kasse bärs, osv etc.

/Johannes

Hjulbyggartråden
Jag skall snart beställa fälgar till en racer. Den klarar 35mm däck men jag skall köra med 30mm (+-2mm) har jag tänkt. Dock vill jag ha möjlighet att slänga på ett par 35mm däck vid behov.

Fälgarna jag väljer på har
21 ID / 28 YD
23 ID / 30 YD

Vad händer med ett 35mm däck med ID på 23mm? Vilken bredd kan man anta att det får? Det vore ju synd om det blir för stort därmed inte får plats i ramen.

Hjulbyggartråden
Lyckades men konststycket att få bakhjulssläpp i en isig kurva, lyckas rädda upp det för att sen plötsligt få fäste i asfalten igen. Då med hela min tyngd snett på bakhjulet.

Bakhjulet blev skevt så jag inte kunde rikta det på plats (däcket tog i ramen).

Nu har jag tagit bort fälgen, som var rätt krokig. Riktade den med våld så att den ändå var hyfsat jämn, några mm i diff på ett plant bord. Men när jag spänner upp det är det helt omöjligt att få jämn ekerspänning. Vissa ekrar är nästan slappa, medan andra blir som pilbågssträngar. Försöker jag jämna ut spänningen så blir fälgen krokig igen…

Jag gissar att fälgen är rökt, eller är det något mer jag ska prova innan jag beställer ny?

Hjulbyggartråden
Ska bygga mig ett par lätta hjul för MTB (långlopp). Många lätta fälgar har en höjd på 20-23mm. Hur ska man tänka? Risker? Har ett par med höjd 25mm som har rullat kanon.

Hjulbyggartråden
Lyckades men konststycket att få bakhjulssläpp i en isig kurva, lyckas rädda upp det för att sen plötsligt få fäste i asfalten igen. Då med hela min tyngd snett på bakhjulet.

Bakhjulet blev skevt så jag inte kunde rikta det på plats (däcket tog i ramen).

Nu har jag tagit bort fälgen, som var rätt krokig. Riktade den med våld så att den ändå var hyfsat jämn, några mm i diff på ett plant bord. Men när jag spänner upp det är det helt omöjligt att få jämn ekerspänning. Vissa ekrar är nästan slappa, medan andra blir som pilbågssträngar. Försöker jag jämna ut spänningen så blir fälgen krokig igen…

Jag gissar att fälgen är rökt, eller är det något mer jag ska prova innan jag beställer ny?
En del ekrar kan ha töjt sig så det är inte säkert att man kan spänna upp på vanligt sätt och enbart utgå från ekerlängd utan man får även utgå från fälgen, betydligt svårare men det går att få det bra med lite extra tid. Jag gjorde så att första steget körde jag som vanligt från ekerlängd till precis innan spänningen började byggas upp i ekrarna. Andra steget var sen att spänna upp de lösa till dess att de blir lika i spänning som övriga. Efter det fortsatte jag som vanligt och med lite extra riktning blev de hjulen hyfsat ok.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Min ekertensiometer dök upp igår (jag fick tjata den ur postnord-bilen, skriver om det i en annan tråd snart).

Testade att spänna upp en eker (2-1,8-2) och den var spot on. Stämde precis med tabellen. Men jag gör ett ny tabell när jag skall bygga mina egna hjul.

IMG_4848.jpeg

Hjulbyggartråden
Du ser hur långt de är iskruvade i nippeln. Säger också att köp en bättre ekernyckel, att bygga hjul med en sådan som på bilden gör ingen glad, särskilt inte nipplarna.

Hjulbyggartråden
ursäkta, det kan hända att det är falskt alarm på grund av någon distorsion i bliden. men det ser möjligen ut som du förväxlat höger och vänster sidas ekerhål. medför isf att nippeln vinklas åt fel håll. och det blir onödigt mycket stress mot fälgen...
.
IMG_1662.jpeg

Hjulbyggartråden
ursäkta, det kan hända att det är falskt alarm på grund av någon distorsion i bliden. men det ser möjligen ut som du förväxlat höger och vänster sidas ekerhål. medför isf att nippeln vinklas åt fel håll. och det blir onödigt mycket stress mot fälgen...
.
Visa bilaga 682109
Ah, ska kolla. Jag gjorde om ihoptejpningen av fälgarna en gång, kan ha råkat vända den då.

Hjulbyggartråden
Jag fick hem lite delar till mitt kommande hjulbygge idag. Bl.a Sapim polyax nipplar. Passade på att köpa en bättre ekernyckel med, en Spokey 3,4mm. Det står "tool holder 3,4mm square" på polyaxnipplarna. Så jag tog ekernyckeln för 3,4mm.

1708780929482.png

Men mäter jag nipplarna är de 3,22mm. Det glappar rätt friskt när jag provar en nippel i 3,4mm ekernykeln. Tar jag en gammal 3,25mm ekernyckel som jag hade liggandes hemma sitter sitter den som en smäck.

Vad har blivit fel? Jag har köpt från r2-bike.

Hjulbyggartråden
Jag fick hem lite delar till mitt kommande hjulbygge idag. Bl.a Sapim polyax nipplar. Passade på att köpa en bättre ekernyckel med, en Spokey 3,4mm. Det står "tool holder 3,4mm square" på polyaxnipplarna. Så jag tog ekernyckeln för 3,4mm.

Visa bilaga 682600

Men mäter jag nipplarna är de 3,22mm. Det glappar rätt friskt när jag provar en nippel i 3,4mm ekernykeln. Tar jag en gammal 3,25mm ekernyckel som jag hade liggandes hemma sitter sitter den som en smäck.

Vad har blivit fel? Jag har köpt från r2-bike.
Är det den svarta Spokey:n? Jag bygger med den röda för 3,25 på sådana nipplar, passar perfekt.

Hjulbyggartråden
Är det den svarta Spokey:n? Jag bygger med den röda för 3,25 på sådana nipplar, passar perfekt.
Precis. Jag borde nog haft den röda. Det står nog helt enkelt fel på r2:s hemsida. Jag drog iväg ett mail till dem så jag får se vad de svarar.

Fälgarna kommer först om ett par veckor så det är långt ifrån bråttom. Men irriterande ändå.

Hjulbyggartråden
Hej alla,

Dags att skruva ihop ett nytt framhjul.

Vart köper jag billiga ekrar? Inga specialgrejer behövs, 1.8 mm (till 2 eller 2.3 mm ändar) blir bra.

Mvh

Tillbaka
Topp