Hjulbyggartråden
Rose brukar ha bra pris på DT och säljer i 20 pack.Hej alla,
Dags att skruva ihop ett nytt framhjul.
Vart köper jag billiga ekrar? Inga specialgrejer behövs, 1.8 mm (till 2 eller 2.3 mm ändar) blir bra.
Mvh
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rose brukar ha bra pris på DT och säljer i 20 pack.Hej alla,
Dags att skruva ihop ett nytt framhjul.
Vart köper jag billiga ekrar? Inga specialgrejer behövs, 1.8 mm (till 2 eller 2.3 mm ändar) blir bra.
Mvh
Jag har köpt fyra-fem gånger från Rose och tagit med även de som är beställningsvaror i ordern och alla har kommit betydligt fortare än vad det står på hemsidan. Men det är en chansning, tror jag läst om någon som har den omvända erfarenheten.Senaste månaden har jag köpt både revolution och Alpine från Rose. En del storlekar är svinbilliga, en del bara riktigt billiga och en del är slut.
Vad ska du ha hjulen till? Pendling i saltslask eller på en fincykel som förvaras torrt och varmt?Erfarenheter av squorx-nipplar? Squorx alu eller mässingsnipplar + linolja på nästa MTB-hjulpar - vad tycker expertisen?
Skogscykling, tvättas ofta, förvaras varmt och torrt.Vad ska du ha hjulen till? Pendling i saltslask eller på en fincykel som förvaras torrt och varmt?
Varför bara fincykeln? Prisfråga eller missar jag något som gör dem mindre lämpliga?Vad ska du ha hjulen till? Pendling i saltslask eller på en fincykel som förvaras torrt och varmt?
Det är ju fånigt enkelt och trevligt att bygga squorx med T-nyckel från utsidan av fälgen så till en fincykel är det ett bra val så sett.
Jag tänkte bara på det sistnämnda egentligen avseende användningen. Så svaret kanske är squorx oavsett men material efter väder så att säga.Varför bara fincykeln? Prisfråga eller missar jag något som gör dem mindre lämpliga?
EDIT: Bortsett Alu/Mässingsfrågan då såklart
Schwalbe/dt swiss är nog samma, definitivt premium.Är det till tubeless? I så fall 2 till 3 mm bredare än innerbredden. Jag använder Schwalbe, men allt bor funka.
Okej.
Vad är skillnaden mellan dessa två nav?
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-350-classic-mtb-cl-12x142mm-rear-hub
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-350-road-cl-12x142mm-rear-hub-1
Det ena är MTB, det andra Road. Båda är för 12x142 och Shimano 11s.
Har idag GRX på cykeln. 2 x 11-34 tror jag. Kommer nog byta till 2 x 11-42-ish framöver (och byta bakväxel).
Vilket nav är rätt?
Men då måste det vara smartare att köpa en road? För då kan jag montera en mtb-kassett med spacer? Men en road-kassett passar inte på en mtb-body?Tjena!
Vilka bodys som passar. Road 11-delat är inte samma som MTB 11-delat. Road har bredare body, samma med XDR där kassetten hamnar längre in om det är en MTB kassett.
Det beror på vilken kassett du skall användaOch räknas GRX som road eller mtb?
De har verkligen rört till det!Det beror på vilken kassett du skall använda
11-delad 11-34 är MTB-bred, de med mindre största klinga är "road"
12-delade har jag inte koll på, men jag TROR att alla kassetter med största klinga upp till 36 är "road".
XDR body funkar med XD-kassett + spacer ja.De har verkligen rört till det!
Men jag har 11-34 11-delat idag. Kommer inte ha mindre största klinga utan tvärt om, gå mot större och lättare växlar. Då är MTB "rätt" för mig?
Men en ROAD + spacer borde också fungera?
Det är tyvärr inte första gångenDe har verkligen rört till det!
Det borde vara det mest framtidssäkra, men inga garantier.Men en ROAD + spacer borde också fungera?
Det får bli det vanliga: Sapim Dlight/Race med Sapims mässingsnipplar.Jag tänkte bara på det sistnämnda egentligen avseende användningen. Så svaret kanske är squorx oavsett men material efter väder så att säga.
Novatec (Ibis).
Bodyn ser ut att ha begynnande "bitmärken", om du vill undvika det finns sedan flera år bodys med "bitskydd": ABG(en stålspline) för att slippa "bitmärken" av kassetten i bodyn.Novatec (Ibis).
Går även att provisoriskt lösa med att försiktigt slipa ned graderna och peta in en uträtad häftklammer.Bodyn ser ut att ha begynnande "bitmärken", om du vill undvika det finns sedan flera år bodys med "bitskydd": ABG(en stålspline) för att slippa "bitmärken" av kassetten i bodyn.
![]()
Läs mer här: ABG Feature
Tack för bra tips.Bodyn ser ut att ha begynnande "bitmärken", om du vill undvika det finns sedan flera år bodys med "bitskydd": ABG(en stålspline) för att slippa "bitmärken" av kassetten i bodyn.
![]()
Läs mer här: ABG Feature

Från en som bygger hjul utan mätare: går det verkligen att uppnå exakt spänning när allt är spikrakt? Det är väl det som är lite av grejen, dvs att det är ett hantverk mer än en monteringsfärdighet att bygga hjul. Att hjul blivit optimala utifrån att man bara kunde mäta hade maskiner byggt bättre hjul än människor hade kunnat.Jag har byggt ihop mitt framhjul nu. 40mm kolfiberfälg (EIE), sapim race, Newmen nav. 28 ekrar.
Det har gått bra och smidigt hela vägen men när jag ökade spänningen i ekrarna för att komma upp i 120kgf är det lite svårt att rikta hjulet och samtidigt få en balanserad ekerspänning.
När jag skall korrigera en liten skevhet (under 1mm) genom att spänna en eker så har den ekern redan en högre spänning än ekrarna före och efter på samma sida. Och ekrarna på motsatt sida, på den sida fälgen är buktar ut, har en lägre spänning än andra ekrar. Det borde vara tvärt om.
Hjulet har i stort sett väldigt jämn och välbalanserad spänning. Jag har spänt upp en eker och mätt spänningen i den (med våg osv) och jämfört med ekertensiometern så jag är rätt trygg med att jag ligger på 120kgf. Jag har jämfört både med tensiometern och genom att knäppa på ekern och jämföra ljudet.
Kan någon guida mig lite här?
När jag byggde mina hjul så prioriterade jag rakt hjul framför att spänna det så hårt och exakt samma på varje eker. Det är nog även en bra idé att ta en titt på hjulet efter att du har kört några mil för att se om det "satt" sig lite och du kanske kan justera lite igen.Jag har byggt ihop mitt framhjul nu. 40mm kolfiberfälg (EIE), sapim race, Newmen nav. 28 ekrar.
Det har gått bra och smidigt hela vägen men när jag ökade spänningen i ekrarna för att komma upp i 120kgf är det lite svårt att rikta hjulet och samtidigt få en balanserad ekerspänning.
När jag skall korrigera en liten skevhet (under 1mm) genom att spänna en eker så har den ekern redan en högre spänning än ekrarna före och efter på samma sida. Och ekrarna på motsatt sida, på den sida fälgen är buktar ut, har en lägre spänning än andra ekrar. Det borde vara tvärt om.
Hjulet har i stort sett väldigt jämn och välbalanserad spänning. Jag har spänt upp en eker och mätt spänningen i den (med våg osv) och jämfört med ekertensiometern så jag är rätt trygg med att jag ligger på 120kgf. Jag har jämfört både med tensiometern och genom att knäppa på ekern och jämföra ljudet.
Kan någon guida mig lite här?
Jo, jag kommer nog kontrollera det flitigt i början. Men jag har fortfarande ingen ram till hjulen så jag har gott om tid att finjustera hjulen. :DNär jag byggde mina hjul så prioriterade jag rakt hjul framför att spänna det så hårt och exakt samma på varje eker. Det är nog även en bra idé att ta en titt på hjulet efter att du har kört några mil för att se om det "satt" sig lite och du kanske kan justera lite igen.
Och jag som kör mina hjul på ett rätt elakt sätt på en MTB där det finns lite utrymme att ta av gör tvärt om - nån mm i sidled märker jag inte men ojämn spänning gör hjulet känsligare i längden.När jag byggde mina hjul så prioriterade jag rakt hjul framför att spänna det så hårt och exakt samma på varje eker. Det är nog även en bra idé att ta en titt på hjulet efter att du har kört några mil för att se om det "satt" sig lite och du kanske kan justera lite igen.
På Enduron är jag glad om hjulen inte är äggformade.Och jag som kör mina hjul på ett rätt elakt sätt på en MTB där det finns lite utrymme att ta av gör tvärt om - nån mm i sidled märker jag inte men ojämn spänning gör hjulet känsligare i längden.
Så det är ju det där sista att optimera för rätt användningsområde som är en del av hantverket.

Mitt bakhjul på pendlarcykeln började bete sig lite konstigt. Inte konstigt med dessa sprickor. Det är sprucket på samma sätt på 3/4 av fälgen.
Det är skivbroms. Jag har haft dem i många år
Det troligaste är utmattningsbrottVarför har det spruckit?
Har du ngn aning om mer exakt ekerspänning?Ekerspännigen har varit helt ok.
Inte så konstigt, det är ju en Mavic -fälg.Dom spricker trots extralåg ekerspänning. Spräckt alldeles för många trots rekomenderad ekerspänning 800 NMitt bakhjul på pendlarcykeln började bete sig lite konstigt. Inte konstigt med dessa sprickor. Det är sprucket på samma sätt på 3/4 av fälgen.
Varför har det spruckit? Ekerspännigen har varit helt ok. Jag hoppar inte med cykeln. Den rullar bara på asfalt och grus. Aldrig mer än 40psi, oftast märkbart mindre.
Vad säger expertisen?
Och vad ersätter jag den med? 26” HT. Visa bilaga 691781Visa bilaga 691782