Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Senaste månaden har jag köpt både revolution och Alpine från Rose. En del storlekar är svinbilliga, en del bara riktigt billiga och en del är slut.
Jag har köpt fyra-fem gånger från Rose och tagit med även de som är beställningsvaror i ordern och alla har kommit betydligt fortare än vad det står på hemsidan. Men det är en chansning, tror jag läst om någon som har den omvända erfarenheten.

Hjulbyggartråden
Erfarenheter av squorx-nipplar? Squorx alu eller mässingsnipplar + linolja på nästa MTB-hjulpar - vad tycker expertisen?

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Erfarenheter av squorx-nipplar? Squorx alu eller mässingsnipplar + linolja på nästa MTB-hjulpar - vad tycker expertisen?
Vad ska du ha hjulen till? Pendling i saltslask eller på en fincykel som förvaras torrt och varmt?

Det är ju fånigt enkelt och trevligt att bygga squorx med T-nyckel från utsidan av fälgen så till en fincykel är det ett bra val så sett.

Hjulbyggartråden
Vad ska du ha hjulen till? Pendling i saltslask eller på en fincykel som förvaras torrt och varmt?

Det är ju fånigt enkelt och trevligt att bygga squorx med T-nyckel från utsidan av fälgen så till en fincykel är det ett bra val så sett.
Varför bara fincykeln? Prisfråga eller missar jag något som gör dem mindre lämpliga?
EDIT: Bortsett Alu/Mässingsfrågan då såklart

Hjulbyggartråden
Vilket fabrikat och bredd av tejp skulle ni rekommendera till denna profilen?

1709932068103.png

Hjulbyggartråden
Jag köpte en blå tape från Aliexpress, faktiskt bidde det ytterligare en hel låda efter att jag testat den första rullen. Har fungerat ypperligt på de tre hjulpar jag tejpat.

Hjulbyggartråden
standardtejpen i sammanhanget är tesa 4289. säljs på rullar 66 m för hanterbara pengar. lär vara identisk med stans. ser när jag söker att den nu letat sig in i vissa cykelaffärers sortiment, förr fick man leta reda på den i pappersaffärer och liknande

på så här smala fälgar väljs tejp som fäcker hela fälgbotten plus någon mm sträckmån. på breda fälgar kan man välja att exkludera däcksätet och bara täcka ekerhålen. viktigt då att kanten på tejpen hamnar tydligt innanför inre kanten på däcksätet.
.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Okej.

Vad är skillnaden mellan dessa två nav?
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-350-classic-mtb-cl-12x142mm-rear-hub
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-350-road-cl-12x142mm-rear-hub-1

Det ena är MTB, det andra Road. Båda är för 12x142 och Shimano 11s.

Har idag GRX på cykeln. 2 x 11-34 tror jag. Kommer nog byta till 2 x 11-42-ish framöver (och byta bakväxel).

Vilket nav är rätt?

Tjena!

Vilka bodys som passar. Road 11-delat är inte samma som MTB 11-delat. Road har bredare body, samma med XDR där kassetten hamnar längre in om det är en MTB kassett.

Hjulbyggartråden
Tjena!

Vilka bodys som passar. Road 11-delat är inte samma som MTB 11-delat. Road har bredare body, samma med XDR där kassetten hamnar längre in om det är en MTB kassett.
Men då måste det vara smartare att köpa en road? För då kan jag montera en mtb-kassett med spacer? Men en road-kassett passar inte på en mtb-body?
Och räknas GRX som road eller mtb?

Hjulbyggartråden
Det beror på vilken kassett du skall använda
11-delad 11-34 är MTB-bred, de med mindre största klinga är "road"
12-delade har jag inte koll på, men jag TROR att alla kassetter med största klinga upp till 36 är "road".
De har verkligen rört till det!
Men jag har 11-34 11-delat idag. Kommer inte ha mindre största klinga utan tvärt om, gå mot större och lättare växlar. Då är MTB "rätt" för mig?
Men en ROAD + spacer borde också fungera?

Hjulbyggartråden
Ibland finns spacerbrickan inkluderad kassetten, ibland inte. Kolla "innehållsförteckningen" noga är mitt tips, sen behövs den förhoppningsvis inte köpas mer än en gång. :)

Hjulbyggartråden
Vi är två här som nyligen köpt ztto:s ekertensiometer. Och vi har båda problem med att mittenpinnen lossar. Den är pressad men sitter inte fast tillräckligt hårt.

Jag skall klaga till säljaren men löste det med en rund skarvhylsa på 7,95mm. Pinnen är 8,00mm så det är nära nog. Jag skall ju ändå göra en egen tabell för mina ekrar så det gör inget att jag naggar på noggrannheten. Men trist att den inte höll högsta kvalitet…

IMG_5074.jpeg
IMG_5075.jpeg

Hjulbyggartråden
Jag har byggt ihop mitt framhjul nu. 40mm kolfiberfälg (EIE), sapim race, Newmen nav. 28 ekrar.

Det har gått bra och smidigt hela vägen men när jag ökade spänningen i ekrarna för att komma upp i 120kgf är det lite svårt att rikta hjulet och samtidigt få en balanserad ekerspänning.

När jag skall korrigera en liten skevhet (under 1mm) genom att spänna en eker så har den ekern redan en högre spänning än ekrarna före och efter på samma sida. Och ekrarna på motsatt sida, på den sida fälgen är buktar ut, har en lägre spänning än andra ekrar. Det borde vara tvärt om.

Hjulet har i stort sett väldigt jämn och välbalanserad spänning. Jag har spänt upp en eker och mätt spänningen i den (med våg osv) och jämfört med ekertensiometern så jag är rätt trygg med att jag ligger på 120kgf. Jag har jämfört både med tensiometern och genom att knäppa på ekern och jämföra ljudet.

Kan någon guida mig lite här?

Hjulbyggartråden
det är samma problem jag brukar ha. Jag tror kanske det ofta räcker att inte spänna det så förbannat?
Sen verkar en del priotera spänning framför riktning medan andra tycker 10% diff är ok.

Hjulbyggartråden
Jag har byggt ihop mitt framhjul nu. 40mm kolfiberfälg (EIE), sapim race, Newmen nav. 28 ekrar.

Det har gått bra och smidigt hela vägen men när jag ökade spänningen i ekrarna för att komma upp i 120kgf är det lite svårt att rikta hjulet och samtidigt få en balanserad ekerspänning.

När jag skall korrigera en liten skevhet (under 1mm) genom att spänna en eker så har den ekern redan en högre spänning än ekrarna före och efter på samma sida. Och ekrarna på motsatt sida, på den sida fälgen är buktar ut, har en lägre spänning än andra ekrar. Det borde vara tvärt om.

Hjulet har i stort sett väldigt jämn och välbalanserad spänning. Jag har spänt upp en eker och mätt spänningen i den (med våg osv) och jämfört med ekertensiometern så jag är rätt trygg med att jag ligger på 120kgf. Jag har jämfört både med tensiometern och genom att knäppa på ekern och jämföra ljudet.

Från en som bygger hjul utan mätare: går det verkligen att uppnå exakt spänning när allt är spikrakt? Det är väl det som är lite av grejen, dvs att det är ett hantverk mer än en monteringsfärdighet att bygga hjul. Att hjul blivit optimala utifrån att man bara kunde mäta hade maskiner byggt bättre hjul än människor hade kunnat.

Hjulbyggartråden

När jag byggde mina hjul så prioriterade jag rakt hjul framför att spänna det så hårt och exakt samma på varje eker. Det är nog även en bra idé att ta en titt på hjulet efter att du har kört några mil för att se om det "satt" sig lite och du kanske kan justera lite igen.

Hjulbyggartråden
När jag byggde mina hjul så prioriterade jag rakt hjul framför att spänna det så hårt och exakt samma på varje eker. Det är nog även en bra idé att ta en titt på hjulet efter att du har kört några mil för att se om det "satt" sig lite och du kanske kan justera lite igen.
Jo, jag kommer nog kontrollera det flitigt i början. Men jag har fortfarande ingen ram till hjulen så jag har gott om tid att finjustera hjulen. :D

Hjulbyggartråden
Och jag som kör mina hjul på ett rätt elakt sätt på en MTB där det finns lite utrymme att ta av gör tvärt om - nån mm i sidled märker jag inte men ojämn spänning gör hjulet känsligare i längden.

Så det är ju det där sista att optimera för rätt användningsområde som är en del av hantverket.

Hjulbyggartråden
Och jag som kör mina hjul på ett rätt elakt sätt på en MTB där det finns lite utrymme att ta av gör tvärt om - nån mm i sidled märker jag inte men ojämn spänning gör hjulet känsligare i längden.

Så det är ju det där sista att optimera för rätt användningsområde som är en del av hantverket.
På Enduron är jag glad om hjulen inte är äggformade.

Hjulbyggartråden
Mitt bakhjul på pendlarcykeln började bete sig lite konstigt. Inte konstigt med dessa sprickor. Det är sprucket på samma sätt på 3/4 av fälgen.

Varför har det spruckit? Ekerspännigen har varit helt ok. Jag hoppar inte med cykeln. Den rullar bara på asfalt och grus. Aldrig mer än 40psi, oftast märkbart mindre.

Vad säger expertisen?

Och vad ersätter jag den med? 26” HT. IMG_5167.jpegIMG_5168.jpeg

Hjulbyggartråden
lite oklart men möjligen intryck av korrosion..? sådan synes iaf runt varje ekeröljett.

göteborgs saltsörja är ju legendarisk, men vissa rengöringsmedel kan också medverka.

Hjulbyggartråden
lurigt. precis invid sätena på fälgens insida tveklöst viss korrosion, men inga synliga radiella sprickor. är ju annars legio på lättbyggda fälgar.

ser ändå ut som metallen tröttats ut snarare än akut belastning. är det fälgbroms och de tar längst ut på kanten kan det orsaka en del kompression? brukar ta dåligt där också, när metallen viker undan.

sedan lite mer långsökt; fälgbandet, vilket typ har använts??

Hjulbyggartråden
Det är skivbroms. Jag har haft dem i många år så de är avskrivna sedan länge. Men det är ju inte lika lätt att köpa 26” fälgar längre.

Först hade har ett tejpat tygband. Velox? Sedan ett plast som jag trädde över. Eltejp senast veckorna då jag behövde ett bättre än plasten. Det hamnade alltid snett.

Hjulbyggartråden
Mitt bakhjul på pendlarcykeln började bete sig lite konstigt. Inte konstigt med dessa sprickor. Det är sprucket på samma sätt på 3/4 av fälgen.
Det är skivbroms. Jag har haft dem i många år
Varför har det spruckit?
Det troligaste är utmattningsbrott
Varför är svårt att exakt veta. Men eftersom det har tagit lång tid så kan det vara brister i konstruktionen som inte har märkts under lång tid, men det är endast en gissning.

Ekerspännigen har varit helt ok.
Har du ngn aning om mer exakt ekerspänning?

Hjulbyggartråden

Varför har det spruckit? Ekerspännigen har varit helt ok. Jag hoppar inte med cykeln. Den rullar bara på asfalt och grus. Aldrig mer än 40psi, oftast märkbart mindre.

Vad säger expertisen?

Och vad ersätter jag den med? 26” HT. Visa bilaga 691781Visa bilaga 691782
Inte så konstigt, det är ju en Mavic -fälg.Dom spricker trots extralåg ekerspänning. Spräckt alldeles för många trots rekomenderad ekerspänning 800 N

Tillbaka
Topp