Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ett Shimano DA baknav som har rullat 5665 mil sedan jag köpte det 2000. Är Du säker på att Din brukscykel har rullat "närmare tusen MIL" på ett år? Tiotusen kilometer är en lång distans för en brukscykel på ett år!Servade naven på min brukscykel, en gammal tioväxlad Monark, med otätat Maillardnav av enklaste slag. Cykel har rullat närmare tusen mil sedan förra våren och servicen så det var nog ungefär hälften fett och hälften grus när jag öppnade lagret, rena slippastan, men trots det såg lagerytorna hur fina ut som helst och det är original från åttiotalet. Har inte koll på hur många mil den cykeln rullat totalt men det är åtskilliga tusen.
Undrar hur många mil ett tätat Shimano hjullager av hyfsad kvalitet och rätt justerat från början kan förväntas hålla. 20 000 mil? 30 000?
Jag har ett Shimano DA baknav som har rullat 5665 mil sedan jag köpte det 2000. Är Du säker på att Din brukscykel har rullat "närmare tusen MIL" på ett år? Tiotusen kilometer är en lång distans för en brukscykel på ett år!
Cyklade en del något längre turer med den förra året så den rullade lite mer än vanligt, vägmätaren byttes förra våren så jag är helt säker på milen.Jag har ett Shimano DA baknav som har rullat 5665 mil sedan jag köpte det 2000. Är Du säker på att Din brukscykel har rullat "närmare tusen MIL" på ett år? Tiotusen kilometer är en lång distans för en brukscykel på ett år!
Så tycker jag med. Är tanken att de ska slitas in och "lea" upp sig, eller bara slarvigt gjort från fabrik?Det sägs att abens turer är långa ibland...
Shimanos nav håller bra, men jag tycker att de ofta är onödigt hårt spända från fabrik
5000 mil om det är vintermil med i bilden.Servade naven på min brukscykel, en gammal tioväxlad Monark, med otätat Maillardnav av enklaste slag. Cykel har rullat närmare tusen mil sedan förra våren och servicen så det var nog ungefär hälften fett och hälften grus när jag öppnade lagret, rena slippastan, men trots det såg lagerytorna hur fina ut som helst och det är original från åttiotalet. Har inte koll på hur många mil den cykeln rullat totalt men det är åtskilliga tusen.
Undrar hur många mil ett tätat Shimano hjullager av hyfsad kvalitet och rätt justerat från början kan förväntas hålla. 20 000 mil? 30 000?
Ja, det är ett kapitel för sig, lossas de inte blir lagerytorna förstörda på nolltid.Shimanos nav håller bra, men jag tycker att de ofta är onödigt hårt spända från fabrik
Shimanos nav håller bra, men jag tycker att de ofta är onödigt hårt spända från fabrik
Jag har fått det förklarat med att de stora cykel o hjultillverkarna, som maskinbygger hjul,Så tycker jag med. Är tanken att de ska slitas in och "lea" upp sig, eller bara slarvigt gjort från fabrik?
och det är inget direkt fel på öppna justerbara lager, jag skulle inte byta ut dem baraföratt. men det är ändå en del pyssel med denna gammeldags teknik.
I många fall är det fälgarna som sätter begränsningen, en ekerspänning på 1.200 N rekommenderas av många tillverkare.Optimal spänning för ekrar vågar jag inte ens gissa på om för en specifik uppsättning av fälg , nav och ekrar.
Bara lite efterfrågan av objektivitet:
Hur många fabriksnya nav har ni egentligen känt på för att kunna påstå att de "är för hårt spända från fabrik"? Hade varit kul om någon faktiskt noterat det efter att ha byggt ett tjugotal hjul med Shimanonav eller så, men jag förmodar att det är mer taget från annan internetutsago eller någon enstaka upplevelse (eventuellt undantaget @Kneecap då...).
Och en annan grej - om man dömer ut maskinlager som undermåliga tycker jag också man bör ha använt sådana regelbundet och faktiskt noterat att de går sönder i förtid. Mycket åsikter snarare än fakta på den fronten också, förmodar jag.
Själv har jag cyklat med maskinlager som gick sönder efter ett par hundra mil. Jag har cyklat med maskinlager på en cykel ca 2 000 mil, varefter jag trodde lagren var dåliga (kändes lite grusiga), men när jag tog isär gick lagren jättefint så de åkte tillbaks igen. En cykel med Shimanonav (typ SLX eller något dylikt från 90-talet) rullar nästan otrevligt bra - nästan så man får en liten obehagskänsla att det börjar gå för fort för snabbt i branta backar. En annan jag skulle renovera med likadana nav var var tokslut trots att de såg nästan nya ut utvändigt (tyder på att de varit för hårt spända, mao).
Det är så lätt att slänga sig med enkla sanningar, när verkligheten är så mycket mer komplex.
Det blir ju anekdotiskt förstås, därav "tycker". De senaste två åren har jag köpt 3 nav och två hjulpar från Shimano. Endast ett nav var "perfekt" (som jag vill ha det). De flesta var acceptabla, men så att jag ändå ville justera. Ett dynamonav var helfel. Det är ju bökigt att känna på dessa, men det blev mycket bättre efteråt.Bara lite efterfrågan av objektivitet:
Hur många fabriksnya nav har ni egentligen känt på för att kunna påstå att de "är för hårt spända från fabrik"? Hade varit kul om någon faktiskt noterat det efter att ha byggt ett tjugotal hjul med Shimanonav eller så, men jag förmodar att det är mer taget från annan internetutsago eller någon enstaka upplevelse (eventuellt undantaget @Kneecap då...).
Och en annan grej - om man dömer ut maskinlager som undermåliga tycker jag också man bör ha använt sådana regelbundet och faktiskt noterat att de går sönder i förtid. Mycket åsikter snarare än fakta på den fronten också, förmodar jag.
Själv har jag cyklat med maskinlager som gick sönder efter ett par hundra mil. Jag har cyklat med maskinlager på en cykel ca 2 000 mil, varefter jag trodde lagren var dåliga (kändes lite grusiga), men när jag tog isär gick lagren jättefint så de åkte tillbaks igen. En cykel med Shimanonav (typ SLX eller något dylikt från 90-talet) rullar nästan otrevligt bra - nästan så man får en liten obehagskänsla att det börjar gå för fort för snabbt i branta backar. En annan jag skulle renovera med likadana nav var var tokslut trots att de såg nästan nya ut utvändigt (tyder på att de varit för hårt spända, mao).
Det är så lätt att slänga sig med enkla sanningar, när verkligheten är så mycket mer komplex.
Svarade du mig? Ja, det är hjullagren Shimano justerar in så att de är alldeles för hårt spända, samtliga nav jag haft i min hand har varit det. Även de få nya nav jag känt på från japanska Suze har också varit för hårt spända. Min tro är att det är standard att göra så och att de förutsätts justeras innan de används, det finns ju lite olika teorier om varför men jag jag har inte läst något officiellt från Shimano om anledningen.nu gällde väl utsagorna om 'hårt spända" från dessa två herrar om jag fattat rätt närmast lagren och inte ekrarna?
att även andra rationaliseringar görs på bekostnad av hållbarhet är ju skall vi säga förekommande.
Ja, det här ytterst lilla spelet är ju en utmaning att hitta, för att det ska bli perfekt när det monteras.en fallgrop med justerbara lager är att de nästan aldrig är perfekt cirkulära i sin verkan. de nyper alltså i princip alltid lite extra någonstans på varvet.
alltså viktigt kolla varvet runt efter sin justering, och likaså efter att hjulet monterats. för då spänner det upp ytterligare lite.
lite glapp är inte skadligt för ett lager, men för hårt draget förintas det snart.
Det är min erfarenhet också om inte lagren lossas från start.Tycker alla (äldre) shimanonav jag rivt på sistone har haft pitting på åtminstone en lagerbana. Även om cykeln inte gått speciellt långt.
Antar att det blir så när dom är så hårt fabriks-åtdragna
Bara lite efterfrågan av objektivitet:
För få? Jag har drygt femtio nya omonterade Shimano-nav på lager ..... och då man skriver ner sånt så inser man att man har problem :)
Det går ju inte att missta sig på att adressaten i huvudsak är mig så jag känner att jag (om än motvilligt) bör svara på detta.Bara lite efterfrågan av objektivitet:
Jag tror inte att diametern på ekerhålen i navet, har något att göra med utmattningsbrott i en eker! Det är troligare att utmattningsbrott skapas av att navflänsen är för tun(smal) eller att ekerns böjda del är för lång. Då kommer den böjda delen av ekern att "hänga" utan stöd, en bit från flänsen! En ekerbricka gör då att "böjen" kommer att ligga tätt mot ekerhålets kant och därigenom skapa sitt eget stöd. Hålet deformeras av trycket från den spända ekern.Jag har fått det förklarat med att de stora cykel o hjultillverkarna, som maskinbygger hjul,
vill ha det så för att då går det fortare i hjulbyggarmaskinerna
Det skall vara samma anledning till att alla utom de finaste naven (typ DA) har onödigt stora ekerhål (2,6 mm)
istf de bättre 2,4 mm.
Det skall gå tillräckligt mkt snabbare att trä i ekrana med 2,6 mm hål istf 2,4 mm och nästan ingen använder hjulen såpass mkt att ekrarna hinner få utmattningsbrott under garantitiden.
Därför skall det vara dessa onödigt stora ekerhål som ligger bakom rekommendationen att använda ekernipplar även när man bygger hjul med nya oanvända nav.
Men som hjulbyggaramatör är ju vare sig kostnaden eller den ökade tidsåtgången med att använda ekerbrickor ngt som avskräcker
Visa bilaga 713524
Varför har Du långa nipplar? Är ekerna för korta?Problem nu har 2 av mina ekrar gått av vid gängan utan att jag vet varför under 3 veckors tid.
29" kolfiber fälg 28 hål 2 mm ekrar. Nån som har en ide? Inte van med kol men har ekrar efter rekommendation på spänning men lagt mig åt det hårda hållet å vanliga böjda dt ekrar med långa nipplar i mässing med olja på vid montering.
Är det bara så att 28 inte håller fast fälgen gör det?
Visa bilaga 713882
För att jag hade det å jag gillar de. Inget speciell anledning annars. Jag vet att gängan inte blir starkare än 1,5 X diametern så inte därför...Varför har Du långa nipplar? Är ekerna för korta?
Jag tror allt du behöver veta finns här i tråden. Det är inte så förbannat svårt. Det finns latare, mer korkade, mer stressade och ohändigare personer än du som har byggt hjul. Visst finns det fallgropar, men det är inte raketforskning.Hur jobbig är man som kund om man ber en LBS bygga nya/bygga om sina hjul för att få ett nytt nav som låter fräckt? Standardnaven på min cykel är tydligen inte det bästa heller, Formula RXC-400. Kunskapen att göra det själv finns tyvärr inte.
Jag kunde inte justera växlarna trots timmar av youtube och trial and error. Att bygga ett hjul utan förkunskaper som jag sedan ska lita på med högre kroppsvikt och i bra fart, det kommer ta tid.,Jag tror allt du behöver veta finns här i tråden. Det är inte så förbannat svårt. Det finns latare, mer korkade, mer stressade och ohändigare personer än du som har byggt hjul. Visst finns det fallgropar, men det är inte raketforskning.
Det ena utesluter inte det andraJag tror inte att diametern på ekerhålen i navet, har något att göra med utmattningsbrott i en eker! Det är troligare att utmattningsbrott skapas av att navflänsen är för tun(smal) eller att ekerns böjda del är för lång.
Svårt att veta.Problem nu har 2 av mina ekrar gått av vid gängan utan att jag vet varför under 3 veckors tid.
29" kolfiber fälg 28 hål 2 mm ekrar. Nån som har en ide?
Ja nä det ser rakt ut å de slits inte ut de går att ovanför nippeln.Det ena utesluter inte det andra
Varför tror du annars att Shimano, med sin långa historia av produktionsoptimering, väljer unika, och mindre, hål i deras finaste nav?
Svårt att veta.
Jag har aldrig varit med om ekerbrott där ekern går ut ur nippeln, men jag har läst om att det kan bero på ekerns vinkel från det den kommer ut ur nippeln, dvs är den vinklad där?
Många fälgar har därför ekerhålen borrade i vinkel, kan du råkat bygga med hålen förskjutna, dvs du har ekrat i fel hål?
Som sagt svårt att vet, men några ideér åtminstone.
Enda begränsningen är väl om de helst bygger med det de är vana vid eller med komponenter de själva säljer annars är det inte jobbigt alls.Hur jobbig är man som kund om man ber en LBS bygga nya/bygga om sina hjul för att få ett nytt nav som låter fräckt? Standardnaven på min cykel är tydligen inte det bästa heller, Formula RXC-400. Kunskapen att göra det själv finns tyvärr inte.
Inte värt att byta bara navet.Hur jobbig är man som kund om man ber en LBS bygga nya/bygga om sina hjul för att få ett nytt nav som låter fräckt? Standardnaven på min cykel är tydligen inte det bästa heller, Formula RXC-400. Kunskapen att göra det själv finns tyvärr inte.
kan det ha att göra med alla meterhöga hopp du gör, kanske med ofjädrad cykel??Problem nu har 2 av mina ekrar gått av vid gängan utan att jag vet varför under 3 veckors tid.
29" kolfiber fälg 28 hål 2 mm ekrar. Nån som har en ide? Inte van med kol men har ekrar efter rekommendation på spänning men lagt mig åt det hårda hållet å vanliga böjda dt ekrar med långa nipplar i mässing med olja på vid montering.
Är det bara så att 28 inte håller fast fälgen gör det?
Visa bilaga 713882
Alla dina prylar går ju sönder, varför skulle hjulen hålla??Ja nä det ser rakt ut å de slits inte ut de går att ovanför nippeln.
För att tillverkarna av färdigbyggda hjul vill ha det så!? Det har Du själv förklarat, eller?arför tror du annars att Shimano, med sin långa historia av produktionsoptimering, väljer unika, och mindre, hål i deras finaste nav?
Det är ju det som brukar hålla flera ramar genom.... Men nä klart det med alla gå sönder!Alla dina prylar går ju sönder, varför skulle hjulen hålla??