bekväm grop hejdå
Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
kan en dra shimanos microspline-nav över en kam? det finns en del olika.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det verkar som att man skall göra det.kan en dra shimanos microspline-nav över en kam? det finns en del olika.
min erfarenhet är att för nav och fälgar optimerade för skogsköra är utbudet störst för 32?Jag tittade på hjulen jag har, de är antigen 24 eller 28 ekrar. Trodde jag hade 32 på min mtb, men där hade jag fel. Så jag får kanske köra med 28 på graveln med. Utbudet av nav ökar rätt mycket då.
Byggt hjul med Koozer nav, som har de flesta kombinationerna av bredd, hål och body.Då var det en navfråga. Vad finns det för (relativt) tysta nav till 12x142 med micro spline? Jag har haft många shimanonav genom åren och de låter precis lagom mycket. DT:s ratchet-system låter alldeles för mycket.
Shimanos micro spline-nav dras tydligen med väldigt mycket problem så de lockar inte alls.
På racern har jag newmen fade road. Jag är nöjd med dem men de kostar en del. Jag siktar på ett så billigt hjulpar som möjligt men jag vill heller inte köpa skräpnav.
Så: 32 ekrar, relativt tyst, 12x142, micro spline, prisvärt (dvs relativt billigt)
Någon som sitter inne med svaret?
Det är rätt dyra nav när målet är att bygga en billig gravel för pendling (och gravel).Hope Pro 5 låter snudd på ingenting. Har iofs bara kört ett par turer på det så kanske att det kommer väsnas mer när fettet tryckts undan efter en tid. Hoppas hoppas, saknar det goa surret från mina gamla CK.
Hope går att få med 36h. Skägget rekommenderade 36h bak så det fick det bli. Kör DT 1,6 mm. Känns bra.
Utbudet av MTB-fälgar med 36h visade sig dock vara ganska begränsat 2026 så det fick bli custom från light bicycle. Måste säga att jag är klart imponerad av både support under beställningsfasen och kvalitetsintrycket.
De verkar dras med en hel del problem.Finns det inte stora chanser att ett shimano trots allt går att cykla på?
Jo,men är det som att shimano bromsar inte funkar osv?De verkar dras med en hel del problem.
Sen är ju navet helt tyst när man rullar, till en viss nivå. Då kopplas klackarna in och navet börjar låta. Mycket och högfrekvent.
Tur att jag inte har bråttom.![]()
+1Jag har ingen direkt erfarenhet från Shimanos nyare nav men har inte samma känsla av att de skulle vara undermåliga. Något SLX/105 och uppåt hade jag vågat chansa på.
Vad finns det för (relativt) tysta nav till 12x142 med micro spline?
Glömde visst svara på detta:Det är inte fredag, men ändå
Ett mer seriöst svar är att i ett välbyggt hjul gör nippellåsningen ingen som helst nytta eftersom de spända ekrarna håller fast nipplarna och i ett dåligt byggt hjul kan det dölja både bristfällig och ojämn ekerspänning tills det har gått så pass lång tid att åtminstone några av ekrarna är på gränsen till utmattningsbrott.
- Det hjulbyggarsnobbiga svaret blir: det är självklart för den som kan grundläggande hjulbyggarmekanik
- Det happysnobbiga svaret blir: Det har förklarats här flera ggr tidigare, särskilt i den här tråden och av fler än mig, se tex #799, #801 och #802
Gänglåsning är bra att använda där det behövs och där det en fördel, jag har tex den hårda vägen fått lära mig att använda det på flaskställskruvarna + fler ställen på cykeln
Men, som jag skrev ovan, gånglåsning ger ingen fördel i ett välbyggt hjul eftersom ekernipplar inte skruvar loss sig så länge ekrarna är spända.
Däremot kan nippellåsning, förutom att försvåra hjulbygget och hjulriktning, dölja när någon eller några ekrar har alldeles för låg ekerspänning utan att det märks, från snabb och slarvig hjulbyggnad men även senare när man har slagit i hjulet och fälgen fått en (nästan) "flat spot"
Ett välbyggt och bra hjul behöver därför ingen form av nippellåsning.
Att det ändå finns gissar jag beror på att kommersiella hjulbyggare vill kunna bygga hjul snabbt som håller sig raka under garantitiden.
Som hemmahjulbyggare kan man lägga ner den tid som behövs för att få bra byggda hjul redan från början och med tillräckligt hårt och jämnt spända ekrar får man ingen fördel (snarare nackdel) med nippellåsning.
Precis. De har gjort om m82xx för att komma till rätta med problemen. Men de finns inte i 142mm än.Det var väl egentligen bara/mest deras tysta nav som inte riktigt höll måttet? De vanliga funkar väl som de alltid gjort dvs rätt bra?
rattnalle, om jag förstått rätt är det så att med din inspirerande åkning, att det går åt en del fälgar.Glömde visst svara på detta:
Dina argument är möjligen argument för varför det är onödigt att köpa med låsning, men du framför inga reella argument för varför det skulle vara en stor nackdel om man redan har dem.
Det är inte ett dugg svårare att bygga med eller att rikta, och ett hjul där saker sitter löst är lika dåligt oavsett om det faller i småbitar av sig självt eller fortsätter hålla ihop (eller som du uttrycker det, maskerar det dåliga bygget). Jag föredrar alla dagar i veckan att sakerna sitter kvar.
Rent anekdotiskt är det enda hjul jag faktiskt haft problem med att det gängat ur sig själv ett hjul jag byggde med mässingsnipplar utan låsning. Spändes slaviskt till fälgtillverkarens rekommenderade 1300 N men gängade ur sig ändå på årsbasis. Mycket irriterande.
Även om jag rent principiellt håller med om att det inte (borde) behöv(a)s så är det knappast heller en reell nackdel och värt att köpa nya nipplar bara för att undvika det.
Köper man DTs fälgar skulle jag tvärt om varmt rekommendera att skaffa deras billigaste squorx-driver och bygga med de medföljande nipplarna. Det är ett nöje att slippa sitta och fippla med en vanlig ekernyckel.
De som skruvade ur sig själva var dock kolfiberhjul, styva som spett.rattnalle, om jag förstått rätt är det så att med din inspirerande åkning, att det går åt en del fälgar.
det borde innebära att det oftare än för andra uppstår situationer där fälgbanan deformeras till den grad att ekrar relaxeras, trots adekvat uppspänning?
en känd mekanism för att få nippeln att skruva ur sig.
så don efter person, och du gör säkert rätt i att använda låsning. själv gör jag inte det, och accepterar å andra sidan att efterdra ekrarna med några års mellanrum. man brukar se när det är dags på att bakhjulets fälg förskjutits åt nd
Det håller för min ”inspirerade åkning” iaf.Xm421 och 28 ekrar borde väl ändå bli stabilt nog?
Det är väl mest en fråga om prioritering. Men nej det är väl fortfarande i allra högsta grad norm.Är 32 ekrat med 3 kors helt ute nuförtiden?
Det var väldigt enkelt att bygga iaf, och hjulen blev stadiga och raka.
Enl mig är det en fördel att tidigt visa på problemen istf att dölja dem, för även med nippellåsning hade ekeravlastningen (som fick nipplarna att skruva loss sig) varit lika stor och hade då kunnat dölja allvarligare konsekvenser tills det var för sent.Rent anekdotiskt är det enda hjul jag faktiskt haft problem med att det gängat ur sig själv ett hjul jag byggde med mässingsnipplar utan låsning. Spändes slaviskt till fälgtillverkarens rekommenderade 1300 N men gängade ur sig ändå på årsbasis. Mycket irriterande.
Hur viktigt är det att bygga hjulen själv och med exakt de delar du vill ha?Jag kör med Newmen fade på racern. Funkar klockrent så här långt. Nu finns ju en uppdaterad variant, Fade road R. Lite starkare frihjulsmekanism och möjlighet till Micro spline. Dock ”bara” 24 eller 28 ekrar.
Jag bygger gärna själv.Enl mig är det en fördel att tidigt visa på problemen istf att dölja dem, för även med nippellåsning hade ekeravlastningen (som fick nipplarna att skruva loss sig) varit lika stor och hade då kunnat dölja allvarligare konsekvenser tills det var för sent.
Hur viktigt är det att bygga hjulen själv och med exakt de delar du vill ha?
För endast ett Newmen Road FADE R Micro Spline-nav kan kosta mer ett komplett hjulpar, med MicroSpline
Möjligen, eller så hade effekten blivit mindre och behovet funnits mer sällan.Enl mig är det en fördel att tidigt visa på problemen istf att dölja dem, för även med nippellåsning hade ekeravlastningen (som fick nipplarna att skruva loss sig) varit lika stor och hade då kunnat dölja allvarligare konsekvenser tills det var för sent.
Det betyder då att du inte anser att det är en försämring att dölja problem.Oavsett hade hjulet inte blivit sämre av låsning, i värsta fall hade det varit lika dåligt.
Det var en kreativ tolkning av mitt påstående.Det betyder då att du inte anser att det är en försämring att dölja problem.
Jag har två hjulpar till mtb. Jag trodde att båda var 32, men det visade sig att det var 28 när jag räknade. Så om det har överlevt i alla år borde jag kunna köra med 28 även på en gravel.Jag använder inte längre några hjul med 32h. För mig fungerar 28h till hyfsat tuff körning och 85kg. Några har jag byggt själv men de flesta är kina-byggda. Men sånt är väldigt individuellt förstås, vill bara flika in att 32h inte är ett måste för alla. Imho. :-)
Jaha, var det gravel? Jag läste lite slarvigt och utgick från default Mtb. Jo, 28h är inte kontroversiellt på en gravel. Återigen imho.Jag har två hjulpar till mtb. Jag trodde att båda var 32, men det visade sig att det var 28 när jag räknade. Så om det har överlevt i alla år borde jag kunna köra med 28 även på en gravel.
Ah, jag ser att jag har 6 ekrar. Det borde vara 7.Jag har räknat på vad jag behöver för ekerlängd med newmen-nav och dt-fälg. Det är straightpull på newmen-naven. Längden varierar något beroende på vilken kalkulator jag använder.
Jag bad chat-gpt skapa ett exceldokument för att kunna beräkna ekerlängden men den diffar 7-8mm mot alla onlineberäkningar. Precis samma resultat när jag bad copilot om hjälp. Oklart varför det blir fel men jag tror att inte att de räknar med straightpull trots att jag bad om det.
Sen slog det mig att jag ju kan rita upp det i AutoCAD. Jag har ju alla mått som behövs. Trodde jag.
Visa bilaga 822785
Men hur skall jag veta vilken vinkel ekern har gentemot navet? Utan den är det omöjligt att rita ut ekerlängden.
Jag fick olika resultat på olika hemsidor när jag skulle räkna på ekerlängden. Så jag tänkte att jag modellerar upp det lite snabbt för att dubbelkolla vad som egentligen stämmer.Vad är det som ska lösas?
En del räknar med brickor?Jag fick olika resultat på olika hemsidor när jag skulle räkna på ekerlängden. Så jag tänkte att jag modellerar upp det lite snabbt för att dubbelkolla vad som egentligen stämmer.
En av hemsidorna gav t.ex. 5mm längre ekrar på höger bak, i övrigt lika de andra hemsidorna. Därav min nyfikenhet på om jag bara kan rita upp det och mäta i programmet.En del räknar med brickor?
Navens mått finns på Newmens sida dessutom om det är vanliga Fade.Inte för att förstöra dina beräkningar, men 24h brukar inte gå att göra 3-kors, på vanliga nav hamnar ekern ovanpå nästa ekers skalle. Straightpull-nav är gjorda för ett ekringsmönster (tvåkors eller trekors).
Jag har aldrig haft problem med dt swiss kalkylator, så länge jag har matat in rätt erd och navmått. Straightpull-nav är svårare att mäta upp hemma iom att ekersätet är försänkt en bit i flänsen.
Du förstör ingenting. Men det går utmärkt att göra 3-kors 24h i AutoCADInte för att förstöra dina beräkningar, men 24h brukar inte gå att göra 3-kors, på vanliga nav hamnar ekern ovanpå nästa ekers skalle. Straightpull-nav är gjorda för ett ekringsmönster (tvåkors eller trekors).
Jag har aldrig haft problem med dt swiss kalkylator, så länge jag har matat in rätt erd och navmått. Straightpull-nav är svårare att mäta upp hemma iom att ekersätet är försänkt en bit i flänsen.
Den har jag också fått bra resultat med. Men allt började som sagt var med att jag fick lite väl olika resultat på några hemsidor.Den här kalkylatorn har jag använt och ekerlängder stämde. Funkar med offset-fälgar.
![]()
Spokecalc, free and easy to use spoke calculator
Calculate the correct spoke length with this simple yet powerful spoke calculator.spokecalc.io