Sixten Fors
Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
.
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sixten Fors sa:Johan Falk sa:Sixten Fors sa:Visst, DT 240s är jättebra och XT är skit
En fråga från en oinsatt inom hjulkomponenter:
Varför anses XT-nav ofta vara skit av många? ...
Jag har i modern tid byggt 3 hjulpar på XT- eller XTR-nav och använt ytterligare 3 andra hjulpar med Shimanonav. Har en uppsättning hjul med DT340 och en med nav från FSA Vision. Alla nav har alltid funkat perfekt, inget har pajat. Har jag för klena ben?
Det jag läst nyligen är att XT frihjulsbody (Shimano code no. Y3CZ98050) spricker oroväckande lätt. Om detta beror på brottarben eller dåligt underhåll vet jag inte. Därav viss osäkerhet.
NLC sa:@Sixten Fors: Fast köper du DT350 framnav för 15 mm thru kan (väl) konvertera till QR - och då redan ha konverteringskitet hemma den dagen du (ev) byter hoj.
Sixten Fors sa:HåkanC sa:Väljer du DT-nav rekommenderar jag en modell för vanliga ekrar istf den på bilden ovan.
Det ger lite bättre vinkel på ekrarna.
/Håkan
Med vinkel, menar du radiellt från nav till fälg?
Eller större flange distance och därmed ett starkare hjul?
Eller någon annan vinkel?
Det jag tänkte är alltså 32H J i trekors eller 28H straight i tvåkors (blir det väl). Alltså kopiera DT XM1501 Spline One hjulen och spara 2000 kr på att bygga själv.
Det viktiga måtter är ffa avståndet center <=> högerfläns, se bildenSixten Fors sa:Med vinkel, menar du radiellt från nav till fälg?
Eller större flange distance och därmed ett starkare hjul?
Eller någon annan vinkel?
Måttet brukar vara till centrum av flänsen, se bilden i mitt inlägg ovan.Sixten Fors sa:Jag kan inte se att Classic är betydligt bättre än Straight på just dessa nav.
Sixten Fors sa:Du är alltså tveksam till XM1501 hjulen som är byggda 28H straight pull? Kommer det snabbt att bli krokigt? Är 32H bättre val till dessa fälgar? Då kanske mitt 32H-alternativ med XT-naven ändå är bättre? Jag kör f.ö. som en kärring i Hellas.
Sixten Fors sa:HåkanC, tack för bra svar. Förlåt om jag är jobbig men i fallet med 240s CL ser jag inte någon breddfördel med Classic vs. Straight? Må hända att det vanligtvis är större skillnad på andra nav än 240s. Ritningarna på resp 240s baknav nedan. Flänsen på Classic verkar ge ungefär samma avstånd mellan inre och yttre eker när den pekar mot fälgen som när ekrarna kommer ur Straight-flänsen? Tänker jag fel?
Bra ritning.Sixten Fors sa:i fallet med 240s CL ser jag inte någon breddfördel med Classic vs. Straight? Må hända att det vanligtvis är större skillnad på andra nav än 240s.
Pga ekerkorset hamnar ekerlinjen i praktiken i centrum av flänsen.s sa:Det ser ut att bli ganska exakt samma lika position för den yttre hålraden. Den inre hamnar t.o.m. lite längre ut på Straight. Där har ekern också stöd av flänsen lite längre ut från centrum också. Borde bli aningens aning styvare.
Har du räknat/kontrollerat hur mkt som skiljer i ekerspänning mellan sidorna?Sixten Fors sa:32 st DT Comp 2.0/1.8 på korta sidorna + 32 st DT Revo 2.0/1.5 på långa sidorna.
Dom gånger jag byggt med straight pull (3 sidor tror jag, i vart fall i år) så har det inte varit något problem med att dom roterat (värre än att handkraft räckt, på rundade "butted") mer än de två ekrarna jag fick återanvända nipplar på :-)Sixten Fors sa:Att SP-ekern roterar i navet är en annan bra synpunkt, tänkte inte på det heller.
MartinC sa:Archetype eller DT R 460?
Dessa verkar på pappret ganska lika men skiljer rejält i pris. Är 460-n avsevärt sämre?
Har byggt ett par archetype som jag är mkt nöjd med men de börjar bli väldigt nedbromsade...
Tips och åsikter mottages gärna.
Om det går undviker jag gärna självlåsande nipplar.Sixten Fors sa:Med DT R411 och R411 Assy (622x18 / 435 g) för 69€ ingår DT ProLock Squorx ProHead 2.0 nipplar och PHR brickor.
Om det är just dessa nipplar man vill ha låter det som en bättre affär att köpa den dyrare 411:an?
Den asymmetriska fälgen är att föredra till bakhjul och/eller skivbromsade hjul.Sixten Fors sa:Jag hade nog valt 411 Assy (24, 28, 32H) eller 411 (20, 24, 28H) beroende på antal hål som efterfrågas.
Av dem är Kinlin XR31T OC det bättre valet;emmer sa:Kinlin 279 eller 31T är fälgar det är lätt att bygga med.
Skiljer 1mm bredd (ytter) och 3mm höjd, så de aerodynamiska vinsterna kan inte nog poängteras. För att inte tala om det här med tubeless - vem använder inte det?HåkanC sa:Av dem är Kinlin XR31T OC det bättre valet;emmer sa:Kinlin 279 eller 31T är fälgar det är lätt att bygga med.
-Den är bredare och högre, vilket ger ett (marginellt) snabbare hjul pga bättre aerodynamik, men ffa styvare både lateralt och radiellt.
-Den är "tubeless ready" (därav T i namnet).
-Men den stora fördelen (för bak och/eller skivbromsade hjul) är att den finns som asymmetrisk; Kinlin XR31T OC /Håkan
Mange. sa:För mig är det bökigt, det är trögt att vrida på nipplarna, både vid bygget och definitivt mer vid riktning senare. Man ska helst inte smörja gängorna innan vilket ytterligare bidrar till att det är jobbigt att bygga.
Mange. sa:Personligen använder jag en lite för stor ekernyckel till 80% av byggtiden då det tar sån tid att trä på en av rätt storlek. Med prolock kan jag inte det för det ökar risken att skada nipplarna.
Det skiljer 0,5mm i (ytter-)bredd mellan RR 440 och den av dig rekommenderade RR 411Sixten Fors sa:DT RR440 är för smala (622-16)
jofahjalm sa:Om nipplarna inte sitter kvar av ekerspänningen är det ett tecken på att något är fel och då är det bra att man upptäcker och fixar det. Nackdelen är ju att nipplarna sitter fast och inte är lika lätta att justera. Vad jag kan minnas så har alla hjul jag har byggt funkat fint till det att jag har slagit sönder fälgen (flat spots), då har man ingen ekerspänning och ekrarna gängar ur sig. Om man har prolock kanske nippeln sitter kvar, men ekern kommer fortfarande inte göra något eftersom ekern inte har någon spänning. Om man bygger ett hjul och ekrarna tappar spänning direkt har man helt enkelt byggt hjulet dåligt. Prolock kanske kan göra att man inte märker det, men hjulet kommer fortfarande vara dåligt och ha förkortad livslängd.
Cannondale jekyl 1000 sa:Vad är skillnaden mellan ett dåligt byggt hjul och ett bra byggt hjul förutsatt att båda har samma ekerspänning? Om man har jämn och lagom ekerspänning men det ändå släpper, vad har man gjort för fel då?
Låter kanske som en dum fråga men jag är bara nyfiken och vill lära mej mer om hjulbyggen.
Du blandar inte ihop prolock (loctite) och sånt där korkar torxgrepp på nippeln (så de blir tyngre och inte går sätta med skruvmejsel).Mange. sa:Smörjer inte prolock men vanliga, har flera kvalitetsnycklar, tycker ändå att det tar tid att trä på..
Vid slutriktningen gör det inget, men arbetet fram dit får det gärna rulla på snabbt och smidigt.