Hjulet rör sig när jag bromsar med skivbromsen

Andersp69

Ny medlem
Vet inte om det är jag som är dum i hyvet men framhjulet lixom drar sig åt vänster sida när jag bromsar kraftigt med skivbromsen, ska det vara så eller?
Hjulet sitter fast ok

Brukar vara ett ganska vanligt förekommande fenomen på lätta crosscountry-gafflar t.ex eftersom bromskraften drar det vänstra gaffelbenet bakåt men gaffelbryggan mellan höger och vänster ben är inte stark nog för att kompensera upp att det högra benet inte dras på samma sätt eftersom det inte finns någon broms på den sidan... Så då ger gaffeln med sig och flexar vilket gör att det känns som om cykeln svänger vänster. Inte mkt att göra åt egentligen, antingen får man skaffa en styvare gaffel (titta på Magura t.ex som löst detta med dubbla bryggor) eller lära sig bromsa mjukare, eller bara lära sig att leva med det...

Är ekrarna riktigt spända. Det är stora krafter som flyttas in i centrum på hjulet när man har skivbromsar.

steen

Jag hade exakt samma problem, det kom som krypande och jag visste absolut inte vad det var. Noterade även att det slamrade mycket i ojämnheter.

....Men det var inte värre än att axeln hade skruvat upp sig lite. Dom där vackra låsbultarna alla kör med nu hade en förmåga att skruva upp sig lite. loctite.

Tillbaka
Topp