[HNS] Mer info kring cykelförbudet i Hellas

sura gubbar finns det väl redan där? tror inte det hindrar cyklingen som det är just nu men man vet ju aldrig vad de hittar på när de märker att ingen följer reglerna. nu e det dags att få tummen ur o gå med i HNS.

Borde inte HNS och happymtb göra en gemensam aktion?!

Samlas i Hellas allesammans, bjud in lokala tidningar och gör en stor aktion av det så vi hörs och syns.
Som jag kommer ihåg så finns det ett XX antal finska mtb cyklister som kommer att bli mycket besvikna om man inte får längre cykla i detta området.

Men seriöst, låt oss samlas och protestera!

Skulle också kunna göra att vi samlas vid Hellas gården och sen cyklar hela bunten på den stora vägen, stoppa trafiken och få dom att reagera. Om vi inte får cykla där så får vi väll cykla på vägen eller?

/Piotr

När det gäller själva beslutet gäller följande:
- Fattat av Nacka Kommun
- Överklagat av minst 5 cyklister (gemensam aktion fr HNS) och sannolikt en hel drös andra.
- Överklagandet behandlas/beslutas av Länsstyrelsen i samband med formellt beslut kring reservatsbildningen.

Bortom det vet jag inte riktigt vad som händer. Det jag vet är att Kommunen har sagt sitt och att inga sakargument lär bita nu hur väl underbyggda de nu är. De som forfarande kan påverkas i någon mening är möjligen juristerna på länsstyrelsen (även om det låter otroligt att de skulle låta sig påverkas). Nej, det enda som ska hända är att överklaganden ställs mot beslut för ett strikt förvaltningsjuridiskt övervägande och beslut. De överklaganden vi har skickat är helt och hållet riktade mot denna beslutspunkt.

Media är bra, som sagt. Och var och en har ju möjligheten att skriva egna debattartiklar, dock är ju frågan huruvida sådana har någon effekt och genomslagskraft. Lätt att man läser debattartikeln, och sedan glömmer den.

Hur som helst, för den som känner sig manad så finns alltid möjligheten. Jag blev i alla fall inspirerad nog till att börja skriva på ett utkast till en sådan, får se vad som händer sedan. Några argument och värderingar/ståndpunkter som jag anser att man med fördel kan ta med (och själv tänker ta med) är dessa:

- Cykling är en del av en sund livsstil. Vi har stora folkhälsoproblem i dagens Sverige med utbredd övervikt och följdsjukdommar av detta. Att inskränka möjligheterna till att leva sunt är dumt.

- Skogspromenader är hälsosamma för människor över en viss ålder. För yngre är effekterna ofta försumbara. Där krävs ofta mer intensiva träningsformer, som t ex cykling eller löpning. Och det är bland yngre människor som övervikten börjar bli ett problem.

- Cykling är, som Peter_K påpekade, en av de största motionsformerna i Sverige idag. En så stor grupp ska inte diskrimineras på godtyckliga grunder.

- Vetenskapliga undersökningar visar att cykling inte förstör naturen mer än någonting annat.

- Att som herren på Nacka kommun tala som att göra "avvägningar" och göra en grupp nöjd på en annan grupps bekostnad är ren diskriminering. I synnerhet om det i övrigt saknas rent sakliga skäl att grunda ett förbud på.

Fyll gärna på listan med fler - OBS! Sakliga! - argument som kan vara värda att lyfta fram.

Nu handlar det ju inte bara om just den här skogen. Det handlar om att få igång diskussionen. Bilda lite opinion så nästa beslut om att förbjuda cykling i skogen inte bara glider igenom utan att någon frågar sig ... "vänta nu, hur var det ... är det verkligen satans påfund det där med cyklar i skogen?".

PiotrM skrev:
-------------------------------------------------------
> Borde inte HNS och happymtb göra en gemensam
> aktion?!
>
> Samlas i Hellas allesammans, bjud in lokala
> tidningar och gör en stor aktion av det så vi hörs
> och syns.
> Som jag kommer ihåg så finns det ett XX antal
> finska mtb cyklister som kommer att bli mycket
> besvikna om man inte får längre cykla i detta
> området.
>
> Men seriöst, låt oss samlas och protestera!
>
> Skulle också kunna göra att vi samlas vid Hellas
> gården och sen cyklar hela bunten på den stora
> vägen, stoppa trafiken och få dom att reagera. Om
> vi inte får cykla där så får vi väll cykla på
> vägen eller?
>
> /Piotr

Skitbra idé! Upp på barikaderna! Har vi haft svårt att få mediautrymme förr lär vi inte få det nu om vi blir många och t ex utför ett cykeldemonstrationståg som Piotr föreslår. Demonstrationstillstånd måste väl sökas antar jag?

~K

Riksidrottsförbundet borde väl ha något att säga till om i detta läget? Om HNS kan alliera sej med RF så har de ju en rätt stor organisation bakom sej. Borde det inte vara en hel del tävlingscyklister som tränar i skogarna? Då har ju de en hemmaklubb som också borde vara intresserad av att behålla Hellascyklingen. Nätverket borde gå att få att växa ganska fort? Se bara artikeln längst upp på RF:s hemsida, om ohälsan hos svensken.

Bara en liten fundering från nån som förmodligen aldrig kommer cykla i Hellas men som tycker det är synd att politikerna(?) har huvudena i sina brunhål... FP får inte min röst nästa år. Men det hade de inte fått ändå...

www.rf.se

Äh, Hellas kan man inte demonstrera i, finns ju inte en levande själ där som lägger märke till manifestationen. Bättre att göra det i centrala Stockholm istället. Tänk er typ 800 cyklister på Sveavägen, som blockerar trafiken på ett sätt som skulle göra Lodbrok avis. ;-) (Skulle märkas, om inte annat.)

Så, ska vi börja bete oss som franska bönder då?

smurfrox skrev:
> Media är bra, som sagt. Och var och en har ju
> möjligheten att skriva egna debattartiklar, dock
> är ju frågan huruvida sådana har någon effekt och
> genomslagskraft. Lätt att man läser
> debattartikeln, och sedan glömmer den.
>
> Hur som helst, för den som känner sig manad så
> finns alltid möjligheten. Jag blev i alla fall
> inspirerad nog till att börja skriva på ett utkast
> till en sådan, får se vad som händer sedan. Några
> argument och värderingar/ståndpunkter som jag
> anser att man med fördel kan ta med (och själv
> tänker ta med) är dessa:
>
> - Cykling är en del av en sund livsstil. Vi har
> stora folkhälsoproblem i dagens Sverige med
> utbredd övervikt och följdsjukdommar av detta. Att
> inskränka möjligheterna till att leva sunt är
> dumt.
>
> - Skogspromenader är hälsosamma för människor över
> en viss ålder. För yngre är effekterna ofta
> försumbara. Där krävs ofta mer intensiva
> träningsformer, som t ex cykling eller löpning.
> Och det är bland yngre människor som övervikten
> börjar bli ett problem.
>
> - Cykling är, som Peter_K påpekade, en av de
> största motionsformerna i Sverige idag. En så stor
> grupp ska inte diskrimineras på godtyckliga
> grunder.
>
> - Vetenskapliga undersökningar visar att cykling
> inte förstör naturen mer än någonting annat.
>
> - Att som herren på Nacka kommun tala som att göra
> "avvägningar" och göra en grupp nöjd på en annan
> grupps bekostnad är ren diskriminering. I
> synnerhet om det i övrigt saknas rent sakliga skäl
> att grunda ett förbud på.
>
> Fyll gärna på listan med fler - OBS! Sakliga! -
> argument som kan vara värda att lyfta fram.

Cykling i Hellas- och Nackaskogarna är ett utomordentligt bra sätt för stockholmsbor (och för den delen andra stadsbor) att återknyta kontakten med naturen. En kontakt som för många stadsbor varit bruten i ett par generationer.

~K

Mailade detta till Elisabeth på NVP, tänkte dra det samma till politiker.

Hej Elisabeth!

Jag och många med mig upprörs över cykelförbudet i Hellasgården som jag läste om i NVP idag på nätet. Speciellt upprörd blir jag när jag läser Mats Granaths argument om att cykling sliter mer på underlaget. Det finns många svenska och internationella studier som visar att slitaget är det samma som för fotgängare (se länkar nedan).

Jag har cyklat i Hellas i flera år och aldrig mött en enda sur min, tvärtom bara glada hejanden oss friluftare imellan. Jag har heller aldrig hört talas om en enda olycka där vandrare och cyklist kört ihop. Genomsnittsfarten för en cyklist i Hellas ligger på 10km/h, ungefär som en joggare alltså. Speciellt tysta är vi nog inte heller då den stökiga naturen gör att cykeln slammrar ordentligt. Det är klart att det kan skrämma någon om det kommer en cyklist bakifrån och det låter som om det går fort. Oftast skulle jag påstå har vi örnkoll på både terräng och fotgängare eftersom man snabbt går över styret annars när man cyklar i terräng. Men om ett fåtal personer blir skrämda att vi cyklar i naturen - är det skäl nog att förbjuda hela företelsen?

Att kalla det off-road verksamhet är verkligen "guilt by association" eftersom det för tankarna till motorcyklar. Vi cyklar på redan befintliga stigar, annars kan vi inte ta oss fram.

Det är otroligt tråkigt att kommunen vill förbjuda mountainbike åkning i Hellasområdet på så godtyckliga grunder. Vi är flera hundra som cyklar i området och det kommer ta bort vår största fritidssysselsättning. Vi anser att vi ska ha samma rättigheter som alla andra att vistas i området.

Mvh, Mathias Haas

Länkar:
http://www.emg.umu.se/samarbeta/Examensarbete_naturgeografi/Abstracts/idestrom_00.htm
http://www.mountainbike.co.nz/politics/doc/impacts/index.htm
http://cbc.ca/cgi-bin/view?/news/2001/08/17/bikehike010817

Edit: Aaah, en särskrivning ser jag nu! Ibland skriver man för fort. <8-P

Senast redigerad av en moderator:
Kan man inte använda MTB-spåret i Rudan som ett argument att cyklingen inte sliter på naturen. Efter SiR i ösregn 3 år i rad ser inte banan mer sliten ut än de stigar som frekvent anv. av svampplockare o älgar.

Tack Mathias, i stort sett samma meddelande som jag är i färd att skicka, men annorlunda formulerat... ;-) OK, får skriva om. Fast det får väl ses som positivt att vi är fler om samma åsikt?

Jag är gärna med på en demonstration, men jag tycker inte vi ska sträva efter att blockera trafiken för stressade stockholmare. Då skaffar vi nog fler ovänner än sympatier. Annars vore väl en massiv städad demonstration med mycket pressnärvaro jättebra om det går att ordna.

Hmm.. det där med centrala stockholm låter lockande :)

Tänk att få visa dom vad som skulle hända om vi inte fick cykla ute i skogen, om alla dessa människor började att cykla på cykelvägar och vanliga vägar i stockholm.

/Piotr

Sådär, nu har HNS fått sin kanske nordligaste medlem :-).
Mycket bra som sagts i denna tråd. Se till att hålla argumentationen på en fortsatt hög nivå.

Lycka till
/Johan i Umeå

Alltså, man behöver ju inte medvetet försöka ställa till med problem i trafiken. Det räcker gott och väl om "alla" skulle råka vara där samtidigt, och cykla i lagom tempo på Stockholms gator. Det skulle märkas.

smurfrox skrev:
> Alltså, man behöver ju inte medvetet försöka
> ställa till med problem i trafiken. Det räcker
> gott och väl om "alla" skulle råka vara där
> samtidigt, och cykla i lagom tempo på Stockholms
> gator. Det skulle märkas.

Så kallad positiv opinionsbildning - folk får *verkligen* en glädjetår i ögonvrån så fort de ser en cyklist. Nä, tänk efter en gång till.

Det handlar inte om att göra folk glada, utan att visa att det faktiskt finns många som cyklar här i stan. Som sagt, det behöver ju inte vara fråga om några regelrätta aktioner, bara att vara där och visa sig. Helt plötsligt kommer någon till insikten att det är jäkla många cyklister ute på gatorna.

För det där är en del av problemen, som jag ser det. Cykling har från officiellt håll i Stockholm (SP & Flätan excluded) setts som någonting som småbarn och miljötokar ägnar sig åt, och inte som ett hälsosamt alternativ till bil eller kommunaltrafik. Just därför att cyklisterna har varit dåliga på att visa sig, och kräva sin rätt. Och då har politiken blivit därefter, med farliga/undermåliga cykelbanor som följd, och cykelförbud på många håll.

Ponera att alla pensionärer med rullator skulle ut på samma ställe och knata/rulla framåt i sakta mak och stoppa upp trafiken.

Skulle du då tycka 1) Fan va coolt, och vad många gamlingar det finns - nu får jag verkligen respekt för deras sak eller 2) Jävla pack, vad i helvete håller de på med? Avrätta dom jävlarna.

Det gäller att tar lärdom om hur cykelförbud har blivit till i andra länder, att lära från misstag som har gjorts därborta och att anpassa vår beteende och strategier efter den lokala lagstiftning, attityder och andra omständigheterna för att skapa den största möjliga chans att hindra konflikter.

Faktum att vi har allemansrätt kommer bara att gör det svårare för grupper att förbjuda MTB, det på inget sätt gör det omöjligt.

This is like any emotionally and politically charged situation. Most of the players are so involved with the situation that they find it difficult to step back and get the big picture, which makes it very tough to come up with an effective plan to address the problems at hand.

In this case there is a small group that has always enjoyed access and there is a small group that would like to limit access. It is likely that the majority who live in the area and who may or may not be regular users of the area are either unaware of the issue or undecided.

We need to get a clear picture of those in each group as well as taking inventory of the other groups that might eventually be drawn into the issue. We need to know them and their issues better than they know themselves in order to be able to anticipate and nullify potential strategic moves that they might make. We need to have a complete understanding of not only what they say are the issues, but the unspoken emotional issues that are behind their public complaints. By identifying and proactively addressing the issues of the opposition for those who stand on the sidelines before those who would limit access have a chance to bring them up, we disarm the weapons in their arsenal and make it possible for the majority (who is at this point still undecided) to see our group as informed, responsible, reasonable, balanced, well-organized and easy to work with. We want to preserve access for as many user groups as possible and minimize conflicts among those who share access.

The more successful we are at presenting ourselves and our point of view in a positive manner for those who will ultimately decide the issues, the more likely that we can assist in the creation of a sustainable solution that works well for the greatest number of people. This battle is ours to lose.

JLarson, skillnaden är att cyklister ju faktiskt hör hemma på stadens gator (alltså, tolka mig inte bokstavligt, jag menar inte körfälten för bilar, utan rent allmänt), men det är ovanligt att se ganska många cyklister ute samtidigt. Så därför verkar vi vara oproportionerligt få i förhållande till de som tar sig fram på annat sätt. Så ett skitlass tvåhjulingar ute vid ett och samma tillfälle kan ge många en tankeställare, och komma till insikten att det faktiskt är ganska många som cyklar här i stan. Och som sagt, det behöver ju inte innebära medvetet sabotage (spann vidare på snacket om Ältavägen) för att det ska kännas som om det är väldigt många cyklister i farten. Det räcker med att synas.

I somras hamnade jag bakom en armada av moppar när jag skulle hem från RixFM-konserten i Kungsan. Även om jag först irriterade mig en aning på dem eftersom de luktade illa (mopparna alltså, inte moppedisterna) och körde i snigelfart så kändes det mer som en slags kuriositet. Visserligen hör det till saken att det var fråga om veteranmoppar körda av entusiaster, hade kanske reagerat annorlunda om det varit ett gäng snorgärs på trimmade EU-moppar, men det vet jag inte.

Hur som helst, man reagerar på sådant, eftersom det är någonting ovanligt som bryter av från vardagen. Och då reagerar man inte nödvändigtvis negativt, även om det kanske innebär en del besvär för egen del. Skulle nog reagera likadant om jag såg en pensionärsarmé med rollatorer, eftersom det vore en så pass ovanlig/udda syn.

Fixat: Lite O-språk

Senast redigerad av en moderator:
Mathias skrev:
> Mailade Mats Granath ungefär samma sak nu.
>

Även jag mailade Mats. Jag tog mig tiden att skriva ett långt mail och funderade mycket på formuleringarna.
Vi vill verkligen inte att han blir mer avogt inställd till cykling pga av våra mail!

Hej,
en tragisk dag för mtb!

Uppenbarligen har det varit ett antal klagomål som nått komunen. Hur man ska undvika det i andra områden? Förmodligen genom att använda ringklockan annars vet jag inte.
Jag ska också skriva ett mail till Mats och påpeka det absurda i att liberala folkpartiet i Nacka vill
ha Sveriges enda naturreservat med cykelförbud!

En artikel i expressen eller aftonbladet borde väl inte vara omöjligt att ordna eller vad tror ni???
Med en bild hundratalet protesterande cyklister i t ex Rålambhovsparken.

/rookien

Jag mailade Mats tidigare idag och har även fått svar.
Hej

Tack för Dina synpunkter i denna viktiga fråga.

Tiden för överklagan till Länstyrelsen av Nacka kommuns beslut om reservatsbildning i Nacka kommun respektive Stockholms stad för Stockholms kommun, går ut den 1 november 2005. Inkomna synpunkter skall därefter vägas in i Länstyrelsens slutgiltiga beslut om reservatsbildningen.

Hälsningar
Mats Granath (Fp)
ordförande områdesnämnden Älta

Mats Granath
[telefonnummer bortredigerade]
personalkonsult
personalavdelningen
Norrmalms stadsdelsförvaltning

>>>>>> Tobbe Arnesson tobias.arnesson PÅ telia.com 2005-10-25 13:36 >>>

Hoj!

Med anledning av artikeln här: http://www.nvp.se/news.asp?newsId=5892

Anser jag denna information från IMBAs sammanfattning av aktuell
forskning gällande mountainbikeslitage jämfört med vandrarslitage (
http://www.imba.com/resources/science/impact_summary.html ) vara Er till
gagn i Ert arbete som politiker i den fråga som omnämns i artikeln ovan;

Conclusion

Mountain biking, like other recreation activities, does impact the
environment. On this point, there is little argument. But with regard to
the non-human environment, people often debate whether or not mountain
bikes cause more damage to trails, vegetation, and wildlife than other
forms of recreation such as hiking and horseback riding.

A body of empirical, scientific studies now indicates that mountain
biking is no more damaging than other forms of recreation, including
hiking. Thus, managers who prohibit bicycle use (while allowing hiking
or equestrian use) based on impacts to trails, soils, wildlife, or
vegetation are acting without sound, scientific backing.

In contrast, if a manager prohibits one user group on the basis of
providing a particular type of experience for another group, the
evidence provided by social studies may or may not justify that
decision. The wisdom of prohibiting particular user groups in order to
satisfy the desires of other groups is a matter for politics rather than
science.

Med vänliga hälsningar,
/Tobbe Arnesson som flera gånger per år reser till Stockholm från
Ludvika enkom för att ta del av den förträffliga stigcyklingen.

Bra jobbat Tobbe! (Aha, precis nu fick jag samma svar!) Det är fritt att överklaga som privatperson om man är intressent i målet som jag förstod det (bosatt eller nyttjare tror jag var kriteriet, rätta mig om jag har fel någon.) HNS som organisation får inte överklaga för det finns en mängd kriterier för det. (Över ett visst antal medlemmar och etablerat sedan lång tid.)

Adressen är

Nacka kommun
Registrator
131 81 NACKA

Ska skicka in min överklagan i morgonbitti.

anledningen till att fotografering skulle kunna ske i Rålis är journalisterna (på Stockholms kvällstidningar) sällan vill åka utanför tullarna. Men det var bara en idé, oviktig i sammanhanget. Vet vi om någon kontaktat Aftonbladet eller Expressen?

/rookien

För er som är osäkra vilket område som avses, se min karta.

1) Kommungränsen mellan Stockholm och Nacka är den ..--..--..--..--..--..--..-- linjen vänster i bild
2) Det öster (till höger i bild) om den vertikala svarta linjen som vid Källtorpssjön gör en brovink västerut, ägs av Erstaviks gård.
3) Till väster (vänster i bild) ägs av Stockholms stad. Men båda områdena ligger i Nacka kommun!

4) Så mellan ..--..--..--..--..--..--..-- och den av mig lodräta svarta linjen är det område som ska bli reservat. Som ni ser ligger halva Ulvsjöslingan på varsin sida.

Jag förstod vad du menade Rookien och du har rätt i att journalister är lata. Men man måste nog bli fotad på plats annars blir bilden helt konstig och ur sitt sammanhang.

Jag vill bara säga en sak som kommentar till Bruses bild. Det är alltså inte cykling i hela det som vi kallar Hellas som förbjuds. Hela blåa+gröna leden går fortfarande att köra tack och lov. Vi måste däremot självklart stoppa varenda försök till att förbjda cykling i natur som kommunen vill införa. Det är precis som med yttrandefrihet och goda kakor - börjar man knapra i kanterna finns det snart ingenting kvar!

Och jag vill återigen passa på och tala om att Northshore byggena som Anders och Simona byggt ligger mitt i det som Nacka kommun vill inrätta som naturreservat om det är någon som fortfarande undrar över PR-effekterna av ett sådany bygge skulle kunna ha i samband med det här med tanke på att de tycker att vi förstör i skogen.
Men det behöver vi kanske inte diskutera nu. Låt oss hjälpas åt att stoppa detta förbudsvansinne istället.

Mathias skrev:
> Jag förstod vad du menade Rookien och du har rätt
> i att journalister är lata.

Det där stämmer nog ganska bra och ibland har dom lite ont om tid dessutom. Vi utnyttjar det där ibland när vi vill ha ut information så som vi vill ha det genom att göra en pressrelease som lätt går att skriva om till en artikel. Kanske kan funka här också? Bifoga lite bilder också.

Försök hajja. Beslutet är redan taget. Ingen bearbetning av Granath eller någon annan i Nacka kommer att leda någon vart. Inga sakargument biter längre.

Nu finns det bara en sak att göra och det är att överklaga beslutet. Ju fler dessto bättre. Först till Länsstyrelsen och därefter om nödvändigt till regeringen. Sista dag är 1/11.Sedan börjar opinionsarbetet.

Ni som överklagat - kan ni lägga ut er text så att undertecknad kan skriva en egen överklagan?

det var en korkat förslag från min gla arbetsgivare men vad kan man förvänta sig;-(
tråkig värre att ni inte får cykla i hellas men vem f... kommer att kunna kontrollera detta? ;-) om jag bodde kvar i 08 trakten skulle jag traska på som vanlig i mina gla tassemarker.
förresten havremopeder sliter riktig duktig på stigar och ägarna plockar inte skiten efter dem.
Hälsningar från de mörka småländska skogar. kämpa på Juan

Pezeta har rätt - sluta trakassera politiker.

Det politiska tåget har redan gått, och där är det kört. Där borde det ha lobbats för länge sedan. Nu handlar det bara om vad som gäller juridiskt. Jag anser att kommunfullmäktige har tagit ett beslut som det inte har laglig grund att fatta, vilket jag överklagat. Problemet är bara att jag inte vet om jag är sakägare och har rätt att överklaga.

Det är ingen idé att överklaga om man inte kan ange på vilken juridisk grund man överklagar. Det kommer inte hjälpa att överklaga därför att man tycker att man borde få cykla i skogen. Dränks kommun och länsstyrelse med dåligt formulerade överklaganden tror jag att den handläggare som granskar ärendet kommer att läsa de välformulerade överklagandena mer slarvigt och inte uppmärksamma de viktiga punkter som åberopas i dessa. Jag ber er därför att inte dränka länsstyrelsen i överklaganden. Om man är insatt och vet med sig att man kan argumentera för ett överklagande på juridisk grund och har andra invändningar än de som finns med i mitt överklagande nedan (i princip samma som Oscars/HNS) tycker jag att man kan överklaga, annars bör man låta bli.

Jag sitter still i båten och hoppas att jag eller åtminstone Oscar (Fjärdebrunn), boende i Nacka, ska räknas som sakägare. Om vi gör det bedömer jag att vi har goda chanser att få igenom vårt överklagande.

Roger Grönwall nämner inte några naturvårdsskäl till förbudet i tidningsartikeln, och det görs heller inte någonstans i kommunens beslut eller handlingar inför beslutet. Det är till och med så illa (alternativt bra) att det inte redovisas några som helst skäl till varför cykling förbjuds utanför anlagd stig. Jag hoppas att det blir detta som räddar cyklingen i Hellas.

Nåväl, detta har jag skickat in. Det är i stort sett HNS skrivning, med vissa ändringar gjorda av mig. Texten har skrivits med hjälp av en jurist insatt i miljöjuridik.

ÖVERKLAGANDE

Jag överklagar härmed kommunfullmäktige i Nacka kommuns beslut (Dnr KFKS 2005/502) att förklara Nackareservatet som naturreservat i enlighet med föreslagna föreskrifter och skötselplan, med hänvisning till att beslutet strider mot 7 kap. 25 § Miljöbalken (MB).

Jag yrkar på att
• formuleringen av punkten C6 i reservatsföreskrifterna ändras till
”C6. Cykla på elljusspår”

• formuleringen i Skötselplanen på sidan 28, 3:e punkten under rubriken Aktiviteter ändras till ”Cykling är inte tillåten på elljusspåren, samt i naturmark utanför befintliga stigar. I övrigt får man cykla i området varvid cykel ska framföras med sådan hastighet att det inte är till olägenhet för fotgängare och andra nyttjare av stigarna.”

Bakgrund
Undertecknad har under lång tid (sedan 1999) cyklat i det område som nu kommer att bli naturreservat. Jag cyklar uteslutande på stigar, eftersom det inte går att cykla i mark där det inte är stig. Man kommer helt enkelt inte fram om det inte finns en stig. De stigar jag använder för min cykling är av väldigt varierande karaktär, från mindre naturstigar till de bredare och mer trafikerade stigarna. Det som gör området intressant för mig att cykla i, är den oerhörda rikedomen på stigar med varierande svårighetsgrader vilket ger mig möjlighet till en variationsrik stigcykling som hela tiden erbjuder nya utmaningar. Genom de formuleringar om cykling som anges i naturreservatets föreskrifter och skötselplan anser jag att min enskilda rätt att använda området kommer att inskränkas på ett omotiverat stort sätt.

Enligt miljöbalken (HD beslut 2004-10-21 i målen T1002-03 resp. Ö1976-04) har den som tillfogas skada eller utsätts för annan olägenhet genom ett beslut enligt MB rätt att klaga på beslutet. Eftersom att jag utnyttjat området för stigcykling under lång tid och min möjlighet att använda området för att cykla på stigar begränsas i stor omfattning genom kommunens beslut, anser jag mig vara en sådan sakägare som har rätt att klaga på det beslut som kommunstyrelsen fattat. Detta trots att jag inte är boende i direkt anslutning till området.

Vid prövningar av frågor om skydd av områden enligt miljöbalken (1998:808), MB, anges i 7 kap. 25 § MB att inskränkningar av enskildas rätt att använda mark eller vattenområden inte får ske i större omfattning än vad som krävs för att syftet med skyddet ska tillgodoses.

Jag är generellt positiv till att Nackareservatet bildas, men anser att formuleringarna på sidan 6 i föreskrifterna till reservatet ”Utöver föreskrifter och förbud i lagar och enligt andra författningar är det för allmänheten förbjudet att: pkt C6 cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår,” samt på sidan 28 i skötselplanen ”Cykling (även mountainbike) är inte tillåten på elljusspåren, samt i naturmark utanför befintliga anlagda stigar. I övrigt får man cykla i området varvid cykel ska framföras med en sådan hastighet att det inte uppstår olägenhet för fotgängare och andra utnyttjare av stigarna (se bilaga 1b.)” ger så omfattande negativa konsekvenser för mig som cyklist att bildandet av Nackareservatet inte är förenligt med 7 kap. 25 § MB.

Motivering till överklagandet
Som syfte till att reservatet bildas anges i föreskrifterna (sidan 3) till reservatet att ”Syftet med naturreservatet Nackagård är att bevara ett stort sammanhängande frilufts- och naturområde – en värdekärna i den regionala grönstrukturen – med omfattande möjligheter till rekreation intill en tätbefolkad del av Stockholms regionen. ………
Syftet skall tryggas genom att:
• allmänhetens möjlighet till en mångfald av friluftsaktiviteter och naturupplevelser gynnas (En av flera punkter)

Naturreservatsbildningen skall inte hindra dagens eller framtida sportaktiviteter eller andra aktiviteter som sker med hänsyn till rekreation, friluftsutnyttjande, biologisk mångfald och kulturvärden.”

Enligt föreskrifterna och skötselplanen begränsas cyklingen i Nackareservatet till vissa specifika stigar. Genom att bara tillåta MTB på anlagda stigar kommer de flesta av de stigar jag använder idag att bli förbjudna för mig att cykla på. En sådan begränsning är enligt min mening helt i strid med vad som anges i 7 kap. 25 § MB, då det inte framgår av beslutsunderlaget varför denna långtgående inskränkning görs. Inte heller utifrån annan känd dokumentation om effekten av cykling på naturstigar kan cyklingen anses utmärka sig gällande hänsyn till rekreation, friluftsutnyttjande, biologisk mångfald eller kulturvärden, jämfört med andra sport- och friluftsaktiviteter.

Mot bakgrund av ovanstående överklagar jag kommunens beslut och yrkar på att de ändras i enlighet med tidigare anförda förslag.

Oskar Williamsson

Tillbaka
Topp