Jag skulle tro att konfliktellementet är den knepiga delen. Jag upplever själv det störande när jag och min flickvän går en sakta promenad i Hagaparken och det kommer en cyklist i tredubbla hastigheten och behöver komma förbi oss, vilket innebär att vi får flytta på oss. Det stör den relativa ron och stillheten som är målet med promenaden. Skulle jag ur ett helt egoistisk perspektiv välja så skulle jag helst se att cyklisten inte hade kommit den vägen just då. Jag skulle givetvis av samma skäl välja bort barnvagnsmaffior, långsamtgående pensionärer, barnfamiljer, ja antagligen alla andra människor. Jag tror inte att jag är ensam om att känna så, snarare tvärtom.
Saken är dock att jag inte har rätten (moraliskt) att välja bort vad som passar mig, andra människor har samma rätt att använda Hagaparken som mig. Jag måste vackert acceptera att det kan komma en cyklist på samma sätt som barnvagnsmaffian får acceptera mig. Just när det gäller cyklism så är jag ju själv oftast den som "stör", jag cyklar ofta just den stigen och "stör" ofta vandrare själv. Detta gör att jag lättare ser det ur cyklistens perspektiv och kanske blir mindre störd än någon som inte själv cyklar. Det tråkiga är att detta breddade synfält inte gäller alla, ty de flesta cyklar inte i skogen. Ur mångas trångsynta egoistiska perspektiv så räknas bara den/de aktiviteter de själva utför, och sen ska samtliga andra stryka på foten. Antalet människor som kan tänka sig att vandra är långt större än antalet som kan tänka sig cykla i skogen, vilket gör att vi är i rejält underläge i samhället.
Konflikten kommer finnas så länge som människor uppfattar sig störda av cyklismen, och där vet jag inte hur stort hoppet är att resten av mänskligheten ska ändra sig... Vill kommunpolitikerna införa cykelförbud för att de finner cykling störande så kommer de nog ha den breda massan passivt bakom sig. Därför är nog hoppet att få juridisk prövning av huruvida beslutet är förenligt med svensk lag den enda vägen, där har (förhoppningsvis) inte opinion och inskränkt tänkande samma vikt.