[HNS] Mer info kring cykelförbudet i Hellas

Versus skrev:
-------------------------------------------------------
> Snabb fråga:
> Även om det blir förbjudet, vad hindrar det en att
> cykla där?

Ingenting i praktiken. Men bara för korkskallar som hittar på korkade förbud inte kan vidmakthålla förbudet blir det inte ok fatta korkade beslut.

Jag skulle tro att konfliktellementet är den knepiga delen. Jag upplever själv det störande när jag och min flickvän går en sakta promenad i Hagaparken och det kommer en cyklist i tredubbla hastigheten och behöver komma förbi oss, vilket innebär att vi får flytta på oss. Det stör den relativa ron och stillheten som är målet med promenaden. Skulle jag ur ett helt egoistisk perspektiv välja så skulle jag helst se att cyklisten inte hade kommit den vägen just då. Jag skulle givetvis av samma skäl välja bort barnvagnsmaffior, långsamtgående pensionärer, barnfamiljer, ja antagligen alla andra människor. Jag tror inte att jag är ensam om att känna så, snarare tvärtom.

Saken är dock att jag inte har rätten (moraliskt) att välja bort vad som passar mig, andra människor har samma rätt att använda Hagaparken som mig. Jag måste vackert acceptera att det kan komma en cyklist på samma sätt som barnvagnsmaffian får acceptera mig. Just när det gäller cyklism så är jag ju själv oftast den som "stör", jag cyklar ofta just den stigen och "stör" ofta vandrare själv. Detta gör att jag lättare ser det ur cyklistens perspektiv och kanske blir mindre störd än någon som inte själv cyklar. Det tråkiga är att detta breddade synfält inte gäller alla, ty de flesta cyklar inte i skogen. Ur mångas trångsynta egoistiska perspektiv så räknas bara den/de aktiviteter de själva utför, och sen ska samtliga andra stryka på foten. Antalet människor som kan tänka sig att vandra är långt större än antalet som kan tänka sig cykla i skogen, vilket gör att vi är i rejält underläge i samhället.

Konflikten kommer finnas så länge som människor uppfattar sig störda av cyklismen, och där vet jag inte hur stort hoppet är att resten av mänskligheten ska ändra sig... Vill kommunpolitikerna införa cykelförbud för att de finner cykling störande så kommer de nog ha den breda massan passivt bakom sig. Därför är nog hoppet att få juridisk prövning av huruvida beslutet är förenligt med svensk lag den enda vägen, där har (förhoppningsvis) inte opinion och inskränkt tänkande samma vikt.

Härligt vilket engagemang!

Nya artiklar i media, pressreleaser på G!
Att skapa och bygga opinion är aldrig fel, de formella överklaganden var också väldigt bra.

Mattias, hur gick det med telemötet/lunchen med Granat?
Jag antar att vi då kommer få reda på mer om de klagomål som ligger bakom det hela.

Själv har jag, förutom att skicka ett frågande och välformulerat mail till Mats Granat(absolut inga trakaserier), registrerat mig som "rådgivare" på Folkpartiets hemsida.(jag röstar på dem i valen) Jag gav kommentarer till olika aktuella frågor och passade i ett fritext fält på att ifrågasätta det anti-liberala i att folkpartiet i Nacka ligger bakom Sveriges enda stigcyklingsförbud i det nya reservatet.

/rookien

PS Mina tjugo kronor jag tidigare i år betalade till HNS känns som årets bästa investering.

nisseson, håller med dig till fullo.

Ett försök från min sida att "kondensera" mitt allmäna resonemang:
Att införa ett förbud för att tillfredsställa en grupps önskningar och vilja på en annan grupps bekostnad är ren diskriminering, om saklig grund i övrigt saknas. Och gör man det öppnar man upp för godtycklig diskriminering i övrigt.

Motivering:
Det kan till viss del accepteras när det gäller privata etablissemang. T ex krogar som väljer bort barnfamiljer för att övriga gäster vill ha en lugn och tyst miljö. Men det får inte förekomma i områden som för det första är offentliga och öppna för allmänheten och underhålls med offentliga medel, och som dessutom i viss mån är unika.

Angående förbudet i Lunsen:
Vore det inte bra om någon av de som jobbade mot cykelförbudet i Lunsen - och vann - ingick i HNS på ett eller annat vis, som bollplank eller liknande? Lunsen känns för mig lite som ett slags "prejudikat", eftersom det är fråga om samma situation i samma typ av område och med samma viljor och intressen som ställdes mot varandra.

Ett litet tillägg... Egentligen borde förbud mot fotgängare införas. Eftersom det nu ska göras på sakliga grunder, dvs inverkan på miljön. Det är ju betydligt fler som promenerar i området, och de som går rör sig ofta utanför stigarna. Med andra ord så har de större inverkan på miljön än cyklister, som ju håller sig till stigarna, och är betydligt färre. Så slutsatsen blir då att ett förbud mot gående vore allra mest rimligt. Fast det blir ju lite jobbigare att cykla också, om man aldrig får kliva av cykeln eftersom det är förbjudet att röra sig till fots. ;-)

Eller så är det lika bra att vi redan nu börjar lobba för mer tolerans och att vi alla lär oss att samsas med varandra när vi är ute?

OBS - Det här inlägget är inte allvarligt menat. Förutom sista stycket då. Eh, näst sista, menar jag. Det här stycket är ju sista stycket. Även om det också är allvarligt menat. Vad jag menar är att första stycket inte är allvarligt menat.

Per skrev:
> Det var inte vad vi gjorde. Vi hade ett läge där
> man ville förbjuda MTB, och då visade vi att det
> vore oskäligt att göra det utan att samtidigt
> förbjuda en rad aktiviteter vilka har större
> inverkan på naturen. Det handlar inte om att vinna
> på någon annans bekostnad. Snarare handlar det om
> rättsstatlighet.

Jag menade väl mer att vissa vandrare kräver mer än vad som området är avsett för. Det var ingen kritik mot er :)

Jag tycker fortfarande det är lite väl mycket inriktning på naturinverkan. Kan man visa folkhälsoaspekten riktigt tydligt är det ofta en betydligt bättre anfallsvinkel än att inrikta sig på att "vi är inte värre än nån annan". För den enskilde (naturintresserade?) tjänstemannen kanske just cyklisternas störning gentemot de vandrande är det viktiga. Om det är så behöver man en bredare bas att motivera sig med.

I många naturområden låter det på beskrivningar och beslut som om naturskäl är det viktiga, trots att det egentligen är ett område avsett främst för det rörliga friluftslivet. Det brukar bli så då de som är intresserade av biologi naturligtvis väldigt ofta hamnar på positioner inom naturvården, men inte riktigt kan se förbi sin egen synvinkel. Här i stan har vi ungefär den situationen i den kommunala förvaltningen. Allmänheten ser områdena som rekreationsplatser medan växtfetischisterna och fågelskådarna febrilt försöker göra platserna mer märkvärdiga inom deras gebit än dom egentligen är. Att bara använda naturen för rekreation är ju inte seriöst...

nisseson skrev:
> Jag skulle tro att konfliktellementet är den
> knepiga delen. Jag upplever själv det störande när
> jag och min flickvän går en sakta promenad i
> Hagaparken och det kommer en cyklist i tredubbla
> hastigheten och behöver komma förbi oss, vilket
> innebär att vi får flytta på oss. Det stör den
> relativa ron och stillheten som är målet med
> promenaden. Skulle jag ur ett helt egoistisk
> perspektiv välja så skulle jag helst se att
> cyklisten inte hade kommit den vägen just då. Jag
> skulle givetvis av samma skäl välja bort
> barnvagnsmaffior, långsamtgående pensionärer,
> barnfamiljer, ja antagligen alla andra människor.
> Jag tror inte att jag är ensam om att känna så,
> snarare tvärtom.

Klart du inte är ensam. Det märkliga är mest imho hur enkelt vissa människor byter roll och ställer krav utifrån den roll dom för tillfället innehar. Och vem har t ex lurat i den där snabbe cyklisten att han kan köra hur fort han vill? Fast det är väl puls och sånt inblandat oftast...

Det är väl som oftast hänsyn det rör sig om, men så länge vissa inte riktigt förmår att vara flexibla nog att rucka lite på sina principer så blir det ju skit. Om cykelförbudet i Hellas upphävs och nån sen ändå kör "seriös" XC-svettoträning eller leker DH-guru bland vandrarna tycker jag ni ska gå otroligt hårt åt dom. Ni har väl bara en chans till på er om det går bra den här gången...

Om jag förstår rätt så ligger bollen på länsstyrelsen? Eftersom jag själv jobbar i en kommun vet jag att det inte alltid är så att kommunen och länsstyrelsen har samma uppfattning. Jag hoppas och tror att de tycker det är för kontroversiellt och ej möjligt att förbjuda cykling i reservatet på sådana (lösa !?)grunder.

Vi är djur, om än tekniska djur, vi hör hemma i naturen pling plong!

(om man får uttrycka sig så barnsligt...)
Naturen är inget museum heller. Men en upplevelse för både vandrare och cyklist. Ömsesidig respekt borde vara en självklarhet. MTB-cykling är en idrott som aktiverar ett stort antal motionärer som nu blir diskriminerade p g a en reaktionär attityd gentemot ett nytt sätt att vistas i naturen. Nå, hoppas att Länsstyrelsen fattar ett beslut baserat på saklig grund för det måste bli till cyklisternas fördel.

Ja vad säger man? Tack Lagombra för att du bygger NS-banor mitt i Nackaskogarna. Nog verkar det som om Folkpartiet inte hittat dom än men när dom gör det så lär det ju inte bli lättare att få cykla i Hellas.

Och ja, jag skall sätta in 20kr redan ikväll.

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Ja vad säger man? Tack Lagombra för att du bygger NS-banor mitt i Nackaskogarna.

Kanske dags för en happy-riva-ns-banor-ride och se till att få bort en del av lagombras Alfons Åberg-helikoptrar innan fel person får nys om dem? Och då menar jag inte bara att välta eller sabotera grejerna som det har påståtts att folk har gjort. Utan såga upp dem i småbitar och skicka ut grejerna i terrängen, så de inte syns från stigarna längre.

Calle F skrev:

> Jag tycker fortfarande det är lite väl mycket
> inriktning på naturinverkan.

Det hör till sakens natur. Man anlägger reservat för att bevara natur. Argumentationen för MTB-förbud brukar vara skyddsorienterad, cyklar påstås förstöra både naturen och stigarna, och plattfötterna som håller på med detta tänker inte på att om fotgängare förbjöds skulle mer natur vara orörd eftersom stigarna skulle bli smalare. Det är alltså centralt att visa att naturskyddsargumenten för förbud är ytterst tunna, om man inte vill förbjuda orientering, skolklassers snitselbanor, ridning, etc.

Det saken handlar om är att vissa fotgängare uppfattar det som en anomali att man cyklar på stigarna, det stör deras naturupplevelse, och man förstår inte att MTB-åkare också är ute efter naturupplevelser. Det är en kulturkrock. Ock, så använder man naturskyddsargument för att försöka få bort cyklisterna. Har sett något liknande i dalarna: vid Bisbergklacken ville ett par hushåll få bort klättrarna och använde naturskyddslagstiftningen i detta syfte. De lyckades! Det är därför det är så viktigt att bemöta denna argumentation.

Givetvis har folkhälsoaspekten avsevärd tyngd. Liksom att det är bättre att tonåringarna ägnar sig åt aktivt friluftsliv istället för att knacka ner pensionärer i tunnelbanan. I Uppsala tog vi tag i saken på flera fronter. Vi var flera som beararbetade den s k Fritidsnämnden. Jag undrar var Granat står? Folkpartiet Liberalerna ska ju vara ett liberalt parti fast det ofta framträder som om det borde heta Skenheliga förbudspartiet istället.

Ytterligare en linje som är värd att driva land byggs med lag, lagar ska efterlevas, och dessa bestämmeler lär inte bli eferlevda alls. De undergräver snarare respekten för lagar och skapar politikerförakt. I detta sammanhang kan man också fråga sig hur det ska implementeras. Ska det stå konstaplar vid reservatsgränserna? Ska man övervaka med helikopter?

Per

Per, i detta fallet var intentionen från Stockholm stad att det skulle vara ett reservat för friluftslivet, inte för naturens egen skull. Och vi mtb-utövare tillhör friluftslivet. Mao motverkar man tycker jag, sina egna intentioner med förbud.

Inför hastighetsbegränsning för cykling i skogen. Jag menar allvar. Jag tror att folk får fel bild av cykling därför att de inte ser de sköna mackätande singlespeedfarbröderna som slowrajdar sig fram i vandrartempo i sex timmar, utan de neonklädda långloppstränande svettosarna, som tycker att hög medelhastighet är vad man blir glad av.

Klart man blir rädd och vill förbjuda när man är ute och spankulerar på en liten (men slät) stig i harmoniska skogen och någon plötsligt kommer susande i trafik-fart.

Så jag är inte förvånad över att kampen mot cykling finns.

Därför har jag aldrig varit för att dra in fler aktiva till skogscyklingen. Det har alltid känts uppenbart att saker som detta blir resultatet. Förr eller senare.

Men det är förstås bra att de som har resurser att ta tag i saken nu fortsätter kampen i byråkratisfären. Hoppas det går att få fram att folk cyklar i skogen av samma anledning som förbudsivrarna vandrar i den, trots att en felaktig bild av vad vi håller på med redan är etablerad. Det går inte att ta avstamp från en svetto-bild av cyklingen. No way. Då kan vi i bästa fall få en cykelspeedway-bana byggd åt oss.

erik h:
Så många är det faktiskt inte som svettotränar i Hellas nuförtiden.
Vare sig du vill det eller inte och vare sig det är sakligt grundat eller inte så är nog bilden de har snarare byggd på hur freerajdande gubbar i 25-50 års åldern beter sig...

mytomspunnen skrev:
> erik h:
> Så många är det faktiskt inte som svettotränar i
> Hellas nuförtiden.

Det är nog fler än du tror. Jag tycker att man ser ett par lycracyklister svänga ut från motionsspåren varje gång jag är där (dagtid iaf, och det är inte samma varje gång :P ). Jag är dock inte där tillräckligt ofta. =/

rikard skrev:
> Det är nog fler än du tror. Jag tycker att man ser
> ett par lycracyklister svänga ut från
> motionsspåren varje gång jag är där (dagtid iaf,
> och det är inte samma varje gång :P ).

Bara för man har lycra behöver man inte vara svetto. Jag kör mestadels i lycra men jag är långsammare än många som kör med full stridsmundering...
Men visst, jag tycker också att cyklister borde hålla sig borta från motionsspåren, men det var ju inte det som diskuterades.

mytomspunnen skrev:
> Men visst, jag tycker också att cyklister borde
> hålla sig borta från motionsspåren, men det var ju
> inte det som diskuterades.

Det är möjligt att jag spårar ur, men jag tror att det är på motionsspåren som den eventuella irritationen uppstår. Det är mycket mer folk där och cyklisterna kör nog i allmänhet ganska fort på de stigarna.

Visst är det på motionsspåren och på större "anlagda" stigar som de flesta irriterar sig på cyklisterna. Jag både springer och cyklar en hel del i Hellas och har aldrig upplevt några problem när jag springer på skogsstigar men däremot har jag fått hoppa undan för cyklister på motionsspår och större stigar.
Lite ironiskt då det är dit cyklisterna hänvisas till enlig förslaget.

bruse skrev:
> Per, i detta fallet var intentionen från Stockholm
> stad att det skulle vara ett reservat för
> friluftslivet, inte för naturens egen skull. Och
> vi mtb-utövare tillhör friluftslivet. Mao
> motverkar man tycker jag, sina egna intentioner
> med förbud.

Det är precis samma läge i Uppsala. Reservatsbildning är ett sätt att rädda natur för det s k "rörliga friluftslivet" i storstadsområden. Vi har andra reservat också, t ex för att skydda kungsängsliljans habitat.

När det gäller länsstyrelsens beslut kan det noteras att det är ett förvaltningsbeslut som kan överklagas till kammarrätten.

Per

> Lite ironiskt då det är dit cyklisterna hänvisas till enlig förslaget.

Verkligen!

Det borde någon pointera i sitt överklagande på något smidigt vis som inte får stigarna att framstå som krigsfält.
Men som ändå understryker att flest konflikter mellan friluftsutövare nog sker på anlagda motionsspår
där trafiken är tätast och högre farter möjliggörs.

Men det kanske redan har skett? Har ej lusläst era överklaganden.

Senast ändrad:
Håller definitivt med de senare inläggen. Dvs, det är på motionsstråken och de anlagda promenadvägarna vi har riskerna för att MTB skapar missnöje. Det går fort även om man slötrampar och inte sällan upplever man sig kryssa mellan barnvagnar och flanörer. På de uppmärkta stigarna (Sörmlandsleden, Gula samt gröna och blå till saltis) möter man mycket sällan vandrare. Där brukar det bli ett glatt "Hej" och inte sällan "Går det verkligen att cykla här?". På de icke uppmärkta stigarna tror jag knappt jag möter någon var 10:e gång jag är ute. Där kan det bli än längre samtal (glada!)

Förutom lagombras statement (trippelidiotiskt) är det DET S*BLA SVETTOTRAMPANDET PÅ MOTIONS OCH PROMENADSTRÅKEN vi måste få bort. Det funkar inte att blåsa runt i 40 knyck bland joggare, telningar och pensionärer. Märk väl, jag har inget imot MTB som tränings/tävlingsform. Det handlar om att välja tid och plats med omsorg bara. Tänk efter, var möter jag flest?
- Nacka Gård-Hammarbyhöjden-Golfbanan
- Promenadvägen väster om dammtorps/söderbysjön
- Gröna milen (joggare)
- Motionsspåren fr Ravinens stuga/Tennisbanorna resp Väster om Källtorpssjön
- Strandvägen Erstavik - Solsidan
(Kan ngn komma på ngt mer spår så är väl det bra men jag tycker detta räcker att börja med)

Bör jag köra pulsträning här på söndagseftermiddagarna? - NEJ

Shit, nu blev jag en sabla moralist men kunde vi få alla Hellascyklister att hålla sig till detta skulle halva slaget vara vunnet. Konfliktungarna och upplevt missnöje skulle "försvinna".

Vi är en ny företeelse i skogen och ska vi vinna gehör och respekt får vi nog anpassa oss också. Helt enkelt inse att det är med en viss ödmjukhet vi får acceptans från dem som ser oss som främmande och skrämmande (Hos miljötalibanerna är det nog tyvärr kört på förhand).

Ride on!
Oscar

Tobias/Frost skrev:
> Aha... tack Per, det var bra info...

Vid närmare eftertanke tror jag det är bäst att kolla upp saken. Jag kan ha fel! Det kan finnas en särskild överklagandeordning. Olika typer av beslut överklagas i olika instanser. För egen del överklagade jag under smått farsartade former ett beslut av dalarnas länsstyrelse till kammarrätten i Sundsvall.

En grundregel är att vara artig o gulla med byråkraterna. Ring gärna Stockholms länsstyrelse och fråga vart ett eventuellt överklagande ska ställas.

Per

Senast redigerad av en moderator:
Nu börjar vi få lite substabs i diskussionen. Visst är det på de större stigarna och motionsspåren som konflikter kan uppstå. Inte de mindre stigarna som blåa, gröna osv.

Så mitt och Johans senaste projekt att dra om Ulvsjöslingan från det gula spåret (används av många som promenerar) till en annan stig så vi ej stör de gående, måste vara sånt vi ska arbeta för?

Sist jag var förbi Hellas kom det ett gäng i ful fart nerför backen vid rastplatsen där blåa och milbanan möts.
Och de hade ej nån lycra på sig

Rookien: Jag och Christer Södereng som är ordförande för HNS ska träffa Mats Granath på måndag eller tisdag och käka lunch. Han lät väldigt tillmötesgående i telefon så förhoppningsvis kan det komma något bra ur det.
Det blir nog ingen cykling dock.

Jag har fullt förtroende för HNS styrelse i det här. Inget nytt har hänt egentligen, annat än att HNS mediastrategi har fungerat. Alla andra konkreta förslag som kommer upp här anser jag att HNS styrelse redan har genomfört eller har en planering för att genomföra när tiden är mogen.

Angånde farter så tror jag inte hastighetsbegränsningar är lösningen, ty oavsett hur man färdas så gäller detta:

-Alla som åker långsammare än dig är idioter
-Alla som åker fortare än dig är galningar

Och så den obligatoriska :)

Mathias skrev:
> Rookien: Jag och Christer Södereng som är
> ordförande för HNS ska träffa Mats Granath på
> måndag eller tisdag och käka lunch. Han lät
> väldigt tillmötesgående i telefon så
> förhoppningsvis kan det komma något bra ur det.

Lysande;)

Flera i denna tråd har hävdat att det är ett kulturellt problem. Det ligger nog mycket i det. Det bästa jag läst om saken ligger på http://www.mountainbike.co.nz/politics/doc/impacts/social.htm Kan rekommenderas

Per

Tack för länken Per,

En mycket bra genomlysning av orsakerna till potentiella konflikter mellan i huvudsak fotgängare och MTB-cyklister.

Ett utdrag från texten som bör få varje cyklist att höja på ögonbrynen:

"Environmental and safety impact perceptions are the two most common specific reasons given for recreation conflict perceptions. However, it is apparent that these can not be simply distinguished from more complex perceptions that mountain biking is "wrong". Indeed, these first two concerns may be in part reflections of an underlying feeling mountain biking "should not be permitted in this area"."

Artikeln i sin helhet bör översättas och publiceras under läsvärt samt skickas till Kadens.

/Peppe

Tänkte bara påpeka några saker som jag reflekterat över:

1. Vääääldigt många som cyklar i Hellas hänger inte på detta forum, glöm inte det.

2. XC-svetton cyklar fort ja, men inte mer på motionsspår, grusvägar än nån annan. Jag har inte sett alltför många kuppbanor i livet men tillräckligt många för att konstatera att man blir inget framgånsrikt XC-svetto av att köra motionspår. Väldigt många kuppbanor är tekniska, ofta mer tekniska än Hellas.

3. Och om man nu har en snittfart på 10km/h (knappt styrfart), vad spelar ett förbud för roll då? Ta en rask promenad. Det går lika fort. Vad vill jag med detta då? Jo, cykling för väääldigt många är mer än 10km/h i snitt. Nåt att tänka på...

4. NHS verkar vara ett HappyMTB-foster med väldigt snävt HappyMTB-styleperspektiv. Jag får känslan av att det är dax att lyfta blicken (presis som med SAMS när det begav sig för några år sen). Cykelsverige/Hellas är betydligt större än vad HappyMTB är.
Om nu NHS vill vara organ för cyklister? De kanske vill vara organ för HappyMTB?

Med all välmening

Stalle - inte ännu medlem i NHS för jag hann inte med det igår. Men ikväll...

Stalle: märk väl, jag ondgjorde mig över svettotrampandet på motionsspår och promenadvägar. Inte tränande MTB-cyklister (vilket jag själv är ibland). Kan försäkra dig att HNS perspektiv är brett. Vårt fokus är dock stigcykling i dess olika former. Alla måste, happy eller inte, vi ta oss fram med omdöme och respekt för andra. Jag vet av egen erfarenhet att detta finns det brist på i Hellas. Helt och hållet upp till var och en att förhålla sig till detta. Inom HNS verkar vi för god sed i skogen.
/Oscar

Nu börjar det här eka även i den stora världen utanför ankdammen. Har just pratat med Vasakronan angående NICK-spåret. Den jag pratade tog själv upp Nacka-frågan och undrade om jag trodde att detta skulle kunna få konsekvenser för Solna och Sundbybergs inställning till cykling. Som tidigare sagts, det här är en större fråga än bara ett skogsparti i Nacka.

oxr skrev:
> Har just pratat med Vasakronan
> angående NICK-spåret. Den jag pratade tog själv
> upp Nacka-frågan och undrade om jag trodde att
> detta skulle kunna få konsekvenser för Solna och
> Sundbybergs inställning till cykling.

och du svarade?

Fjärdebrunn skrev:
> Stalle: märk väl, jag ondgjorde mig över
> svettotrampandet på motionsspår och promenadvägar.
> Inte tränande MTB-cyklister (vilket jag själv är
> ibland). Kan försäkra dig att HNS perspektiv är
> brett. Vårt fokus är dock stigcykling i dess olika
> former. Alla måste, happy eller inte, vi ta oss
> fram med omdöme och respekt för andra. Jag vet av
> egen erfarenhet att detta finns det brist på i
> Hellas. Helt och hållet upp till var och en att
> förhålla sig till detta. Inom HNS verkar vi för
> god sed i skogen.

Helt riktigt. Det var inte ditt inlägg jag hade nåt emot. Håller med dig till 100%. Däremot så känns det som flera av skribenterna här tycker att allt som har två hjul och går över 10km/h i snitt inte skall kallas cykling. Och det jag försökte säga att det nog rätt få som cyklar så långsamt.

Det vore ju förstås en dröm om alla cyklade 10km/h i snitt för då skulle säkert förbudet vara avlägset men så ser (troligtvis) inte verkligheten ut. (Inte för att jag sitter inne med alla rätt men...)

Stallmari Schthaal von Langschnabel

Jag har bott större delen av mitt (fysiskt :) )vuxna liv i större städer. Stockholm avviker dock på ett sätt från de andra: guuuuud så mysigt allt ska vara! Man tar ingen konflikt förrän saker ställs på sin spets. I det här fallet har undfallenheten, och oförmågan att t ex förgöra lagombras tokryck, lett till ett förbud. Om alla ska få göra som dom vill blir det den här typen av resultat. Jag blev väldigt glad när jag läste det fjärdebrunn skrev om svettotrampandet. Svettona sysslar med idrott och inte friluftsliv. Dom hör alltså inte hemma bland det rörliga friluftslivet om dom inte kan anpassa sig till majoritetens sätt att nyttja ett friluftsområde.

Under de 7 år jag var aktiv i mtb-klubbarna (i sth) la vi extremt mycket av tiden på att motverka konflikter. Vissa saker gick inte att lösa. Situationen med de aggresiva ryttarna i Flottsbro fick "dö ut" av sig själv t ex. När vi i Hammarby MTB körde i Hellas mellan ungefär -88 och -93 så var svettona i princip inte välkomna om dom inte körde sansat och vad väl idag kallas "Happy". Det slutade med att de flesta tävlingsinriktade hamnade i Haninge MTB, och lika bra var det. Då som nu tål inte Hellas det egoistiska nyttjande som individuella sporter på "högre" nivå kräver.

>I det här fallet har undfallenheten, och oförmågan att t ex förgöra lagombras tokryck, lett till ett förbud.

Det stämmer inte. Folk har visserligen klagat till kommunen på byggena, men vi har inte fått några indikationer på att det skulle vara de Anders byggen som lett till ett förbud. Däremot är vi oroliga för att de ska tas upp som ett slagträ i debatten eftersom det är en miljöpartist med vissa aversioner mot cykling som leder naturreservatsprojektet.

Vad kan väl ett par Alfons Åberg-helikoptrar vara mot 10000 tyska lycra-svetton i full fart på dom promenadvänliga stigarna i Hellas?

Per,

Tack för länken. Det visar med all tydlighet att problemet existerar inte så mycket på stigarna som mellan öronen. Those who have a problem with the existance of cyclists use alleged environmental and safety concerns to justify their own personal, emotionally motivated predjudices. Their concerns are real to them, but are more grounded in irrational fear than objective fact.

=David skrev:
> Vad kan väl ett par Alfons Åberg-helikoptrar vara
> mot 10000 tyska lycra-svetton i full fart på dom
> promenadvänliga stigarna i Hellas?
>
> Mvh David
>
- happy konspiracy -

Är det något jag har missat, men var det inte just där de vill att vi ska cykla, på de anlagda stigarna (motionsspåren)?
Om så är fallet förstår jag inte vad tyskarna har med saken att göra, för det verkar ju vara dumt att förbjuda cykling på alla ställen utom just där det ställer till problem... =D

Håller med, sidan Per länkade till innebar mycket bra och intressant läsning. Det kanske vore bra att ta med den i underlaget till överklagandet?

Tillbaka
Topp