[HNS] Mer info kring cykelförbudet i Hellas

Nu börjar jag bli förvirrad. Först var det mesta frid o fröjd.

Sedan blev det tal om ett skyddsområde och då skulle cyklingen begränsas något.

Nu helt plötsligt så är det förbjudet att cykla överallt utom på vägarna?

WTF... Var var jag uppe på läktaren och köpte korv?

Kan någon som har övergripande insikt förklara?

/Mattias

Mattias, jag har för länge sedan sluta försöka begripa olika tolkningar av ev. förbud och dess innebörd. Jag tänker nog fortsätta cykla i Nacka alldeles oavsett, vilket jag misstänker att de flesta kommer att göra, vilket snabbt förvandlar dessa ändlösa disskusioner till tämligen akademiska frågor

Jo fast skall man diskutera med beslutsfattare i andra kommuner så är det i högsta grad en reell fråga. För dig må det vara ändlösa diskussioner och akademiska frågor men för vissa som försöker få saker att hända på olika ställen så är det blodigt allvar.

Personligen så struntar jag högaktningsfullt i hur det går i Hellas (jag cyklar ändå inte där annat än sporadiskt), men för cyklingen i stort i Stockholm så kommer det få intressanta följder. Så därför väljer jag att titta på det i lite större perspektiv än bara dom lokala stigarna i Hellas.

Tolkningar av förbud och dess innebörd diskuteras idag i tre kommuner (vad jag vet i alla fall) där man tittar väldigt mycket på beslutsgången i Hellas ärendet. Därför tycker jag att det är _oerhört_ intressant med tolkningar.

Mattias, vilka kommuner är det som diskuterar tolkningar i dagsläget och hur vet du att dom har Hellas som benchmark?

Senast redigerad av en moderator:
Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------

> WTF... Var var jag uppe på läktaren och köpte
> korv?
Det var tydligen fler än du och jag som var borta. Rent ärligt så tror jag att HNS också stod i korvkön, annars hade det nog inte blivit så här illa.

HNS blev hårt dragna vid näsan, det fanns inget i mötesprotokoll eller något annat som pekade på att de skulle ändra den där formuleringen i sista stund, allra minst syftet med reservatet eller kontakter med förvaltare osv. Så på den punkten håller iaf inte jag med.

jomper skrev:
> HNS blev hårt dragna vid näsan,

Menar du att de kommunala motparterna sa en sak och gjorde något annat? Att de körde med falska förespeglingar eller kanske utsattes för oväntade påtryckningar som fick dem att ändra sig? Eller?

Jag har inte förloppet klart för mig.

Jag ska försöka kolla upp detta noggrannare, men ja, vi känner oss lite dragna vi näsan. Min högst personliga kortanalys:

Vi upplevde att vi hade mkt god kontakt med handläggarna under remisstiden och tiden närmast därefter. Vi fann förståelse och respekt för vårt sätt att utnyttja området. Något hände dock när beslutsunderlaget togs fram av Älta områdesnämnd. Man vägde uppenbarligen både remisser och andra inlägg/yttranden på ett annat sätt än vad vi fann rimligt efter kontakterna m centrala kommuntjänstemän. Uppenbarligen finns ett organiserat eller centralt placerat motstånd mot oss som vi inte hade hunnit skaffa oss koll på efter den mkt korta tid HNS har haft en organiserad verksamhet.

Vi kämpar alltså i uppförsbacke nu och även om jag personligen känner mig tveksam till att följa ett förbud är jag så förbannad på hela skiten att det i sig räcker som drivkraft för att lägga tid och energi på detta - ända in i kaklet.
Oscar

Fjärdebrunn skrev:
> Något hände dock när
> beslutsunderlaget togs fram av Älta områdesnämnd.

Det kan räcka med att någon central person gjort till sin sak att förbjuda MTB, och så följer de andra med nästan av lättja. Ofta har många instanser ett ganska vagt grepp om vad besluten innehåller. Det är omöjligt att sätta sig in i allt och är det då någon "stark" person som på ett övertygande sätt driver en linje är det lätt att den vinner eftersom ingen har kunskap eller engagemang eller intresse för att säga mot.

Ett tips: Det är inte omöjligt att Länsstyrelsen kommunicerar era överklaganden till de kommunala organen och ger dem en möjlighet att yttra sig om dem. En sådan eventuell korrespondens bör bevakas intensivt. Det kan t ex gälla att bemöta olika påståenden som kommer att anföras för att motivera varför MTB ska vara förbjudet.

Per

Det är därför jag Christer träffar Mats Granath (Ordförande områdesnämnden Älta) på onsdag - som också uttalar sig i NVP som Fjärdebrun blev intervjuad i. (Se inlägg 1 i tråden). Fler saker är planerade men vi talar om det här när det är klart.

Personligen tror jag att det är Roger Grönwall från miljöpartiet är vår största motståndare. Eftersom han är projektledare och står som författare för beslutsunderlaget för Nacka Gård (reservatets namn) så tror jag att det kan vara han som mer eller mindre smugit in formuleringen "anlagd stig". Vi var ganska perplexa inför den formuleringen i början och efter ett tag så klarnade det att det nog inte var en misslyckad formulering utan helt avsiktlig vilket visades med all tydlighet i NVP artikeln.

Det bästa är naturligtvis om man kan lösa skiljaktligheter genom rationella samtal. Men, om det funkar skulle jag fundera på att anordna korta demonstrationer i samband med kommunfullmäktigemötena med plakat som målar ut miljöpartiet som cykelfientliga. Givetvis bevakat av ABC-nytt.

Per

"Vi är givetvis väldigt förvånade över att miljöpartiet är det parti som mest motsätter sig cykling." - är en line jag går och suger på, ja.

Per skrev:
> Men, om det funkar skulle jag fundera på att anordna korta demonstrationer i samband med
> kommunfullmäktigemötena med plakat som målar ut miljöpartiet som cykelfientliga. Givetvis bevakat
> av ABC-nytt.

Hehehe, inte bara ABC... Löpsedelsstoff för de lite mer sensationsinriktade kvällsblaskorna som i första hand vill lura folk att köpa lösnummer? Typ "MILJÖPARTIET VILL FÖRBJUDA CYKLING!"

Mathias skrev:
> "Vi är givetvis väldigt förvånade över att
> miljöpartiet är det parti som mest motsätter sig
> cykling." - är en line jag går och suger på, ja.

"... och former av friluftsliv som attraherar ungdomar"

Om det nu inte är så att skogen är till för gamlingar från Saltis... och "ungdomar" är såna där som Dom Andra har i Fiskis - det kanske klingar illa?

smurfrox skrev:
> Per skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men, om det funkar skulle jag fundera på att
> anordna korta demonstrationer i samband med
> > kommunfullmäktigemötena med plakat som målar
> ut miljöpartiet som cykelfientliga. Givetvis
> bevakat
> > av ABC-nytt.
>
> Hehehe, inte bara ABC... Löpsedelsstoff för de
> lite mer sensationsinriktade kvällsblaskorna som i
> första hand vill lura folk att köpa lösnummer? Typ
> "MILJÖPARTIET VILL FÖRBJUDA CYKLING!"

Tjena!

Koll knappen längst upp till vänster..

http://www.mp.se/default.asp?mainframe=templates/template_78.asp_Q_avdnr_E_12102_A_number_E_74373

Är inte Roger Grönwall tjänsteman i Nacka kommun? Hittar inte honom på Miljöpartiets hemsida.

Är det någon som diskuterat frågan med någon representant från Miljöpartiet? Var står de i frågan? De kanske t.o.m. är våra vänner! Från kommunstyrelseprotokollet: "Roland von Malmborg yrkade att föreskrift C6 skulle lyda så att det är förbjudet att cykla inom området, förutom på anlagd väg och på för cykling markerad stig, dock ej elljusspår." Det kan ju tolkas som en mildare inskränkning än vad som nu diskuteras!? Vi skulle få cykla på markerade stigar i alla fall.

smurfrox skrev:

> Hehehe, inte bara ABC... Löpsedelsstoff för de
> lite mer sensationsinriktade kvällsblaskorna som i
> första hand vill lura folk att köpa lösnummer? Typ
> "MILJÖPARTIET VILL FÖRBJUDA CYKLING!"

Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om det "flög" i media. När en börjat sända eller skriva följer andra efter. Det är mycket troligt att ABC-nytt faktiskt skulle komma om vi demonstrerade utanför kommunfullmäktige på cykel för att miljöpartiet vill förbjuda cykling. En dylik demonstration är faktiskt inte så svår att få till stånd och den kan lätt upprepas. Fullmäktige sammanträder sannolikt cirkus varannan månad.

Så mycket tid som folk har att hänga på Happy skulle det säkert inte vara omöjligt att få ihop ett rejält demonstrationsuppbåd. Bör givetvis föreberedas med väl genomtänkta slagord och banderoller, flygblad, pedagogiska akademiska skrifter, och gärna ha med någon medial yngre trialkille eller trialtjej som gör några häftiga trix o säger inför kameran att miljöpartiet tycker tydligen att det är bättre att han eller hon knackar pensionärer i tunnelbanan än att de är ute i naturen o cyklar.

Sådant här kan ta skruv. Men, det rationella samtalet bör absolut ha företräde. Det är mycket bättre om man kan övertyga de kommunala beslutfattarna med argument. Och argumenten är på vår sida.

Problemet är väl just att många miljöpartister har så begränsade fattningsgåvor att det i princip krävs att hela Holland ligger under vatten innan de begriper att Polsk brunkol är sämre för miljön än Skånsk kärnkraft.

Kneecap skrev:
> Koll knappen längst upp till vänster..
> http://www.mp.se

Dom hade även snugga vykort
file_72804.jpg

http://www.mp.se/templates/template_78.asp_Q_avdnr_E_12102_A_number_E_72803

Gör nu inte partipolitik av detta. Vi har nu en "liberal" politiker som är för förbud, och en miljöpartist som vill stoppa cykling. Jag är övertygad om att det går att hitta företrädare från dom andra partierna som tycker likadant. Till och med Junilistan (som förmodligen har stort stöd i Nacka/Värmdö) kan säkert klämma ur sig något om att det ska vara stillsamt och lugnt i skogen.

Men den fina karamellen "Miljöpartiet förbjuder cykling" är för bra för att slängas bort. Den spar vi tills vi vet hur det går med överklagandet...

Lika bra och förbjuda cykling där, varför skulle nån vilja utsätta sig för det här?

1.jpg

17.jpg

16.jpg

Nu är det Alleycat snart! Kom till stureplan kl 19.

Roger Grönwall är tjänsteman inte politiker.

Ett gott råd. Liera er inte med miljöpartiet i Nacka. de har noll cred i den församlingen. Då kommer ingen att lyssna. Det är de som bestämmer som ska bearbetas, M Fp och Kd. Resten är waste of time.

PeZeta skrev:
> > Roger Grönwall är tjänsteman inte politiker.

Jo, men om han är en av huvudförfattarna till skötselplanen är han en central person i sammanhanget. Föredragande tjänstemän kan ha ett avsevärt inflytande.

Nu när tråden börjar närma sig 300 strecket är det väl hög tid att informera om vad HNS står i frågan. :-)

För det första så har HNS som förening som syfte att bevaka ALLA mountainbikeåkares intressen i Hellas- och Nackaskogarna.

Angående Nacka kommuns beslut angående reservatet så är det tydligt att intentionen är att inskränka rätten att cykla mountainbike i Hellas- och nackaskogarna. I föreskrifter och skötselplan anges att cykling endast är tillåtet på anlagd väg och stig. Vad detta innebär i praktiken vet vi inte förrän saken ställs på sin spets. HNS har valt att för närvarande inte göra någon tolkning av vad ordalydelsen innebär juridiskt. Cykling kommer inte att utestängas helt, men det är tydligt att avsikten är att begränsa mountainbikecyklingen i området.

HNS har valt att överklaga kommunens beslut eftersom de skrivningar som finns i reservatets föreskrifter och skötselplan har intentionen att utestänga cyklister från stigar som under mycket lång tid används av cyklister. Inskränkningar i rätten att cykla kommer otvetydigt att leda till en ökning av missförstånd och konflikter mellan cyklister och annat friluftsliv. Detta går precis stick i stäv med det som HNS vill jobba för, nämligen att alla typer av friluftsliv ska kunna finnas i området utan att konflikter uppstår.

HNS har alltså överklagat kommunens beslut. Tyvärr kan det bli så att HNS klagomål kommer att avvisas, eftersom det enligt miljöbalken endast är möjligt för organisationer som har en tydlig miljöinriktning, över 2000 medlemmar och som funnits i mer än 3 år att överklaga beslut fattade enligt balken. Som tur är så har ett antal enskilda personer överklagat beslutet också. Skulle det visa sig att HNS klagomål avvisas kommer vi att stötta de enskilda som gjort sin röst hörd.

Den instans som har att pröva klagomålen på kommunens beslut i det här fallet är Länsstyrelsen i Stockholms län. De kommer att göra detta utifrån om beslutet strider mot den rådande lagstiftningen eller inte. Vi har hävdat att beslutet förutom att strida mot sitt eget syfte även strider mot 7 kap 25 § i miljöbalken som säger att ett beslut om områdesskydd inte
får leda till större inskränkningar i den enskildes rätt att bruka området än vad som krävs för att uppnå syftet med beslutet. Nu ligger bollen hos Länsstyrelsen och vi väntar på vad de kommer fram till för beslut i frågan.

Trots allt detta är det HNS ambition att samverka med markägarna, kommunerna och andra utövare av friluftsliv i Hellas- och Nackaskogarna för att friluftlivet även framgent ska kunna utövas utan konflikter.

Det som händer härnäst är att Mathias Haas och jag kommer att träffa Mats Granath som är ordförande i områdesnämden i Älta på onsdag den 2 nov. och höra hans synpunkter. Min fundering kommer att bli hur vi ska lägga upp ett framtida samarbete. För vad än resultatet blir av denna soppa så är vi piskade till att ha ett samarbete. HNS styrelse kommer efter det att träffas (den 10 nov.) för att diskutera igenom vad som hitills har hänt och dra upp strategier för framtiden.

Mvh
Christer Södereng
Ordf. Hellas- och Nackaskogarnas stigcyklister 2005/2006

Vad händer om man helt sonika anmäler sig själv till Polisen för cykling på naturstig? Får man böter eller vad?

PeZeta skrev:
> >
> Vad händer om man helt sonika anmäler sig själv
> till Polisen för cykling på naturstig? Får man
> böter eller vad?

Jag har funderat lite på det. Det krävs nog att någon åklagare vill åtala för att det ska gå till rätten. Naturligtvis överklagar man domen. (jag utgår nämligen från att man kommer att fällas, eftersom uppsåtet står helt klart). Det är ett ganska kul scenario, förutsatt att rättskyddet i hemförsäkringen gäller även i dom fall man anger sig själv ;-)

PeZeta skrev:

> Vad händer om man helt sonika anmäler sig själv
> till Polisen för cykling på naturstig? Får man
> böter eller vad?

Jag skulle tro att polisen prioriterar bort det omelbart, att ärendet avskrivs utan åtgärd, tror det gäller överlag för polisanmälningar i frågan, om saken inte prioriteras politiskt, om kommunens miljöhandläggare t ex skulle ringa och tjata om att de ska göra sak av det och hota med högre ort etc, skulle de möjligen bry sig.

When everything else fails....kan det ju vara intressant om alla som hojjar i Hellas polisanmäler sig sjäva varje gång. Det borde sätta myror i huvudet på kommunen. Eller kanske något att bygga en PR-kampanj på framöver.

PeZeta skrev:
> Det borde sätta myror i huvudet på kommunen. Eller kanske något
> att bygga en PR-kampanj på framöver.

Alla idéer bör övervägas, men jag tror inte att polisanmälningar skulle hjälpa, finns risk att de åtalar och fäller någon. Rättslig prövning i domstol tar ingen hänsyn till om lagen är rätt eller fel. En lag kan kort sagt vara nästan hur idiotisk som helst den ska ändå, enligt domstolsväsendet, lydas.

Markus F skrev:
> Gör nu inte partipolitik av detta. Vi har nu en
> "liberal" politiker som är för förbud, och en
> miljöpartist som vill stoppa cykling. Jag är
> övertygad om att det går att hitta företrädare

Ha! försök inte! klart att du stödjer maskrospartiet!

=David är Lars Ohly.

Tillbaka till tråden: I ett tidigare inlägg nämndes att HNS har lite mer fuffens för sig... kommer dessa åtgärder att offentliggöras snart?

/Jonas

Jag kanske är ute och cyklar men ska inte en lag ha en viss inneboende genomslagskraft för att antas? Alltså, en om "gemene man" inte kommer att följa lagen så får den ingen verkan och då är den meningslös och onödig att anta-paragraf?
Jag kanske bara drömmer....(kan intet om juridik tyvärr)

Jag är mer rädd för "vi har våra regler"-människor som ser det som sin medborgerliga plikt att gnälla när någon för "fel", än för lagens långa arm, fotanglar, hagelgevär och nya spännande trialsektioner som fältbiolog-renegades kan komma att i vredesmod bygga åt oss på stigarna. Men jag är å andra sidan väldigt rädd för viharvåraregler-människorna, i den annars väldigt harmoniska skogen. Bli på dåligt humör ordnar man lätt i stan, skogen skall ju vara motmedlet.

mirre skrev:
> Jag kanske är ute och cyklar men ska inte en lag
> ha en viss inneboende genomslagskraft för att
> antas? Alltså, en om "gemene man" inte kommer att
> följa lagen så får den ingen verkan och då är den
> meningslös och onödig att anta-paragraf?

Nej, det funkar inte så, eller rättare sagt, det stiftas lagar och fastställs bestämmelser som folk inte efterlever och som inte får någon verkan eftersom folk inte bryr sig om att följa dem. En viktig faktor är naturligtvis om det finns några sanktioner, några straff, något maktmedel. Vissa lagar har ingen straffrättslig sida. Andra har det. Jag vet inte exakt vilken lag eller förordning otillåten cykling skulle falla under. Gissar att det skulle vara ett brott enligt miljöbalken och reservatsföreskrifterna, påföljden bli böter, sannolikt ett straff-föreläggande, ett inbetalningskort alltså, ingen rättegång, någon lagklok happyit kan sannolikt utreda läget bättre än jag. Undrar t ex om man åker på rättegångskostnaderna om man bestrider föreläggandet med hänvisning till att föreskrifterna är absurda och förlorar. Det skulle medföra stora finansiella risker för den som väljer att låta saken gå till rättegång.

Sverige har ofta en ruggig mentalitet, lyckades nästan helt utrota vargen samtidigt som den överlevt i det tätt befolkade Italien, börjar miljöfolket se oss som fiender istället för naturliga allierade så ligger vi illa till. Det räcker med att någon eller några "naturvänner" gör till sin sak att "rädda" Hellas genom att få bort cyklisterna för att det ska bli massvis av bekymmer. De tenderar att vara verkliga nördar, argumentativa, och har avsevärd politisk kompetens i den meningen att de vet vem man ska ringa, vem man ska skriva till, hur man formulerar sig, hur man ska låta för att polisen ska rycka ut, etc.

JLarsson skrev:
>I ett tidigare inlägg nämndes att HNS har lite mer fuffens för sig... kommer dessa åtgärder att offentliggöras snart?<

Det finns många ideér hos styrelsemedlemmarna och även hos övriga medlemmar som kommit fram. Så som jag ser det så behöver styrelsen samla ihop sig för att analysera läget och gemensamt komma fram till hur HNS ska agera framöver. Bollen ligger nu hos Länsstyrelsen och vi får avvakta deras beslut. Men fram tills dess måste vi fundera ut vad vi ska göra i de olika situationer som kan dyka upp. Dels om Länsstyrelsen ger oss rätt och kommunens beslut ska ändras. Dels om Länsstyrelsen ger kommunen rätt och vad vi kan göra under tiden vi väntar på att Länsstyrelasen fattar beslut i frågan.

Efter styrelsemötet den 10:e hoppas jag att det klarnat något om vad vi kommer att göra.

mvh
Christer Södereng
ordf. HNS

Kvisten skrev:
> till hur HNS ska agera framöver. Bollen ligger nu
> hos Länsstyrelsen och vi får avvakta deras beslut.

Nu måste jag tyvärr erkänna lite okunskap: hur fattas lännstyrelsens beslut i frågan? Är det ett rent tjänstemannaärende eller är det en församling som fattar beslutet?

Oavsett hur länsstyrelsens beslutsgång ser ut så vore det nog bra att förse handläggaren med material för att de ska kunna fatta ett rimligt beslut. Utan att kunna alltför mycket om byråkratin så tror jag att det är bra att skicka in det i pappersform med ett litet försättsbrev med vilket ärende det berör för att få en fin diareförning av det hela. Jag tänker mig tex den forskning som finns i markslitagefrågan och beslut / beslutsunderlag för hur frågan hanterades i Lunsen (vilket jag har förstått i slutändan mynnade ut i ett rimligt beslut, eller har jag fel?).

Hursomhelst, det viktigase tror jag är att det inte blir så att någon på länsstyrelsen tror att cyklingen sliter hårdare på stigarna än vandringen och att det sedan råkar upphöjas till "sanning".

/Magnus

Jag har också varit inne på det. Motargumentet är att det inte står något om det i beslutsunderlaget och därför finns det ingen poäng med att ta upp det. Vad säger ni andra?

Länsstyrelsen beslut är ett tjänstemanabeslut och handlar om om kommunens beslut strider mot de regler som finns för att bilda reservat. Vi har hävdat det, genom att begränsningen i att kunna använda området är en inskränkning i vår rätt att nyttja området.
FRÅGAN HANDLAR INTE OM HUR MYCKET ELLER LITE CYKLING SLITER PÅ NATUREN!!!
och
DET ÄR INTE TILL VÅR FÖRDEL ATT DE HANDLÄGGANDE TJÄNSTEMÄNNEN BELAMRAS AV ETT ANTAL SKRIVELSER.

/Christer
ordf HNS

Kvisten skrev:
> Länsstyrelsen beslut är ett tjänstemanabeslut och
> handlar om om kommunens beslut strider mot de
> regler som finns för att bilda reservat. Vi har
> hävdat det, genom att begränsningen i att kunna
> använda området är en inskränkning i vår rätt att
> nyttja området.

Ja, och begränsingar i nyttjande av området är helt ok att införa för att skydda området från att gå sönder. Om man tror att området går sönder av en orsak så är det helt i sin ordning att införa begränsingen av den orsaken. Hemligheten till framgång för vår sak är kunskap hos handläggaren.

> FRÅGAN HANDLAR INTE OM HUR MYCKET ELLER LITE
> CYKLING SLITER PÅ NATUREN!!!

Det må så vara men kommunen vill införa en begränsing. Jag har hittils inte förstått varför kommunen vill göra det, men jag misstänker att ett av deras argument är missuppfattningen att cyklingen sliter mer på stigarna än vandringen. OM det hade förhållit sig på det sättet så hade det faktiskt kunnat finnas saklig grund för att införa restriktionen. Om kommunen tror att det är så kommer de med stor sannolikhet att hävda det i eventuell konversation med länsstyrelsen. Då finns det stor risk att länsstyrelssen tycker att kommunen har fog för att införa begränsingen.

> och
> DET ÄR INTE TILL VÅR FÖRDEL ATT DE HANDLÄGGANDE
> TJÄNSTEMÄNNEN BELAMRAS AV ETT ANTAL SKRIVELSER.

Det är skillnad på att bomba med trams eller att faktiskt presentera fakta. Om en handläggre får höra i telefonen att "cyklarna river upp stigarna och förstör som fan" av Roger Grönwall så kommer nog handläggarens spontana reaktion inte att vara att Grönwall sitter och ljuger. Att bara bara "vänta och hoppas" tror jag är en dålig taktik. Om handläggaren ska hämta på dagis och Grönwall har sagt sitt så tror jag att handläggaren inte är mer än människa och litar på Grönwall. De är ju trots allt nästan kollegor: båda är hederliga tjänstemän som arbetar för det allmänna. Metoden med saklig skrivelse kanske är fel och man kanske ska få en trevlig prick att prata med handläggaren ifråga.

Men jag kan ha fel, det har hänt tidigare. Tex när jag trodde att syftet med reservatet skulle innebära att kommunen inte skulle försöka hitta på konstiga inskränkningar i nyttjandet.

/Magnus

TBone,
detta var ditt 666e inlägg såg jag i profilen...number of the beast. MEN jag tror faktiskt att du har rätt den här gången. Visst måste vi påverka och skapa opinion, men på ett vettigt och nyanserat sätt. Det är väl det vi alla hoppas att HNS ska göra. Åtminsone jag lever ännu på det hoppet.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp