Hög eller låg kadens

Hög eller låg kadens
Högre kadens - högre puls (jobbigare för hjärtat).
Lägre kadens - lägre puls (musklerna får slita räv).

Så upplever jag det. Högre kadens och mer träning i tävlingsfart löste mina krampkänningar förra året.

Hög eller låg kadens
Låg är mest energisnålt (för musklerna - det går åt ganska mycket energi bara för att röra muskeln utan att uträtta arbete).
Hög är bättre när det vill hänga sig (krampa).

Hög eller låg kadens
emmer sa:
Låg är mest energisnålt (för musklerna - det går åt ganska mycket energi bara för att röra muskeln utan att uträtta arbete).

Det bror förstås på. För låg kadens är inte heller bra. Då får musklerna slita mer. Men säg mellan 70-90 är ett bra intervall att hålla sig inom och det är inte så att man ska köra vid en kadens alltid.

Hög eller låg kadens
Cujo sa:

Jag gillar Flockharts slutkläm:
"Slutligen kanske vi kan avliva den där myten om att låg kadens belastar musklerna mer och hög kadens hjärta och lungor mer. Belastningen på respektive parameter är ju så gott som likvärdig om det inte är extrema olikheter som jämförs. Det som skiljer sig är ju hur vi uppfattar de olika situationerna. Så den som trivs på hög kadens gör det för att hen trivs på hög kadens och inte för att hen är ett konditionsfenomen med svaga ben, och så omvänt för lågkadenscyklsten."

Hög eller låg kadens
.A. sa:
Cujo sa:

Jag gillar Flockharts slutkläm:
"Slutligen kanske vi kan avliva den där myten om att låg kadens belastar musklerna mer och hög kadens hjärta och lungor mer. Belastningen på respektive parameter är ju så gott som likvärdig om det inte är extrema olikheter som jämförs. Det som skiljer sig är ju hur vi uppfattar de olika situationerna. Så den som trivs på hög kadens gör det för att hen trivs på hög kadens och inte för att hen är ett konditionsfenomen med svaga ben, och så omvänt för lågkadenscyklsten."

Problemet är väl snarast att Flockharts syn på saken inte är hela sanningen. Och att avfärda andra sätt att resonera genom att hävda att de är myter är en klassisk härskarteknik och har väldigt lite med fysiologi att göra.

Hög eller låg kadens
Jeppe_E sa:
emmer sa:
Det bror förstås på. För låg kadens är inte heller bra. Då får musklerna slita mer. Men säg mellan 70-90 är ett bra intervall att hålla sig inom och det är inte så att man ska köra vid en kadens alltid.
Jo, det blir åt helvete för hög last. Men energiförbrukningen blir lägst.
(Fast det beror ju på vad som är för låg och hur van man är - muskelfibertyp :-) <40-50 är nog aldrig bra.)

Hög eller låg kadens
Bengt-re sa:
Problemet är väl snarast att Flockharts syn på saken inte är hela sanningen. Och att avfärda andra sätt att resonera genom att hävda att de är myter är en klassisk härskarteknik och har väldigt lite med fysiologi att göra.

Vad är hela sanningen då?

Hög eller låg kadens
JTF sa:
Bengt-re sa:

Vad är hela sanningen då?

Sanningen är att man alltid ska ta någon som använder ordet h*n två gånger i samma meningen med en rejäl nypa salt!

Hög eller låg kadens
erik h sa:
Optimal kadens. Alltid optimal kadens.
Så låg som möjligt eftersom det är snyggast.

Det är ett typiskt rookie tecken. Kolla själva. Alla som inte kan cykla eller e nya på det. För låg kadens. Inte sällan ser det helt fördjävligt ut.

Hög eller låg kadens
Makten sa:
Intressant att alla verkar tro att det handlar om LVG trots att TS inte sagt något om vilken cykelgren det handlar om.

Det är väl du som väljer att tolka in att svaren är utifrån LVG ;)

Spelar det egentligen någon roll? Muskler är muskler, oavsett vilken cykel man trampar på :)

Hög eller låg kadens
DH sa:
erik h sa:

Det är ett typiskt rookie tecken. Kolla själva. Alla som inte kan cykla eller e nya på det. För låg kadens. Inte sällan ser det helt fördjävligt ut.

erik h är en typisk rookie, ge honom några år i sadeln ska du se att han börjar trampa med normalkadens.

Hög eller låg kadens
Kollar jag mitt snitt på. Hela året hittills så är det ca 84 i snitt. Jag gillar låg kadens. Eller förhållandevis låg. Ligger gärna runt 70-75. Men kör jag hårt och försöker köra tröskel osv så blir kadensen ofta runt 100 i snitt om jag kör på känsla ☺️

Hög eller låg kadens
InlineOla sa:
DH sa:
erik h sa:

erik h är en typisk rookie, ge honom några år i sadeln ska du se att han börjar trampa med normalkadens.

Haha ja den där Erik är verkligen en n00b, ta bara en sån grej som att han cyklar i skogen utan växlar med fast nav!!! Riktiga cyklister har ju elväxlar o bromsar man blöder! ;-)

Hög eller låg kadens
Är olika från person till person. Prova dig fram till det som passar dig.

I backar gillar jag tyngre växel då jag får mycket mindre mjölksyra då vid samma fart än om jag har hög kadens. Andra vill ha lätt växel och hög kadens.

Kör man långlopp går jag däremot på lättare växlar när jag ligger på hjul för att minska belastningen på musklerna så långt som möjligt.

Hög eller låg kadens
I protouren så har de flesta kadens mellan 90-105. Kadens är ingenting man kan bara ändra hipp som happ utan man måste träna kroppen under lång tid och den blir optimerad i den kadens man tränar på. Som flesta gitarr sin egen sweetspot som känns naturligt. Det bästa är att vänja kroppen med en så bred spann som möjlighet t.ex 20-30+ rpm. Ännu större om man räknar med stående kadens som är alltid lite lägre.

Detta är slutligen högst personligt men trenden är idag är 90-100+. Själv har jag under det gångna trainer säsong tränat på ett spann från 65(stående) till ca 120.(140 om man räknar med spurter)

Tillbaka
Topp