Höja styret

svensture

Medlem
Höja styret
Hej, jag skulle vilja höja styret på min dotters cykel, men det har gått sådär. Vet inte om det är max höjd redan, eller om jag bara gjort fel. Det är en crescent med ett par år på nacken. Någon som kan hjälpa? ?
E1BB1057-D127-4AD4-83C9-6AD233D4CCBF.jpeg

Bilagor

• B8E5BB5C-4B26-476E-A92B-DCB8F2D58D5B.jpeg
    B8E5BB5C-4B26-476E-A92B-DCB8F2D58D5B.jpeg
    509.4 KB · Besök: 355
  • 81329215-EB08-4C61-B122-FA3875174FB1.jpeg
    81329215-EB08-4C61-B122-FA3875174FB1.jpeg
    426.6 KB · Besök: 505
Höja styret
Det är en sån som den till vänster du har skulle jag tro. Lossa skruven i toppen, under den grå plastpluppen, sitter det stenhårt så kan det behövas WD40 och lite lirkande.
Quill_stems.JPG

Höja styret
Tack för input och svar! Anledningen till att jag vill höja är att dottern sitter helt framåtlutade på ett onormalt sätt, så det skulle behövas höjas. Det finns mkt kvar att höja på sadeln om man skulle vilja så kände så snedfördelat.
Det jag funderar på är att köpa är ngt sånt här, för på ngt sätt behöver jag höja styret.
1618931297887.png

Höja styret
Nu vet jag inte hur stor cykeln är för henne men många "vanliga människor" (alltså inte inbitna och intresserade cyklister) som känner sig framåtlutade på cykeln verkar jämt tro att man behöver höja styret för att komma tillrätta med problemet, när man i själva verket kan behöva få det närmare (ofta är cykeln då för stor). Iofs blir man väl mer upprätt med högre styre men då styrstammen i de fallen jag tänker på, ofta är sjukt lång, så resulterar det i att man sitter med armarna i princip rakt ut som på en chopper. Hur är sadeln positionerad förresten?

Men som sagt jag har ingen aning om hur hon sitter osv. Svårt utan bilder. Har du möjlighet stt lägga upp en bild kanske du kan få bättre hjälp.

För övrigt är styrstsmmen ovan sjukt lång. Behövs en sådan som vinklas uppåt är något galet.

Senast ändrad:
Höja styret
En annan lösning kan vara att skaffa ett styre med mer "rise". Då kommer handtagen högre upp utan att du behöver byta... Stam? Heter den delen så? Antagligen lättare att hitta och att byta.

Höja styret
Tack för input och svar! Anledningen till att jag vill höja är att dottern sitter helt framåtlutade på ett onormalt sätt, så det skulle behövas höjas. Det finns mkt kvar att höja på sadeln om man skulle vilja så kände så snedfördelat.
Jag tror du(ni) har en skev bild av hur man skall sitta på en cykel.
Lägg upp en bild på cykel från sidan, gärna med dottern på.

Höja styret
Det är första gången jag postar något i detta forum och det verkar som det finns mkt kunnigt folk :) Jag ska se om jag kan få till en bild på med barn och cykel

Höja styret
Kanske inte är så lågt styre nu när man ser från sidan, men hon tyckte själv det var lågt.
Frambroms fungerar inte, men det vet vi om, tack för din uppmärksamhet ?

Bilagor

• 965B9E47-C6F6-4661-B38B-95801AA026AC.jpeg
    965B9E47-C6F6-4661-B38B-95801AA026AC.jpeg
    870.2 KB · Besök: 299
Höja styret
Det där kommer hon växa ifatt under sommaren. Googla lite bilder på "Jenny Rissveds" och visa hur hon sitter på sin cykel!

Höja styret
Det där är ju egentligen inte ett dugg för lågt, men hon kanske helt enkelt eftersträvar "damcykel-ställningen", dvs helt lodrät överkropp?

Höja styret
Det var lite det som jag ville komma åt med bilder på Rissveds. Visa att det finns damer som cyklar lite annorlunda än med korg fram.

Höja styret
Något jag tycker mig se på bilden också är att sadeln ser ut att vara väldigt bakåtskjuten. Kanske den borde skjutas framåt något, kanske även uppåt mågot?

Tillbaka
Topp