Hope Pro 3 2008, nya nav

Jensen

Aktiv medlem
Hope Pro 3 2008, nya nav
ser rätt intressanta ut, o rätt fin lösning på skivan.

Hope3boltdesign.jpg ht=533

Hope Pro 3 2008, nya nav
Jasså,Hope har börjat lattja med ickestandarder igen. Ska bli spännande att se hur det slutar den här gången. Rejäla bultar till skivan! Ser ut som klingbultar.

Hope Pro 3 2008, nya nav
igen? har de pyslat med det förut?

ja, det ä väll nackdelen med dessa, att man troligen måste köra med deras skiva, men å andra sidan så ä'r den ju lätt o fin, o man får ju en del fördelar, så som kortare bit in från bromsytan till fästet för bultarna, vilket borde innebära att skican flexar mindre, om det nu får anses som ett problem

Hope Pro 3 2008, nya nav
Raka ekrar och specialskivor alltså. Ska de inte börja med lösa kulor och lagerbanor också? Lite trist i mina ögon men säkert exotiskt i vissa andras.

Hope Pro 3 2008, nya nav
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> igen? har de pyslat med det förut?

Ja... dom har haft skivor med 5 stycken fästpunkter.... Blev väl kanske ingen större hit. Sen raka ekrar är ingen nyhet.. det har funnits en del märken som haft raka ekrar och fortfarande envisas med att ha det ( Läs Mavic mfl). Sen har Hope haft lutande ekerflänsar på navet.. (Kika på Hope Big'un) vilket gjorde att det var lite kinkigt att räkna ut ekerlängd osv.

Personligen... Finns det nu en allmän överenskommen standard.. Varför inte följa den då?

Hope Pro 3 2008, nya nav
Plush skrev:
...
> Personligen... Finns det nu en allmän
> överenskommen standard.. Varför inte följa den
> då?

Välj själva:
a) Föra utvecklingen framåt.
b) Få uppmärksamhet och sälja dyra speciallösningar.

Hope Pro 3 2008, nya nav
Plush skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > igen? har de pyslat med det förut?
>
> Ja... dom har haft skivor med 5 stycken
> fästpunkter.... Blev väl kanske ingen större
> hit. Sen raka ekrar är ingen nyhet.. det har
> funnits en del märken som haft raka ekrar och
> fortfarande envisas med att ha det ( Läs Mavic
> mfl). Sen har Hope haft lutande ekerflänsar på
> navet.. (Kika på Hope Big'un) vilket gjorde att
> det var lite kinkigt att räkna ut ekerlängd
> osv.
>
> Personligen... Finns det nu en allmän
> överenskommen standard.. Varför inte följa den
> då?

oki, mindes fel, hade fått för mig att den hade 4 fästpunkter, men det va väll ändå innan 6 bults system fått fäste på marknaden, eller rättare sagt, innan skivbromsar blev populära.

raka ekrar ä väll trevligt o har sina fördelar, men ni har rätt i att de inte fått fäste på marknaden.

Hope Pro 3 2008, nya nav
Jensen skrev:
> igen? har de pyslat med det förut?
>
Hope hade nav som hette Ti-glide eller nåt sånt, hittar inget vettigt på google..
Naven hade ett system med en spindel som har de infästning liknande centerlock, på den spindeln fäste man sen de fembultade skivorna. Lite omständigt, men detta var innan 6-bults standarden var etablerad.

Hope Pro 3 2008, nya nav
ja som sagt, då vare ju inget konstigt att de släpte det då.

men nu äre kanske en annan femma.

men jag måste ändå säga att det ser intressant ut o som en smart lösning, o kan se en del fördelar. men visst, men lite problematiskt att gå från standard.

Hope Pro 3 2008, nya nav
Gud så korkat. Hope hade ju världens bästa nav (Bulb), kan de inte bara återuppta den tillverkningen och mata ut Bulb pall efter pall och vara nöjda med det, istället för att gå över till sämre och sämre produkter?

(Okej, det finns några dinosaurie-Bulb ute i stugorna med Hopes hemmagjorda 5-bultsskiva på, men dem bortser jag ifrån).

Hope Pro 3 2008, nya nav
s skrev:
> Plush skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> ...
> > Personligen... Finns det nu en allmän
> > överenskommen standard.. Varför inte följa
> den
> > då?
>
> Välj själva:
> a) Föra utvecklingen framåt.
> b) Få uppmärksamhet och sälja dyra
> speciallösningar.

Punkt A skriver jag under på... Utveckling är bra. I slutet gynnar det nästan alla... Men.. Det skulle vara kul att höra Hopes anledning till att frångå 6 bults systemet. Vad dom ser för fördelar med detta? Och inte minst... vilka nackdelar det finns (bortsett från dom uppenbara).

Punkt B kan naturligtvis attrahera vissa personer... men är i slutänden ändå nästan dömd på förhand i ett sånt här fall. Undantag om inte Hope kan få alla andra tillverkare att övergå till detta fastsättningssystem...

Hope Pro 3 2008, nya nav
brukar inte få svar på mina kommentarer men jag skriver endå, jag tycker det är riktigt jäkla onödigt att inte fullfölja IS, som deras andra komplikation bigg´un som har 5 bultar. visst det är nog en genom tänkt affärs idé för att folk ska köpa deras bromsar också då iså fall men endå. kanske får mindre också.

Men skit i klagomålen ;D tycker det ser snyggt ut o stabilt, man kan ju nästan till 100% avgöra med ögat att skivan sitter och behöver nog inte efterdras så mycket...

Hope Pro 3 2008, nya nav
poundem: Som Shimano när de kör centerlock då. Går ju fortfarande att köpa vilka bromsar man vill så länge det är samma skivstorlek. Jag kör snart med Hopebromsar men XTR centerlock skivor och det fungerar ju bra hoppas jag, passade iaf att centrera de.

Hope Pro 3 2008, nya nav
Undrar varför de inte gjorde navet större på en gång och gav det samma bultcirkel som spindeln på en sån här:

3488.jpg

?

Hope Pro 3 2008, nya nav
Plush skrev:

>
> Punkt A skriver jag under på... Utveckling är
> bra. I slutet gynnar det nästan alla... Men.. Det
> skulle vara kul att höra Hopes anledning till att
> frångå 6 bults systemet. Vad dom ser för
> fördelar med detta? Och inte minst... vilka
> nackdelar det finns (bortsett från dom
> uppenbara).

hjulparet isig är ca 30 gram tyngre än xt hjulen, men 130 gram lättare med skivor, jämfört med xt hjulen tillsammans me xt skivor,säger väll en del om vikten på skivorna. kortare bit från bultarna ut till bromsskivan = skriva som flexar mindre, större skruvar/bultar = troligen starkare o mindre risk för att runddra nått.

nackdelen ä väll som sagt att det inte följer den mest vanliga standarden.
sådant brukar ja inte gilla, eller rättare sagt, gillar inte sånt när det inte ger nån direkt fördel (som t.ex. centerlock, som inte ä sämre, men inte ger nån direkt fördel heller), men i detta fall tror jag att det kan ge lite fördelar

Tillbaka
Topp