Hört hos LBS:en....

Mm...det vet ju alla att dagis som heter förskola består av förskolegrupper, sedan blir det förskoleklass som inte alls är förskola och efter det skolklass.......men jag vet inte om jag hört det särskilt ofta hos LBS... :)

Masjevel sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Jag har hört ordet "förskoleklass" användas. Är det nåt annat än dagis/förskola?
Jag tycker gör övrigt norska ordet barnehage är bra, säger väl bättre vad det handlar om. Man ska kalla en spade för en spade!
Förskoleklass är samma som nollan.

Och det är något helt annat är dagis/förskola!

Förskoleklassen hör till skolan och innefattas av skolplikten, förskola är dagis.
https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen

Sen kan man fråga sig varför man då envisas med att kalla det förskoleklass. Jag tycker det borde heta propedeutiskt år.

ooms sa:
Jag har hört ordet "förskoleklass" användas. Är det nåt annat än dagis/förskola?
Jag tycker gör övrigt norska ordet barnehage är bra, säger väl bättre vad det handlar om. Man ska kalla en spade för en spade!
Det är ju just det som är invändningen mot "dagis". Det sker en jävla massa pedagogisk verksamhet där som bättre beskrivs av "förskola" än "dagis" (daghem)

Håller med efter att ha fått barn som nu är på förskola, en ettåring och en treåring. Treåringen kan räkna och ganska många bokstäver redan. Kan säga att skillnaden med utbildade och motiverade pedagoger jmf med gammalt dagis/förvaring är grymt stor. Jag råkar fortfarande säga dagis ibland men försöker aktivt sluta då det känns mycket nedvärderande.

perzzon sa:
ooms sa:
Det är ju just det som är invändningen mot "dagis". Det sker en jävla massa pedagogisk verksamhet där som bättre beskrivs av "förskola" än "dagis" (daghem)

Nu har jag inte läst hela tråden men började läsa de första sidorna igår, sen har jag läst en del på slutet och jag måste säga att det är roligt att se hur snabbt det hela spårar ur :) Ska se till att följa och se vart den här resan tar vägen.

andjo024 sa:
Nu har jag inte läst hela tråden men började läsa de första sidorna igår, sen har jag läst en del på slutet och jag måste säga att det är roligt att se hur snabbt det hela spårar ur :) Ska se till att följa och se vart den här resan tar vägen.

Happys nya frågelek. Urspårat.

Vart är vi på väg?

Förtydligande utifall en potentiell framtida arbetsgivare googlar mitt nick: Jag tar skarpt avstånd från kvinnoförtryck, mansförtryck, queerförtryck och djurförtryck. Jag använde förut ordet "förskola", numera det mer korrekta och icke-förtryckande "förhögskola" och skulle aldrig med avsikt säga "d****s" eller "d***sfr***n".
Jag tar starkt avstånd från tråden som helhet och en stor del av innehållet på happy generellt.

Så! Det känns skönt med ett rent samvete....

Lejon sa:
Förtydligande utifall en potentiell framtida arbetsgivare googlar mitt nick: Jag tar skarpt avstånd från kvinnoförtryck, mansförtryck, queerförtryck och djurförtryck. Jag använde förut ordet "förskola", numera det mer korrekta och icke-förtryckande "förhögskola" och skulle aldrig med avsikt säga "d****s" eller "d***sfr***n".
Jag tar starkt avstånd från tråden som helhet och en stor del av innehållet på happy generellt.

Så! Det känns skönt med ett rent samvete....
#avlatsbrev

Jag tror en modern variant av avlatsbrev kan vara en framtida storsäljare. Man betalar för att en AI-bot snyggar till ens internet-spår.... Typ "rensa historik" 2.0.

Det är ju intressant det där med förskola vs dagis.

Förskola är självklart ett bättre namn men folk flest är ju så vana vid dagis och använder det utan att tänka på vad det bokstavligt betyder.

Men så var det väl med chokladbollar tidigare också.

Men man kan säkert också som förälder bli kränkt för att daghem anses vara ett dårligt ord för att så dårligt associationer till hem borde det väl inte vara? När barnen är hemma så blir det ju också lite pedagogik och annat.

Rattnalle sa:
Paco sa:
Lejon sa:
Jag tror en modern variant av avlatsbrev kan vara en framtida storsäljare. Man betalar för att en AI-bot snyggar till ens internet-spår.... Typ "rensa historik" 2.0.

Jag tar två!
Ett nu och ett till nästa gång du gör bort dig?

Japp, köpte ju en hoj till frugan så där ryker en Al-bot och har planer på att köpa en ny hjälm till henne i vår så....

Lejon sa:

Såg reklam för något på temat när jag var i USA för några år sedan. Företag kunde köpa ett program eller en tjänst (minns inte exakt) som städade bort dåliga recensioner på internet. Dom marknadsförde det mot företag som blivit utsatt för sabotage på internet men fungerar antagligen lika bra för kassa företag som bara vill bli av med dåliga recensioner :)

Självklart borde man visa respekt för deras arbete och inte kalla det dagis & fröken (förskola och pedagog) men det är svårt för en gubbe som fortfarande säger Wessels (1962 - 1977).

nikasp sa:
Håller med efter att ha fått barn som nu är på förskola, en ettåring och en treåring. Treåringen kan räkna och ganska många bokstäver redan. Kan säga att skillnaden med utbildade och motiverade pedagoger jmf med gammalt dagis/förvaring är grymt stor. Jag råkar fortfarande säga dagis ibland men försöker aktivt sluta då det känns mycket nedvärderande.

perzzon sa:
ooms sa:

görveln sa:
... chokladbollar...

Akta!
Jag har dåliga erfarenheter av dessa bakverk sedan jag skulle bjuda en godbit... Nä hur var det? Jag skulle bjuda en blondin. Hur som så blev det förvirrat när jag började prata om bönor som var svarta. chokladbönor var inte heller ett populärt ord i samband med godbitar.
Lerboll är tydligen den rätta benämningen.

jonte987 sa:
Självklart borde man visa respekt för deras arbete och inte kalla det dagis & fröken (förskola och pedagog) men det är svårt för en gubbe som fortfarande säger Wessels (1962 - 1977).

Till skillnad mot såna nyinflyttade som jag som kör med beåv (flyttade ner -94) :-)

Förutsätter förstås att du pratar om originalet.

Ja, som en modern och PK man bör jag så klart säga B&W (1977-1992)
:)

ani sa:
jonte987 sa:

Till skillnad mot såna nyinflyttade som jag som kör med beåv (flyttade ner -94) :-)

Förutsätter förstås att du pratar om originalet.

Lars.E sa:
görveln sa:
... chokladbollar...

Akta!
Jag har dåliga erfarenheter av dessa bakverk sedan jag skulle bjuda en godbit... Nä hur var det? Jag skulle bjuda en blondin. Hur som så blev det förvirrat när jag började prata om bönor som var svarta. chokladbönor var inte heller ett populärt ord i samband med godbitar.
Lerboll är tydligen den rätta benämningen.

Det är väl Rawboll som gäller idag om man ska lyckas äta utan att förtrycka någon.

Rattnalle sa:
Jag tyckte för övrigt det var ett hysteriskt roligt inlägg som alla blev så upprörda över och det oroar mig lite att så många direkt reagerar med att det vore totalt omöjligt när jag själv tycker det är ett scenario som är hyfsat trovärdigt på gott och ont. Som någon skrev, värdet i att få ta egna dåliga beslut. Cyniskt, javisst. Men hjälpsamma herrn är ju inget direkt ovanligt fenomen och förekommer inom relationer också.

Jag tycker nog att Freddags scenario var ganska träffande, och jag vet en hel del kvinnor som nog blivit ganska upprörda.

Förstår inte riktigt att så många blev så upprörda av Freddags tankelek. Det är ju t.ex inte helt ovanligt som sagt att en make köper dyra tekniska prylar i present till hustrun (som han tycker att hon ska ha) för de gemensamma pengarna. Jag tror att de flesta så väl män som kvinnor uppskattar att få vara delaktiga i beslut om vad de gemensamma pengarna ska användas till.
(Hade t.ex en barndomskamrat vars far köpte en Corvette i födelsedagspresent till frun, hon blev inte speciellt glad...)

Sen är det väl ett fullt tänkbart scenario att kvinna i det här fallet länge velat ha en ny cykel, och vem vet, hon kanske fyllde år och släkten hade slantat till en ny blank skeppshult som var just det hon ville ha.

Tillbaka
Topp