Hört hos LBS:en....

Om jag ägde en LBS skulle jag inte montera en enda ringklocka och inga framhjul på barncyklar. Måste vara ett helsike på dagarna med ungar som plingar och cyklar runt. Dessutom skulle det finnas en terapikurs för att hantera far och morföräldrar som skall köpa till barnbarn. Herrejösses vad jobbigt det måste vara när betalande kund förespråkar en enkel ful hjälm och ungen ligger och sprattlar skrikande på golvet för att få en fullface med brinnande dödskallar på.

"Vi har slut på cykelbyxor med hängslen i din storlek. Men du skall väl cykla nu på sommaren? Då behövs inga hängslen, det är så varmt ändå"

20180503_070817.jpg

Cykel lämnades in för genomgång inför cykelresa med kommentar specifikt kolla bromsen. Cykel hämtades och det betalades.
Väl på resmålet tyckte cykelägaren att bromsen var svampig och tog dåligt så jag erbjöd mig kika.
Bilden skickades och det kom ett svar "det andra belägget ser ändå bra ut".....

När jag köpte min Spark 910 (alltså en något dyrare variant av Spark) så ringde jag till Lä***sp*** och bad dem att montera ihop hojen och hålla den till mig till dagen efter då jag hade möjligheten att hämta den. Såklart så var jag väldigt påläst om vad det var för cykel som jag skulle lägga mina drygt ihopsparade pengar på.
När jag kommer dit och ser cykeln så tror jag att de flesta lågstadieelever hade monterat den bättre. T.ex så ställde de bakdämparen efter min vikt med lock-outen på m.m.

Jag fick i övrigt fina instruktioner om att cykeln hade en stötdämpare bak som kan vara skönt i skogen när det blir lite guppigt. Fick även berättat för mig med stor entusiasm att den hade en sadelstolpe som gick att höja och sänka från styret (what!! är det sant!!!???). För att sammanfatta det kort så kändes det som att jag köpte en första cykel på typ Biltema. Mycket "seriöst" intryck. Men i övrigt en trevlig butik.

Sixten Fors sa:
Atlas sa:
Den där passar om det känns bra. Sagt till en flickas föräldrar, flickan skulle gå från 16" till 26" tyckte de. I ett hopp.
26:or funkar dock från ca 135 cm kanske. Hur liten var tjejen?

jo det finns 26or med riktigt låg ram. är bara inte cykeln för tung så...
ett sådant byte från tror jag 18 till 26 i hjulstorlek fick ske bland mina barn när lillasyster 7 ville ha en likadan hoj som storebror 10 och det fanns extralåga ramar inne. det kom att funka klockrent.

men det är för all del mänskligt, men rätt irriterande och inte så förtroendeingivande när en lbs rekommenderar bara det man själv har i lager. gäller ju inte bara cykelhandlare

Miss Lycka 2.0 sa:
Någon glömde beställa det i servicen? Jag brukar säga vad som ska göras.
Någon beställde speciell översyn av bromsen. Någon kanske inte är expert, utan förlitar sig på att den man tycker ska vara expert (dvs LBS:en) byter det som behöver bytas för att bromsen ska fungera klanderfritt. Om någon vet att det är beläggen som är slut, kanske någon byter dem själv. Någon borde vara LBS:ens drömkund, men inte ens det klarade LBS:en av att sköta.

1+

en bromsöversyn bör väl ingå i vilken som helst service. lbs vet ju inte alltid hur väl kunden kan speca sina behov så som miss lycka kan. sen är ju en hastig titt och funktionstest av bromsarna en enkel väg till inkomst för lbs.

Senast ändrad:
ja jag har aldrig lämnat in en cykel någonsin, så en riktigt dålig kund för lbs. men jag stödjer gärna genom att köpa slitdelar där, även när det är lite dyrare. lite.

Tur att det finns bra Lbser också. Min har både hjälpt mig få bort kassett som fastnat och monterat styrlager på internet-hojar. När jag köpte min senaste hoj där ringde dom runt flertal samtal till Lapierre för att skaka fram en bra deal åt mig, fick till/slut en Zesty 427a till samma pris som den billigare 327, och då var det inte ens jag som bad om det. Utan 327an hade sålt slut och då ville han få fram en bättre åt mig istället! Sist i veckan när jag åkte in för att få hjälp med att justera gx bakväxeln som jag inte riktigt fick till, tog mekanikern en stund och gjorde det samtidigt som han visade hur den skulle vara. Så även om många är skit så finns det verkligen en och annan riktigt bra också ?

Senast ändrad:
Det är ju absolut en bransch som är utsatt för ojämn belastning. Ibland skall alla ha hjälp direkt och ibland ingen. Kanske har man otur och får en tillfällig hjälpare veckan innan VR eller CV när man skall fixa det som kunde gjorts när som helst mellan november och mars. Bara en tanke

jo en tydlig definition om vad som ska göras är bättre än en diffus. ’service’ är en sådan, kan bli vad som helst.

och sen inte be om rena underhållsåtrder när verkstan är knökfull.

håller med om att det egentligen är bra att stötta sin lbs eller även med jobb man klarar själv. lever tyvärr dock inte upp till devisen, det går t ex snabbare att renovera en sänkstolpe än att ta sig med cykel och allt till lbs 2 ggr, trots att den inte är många km bort. och sen är det bra att lära sig hur saker fungerar.

när det gäller hus och bil har jag dock bättrat mig och anlitar hjälp alltsomoftast.

NickPick sa:
Den kan komplettera "läst på happy" ganska bra. Nötter finns det gott om.
"det där med tvådelat ska vara modernt nu" hörde jag. Samtidigt bläddrade han I en katalog för att kolla vad han hade beställt hem.
Min nuvarande lbs är mer kompetent än mig så det får väl duga känns det som :D
Länk till läst på happy? =)

Miss Lycka 2.0 sa:
Någon glömde beställa det i servicen? Jag brukar säga vad som ska göras.

Någon lämnade in cykeln för en total översyn då det vankades utlandsresa och påpekade att hen ville att de i synnerhet skulle kolla över bromsen då den bet dåligt.
Det tycker jag kan räcka som problembeskrivning / spec för vad som ska göras.

En gång i tiden ägde jag en Haro x7, rätt bombsäker freeride hoj som var aningen för tung men svalde allt. Jag köpte den beggad från blocket men den kom tyvärr från Cykelringen.Kommer fortfarande ihåg samtal med deras säljare:

Jag: Hej, min länkagebult har gått av, har ni möjligtvis en sådan inne eller har ni möjlighet att beställa från Haro?
Säljare: Nej sånt har vi inte inne, killen som har kontakt med importören är på semester så vi kan inte beställa delen heller. Men jag kan sälja dig en ny sådan cykel, vi har reapris på den nu just nu!
Jag: Utan många ord drar därifrån innan jag stryper snubben ...

På väg hem mejlade jag Haro direkt. Jag hade en ny länkagebult 3 dagar senare i brevlådan.

Däremot måste jag faktiskt berömma personalen på Velotek i Uppsala. Väldigt vettiga människor som kan sin grej. Nej de har inte obskura cykeldelar inne (ingen affär har råd att ha ett oändligt lager), men de erbjuder att beställa om man inte orkar göra det själv, och även rekommenderar leverantörer osv.

Senast ändrad:
milnik sa:
En gång i tiden ägde jag en Haro x7, rätt bombsäker freeride hoj som var aningen för tung men svalde allt. Jag köpte den beggad från blocket men den kom tyvärr från Cykelringen.Kommer fortfarande ihåg samtal med deras säljare:

Jag: Hej, min länkagebult har gått av, har ni möjligtvis en sådan inne eller har ni möjlighet att beställa från Haro?
Säljare: Nej sånt har vi inte inne, killen som har kontakt med importören är på semester så vi kan inte beställa delen heller. Men jag kan sälja dig en ny sådan cykel, vi har reapris på den nu just nu!
Jag: Utan många ord drar därifrån innan jag stryper snubben ...

På väg hem mejlade jag Haro direkt. Jag hade en ny länkagebult 3 dagar senare i brevlådan.

Däremot måste jag faktiskt berömma personalen på Velotek i Uppsala. Väldigt vettiga människor som kan sin grej. Nej de har inte obskura cykeldelar inne (ingen affär har råd att ha ett oändligt lager), men de erbjuder att beställa om man inte orkar göra det själv, och även rekommenderar leverantörer osv.

Jag har också bara gott att säga om Velotek, skickade ett meddelande med en bild. behövde bromsskor till Giant spinningcykel av lite äldre modell. Fick ett pris, sa ja och betalade, några dagar senare låg de i brevlådan hemma. Kan inte tänka mig att de hade dem i lager.

På 90-talet var de flesta LBSer i Sthlm city riktigt bra tyckte jag då i alla fall. För 15 år sedan tog Internet liksom över. Det är inte lätt att vara LBS idag då mycket stor del av omsättningen/handeln går dem förbi. Tiderna förändras. Mest på gott ändå.

Jag jobbar lite extra på en LBS. För det första så är det tyvärr svårt att hitta bra folk, men vi som faktiskt kan nåt gör så gott vi kan..
Lite problematik jag märker när jag jobbar.

Kunderna förväntar sig att man är någon slags magiker. Man ska helst kunna laga en kofiberram medans de tar en kaffe.
Kunderna förväntar sig att man har VÄLDIGT specifika delar på lager idag, utan förvarning. Det har man inte.
Kunderna förväntar sig att man bara ska kunna lämna in sin cykel på reparation och få den fixad till nästa dag även om alla verkstadstider är fullbokade i samband med vätternrundan. Säger man då att vi gör det i mån av tid så är man en idiot och håller på med dålig service etc.

Nej man har inte tokens till alla dämpare på lager, eller alla DU-bussningar. På söndagar arbetar inte budfirmorna, då får man inga leveranser, så om varor är slut på en söndag så är det inte så konstigt.

Jag säger inte att tråden är onödigt, vissa exempel är fan skrämmande dåligt. Och juste, XXL kan inte räknas som en LBS det får ni sluta kalla dem. Visst de säljer cyklar men de säljer också fotbollsskor.

Var inne i en central Stockholms LBS för att köpa fett till min gaffel, typ sram butter eller slick honey. Blev ivägskickad med svaret: "Man har olja i gafflar, inte fett" Jo, ja, okej.

holagato sa:
Var inne i en central Stockholms LBS för att köpa fett till min gaffel, typ sram butter eller slick honey. Blev ivägskickad med svaret: "Man har olja i gafflar, inte fett" Jo, ja, okej.
Typisk vara man inte hittar hos LBS som inte jobbar med dämparservice. Du kan säkert hitta det hos typ DR.spoke eller nån liknande. Men svaret var väl sådär..

roskai sa:
Och juste, XXL kan inte räknas som en LBS det får ni sluta kalla dem. Visst de säljer cyklar men de säljer också fotbollsskor.
I min stad finns en butik som säljer cyklar och gräsklippare. Det är inte heller en LBS, va? I stora delar av landet kan man inte vara så kräsen. ;-)

Kan en LBS sälja skidor, skridskor och pimpelspön på vintern, eller måste de överleva på några dubbdäck och fatbikes från oktober till mars för att klassas som LBS?

Bryt ut xxl:s cykelavdelning så har du en LBS. Sedan att de även har andra avdelningar visar att de förstått tiden vi lever i; ska det handlas lokalt ska det finnas mycket under samma tak och med konkurrenskraftiga priser.

Att andra LBS lever kvar på 90-talet är inte xxl:s fel. Nu kan inte alla kopiera xxl, men jag har sagt det tidigare och säger det igen; många LBS skulle tjäna på om de förstod att det är inom service de har sin framtid (precis som så många andra branscher i Sverige). Det går i längden inte att konkurrera med internet när det gäller varuförsäljning! Den LBS som inser detta, satsar på service, har samma prislista för oss som kommer med egna delar som för de losers som fortf handlar i butik, har framtiden för sig. Men istället är det många som dödar din egen business genom att gnälla och försvåra för de konsumenter som handlar delar själva. Jag skulle gärna låta LBS göra jobbet, men vägrar betala dubbla eller tredubbla priset för delar. Har dock ofta blivit otrevligt bemött pga detta, med följd att jag nu servar själv. Grattis LBS, en förlorad kund i det som kunde varit ert framtida tjänstesamhälle!

Freddie L sa:
roskai sa:
Och juste, XXL kan inte räknas som en LBS det får ni sluta kalla dem. Visst de säljer cyklar men de säljer också fotbollsskor.
I min stad finns en butik som säljer cyklar och gräsklippare. Det är inte heller en LBS, va? I stora delar av landet kan man inte vara så kräsen. ;-)
Jag kommer ursprungligen från Gotland. Där finns det egentligen tre cykelbutiker. Två av dessa säljer enbart cykel och mc. Alla som jobbar där har varit där i typ 15 år och är väldigt duktiga. Sen finns det en butik på landet som bara säljer cykel, han som driver stället är en riktig entusiast och får det att gå runt utan att sälja massa trams.

Så bor du på en ort som har ett XXL så har du sannolikt även en riktig LBS. Visst om du bort längs bort i ingenmansland då är det okej att slipa skridskor och trimma gräsklippare.

roskai sa:
Freddie L sa:
roskai sa:
Jag kommer ursprungligen från Gotland. Där finns det egentligen tre cykelbutiker. Två av dessa säljer enbart cykel och mc. Alla som jobbar där har varit där i typ 15 år och är väldigt duktiga. Sen finns det en butik på landet som bara säljer cykel, han som driver stället är en riktig entusiast och får det att gå runt utan att sälja massa trams.

Så bor du på en ort som har ett XXL så har du sannolikt även en riktig LBS. Visst om du bort längs bort i ingenmansland då är det okej att slipa skridskor och trimma gräsklippare.

Ett stenkast eller två hemmifrån finns det en pizzeria. Den säljer även hamburgare och sallad. Förlåt att vi och de själva kallar den för pizzeria.

gah.jpg

Senast ändrad:
roskai sa:
Freddie L sa:
roskai sa:

Vet inte riktigt vad jag ska svara på det utlägget. Finns ingen XXL på min ort, och jag känner inte egentligen att jag bor längst bort i ingemansland. Men jag får tro dig! :-)

det är väl egentligen inget motsatsförhållande i lbs-begreppet att vederbörande är duktig även på t ex skidor och långfärdsskridsko och på det sättet jämnar ut säsongerna. det behöver för den skull inte vara bjäfs man säljer.

sneakers och ändlösa racks av kläder är däremot inslag som lockar ska vi säga shoppande människor, och om detta tar över är det inte långt till schampooflaskor.

xxl har jag inte någon välgrundad åsikt om men varit in några tiotal gånger, och i princip aldrig hittat det jag vill ha. väldigt mycket mellanmjölk.

kais01 sa:
det är väl egentligen inget motsatsförhållande i lbs-begreppet att vederbörande är duktig även på t ex skidor och långfärdsskridsko och på det sättet jämnar ut säsongerna. det behöver för den skull inte vara bjäfs man säljer.

sneakers och ändlösa racks av kläder är däremot inslag som lockar ska vi säga shoppande människor, och om detta tar över är det inte långt till schampooflaskor.

xxl har jag inte någon välgrundad åsikt om men varit in några tiotal gånger, och i princip aldrig hittat det jag vill ha. väldigt mycket mellanmjölk.
Egentligen är det väl så men om man vill ha experthjälp så går man inte till en sportbutik som råkar sälja cyklar, löparskor, skridskor, innebandyklubbor etc. Man kan inte vara expert på alla områden tyvärr.

Nog om vad en LBS bör vara..

Fast där har ni verkligheten för många. Min LBS säljer gräsklippare, ingen i butiken cyklar på sin fritid, meken vet inte vad NW-drev är. Jag gör åtminstone ett försök om året att handla, går därifrån varje gång besviken, irriterad och konfunderad.

Om vi alla bara kunde bo i Myresjö! ;-)

roskai sa:
kais01 sa:

Egentligen är det väl så men om man vill ha experthjälp så går man inte till en sportbutik som råkar sälja cyklar, löparskor, skridskor, innebandyklubbor etc. Man kan inte vara expert på alla områden tyvärr.

Nog om vad en LBS bör vara..
Det är naturligtvis inte samma avd/personer som har hand om cykel och t.ex. löparskor hos de stora som t.ex. XXL. De har minst en avdelningsansvarig, och dessa är ofta lika (o)kunniga som random LBS.

Tillbaka
Topp