Hört hos LBS:en....

jonte987 sa:
Nu för tiden rynkas det på näsan åt att låta femåringar hantera kokande vatten. Oklart varför. Bäst ialla fall koka kaffet själv.

Tjena!

Den där skyddande världen man ska ge alla barn. När min son var sex så kunde han göra ramensoup själv.. Men han har tre år senare inte lärt sig att knyta skosnören riktigt.
Det kallas prioriteringar.
Bägge barnen fick riktiga kockknivar när dom var tre-fyra år. Ska man skära sig så ska man göra det med en riktigt vass kniv, dessutom minskar det risken för att man slinter och skär sig.

Luthman Photography sa:
Jag vet inte vad min 1,5åring äter. Hon får en pilbåge och eldstål sen släpper jag ut henne i skogen. Hon brukar komma hem mätt iaf.
De är lite egoistiska i den åldern, om ett par år så kommer hon hem med ett vildsvin under armen.

Intressant det där med riskanalys (eller kanske snarare avsaknaden av en någorlunda korrekt sådan) på olika saker över tid.

Om man försöker få lekplatser säkrare eller undvika att barn får alvarliga bränsår av kokande vatten så anses det numera ofta som curling och är något som är helt onödigt. Vi klarade ju oss bra tidigare. På andra områden som cykelhjämar blir man snarare idiotförklarad om man själv cyklar eller framförallt låter barnen cykla utan hjäm.

Man kan även bli idiotförklarad om man föreslår skinnställ och obligatoriska skivbromsar för de som rullar landsvägscykel i 85-95 km/h nerför utförslöpor i alpländerna. De flesta utanför cykelsporten skulle nog anse att det inte vore så dumt ändå.

Tillbaka
Topp