Jag skulle nog kunna få en machete att jaga åtminstone en cyklist...
-Fick byta ut vedbodsdörren, efter några år av kastande, mot densamma! ;-)
Förövrigt.. "kamphunds"begreppet. Man har har idkat girig vadslagning om det mesta. Så t.ex. skickades små knähundar in i en kätte med råttor. Den hund som dödat flest, vann. Eller den spelare som gissat på närmast antal.
Indrivare såg snabbt fördelen med många kilon hos sin vaktiga och lättretade hund, när han hälsade på sina skuldsatta offer. Då var han respekterad. Nu har outlaws samma möjlighet! Oväntat?
Ett styrt urval, och människans försök till förbättringar.. och vinst. Igen.
Jag kan nog tycka att det är vackert, med vissa av de illa beryktade raserna. Ett tjusigt muskelspel, precis som hos tränade hästar. (Nervösa travare som bits och sparkar in ansiktet, om man inte ser upp!)
Vore det inte för den konstiga aveln, och de framdrivna sjukdomarna, hade jag gärna en tysk boxer. En omtyckt polishund och glad familjehund, med anor från tjurhetsande Bullenbeiser (även stympad till livsoduglig bulldog).
Med en ökad import av "gatuhundar", så fås inte bara brunfästingar till Sverige. Vi kan få samma överskott på ohanterliga överlevnadsinriktade utehundar, som vi länge sett hos katter. (Överblivna och "försvunna")
Gärna lösa hundar UTANFÖR centrum för min del, OM ägaren har kontroll över den! Konstant koppeltvång skapar bara mer spänningar, mellan områdets olika hundar och ägare. Saknar t.ex. fullständigt rastgårdar här! Ungdomsgårdar har vi däremot... ;-)
Satsa förebyggande på trygga hundar, och seriöst ägande. Inte nödvändigtvis i den vanskapande rasfascismens regi! SKK.
-Det är sammanfattningsvis ett mentalt systemfel! Samma självhävdande självförkligande egoism, oavsett områden. Trafik, ekonomi, utrymme, vård... Jag först!